Recension av Printisso Urbane resväska

När jag reste till Thailand fick jag chansen att testa en sprillans ny resväska i en ursnygg grön färg i samarbete med resväskor.se. Väskan heter Printisso Urbane, är i strl stor (mått 76x51x30cm) och min färg heter Shadow Green - och här finns den.

Jag älskar att den kom 1(!) dag efter beställning, paketerad i en låda och i en snygg stor påse inuti. Dessutom har resväskor.se fri frakt om du handlar för över 499:- och 60 dagars öppet köp.

Det fick verkligen plats hur mycket som helst, när jag reste till Bangkok vägde väskan 13 kg och när jag åkte hem vägde den 22 kg (hej shopping!) och det var ändå inga problem att stänga den.

Väskan är superlätt när den är tom och gjord av tålig polykarbonat. På insidan har du ett fack som går att stänga igen, och på andra sidan finns ett perfekt utrymme för kläder med ett elastiskt kryssband som håller allt på plats. Handtaget är justerbart i flera nivåer och det finns fyra hjul med bra rull som också klarade av tung vikt

Jag packar alltid med packningskuber, för det gör det så mycket enklare att ha koll på allt i väskan, och det får det plats många i denna väska — som ni ser här. Det blir liksom ordning på sakerna direkt och jag slipper rota runt och leta efter saker varje gång jag öppnar väskan.

Jag reste Stockholm - Bangkok - Sukothai - Bangkok - Stockholm och min väska har inte en skråma. Det var verkligen inga problem att checka in väskan, allt flöt på smidigt, och när jag kom fram var den superenkel att känna igen på bagagebandet eftersom den sticker ut direkt bland alla svarta väskor. (Eller som på sista bilden, avlastning av väskor på Suokthais lilla flygplats).

Det är en otroligt bra väska överlag, både när det gäller kvalitet, funktioner och design, och jag är verkligen jättenöjd med den

Fira ljusfestivalen Loy Krathong i Thailand

Loy Krathong är Thailands finaste festival enligt mig. Den firas varje år i början av november när det är fullmåne. I år firades festivalen den 5 novemeber och jag fick äntligen uppleva detta igen!

Vad är Loy Krathong?

Loy Krathong är inte en helgdag i Thailand som tex Songkran utan detta firande sker på kvällen. Festvalen är en hyllning till vattengudinnan och ett tack för vattnet vi fått under året, både det vi druckit men också regnet som fått riset att växa. Det är samtidigt ett förlåt för det vatten vi slösat och det vi förorenat.

Krathong betyder korg eller liten båt och det är precis det man dekorerar. Man gör korgar av bananblad och blommor som man tänder ljus och rökelse i och låter flyta iväg i damm/sjö eller hav. Att släppa iväg sin krathong betyder att man släpper det gamla och dåliga som varit och välkomnar det nya och rena.

Loy Krathong i Chiang Mai

Den finns två ställen i Thailand där denna festival är extra stor, i Sukothai och i Chiang Mai. I Chiang Mai har jag firat Loy Krathong tidigare och där firar man både Loy Krathong men också den stora Yi Ping-festivalen där flera tusen eldballonger släpps upp mot himlen samtidigt.

Tidigare kunde man släppa sin ballong mitt i stan men detta är nu reglerat så vill du vara med och släppa ballong tillsammans med andra samt se tradtionell dans och annat firande behöver du köpa en biljett. Sedan 2015 får du inte släppa upp lykotr alls mitt i staden men du kan fortfarande köpa dig en egen lykta och släppa längs med Ping River.

Du kan självklart också bara vara på plats och betrakta detta skådespel från till exempel Nawarat Bridge. Detta är en av Chiang Mais största händelser så tänk på att det kan vara väldigt mycket folk på plats.

Loy Krathong i Sukothai

Jag har som sagt tidigare firat i Chaing Mai (och i Lumpini Park i Bangkok) men denna gång ville jag uppleva Sukothai, där traditionen startade. Sukothai ligger precis mittemellan Bangkok och Chiang Mai och du kan åka buss (ca 8 timmar), tåg (ca 10 timmar) bil (ca 7 timmar) eller flyg (1 timme) från Bangkok.

Jag bokade inrikesflyg med Bangkok Airways från Bangkok till Sukothai, biljetten kostade runt 1500 kr tur och retur. Loy Krathong firas i en hel vecka i Sukothai men den vikigaste dagen är ju såklart på själva Loy Krathong-dagen. Vill man fira Loy Krathong i Sukothai bör man vara ute i god tid att boka hotell, när jag började titta i augusti var det mesta redan uppbokat.

