Mot Milano

På lördag åker jag till Italien. Jag är så peppad på denna resa och att få möta våren i Milano. För det är dit jag ska, Milano. Jag har aldrig varit där innan, jag har hört både ris och ros om Italiens näst största stad. En del säger industristad, andra säger ljuvligt modemecka och vi får väl se vad jag tycker. Jag är ganska lättköpt när det kommer till Italien och är oftast nöjd bara jag får en krämig cappuccino, någon som pratar italienska och ett mysigt torg.

Milano har världens tredje största kyrka, en mängd konstmuseer och är känd för sin opera och lyxshopping. Inget av detta tilltalar mig massor utan jag tänker njuta av livet i Italien, mat och glass, strosa på små gator och insupa atmosfär. Dessutom är det en stor resemässa i staden och det är anledningen till att jag åker till Milano från första början.

Vi får se vad jag hinner på fyra dagar men det finns ju väldigt härliga ställen inom 1-2 timmar runt Milano också, så hinner jag kanske jag hoppar på ett tåg.

Hur som; Italien och våren här kommer jag! (och tänker inte på att magsjukan som härjat här hemma i helgen...)

Min helg i bilder

Vilken underbar helg det var, den där sista helgen i mars. Här kommer min helg i bilder.

På fredagen såg min dag mest ut så här; soligt och härligt väder, kom hem från jobbet, åt middag med familjen och hamnade i soffan framför Homeland med min nya favoritchoklad mint.

FullSizeRender.jpg

På lördagen var det våffeldagen och Micke gick upp och gräddade våfflor redan klockan 07 till allas stora lycka. Vi åt dem med varma hallon och det var lika härligt som det låter.

FullSizeRender.jpg

Sedan tog jag en promenad till Sickla, njöt av att se isen smälta och att ha vårsol i ansiktet.

I Sickla drack jag cappuccino och träffade den här fina bebisen och hans mamma.

Sedan gick jag hem, hämtade Aramis, bytte om till min nya, fina jeansjacka med volang och gick ut igen. Vi skulle nämligen på brunch med min släkt för att fira en födelsedag och ha det allmänt härligt.

IMG_5931.JPG

Vi åkte till Finnboda och åt brunch på Docklands - läs om det här.

FullSizeRender.jpg

Det var så himla gott och miljön var fantastisk.

FullSizeRender.jpg

Sedan åkte hela tjocka släkten hem till oss i sjöstaden, vi hämtade Älva och tog en promenad längs med bryggorna.

IMG_5955.JPG

Och avslutade med lekparkshäng i någon timme.

FullSizeRender.jpg

Sedan sa vi hej då och jag tog barnen och gick hem. Där åt de som ville och orkade middag, själv fick jag inte ned en bit. Aramis var väldigt noga med att det var earth hour denna lördag Eftersom han inte orkade vara vaken till den "riktiga" timmen inträffade släckte vi ned vid 19.30, spelade Monopol i skenet av levande ljus och hade det mycket mysigt.

FullSizeRender.jpg

På söndagen hade alla klockor ställt om sig och jag inbillade mig att jag fått sovmorgon när familjen vaknade 7. Det funkade utmärkt att lura hjärnan till detta och jag kände mig utvilad och redo för en ny vårdag. Jag tvättade alla lakan, gjorde vårfint och sedan luftade jag barnen med promenad och lekpark.

IMG_5967.JPG

På eftermiddagen åkte vi hem till till Mickes syster som fyllde år, åt en makalös god tårta och barnen lekte högt och lågt.

IMG_5973.JPG

Vi kom hem runt 17.30, kvällsljuset var fantastiskt och jag tog en promenad runt sjöstaden med Filip och Fredrik i hörlurararna. Jag älskar att de poddar på svenska igen, jag skrattar högt för mig själv där jag jag går men och så får det vara.

FullSizeRender.jpg

Och på vägen hem köpte jag med mig sushi och kyckling med röd curry som vi åt när barnen somnat. Det var den helgen som försvann snabbare än den kom men nu vänder det, dagarna blir längre och helgerna bara härligare och härligare.

Min fördomar om Koh Lanta; vad som stämde och inte

Jag är den första att erkänna att jag hade fördomar om Koh Lanta. Jag har mer eller mindre vägrat åka dit under våra år i Thailand och har tänkt att det är som någon flyttat Sverige till en del av Thailand.

Jag såg framför mig att folk låg som packade sillar på stranden, beställde ur en svensk meny på restaurangen och kastade sig ut för att boka solstol innan solen ens gått upp. jag tänkte att det det var så långt ifrån det Thailand jag gillar och att inget genuint fanns kvar. Jag har i stort sett varit i hela Thailand och aktivt valt bort Krabi och Koh Lanta varje gång vi valt strand och hav. Men så när vi skulle planera vår långresa 2017 diskuterade vi i säkert varenda land i Asien och Thailand vann på nästan alla punkter. Ni kanske minns att jag skrev ett inlägg varför vi väljer Thailand gång på gång.

Koh Lanta så mycket bättre än väntat

När vi sedan skulle välja var i Thailand vi skulle så var Bangkok och Chiang Mai givet men valet av öar blev svårare. Vi började välja bort; Koh Chang, Kog Mak och Koh Kood gick bort för det är för lång resa från Bangkok med bil och flyget var galet dyrt. Phuket strök vi också för vi gillar i stort sett bara ett hörn av Phuket, resten är ganska smutsigt i alla bemärkelser. Koh Samui försvann då de hade massiva översvämningar och flygen var dyra. Koh Samet, Mae Phim och Rayong har vi tröttnat på och Samet känns väldigt trångt. Hua Hin levererar inte när det gäller stränder. Så började vi snegla på Koh Lanta, jag hörde mig för med Annika och lusläste forum om ön. Och tillslut så bokade vi flyg till Krabi och transfer till Koh Lanta i hopp om härliga stränder söderut, barn att leka med för Aramis och många små öar på nära håll.

Hur är Koh Lanta egentligen?

Vi anlände Koh Lanta och Long Beach vid 22-tiden och det var kolmörkt. Vi kom fram till vår bungalow, somnade direkt och hade ingen aning om hur det skulle se ut när vi vaknade. Morgonen därpå drog vi upp gardinen, såg rakt ut på en helt folktom strand och en klarblå himmel. Vi åt frukost och sedan hängde vi vid poolen och stranden. Hela tiden hade vi en tanke i bakhuvudet - var är alla människor? Vi var i stort sett själva överallt. Ingen la ut handdukar på solstolar, det fanns varken solstolar eller folk på stranden, ingen låg och tokpressade i solen, det fanns inte en enda försäljare och jag kunde inte haft mer fel. Koh Lanta är ett paradis!

Vilken strand på Koh Lanta som är bäst kan ni läsa här men generellt gäller regeln; ju längre söderut du åker desto mer Thailand får du. Visst finns den där klicken längst upp vid Klong Dao där de har svenska menyer, svensk mat, svensk skola och det jag har så väldigt svårt för. Men den delen är lätt att välja bort och på Klong Nin såg jag varken till köttbullar eller skagenröra. Däremot gudomlig indisk mat som är bland den godaste mat jag ätit.

En fredagkväll bestämde vi oss för att åka upp till södra Klong Dao och till Slow Down (bild här ovanför) för att testa deras fredagsmys, dels för att se vad det var och för Aramis skull. Barnbuffé, filmhörna och livemusik utlovades och vi bokade bord för oss och våra vänner. För att komma till restaurangen gick vi genom bostadsområdet Slow Down där lägenheter och radhus med öppna planlösningar låg kring en stor pool. Och när vi klev in i denna gated community var det som att komma in i ett svenskt radhusområde - på gott och ont. Jag förstår att många tycker om att komma hit år efter år och får en känsla av hemma och veta vad man får. Men nej detta kommer aldrig bli mitt val.