Sukothais stora firande sker inne i Sukothai Historical Park men högtiden märks runt om i hela den gamla staden. Redan på morgonen fick jag vara med och göra min egen Krathong i hotellets trädgård. Vi använde bladen från jackfruit och lotusblommor (som är en väldigt viktig blomma inom buddismen). Vi satte blad i cirklar runt en botten som vi sedan täckte med bananblad, en lotusblomma (som jag fick lära mig vika) och en lotusknopp samt ljus.

Själva firandet i Sukothai startar vid 15-tiden med en parad in i parken där de gamla kungarna i regionen ska hedras. Alla var otroligt finklädda och det var spännande att se.

Väl inne i parken kan du köpa krathonger från massor av olika marknadsstånd, det finns också mat i långa rader, och det är verkligen en folkfest för alla som bor i Sukothai eller i närliggande byar och för turister såklart. När mörkret faller kan du skicka ut din krathong i dammen där det också finns hundratals facklor nedsatta. Det är lyktor i träden, levande ljus på alla tempel och massor av olika ljusspel. Många var väldigt finklädda inför denna festival och kom med hela familjen.

Att gå in i själva parken är gratis, men kom ihåg att vara ute i god tid. Under högtiden samlas människor från hela landet här och bilkön in till området kan ringla sig lång redan vid 17-tiden.
Det bästa är att låta hotellet ordna transport – de flesta erbjuder transfer till festivalen just dessa dagar.

I den historiska parken sker för många kvällens höjdpunkt – en ljud- och ljusshow som berättar historien om hur Loy Krathong en gång uppstod här i Sukhothai. När mörkret lagt sig förvandlas tempelruinerna till en teaterscen under öppen himmel. Med hjälp av ljus, musik, dans är det som den gamla kungastaden väcks till liv igen.

Publiken sitter under bar himmel, i ljuset från fullmånen och tittar på detta.
Föreställningen spelas två gånger varje kväll, och biljetter kostar runt 1 000 baht – men det är väl värt det.

Du får se traditionell thailändsk dans, färgexplosioner av fyrverkerier och de vackra eldballongerna som sakta stiger mot himlen. Det är storslaget, stämningsfullt och en otrolig upplevesle jag inte kommer att glömma.

För mig var det här en dröm som besannades och det var till och med finare än vad jag föreställt mig - får ni chansen så upplev Loy Krathong just här!

Bangkok för nybörjare

Bangkok kan vara en chock för många och mer oftaän sällan hatar man staden. Här kommer mina bästa att göra och INTE göra när du kommer till Bangkok för första gången:

Börja inte i Bangkok. Starta inte din Asien-resa här utan börja med någon lugnare som en strand eller mindre stad för att vänja dig

Undvik Koh San Road. Bo inte INTE vid Koh San Road där det är fest dygnet runt, ligger dåligt till och det finns inget thailändska alls över den delen av staden.

Bo in dig. Stanna minst 3-4 nätter så du slipper stressa men hinner se allt du vill

Bra hotell. Bo gärna runt Chid Lom, Asko, Ploen Chit eller SIam för att ha nära till det viktigaste. Lägg lite mer pengar på boende, ett bra hotell med en bra pool är ett måste. Se till att kunna få en paus från stadens trafik och brus.

Börja lugnt. Planera inte in något den första dagen du är där.

Appar. Ladda hem appen Grab eller Bolt för att lätt få tag i en taxi, slippa bli lurad av taxichauffören ochs lippa hålla på med kontanter.

Det är varmt. Förebered på dig på att det är varmt och fuktigt och sen kommer det vara ännu lite varmare.

Planering. Gör din research innan och planera alla dina måsten (och inse att du säkerligen ändå inte kommer hinna allt). Avstången är stora och det tar tid att ta sig runt. Säher google maps att det tar 10 minuter så tar det oftast alltid det dubbla.

Växla pengar. Ta ut pengar för cash är fortfarande king och på många ställen tar de inte ens kort.

Ta det lugnt. Stressa inte utan låt det ta den tid det tar.

Gå upp tidigt. Välj att besöka de större turistattraktionerna på morgonenen, dels för att det är svalare och dels för att det inte är lika mycket folk.

Rusningstrafik. Välj BTS (skytrain) eller MRT (tunnelbana) i rusningstrafik och inte taxi om du inte vill sitta fast i en bil i timmar.

Google maps. Se över din telefon och vad roaming kostar eller skaffa E-sim - du kommer behöva kolla karta då och då.