Vi fortsatte till restaurangen där det verkligen var fullsatt med svenskar. Det fanns ingen riktigt utomhusdel på stranden utan vi satt alla inne fast det var 30 grader ute och en, som vanligt, vidunderlig solnedgång. Aramis älskade deras barnbuffé med korv, tunna pannkakor, minihamburgare och spaghetti samt filmvisningen efteråt. Jag åt en ceasarwrap som var jättegod men när sedan en trubadur med bandana gick upp och sjöng Ta mig till havet och När vi gräver guld i USA kunde ingen wrap i världen rädda detta ställe. Jag vet att vissa älskar detta och alla har rätt att tycka om denna typen av ställen men jag vill inte ha after ski känsla på en strand i Thailand. Vi åt upp rätt snabbt och lämnade detta populära ställe åt dem som gillar detta bättre.

Vi återvände till Klong Nin, tog en melonshake under stjärnorna med tårna i sanden och andades ut. Hade vi valt att bo på Klong Dao hade mina fördomar besannats men bara man lämnar den lilla snutten av ön så är Koh Lanta något av det bästa jag upplevt i Thailand när det kommer till strand, bad, sol och barnvänlighet. Och det är det som är så fint med denna ö, du väljer själv vilken typ av resa du vill ha - det finns något för de flesta.

Koh Lanta är den perfekta semestern för barnfamiljer.

Så ja, jag hade fel och södra Koh Lanta är allt jag vill att Thailand ska vara; restauranger på stranden, öde stränder, turkost vatten, bungalows vid strandkanten, inga strandförsäljare, ingen prostitution, det är verkligen inte trångt, det finns lokala hak, fruktstånd och en väldigt massa vänlighet och gästfrihet. Jag borde åkt hit för länge sedan kan en konstatera så här i efterhand. Jag var inte imponerad av Saladan och Klong Dao men vad gör det när resten är ju rena drömmen.

Jag kan inte rekommendera Koh Lanta nog mycket om du vill resa med barn till Thailand eller bara ha en lugn och avkopplande resa med sol och bad. Jag tar tillbaka alla onda ord jag sagt och alla mina suckar över att svenskmeckat. Att det sedan ligger ett gäng öar utanför kusten som du når med en båtfärd på 1-2 timmar där vattnet är ännu mer turkost och stränderna ännu vitare är en extra bonus. Läs mer om vilka boenden på Koh Lanta vi valde här.

Brunch på Docklands i Nacka

Vi testade en ny brunch igår vid Finnboda Hamn, nära Kvarnholmen i Nacka. Jag, Aramis, min kusin, moster, morbror och kusinbarn styrde mot Docklands som ligger precis vid vattnet vid Finnboda och vilken fullträff det blev.

SL båten Gurli stannar utanför dörren, utsikten är fantastisk och det var ju inte helt fel att det var 8 grader och solsken just denna lördag.

Utanför har de en stor terrass som jag tänker prova i sommar!

Och brunchen då? Supersmarrig! Kallskuret, sallader, ostar, minihamburgare, pulled pork, korv, bacon, ägg benedict, lax, våfflor, frukt och ett dignande bord av efterrätter och godis.

Underbara kakor till kaffet; jag testade morotskaka, pecanpaj och en brownie extra allt.

Brunchen kostar 295 kr per person och det var det värt, då ingår vatten, kaffe, smoothie men ingen övrig dryck. Den serveras lördag och söndag 11.00-16.00 och det krävs bordsbokning. Barnvänligt, härlig lokal i två våningar i lagom storlek och så var det ju den här utsikten - den gör liksom halva stället.

En solig fredag

Och så är det fredag! Ibland känns det som mina veckor består av måndag och fredag, enbart. 

Så här vackert var det 07 imorse när jag gick till jobbet.  

IMG_5899.JPG
IMG_5896.JPG
IMG_5900.JPG

När jag kom till jobbet åt jag en andra frukost framför datorn nämligen min nya favorit; overnight oats med mango, kokos och blåbär från espresso house. 