Att besöka ön Poros

Poros är en mellanstor grekisk ö, ganska nära Aten. Vi var där i somras och tog då båten hit från Egina som tog 1,5 timme men du kan också åka direkt från Aten då tar det en timme (snabbbåt) och 2,5 timme (större bilfärja). Vi åkte med Saronic Ferries och biljetter kostade €11 för vuxen och €5 för barn. Det gungade inte alls trots att det blåste en del när vi gick på.

Poros består av två öar: Sferia (jSphaeria) och Kalaureia (Kalavria). De sitter ihop med en liten kanal och bro. Sferia är den mindre delen och där ligger huvudorten Poros town. Det går taxibåtar mellan som tar ca 10 minuter - jag var bara på Sfera, där de finaste stränderna ligger.

Hotell på Poros

Vi bodde på Nikis Village som ligger på gångavstånd från Poros Town. Vi hade dessutom gångavstånd till två av öns finaste stränder (Kanali och Mikro Neori). Vi valde detta hotell pga läge, att de hade relativt stor pool och pris såklart. Vi bodde i ett helt vanligt dubbelrum med balkong där det fanns kök - vi åt frukost varje morgon på balkongen men det gick också att köpa buffé på hotellet. Jag är jättenöjd med hotellet även om rummet var väldigt basic (men mycket rent och service 10/10) - utsidan såg också ut som en Mamma Mia-dröm.


Stränder du inte ska missa på Poros

Love Bay

En liten mysig vik omringad av pinjeträd. Vattnet är kristallklart och turkost, det är knappt några vågor och du kan snorkla här. Dock är det väldigt litet så var här tidigt om du vill ha en solstol.

Kanali Beach

Ligger nära Poros stad, men känns ändå lugn. Fin sand och två olika restauranger. Gott om solstolar och du har dessutom nära till små minimarkets.

Mikro Neorio Beach

Så mysig strand med kristallklart vatten och helt stilla vatten. En liten taverna serverar enklare luncher. Vi älskade detta ställe!



Restaurangtips på Poros

Poseidon

Poseidon ligger inne i Poros Town och här krävs förbokning. Stället ligger precis vid hamnen och är väldigt populärt. De har både kött och fisk, bra vin och en otrolig utsikt över hamnen och solnedgången.


White Cat
Detta ställe låg nära vårt hotell ute på pålar i vattnet. Jättebra service, god grekisk mat och färsk bläckfisk.

Kanali Beach Bar & Restaurant

Precis intill Kanali Beach ligger detta ställe som hade så god mat. Vi förbokade och stället var fullt med folk när vi hade suttit där i 30 minuter så gissar det är populärt. Jag åt gnocchi med nötter och burrata som var otrolig samt friterad zucchini.

Aura All Day Cafe

Underbart ställe vid vattnet för brunch och lunch. Goda avocadomackor, hamburgare, sallader, smoothies etc.

Poros Town

Poros Town är jättemysigt att strosa i på kvällarna. De har en av de största hamnarna i Saroniska viken och det vimlar av folk på kvällen. Gamla stan är idyllisk med små gränder och vitmålade hus, orkar du hela vägen upp till klocktornet får du en vacker utsikt över ön.

Hyra båt på Poros

Vi hyrde båt med chaufför en dag och det var resans höjdpunkt. Du behöver inte ha en kapten utan kan köra själv men vi kände oss inte rikgit bekväma med det. Vi betalade €30 per person för en båt som rymde 6 personer + kapten. Då var vi ute i 4 timmar och frukt/smörgåsar/läsk ingick. Vi bokade med Rent a boat Poros som fans precis utanför hotellet. Vi gjorde flera bad och snorklingsstopp, kom till mindre stränder, fick se ön från vattnet och ett skeppsvrak. Vattnet var helt otroligt!

Jag älskade Poros och tycker ön är värd en eller flera besök. Inte alls så mycket turister, det kändes aldrig trångt trots att vi var där i högsäsong och det är verkligen en härlig genuin känsla på ön.

När AI blir din resekompis

AI har snabbt blivit den nya medresenären. Den planerar våra rutter, jämför flyg, hittar boenden och föreslår gömda pärlor – allt på några sekunder. Algoritmer analyserar klimat, prisläge och resvanor, skapar skräddarsydda planer och ger oss känslan av att någon annan redan gjort förarbetet. Resandet blir smidigare, billigare och mer medvetet, men samtidigt lite mer förutsägbart. För även om tekniken kan kartlägga världen, kan den inte känna den.

När algoritmen tar plats vid bordet

AI följer oss numera genom hela resan – inte bara när vi bokar flyg eller hittar hotell. Under väntan på flygplatser, mellanlandningar eller sena kvällar på hotellrummet söker många digital underhållning. Någon följer sportresultat, någon tittar på film, och andra intresserar sig för hur digitalt spelande fungerar globalt.

Där dyker ibland fenomenet betting utan svensk licens upp – ett samlingsbegrepp för utländska plattformar som står utanför Spelpaus men har egna system för självavstängning och ansvarsfullt spelande. De erbjuder ofta bonusmodeller med särskilda insättningsvillkor, snabb och enkel inloggning samt alternativa betalningssätt som kryptovalutor eller internationella e-plånböcker, anpassade efter sina respektive licenser.

AI är en central del av dessa digitala miljöer. Den förutser vad användaren vill se, skräddarsyr upplevelsen och analyserar mönster i allt från sportspel till interaktiv underhållning. Algoritmerna justerar odds, rekommenderar speltyper och kan även bidra till ökad säkerhet genom att upptäcka ovanligt beteende. Tekniken följer oss genom varje paus och mellanrum. Den formar våra val och håller oss sällskap, men lämnar ändå plats för det oväntade – det som ingen algoritm kan planera.

Upptäckarglädje i teknikens skugga

När vi låter tekniken ta över planeringen frigörs tid – men ibland också något annat: spontaniteten. En resa som är perfekt planerad riskerar att bli just det, perfekt. Och kanske lite förutsägbar. Det är inte där magin sker. Den uppstår när vi avviker från rutten, när vi viker av vid en okänd gata eller följer ett doftspår från ett kafé som inte fanns i appen. AI kan visa oss vägen, men det är våra beslut i stunden som skapar minnen.

Tekniken kan guida oss till oväntade platser – små restauranger gömda i gränder, oansenliga torg där livet pågår utan att märkas. Men även när AI pekar rätt, är det vi som måste se. För en plats blir inte levande förrän vi stannar upp och känner den. I det ögonblicket är det inte längre datan som leder, utan nyfikenheten. Och kanske är det just där resandet blir som mest mänskligt.

När tekniken inte har svaren

AI är imponerande, men långt ifrån felfritt. Systemen bygger på information som redan finns, och världen förändras fortare än algoritmerna hinner uppdateras. Ett rekommenderat kafé kan ha stängt, en väg kan vara avspärrad, en festival kan ha flyttats. Därför kan resan inte överlämnas helt till tekniken. Det krävs fortfarande något som inte kan programmeras – vår egen förmåga att läsa av en plats, att känna rytmen i en stad och att förstå när det är dags att stanna eller gå vidare.

Det är också i misstagen som de mest minnesvärda upplevelserna föds. När vi kliver av tåget en station för tidigt, när vi följer fel gata men hamnar på en marknad vi aldrig hade hittat annars. AI kan hjälpa oss att resa smartare, men inte nödvändigtvis bättre. Det bästa sker ofta när vi tillåter slumpen att ta över, om så bara för en stund.

Tekniken må vara snabb, men livet rör sig i ett annat tempo. Ingen algoritm kan förutse känslan när regnet plötsligt faller över en okänd stad, eller när någon ler i förbifarten och vägen ändrar riktning. Det är där resan återfår sin puls – i det oförutsedda, där logik ersätts av känsla och världen blir verklig igen.

Balansen mellan smart och impuls

Det handlar inte om att välja mellan teknik och intuition, utan om att låta dem samspela. AI ger trygghet, effektivitet och struktur. Den ger oss ramen till en resa som annars kanske aldrig hade blivit av. Men inom den ramen behöver det finnas plats för det oplanerade, för det där ögonblicket när vi vågar stänga av telefonen och bara följa ljudet av en stad som vaknar.

När vi reser med AI som kompis kan vi använda tekniken som en startpunkt, inte som slutmål. Den kan hjälpa oss att komma iväg, att upptäcka mer och att förstå världen lite snabbare. Men resan blir verklig först när vi tar över rodret. När vi själva väljer att ta en annan väg, ignorera förslaget, låta kartan vila i fickan. Då förvandlas en planerad resa till ett äventyr

Dit vägen egentligen leder

AI förändrar hur vi ser på resande, men inte varför vi reser. Den ger oss möjligheter, verktyg och bekvämlighet – men den kan inte ersätta den mänskliga känslan av att stå inför något nytt. Den kan visa oss världen, men inte ge oss doften av havet, smaken av ett nybakat bröd eller ljudet av ett språk vi inte förstår. Det är där resandet fortfarande tillhör människan.