Det här inlägget började jag skriva imorse men sedan hann jag inte bli klar då massor av jobb kom emellan. Fredagen försvann, jag åt pasta till lunch, passade på att köpa en ny och fin skjorta, kom hem till två trötta barn som piggade på sig lite efter middag och glass.

Nu väntar en mysig helg där vi ska träffa vänner, äta brunch och njuta av vårsol. Tyvärr känner jag av en lättare förkylning och på förskolan var fyra barn hemma med kräksjuka men vi kämpar på. Det är väl nu när mars också snart är över som vab dagarna minskar kraftigt?! 

Den här kvällen ägnar jag åt choklad, tv-serie, sambo och soffa. 

Premiär för Urban Escape - At Six, Hobo Hotel och Tak

Och så var det då äntligen dags. Idag var det premiär för etapp ett i Stockholms nya kvarter Urban Escape. Detta är en fem fastigheter mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg som ska utgöra en ny mötesplats i Stockholm. Idag öppnade hotell lyxhotellet At Six, boutiquehotellet Hobo, restaurang Tak och en ny ingång till Gallerian.

 

Tanken är att det ska se ut som bilden här ovan till vänster när allt väl är klart. Idag fick jag ta en titt på dessa nytillskott i Stockholms hotellutbud.

At Six är ett lyxigare hotell i Petter Stordalens regi och tillhör Nordic Hotels & Resorts. Mannen, myten och legenden var på plats idag och hälsade oss välkomna - stort och jo, jag blev lite starstruck!

Hotellet har 340 rum och 40 sviter varav en lyxsvit som ligger på taket. En designbyrå i London står för inredningen som går i vitt, svart, grått och brunt. Mycket konst är genomgående på de gemensamma ytorna. Priset regleras av efterfrågan men oftast ligger det runt 1500-1800 kr / natt.

På plan 1 har At Six en cocktailbar med Stockholms kanske längsta bardisk. På lördagar har de Tipsy Tea där det serveras tedrinkar och punch bowls i stora kannor.

Hobo hotel är också Petter Stordalens hotell men detta är mer ett boutiquehotell och en mötesplats. Här är rummen billigare än på At Six och de har rum utan fönster som endast kostar runt 800 kr / natt.

Hobo har 200 rum och en svit, sängen placerad mot fönstret, compact living och många smarta och moderna lösningar. Mycket ljusa träslag, snygga detaljer och alla rum har en stor dusch utom sviten som har badkar.

En designbyrå från Berlin står för inredningen och det är mycket grönska över hela hotellet. Hobo har en restaurang med säsongsbetonad mat och härliga ytor att jobba vid eller dricka kaffe. De har också en yta där lokala deisgners kommer kunna ställa ut sina verk och de kickar igång detta med art week Stockholm.

Och sist men inte minst fick vi besöka restaurangen Tak med en terrass med panoramavy över stan. Vi fick té och machekakor medan kocken Frida Ronge berättade om de olika restaurangdelarna; restaurang, bar, råbar och uteterass.

Nordiska råvaror möter japan, 430 matplatser, 21 kockar och allt från snacks och korv till exklusiva förvalda menyer.

Fin och sval inredning med en doft av Japan. Jag vill gå hit och äta kockens val - tror på matmagi! Och de har en sake sommelier - kanske världens coolaste yrke?

Magisk terrass som inte är helt klar ännu men som kommer vara fantastisk när det blir varmare ute. Här bjuds det på härliga drinkar och Nordisk-japansk comfort food så som korv med bröd toppad med fermenterad chili.

Jag älskar att Stockholm växer, jag älskar att vi får nya delar av staden och att nya hotell och restauranger flyttar in. Nu väntar jag med spänning på etapp nummer två!

Tips till alla barn - Leos lekland i Kungens kurva

När det damp ned en inbjudan till att vara med och inviga ett enormt Leos lekland på 10 000 kvm var vi inte sena med att tacka ja. Aramis räknade dagarna till detta event och så kom äntligen dagen. I Kungens kurva, bredvid City Gross, öppnar nu detta lekmecka som inte gör någon besviken.