När vi låter tekniken guida utan att ta över, när vi använder den som en vän snarare än en ledare, skapas en ny balans mellan effektivitet och äventyr. Då blir resan både smart och levande – och kanske mer verklig än någonsin


I samarbete med partner

Är du flygrädd? Här är sex tips som gör dig lugnare inför avgång

Att känna obehag inför att flyga är vanligare än man tror, fråga mig jag vet! För vissa är det en oro som alltid finns där, för andra blossar den upp i särskilda situationer tom tex luftgropar. Det finns metoder att ta till som både dämpar stressen och gör flygresan till en mer hanterbar, ibland till och med njutbar, upplevelse.

Distrahera hjärnan kreativt

Katastroftankar blir värre i tomrum. När hjärnan inte har något annat att göra än att spinna på värsta-scenario-slingan kan flygrädslan växa sig enorm. Att aktivera sig kreativt blir därför ett effektivt botemedel. Kanske ta med ett skissblock och rita av grannens vattenflaska, skriva ner en lista på framtidsdrömmar eller försöka minnas alla huvudstäder i Europa. Ju mer hjärnan får gräva i ett problem eller en uppgift, desto mindre energi finns kvar till rädslan. Det finns något särskilt i analoga sysslor som att skriva för hand – handen blir nästan en förlängning av tanken och gör att tiden går fortare. Digitala spel fungerar också. Plocka upp din laptop och kör några snurr på en spelautomat på casino så kommer du garanterat att tänka på annat. Satsa på snabba och smidiga betalningar med Mastercard på casino och omsätt vinsterna om du har bonusprogram kopplat till kortet. Många kort kan ge dig förmåner på flygplatser, som plats i en bekväm lounge innan det är dags att gå till din gate

Förbered dig med kunskap

Många som är flygrädda fastnar i känslan av att inte ha kontroll. Planen är gigantiska, tekniken osynlig och det kan kännas som om man lämnar över sitt liv i händerna på piloter och slump. Därför kan kunskap vara ett av de mest kraftfulla verktygen. Att läsa på om hur motorer fungerar, varför turbulens är ofarligt eller hur säkerhetskontrollerna utförs kan göra underverk. Flyget är faktiskt den säkraste transportformen, med regelbundna inspektioner och utbildad personal i varje led. Vissa personer finner trygghet i att se dokumentärer eller läsa intervjuer med piloter, andra genom att följa bloggar om flygteknik. Informationen gör det abstrakta mer konkret, och känslan av “mystisk fara” byts långsamt ut mot ett mer realistiskt perspektiv

Testa andningsövningar

När kroppen går in i stressläge vid flygrädsla sker det ofta snabbt: hjärtat rusar, svetten kommer och tankarna skenar iväg. Andningen är då en av de enklaste ingångarna till lugn. En klassisk övning är att andas in på fyra sekunder, hålla andan kort och sedan andas ut långsamt på sex. Genom att göra utandningen längre än inandningen signalerar du till kroppen att den inte är i akut fara. Det kan vara hjälpsamt att visualisera andetagen – föreställ dig hur luften fyller magen som en ballong och sakta släpper ut igen. Många använder också appar eller små diskreta gadgets som vibrerar i en rytm för att påminna om andningen. Efter bara några minuter kan panikkänslor avta och ersättas av en lugn närvaro.

Prata med personalen

Kabinpersonalen är inte bara där för att servera kaffe och visa nödutgångar. De är tränade att hantera människor i alla tillstånd, inklusive rädsla. Om du berättar att du är flygrädd kan de ofta ge små men viktiga gester av stöd: ett extra leende, en kort uppdatering om vad som händer, eller till och med ett snabbt samtal precis innan start. Den mänskliga kontakten kan göra stor skillnad. Att veta att någon ser dig och förstår din oro skapar trygghet. Ibland räcker det med en kort kommentar från en flygvärdinna: “Det här är helt normalt, jag har flugit i 15 år och det känns alltid så här vid start.” Att öppna upp kan kännas sårbart, men det ger nästan alltid lättnad och ett slags allierad närvaro under resan

Lek med perspektivet

En flygresa kan upplevas som en hotfull situation – högt upp i luften, fastspänd i ett metallrör. Men vad händer om du byter vinkel? Ett ovanligt men effektivt knep är att ge fantasin fritt spelrum. Föreställ dig planet inte som ett bullrigt maskineri, utan som en enorm, vänlig val som simmar mjukt genom himlen. Eller kanske som en gammaldags luftballong som svävar stilla bland molnen. Det låter barnsligt, men just barnsligheten är poängen. När du leker med tanken tappar den sitt allvar och du blir mindre bunden till skräcken. Humor kan också vara en del av samma strategi: tänk dig passagerarna som rollfigurer i en komedi, eller turbulensen som planet som dansar lite extra. Perspektivleken ger distans till rädslan och återinför en känsla av lätthet.