Cykelbanor, rutschkanor, studsmattor, lianer, ringar att hänga i, klätternät, tunnlar, fotbollsplan, bollkanoner och ja allt du kan önska dig och lite till finns här.

En trappa upp ligger en hel våning som heter Parkour där du kan hoppa mellan tegelstenar, lava, klippblock etc.

De har kalasrum med olika teman och olika menyer beroende på vilken nivå du vill lägga barnkalas på. Älskar konceptet att någon annan fixar kalaset åt dig, från korven till godispåse! 

Stora ytor i restaurangen, fritt wifi och en mängd tidningar - precis vad en förälder behöver. Dessutom prisvärd mat med pannkakor, hamburgare, nuggets, wraps och sallad samt fika, popcorn och slush.

Vi tillhör ju den där av 1% som aldrig besökt ett lekland i Sverige. Vi har inte saknat det och jag har ärligt talat varit ganska så emot det. Jag har sett framför mig svettiga strumpor, föräldrar som glor ned i sin telefon och sladdriga pommes till överpris. Men jag är glatt överraskad då det här leklandet var fräscht, fint, luktade gott och det fanns mat för alla smaker. 

Vi var där i två timmar och när vi skulle åka hem blev Aramis arg och sa att vi hade ju bara varit där i två minuter. Kanske det bästa betyg ett lekland kan få och det var inte sista gången vi var här.  

Weekendtips i vår

Det våras för en weekend. Jag får massor av frågor om var man ska åka i vår så här kommer tre tips och även tre weekendstäder jag drömmer om. 

3 weekendstäder jag rekommenderar nu och som du bör boka en biljett till bums är:

Madrid

IMG_3769.JPG
IMG_3946.JPG

Madrid är Europas grönaste huvudstad och erbjuder så mycket. Strosa i Retiroparken, drick sangria på ett litet torg, ät tapas på Cava Baja, shoppa loss på Zara och Primark, besök det kungliga slottet, doppa churros i varm choklad, och möt solnedgången från en takbar,

Här finns mina Madrid inlägg.

 

Warszawa

IMG_0368.JPG
IMG_0372.JPG

Warszawa tog mig med storm förra våren och är verkligen värd ett besök. Du får så mycket för pengarna i denna stad som dessutom har väldigt kort flygtid från Sverige. Ät och bo 5-stjärnigt, gå på utomhuskonsert i Lazienki park, gå upp i Kuturpalatset, besök Marriotts panorama bar, ta en båttur på floden och strosa i hipsterkvarteret Praga.

Läs mina in inlägg om Warszawa här

 

Ljubljana

IMG_0439.JPG
IMG_0434.JPG

Sloveniens huvudstad Ljubljana är som en saga. Ja staden är inte stor men den har massor att erbjuda och är så vacker att man häpnar. Besök slottet med utsikt över hela staden, drick cava på en båt under broarna, ta en cykeltur, ät dig igenom staden på alla oändliga uteserveringar, se Metelkova, besök marknader, delta i Open Kitchen och försök snika dig in till Vanders takbar.

Läs mer om Slovenien här

Och själv drömmer jag om nya städer i vår, jag har inte besökt dem än men de står med på min lista.

Sarajevo

Bosnien och Herzegovinas huvudstad har lockat mig i flera år och jag har hört att det är som en blandning av Istanbul och Wien. Fantastiskt landskap, synagogor och moskéer på rad, strosa över broar, prova ett helt nytt kök och givetvis lära sig mer om deras skrämmande historia

Dublin

Dublin och Irland har jag drömt om så länge jag kan minnas. Jag vill promenera i gamla kvarter, besöka mikrobryggerier, höra folkmusik, njuta av St. Stephen's Green Park, besöka The Marker Hotel och gärna åka utanför staden för att se den storslagna naturen.

Sevilla

Sevilla ska vara en utan Europas vackraste städer och jag är så sugen på att åka hit nästa gång jag besöka Spanien. Jag vill se palatset, gå omkring i Barrio Santa Cruz , ha picknick i Maria Luisa Parken och äta stora fat av tapas.