I samarbete med partner

Bra hotell Bangkok Centara Grand CentralWorld

Jag har bott på många många hotell i Bangkok och Centara Grand at CentralWorld är ett av de bästa när de kommer till rum för hela familjen, läget och priset.

Läget Centara Grand at CentralWorld

Hotellet ligger ovanpå ett av Bangkoks största varuhus Central World och det är helt oslagbart när du reser med barn. Du har butiker, restauranger, bowling, bio och matbutik genom att bara ta hissen ned.

Du bor mellan BTS stationerna Chit Lom och Siam och du kan gå till shoppinggalleriorna Siam Paragon, MBK, Siam Centre, Platinum etc. Det är också lätt för taxibilar att stanna på sidan av hotellet.

Rummen Centara Grand at CentralWorld

Hotellet är stort med över 500 rum fördelat mellan våning 26 och 53 så du kommer ha härlig utsikt vart du än befinner dig. Vi bodde i ett familjerum på 54 kvadrat där du har två stora king size beds. en soffa, skrivbord och enormt badrum med både dusch och badkar.

Otroligt sköna sängar, vi hörde inte alls trafiken och bra ljudisolering (vilket jag annars stör mig mycket på!)

Frukosten på Centara Grand at CentralWorld

Frukosten här är otrolig! Mina barn var i himlen (och även vi vuxna). En kock steker omeletter och ägg och gör magiska egg benedicts. Det finns liksom allt här. Smoothies, frukt, yoghurt, bacon, nudlar, sushi, pannkakor, våfflor och ja ni fattar! Dessutom har man en himla härlig utsikt!

Poolen på Centara Grand at CentralWorld

Poolen ligger på våning 26 och är stor nog att simma längder i. Den är härligt inramad med solstolar, palmer och parasoller. Här finns också en grön oas med bänkar, stolar och bar. Hotellet har gym och tennisbana.

Vi hängde oftast i poolen under förmiddagarna och det var aldrig problem att få en solstol.

Takbar på Centara Grand at CentralWorld

Överst på våning 55 ligger takbaren Red Sky som är en av mina favoritbarer i Bangkok. Extra plus är att barn också är välkomna här. Du kan både äta och dricka här och stället lyser upp av en jätestor båge som ändrar färg. Du kan också ta trappan upp till våning 56 där det finns en chamganebar men där får inte barn gå upp.

Högst upp på våning 55 ligger en av mina favorit-takbarer i Bangkok Red Sky där också barn är välkomna.

Rekommenderar jag Centara Grand at CentralWorld?

100%. Hotellet är inte billigt men inte det dyraste heller. Jag som har två barn över 10 år behöver oftast boka två rum men här kunde vi alla bo tillsammans och det blev prisvärt då vi bokade relativt tidigt, fick med frukost och vouchers på drinkar i takbaren.

Varför långa väntetider på flygplatser inte behöver vara tråkiga

Långa stunder av väntan på att flyget ska gå är inte direkt en del av resan som särskilt många ser fram emot, särskilt inte när det rör sig om mellanlandningar på vägen till slutdestinationen. Detta måste dock inte vara en tråkig upplevelse.

 Timmarna i flygplatsens terminal är vad man gör dem till. Det kommer inte att vara en särskilt rolig del av resan om man bara sitter och stirrar ut i luften, men om man istället ser till att sysselsätta sig kommer tiden att flyta förbi och plötsligt är det dags att boarda på flygplanet. I den här artikeln presenteras olika svar på varför långa väntetider på flygplatser inte behöver vara tråkiga.

Tid för gaming

Om du ändå ska sitta och vänta kan du lika gärna passa på att spela lite spel. Gaming är ett strålande tidsfördriv, både via datorn och mobilen. Till exempel kan du ge dig själv chansen att dryga ut reskassan genom att spela utan registrering och utan konto på ett online casino. På den här typen av casinon, som ibland kallas Pay N Play, räcker det med att du verifierar din identitet för att kunna spela på slots och bordsspel. Var dock uppmärksam på att svenska casinon endast går att spela på när du befinner dig i Sverige, men det finns såklart även utländska alternativ.

Via datorn och mobilen kan du också dyka in i klassisk gaming, alltså vanliga dator- och mobilspel. Antingen kan du kasta dig in i ett spel som du redan är igång med, men väntetiden på flygplatsen är också ett gyllene tillfälle att hitta ett nytt spel som du kan koppla av med under resten av resan.

Bekanta dig med destinationen

Om du inte är sugen på att spela spel kan du också utnyttja tiden på flygplatsen till att läsa på om platsen du ska besöka. På flygplatsen går det inte sällan att hitta olika broschyrer och resetidningar att utforska, men självklart är mobilen och datorn strålande verktyg även i det här fallet.