 

Var åker du i vår? 

Min helg i bilder

I ärlighetens namn glömde jag lite bort att fota mina helg men lite fastande såklart. Och vilken härlig helg det var i Stockholm - strålande sol, droppande stuprör och våren gör sig verkligen påmind.

Lördagmorgon började med att jag tog ut Älva i solen och lekpark såklart. Den här ålder med lekparkshäng - det är kluvet men åh så mycket härligare det är att stå där denna årstid och inte i november.

Sedan skulle Älva sova och jag passade på att lämna hemmet, tog en promenad och åt lunch på café. Sedan kom vänner över på fika och det blev mycket kaffe, bullar och lek eftermiddagen lång. På kvällen åt vi tacos och kollade på Homeland - en härlig kväll i soffan helt enkelt.

På söndagen hade vi tänkt ta båda barnen till Eriksdalsbadet men Älva var förkyld så MIcke och Aramis badade och jag och Älva gick en promenad och gungade väl i någon timme.

Sedan kom min kusin förbi och vi gick en promenad kring sjöstan och satt vid kajen och drack cappuccino som resten av sjöstaden. Så fantastiskt skönt med sol i ansiktet igen. På eftermiddagen hade Aramis en kompis hemma, Micke lagade lasagne och ja det var allmänt lugnt.

Och när klockan slog 18 var det dags att testa Hot Mojo på SATS, alltså yoga i 38 graders värme. Så galet varmt efter ett tag men så bra för kroppen - man känner verkligen hur man kan sträcka ut på ett helt annat sätt när det är så varmt. Jag kan inte säga att jag njöt i 60 minuter för jag kämpar fortfarande för att tycka yoga är kul men jag ska försöka gå en gång i veckan på detta pass. Kanske kommer glädjen och om inte får jag bara genomlida det för det är så bra för mig, min stela datakropp och onda ländrygg.

Tips på bra boenden på Koh Lanta

Bra Boende Koh Lanta

Jag är en hotellnörd inifrån och ut. Jag älskar att prova nya hotell, göra research, läsa recensioner och därför byter jag gärna boende under mina resor. Nu när vi var ute och reste bytte vi boende efter 4-5 nätter och en del skulle säga att det låter tröttsamt. Själv tycker jag det är precis lagom, då har jag hunnit sett allt i omgivningen, tröttnat på frukosten och ätit mig igenom närliggande restauranger.

Eftersom jag får en del frågor om boende på Koh lanta tänkte jag berätta var vi bodde. Här skrev jag om hur du väljer var på Koh Lanta du ska bo och vi valde Long Beach, Klong Nin, sedan åkte vi till Koh Ngai (mer om det kommer snart), tillbaka till Klong Nin och sedan privat villa i bergen. Vi hade en budget på ca 600 kr för oss alla fyra per natt inklusive frukost och vi höll oss ganska bra till den.

 

Good Days Lanta

Good Days på Koh Lanta

Vårt första boende var på Good Days Lanta som ligger ganska långt ned på Long Beach (Pra ae Beach) och på gångavstånd till Relax Beach. Här finns en massa olika bungalows att välja på i bra prisklass. Det finns bungalow med fläkt, AC och större bungalows för 6 personer närmast stranden.

Bungalow på Good Days Koh Lanta

Vi bodde i AC Bungalows (Beachfront) för fyra personer. Då sov Aramis i vår säng och Älva i spjälsäng som var gratis att låna. Dock var spjälsängarna slut när vi kom men vi fick en efter två dagar, extrasäng till större barn kostar extra.

Vår bungalow var helt ok men stor dubbelsäng, kyl, vattenkokare och en liten uteplats. Litet badrum, varm dusch och huset låg på första raden så utsikt ned mot vattnet. Minus för en ac som var placerad rakt ovanför sängen så det var antingen full blås och förkylning eller bada i svett. Frukosten var helt ok för det priset, det serverades korv, stekta ägg, rostat bröd, yoghurt, müsli, frukt, små pannkakor och kaffe i kanna och inte i pulverform (stort!).

Bra boende med barn på Koh Lanta
Long Beach på Koh Lanta med barn

Det bästa med Good Days Lanta tycker jag är att det är så mycket gräs, träd och skugga. Det finns en större pool och en barnpool, solstolar kring poolen och några nere i sanden mot havet. Deras egen restaurang är inget jag skulle rekommendera men det finns många bra ställen runt omkring som grannen Cast Away till exempel och går du åt andra hållet finns en jättebra genuin thairestaurang mitt på stranden.

Good Days känns privat och lugnt. Stranden är bred och långgrund och få båtar lägger till här. Det är ca fem minuters promenad upp till vägen där det finns 7/11 och en hel del andra bra matställen och fruktstånd.

Lanta Nice Beach Resort

Nice Beach Resort på Koh Lanta

Lanta Nice Beach Resort ligger mitt på Klong Nin och vissa saker med detta ställe är jättebra, vissa mindre bra.

Bungalow Nice Beach Koh Lanta

Vi fick bo fyra nätter i den enda bungalowen som faktiskt har utsikt direkt mot stranden och wow! Att vakna till den utsikten är som att befinna sig i paradiset. Bungalowen var stor, fräsch, stor dubbelsäng, spjälsäng till Älva, bra ac och fräsch toalett. Uteplatsen går runt hela huset och du kan spendera hela dagen här och det är lika långt till havet som till poolen.

Bungalow på Klong Nin, Koh Lanta

Sista dagen fick vi lov att flytta till en mindre bungalow vid poolen och den var helt ok men kan inte jämföras med strandhuset. (De har också familjerum med connecting door.) Det är svårt att hitta skugga här och det finns knappt gräs, det är mest betong och en relativt liten pool vid strandkanten.

Frukosten var, enligt mig, usel men ingår i rummet. Frukt, pulverkaffe, stekta ägg, korv, rostat bröd, stekt ris och ja det var det som fanns och inget var gjort med kärlek. Restaurangen har däremot gudomlig indisk mat som vi åt ett par kvällar och de har också eldshow på kvällarna. Många bra restauranger längs med hela stranden.

 

Lanta Miami

Lanta Miami ligger längre söderut än Nice Beach på Klong Nin och vi gillade det verkligen. En hel del svenskar, mycket barn och bra storlek på boende. Vi bodde i en superior bungalow med tre sängar, inte vid stranden utan ett stenkast därifrån.

Tv, vattenkokare, bra badrum med väldigt snygg regndusch och kylskåp. Frukost bestod av frukt, yoghurt, flingor, rostat bröd, tunna (!) pannkakor, omelett, ägg, korv, grillade tomater, ibland pasta, ibland något annat, pulverkaffe och vissa dagar ljuvligt gott grovt lantbröd.

Lanta Miami på Koh Lanta

Poolen är stor, har en barndel och är en så kallad infinitypool med underbar utsikt. Stranden är i stort sett tom och runt poolen finns stolar men också i strandkanten. Vi älskade baren Majestic intil..

 

Kulraya villas

Att hyra en egen villa på Koh Lanta

Här på Kulraya Villas hyrde våra vänner en villa och vi fick bo med dem några dagar. Över vår budget men wow är ordet. Uppe i bergen, ovanför Slow Down, ligger två fantastiskt villor med privat pool och två sovrum, två badrum, kök, vardagsrum och stor uteplats med solstolar, chillhörna, matplast, grillplats och en vidunderlig utsikt.

Det tar cirka 10 minuter med moped ned till norra delen av Klong Dao och närmaste butik och restaurang. Däremot kan du beställa hem middag som de dukar upp till dig och likaså frukost på morgonen. Det är verkligen lyx att ha en egen villa där man är själv och kan göra som man vill, laga sin egen mat om man vill och sitta ute och äta middag när alla barnen somnat!

Kulraya Villas på Koh Lanta