Till exempel kan du förbereda dig inför en resa till Rom genom att läsa på om stadens historia och vad du inte borde missa när du är där. Passa även på att ta en titt på spelschemat för Serie A om du vill njuta av fotboll i världsklass när du är där.

En annan aspekt som kan vara bra att ha koll på, som du kan kolla upp när du sitter på flygplatsen, är hur destinations kollektivtrafik ser ut. Hur tar du dig på bästa sätt till hotellet? Behöver du ladda ner en app för att kunna köpa biljetter? Det är mycket bättre att ha koll på sådant innan landning för att inte bli stampande i ankomsthallen.

Utforska flygplatsen

Med tanke på att man bara besöker flygplatser när man ska någonstans är det en miljö man sällan utforskar särskilt noggrant. Nu har du chansen. Om du har några timmar på Charles de Gaulle i Paris är det bara att låta kartan guida dig genom den gigantiska flygplatsen.

Det finns ofta mängder av restauranger, caféer och butiker att utforska på en internationell flygplats. Dessutom har du chansen att handla i taxfreen.


Lär känna dina medresenärer

Inte alla är särskilt sugna på att prata med främlingar, men det kommer alltid att finnas någon att i samma gate som du kan lära känna. Ni ska trots allt till samma plats och kan dela tips och förslag på vad man kan hitta på vid ankomst. Har du tur kanske du till och med lär känna en resekompis.

Du styr din flygplatsupplevelse

Det kan vara alldeles fruktansvärt tråkigt att sitta och vänta på en avgång som känns att den aldrig kommer närmare. Men det måste inte vara så. Väntetiden på en flygplats är vad du gör den till och om du väljer att ha tråkigt kommer du att ha tråkigt.

 Väljer du däremot att fördriva tiden på ett roligt sätt kommer det däremot att vara både roligare och kännas som att klockan tickar fortare. Hur du väljer att göra detta på är upp till dig, men några tips är gaming, förberedelser inför ankomsten och att utforska flygplatsen. Dessutom kan man, om man tar mod till sig, passa på att lära känna sina medresenärer.

I samarbete med partner

Speltrender och regelutmaningar i Asiens kasinoindustri

 

Det är svårt att tänka sig en marknad som byter skepnad lika snabbt som Asiens kasinoindustri. Digitala lösningar och strängare regelverk formar om villkoren mest hela tiden. Mobilspel dominerar, AI och kryptovalutor smyger in överallt – ibland är det faktiskt svårt att hänga med bland alla nya funktioner och digitala nyheter. Vissa aktörer, både de med och utan licens, tampas ständigt med tuffa bestämmelser, växande gråzoner och teknik som springer ifrån mycket av det gamla.

Allt går i ett rasande tempo – kanske till och med för snabbt ibland. För spelarna skapar det, tja, en mix av nya risker och möjligheter när innovation och tungreglering möts. Vad detta innebär konkret? Här samlas exempel och siffror som påstås spegla nuläget under 2025, men... ibland hinner verkligheten ifatt innan statistiken ens publiceras


Mobilspel och digitalisering dominerar

 När allt mer sker i mobilen har spelbeteendet i princip skrivits om från grunden i flera delar av Asien. Siffror pekar på att omkring 78% numera föredrar mobilen för sina casinobesök, om man ska tro de senaste rapporterna. Utvecklare verkar lägga tyngd på smidiga, optimerade spelupplevelser för små skärmar – biometri ersätter lösenord och hela processen är tänkt att vara snabb.

En smidig betalning eller möjlighet att streama live i mobilen verkar ofta ge operatörerna ett visst försprång. Länder som Sydkorea, Singapore och Japan leder ligan, åtminstone när det gäller andelen smartphone-användare – men trenden märks över hela regionen. Tilläggas kan att betting och spel på odds förflyttats in i appar. Betalningarna? QR-koder, e-plånböcker, kryptovalutor… sånt verkar vara helt i tiden, särskilt för unga och där valutaregleringen är strikt

Blockchain, AI och online betting

 Det är kanske inte så konstigt att blockchain och kryptovalutor utmanar gamla betalrutiner – sådana förändringar sker ju lite här och där nu för tiden. Flera källor pekar på att över var fjärde transaktion på nätkasinon i Asien numera går via någon form av digital valuta. Transparens är en sak som ofta lyfts: spelare sägs vilja kunna följa spelets gång och få snabba utbetalningar, och blockkedjeteknik påstås erbjuda öppna register och direktöverföringar.

När det gäller AI, ja, där sker det också mycket: personlig anpassning, snabba analyser, och system som kan identifiera osunt spelbeteende redan i realtid. Begränsningar byggs in direkt i appar, ibland utan att det ens märks. Online betting ökar fortsatt, särskilt på nischade sporter och live-event där AI används för oddsberäkning i realtid. Det är inte utan komplikationer, dock – ibland verkar teknikutvecklingen rusa iväg hos de oreglerade bolagen, vilket leder till att myndigheter och licensierade aktörer halkar efter bland de senaste betal- och säkerhetssystemen.


Regleringsutmaningar och växande svart marknad

 Strängare regler är knappast en silverkula. Enligt vissa uppskattningar har bortåt 40% av spelare i Filippinerna, Singapore och Macau redan lämnat licensierade plattformar under 2025 till förmån för den grå eller svarta sidan, åtminstone om man ska lita på siffror från MundoVideo eller IGamingToday. Varför händer detta? Ofta rör det sig om nya licenskrav, höjda avgifter eller tuffare regler för marknadsföring – ibland upplevs det helt enkelt bli för svårt och långsamt att spela lagligt.

När tillgången stryps snabbt eller byråkratin slår till, börjar den svarta marknaden växa, sägs det. Oreglerade sajter testar snabbt nya produkter och betalsätt, medan lagliga kan tvingas invänta byråkratins kvarnar i månader. Detta bidrar tyvärr till sämre konsumentskydd och mindre pengar till statskassan. Kraven blir allt fler för de seriösa aktörerna – både tekniskt och när det gäller regler. En del analytiker menar till och med att hårda regler kan tänkas förvärra spelproblemen snarare än lösa dem, även om det nog är en diskussion som lär fortsätta

Flexibla licenser och ansvarsfullt spel i fokus

 Det saknas inte försök till förändring, ibland skymtar vissa nya idéer fram. Fler myndigheter runtom i Asien verkar diskutera modeller där flexibilitet och teknik ges större manöverutrymmeän tidigare. Det talas mer öppet om att överdriven reglering ibland slår fel och att samarbete ändå kan vara nödvändigt för utvecklingen. Apparnas roll har också förändrats – AI-styrda spärrar, självtester och avbrottsknappar är ofta inbyggda från start nu för tiden, snarare än något extra. Ett nytt inslag är att skicklighetsbaserade spel nu plockar marknadsandelar bland yngre, något som väckt hopp hos vissa om att industrin överlever trots att mer traditionella slots får det svårare. Balansen verkar skifta mot både trygghet och nöje – fler verktyg för att följa sitt spel och enklare sätt att pausa när det behövs. Tekniken, om man ser det så, är både ett verktyg och en sorts säkring i takt med att kraven på ansvarsfullt spel ökar

Slutsats om ansvarsfullt spel

Det går knappast att förneka att Asiens kasinobransch står inför dubbla utmaningar: snabba teknikskiften och tuffare regler. Spelarsäkerhet – kanske är det där allt landar till slut – borde nog ligga i fokus, i synnerhet när betalningsmetoder och gränssnitt blir mer avancerade. Tillgång till självtest och lika möjligheter till innovation för lagliga aktörer kan vara avgörande, även om det lättare sagts än gjorts. Bara där kan balans uppstå mellan de olika intressena. Värt att komma ihåg: att spela medvetet och sätta sina egna gränser, det kanske är viktigare än någonsin nu.


I samarbete med partner

Ta sig från Atens flygplats till Pireus

När vi bestämde oss för att flyga till Aten och sedan upptäcka öarna utanför trodde jag först att färjeterminalen låg precis bredvid men så är det inte riktigt.

När du anländer Atens flygplats och har fått dina väska går du ut från flygplatsen och över gatan sedan svänger du vänster och tar rulltrappan upp. Där hittar du tunnelbanan och tåget som går till Pireus. Båda kostar €9 enkel väg och resan tar drygt en timme. Jag föredrar tåget då jag upplevde att det var mindre folk, bättre AC och min väska var inte lika mycket ivägen som på tunnelbanan. När du väl är framme i Pireus så ser du färjeterminalen på andra sidan, en promenad på 5-10 minuter.

Vill du hellre ta bussen från flygplatsen är det X96 och den går precis utanför flygplatsen, på andra sidan gatan. Bussen kostar runt €6 men bra att veta är att bussen tar ca en timme på en bra dag men kan lätt fastna i trafik och ibland kan det ta över tre timmar.

Självklart kan du också ta taxi direkt från flygplatsen, det tar mellan 40-60 minuter och kostar mellan €60-70.