Premiär av Restaurang Lådan

Igår efter en fullspäckad jobdag mötte jag upp Agnieszka för att gå på premiär av en ny restaurang, nämligen Lådan.

Det är grundaren av Flippin Burgers som öppnar denna ölhall med streetfood och öl från microbryggerier. De serverar sliders, smårätter, som hamburgare, pizza, pommes och andra goda snacks. Adressen är Luntmakargatan 63 - och ja det kändes verkligen som en låda aka källarlokal utan fönster.

Grymma hamburgare med chilimayo och curly fries, cookies med glass och chokladsås, pizza och öl - en riktigt bra fredagskväll!

Hotelltips i Bangkok - Emporium Suites

Våra sista dagar i Bangkok tillbringade vi på Emporium Suites, ett hotell jag länge velat bott på men det har aldrig blivit av. Men oj vad jag är glad att vi fick chansen att testa denna pärla till hotell.

Läge

Läget är något utav det bästa med detta hotell. Det ligger exakt där jag vill bo när jag besöker Bangkok nämligen. Mitt på Sukhumvit, uppepå Emporium shopping centre, har egen utgång till skytrain och har dessutom en härlig grön park till granne.

Adressen är sukhumvit 24 och närmaste skytrainstation är Phrom Phong. Du går in i Emporium, svänger av på våning 1 och där finns ingång till hotellet. Det finns också en ingång från gatan där du kommer om du anländer med taxi.

Emporium är ett lyxig varuhus med alla stora märken representerade men de har också ett fenomenalt lekland för barn, massor av restauranger, Gourmet Market (väldigt välsorterad matbutik), cafeér, frisör, apotek, inredning och bio. Mittemot hotellet ligger det nyöppnade shoppingcentrat EmQuartier som också är enormt och så väldigt snyggt byggd med regnskog och vattenfall.

Bredvid hotellet ligger Queen Sirikit Park där det finns två lekplatser för barn, utegym, motionsrunda runt den lilla dammen, stor simbassäng och många träd, skugga och den perfekta picknickplatsen. Här utövas qigong, yoga, och andra sporter både i soluppgång och solnedgång.

Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig bott på ett bättre läge när jag rest med barn till Bangkok.

Rum

De har 378 rum och många använder detta som en permanent bostad dvs serviced apartment. Rummen är mellan 55 och 500 kvm stora. Superior rummen är de minsta med sovrum, badrum och en liten köksdel och de största har tre sovrum, två badrum, stort vardagsrum, matsal och kök.

Vi bodde i en studio super deluxe på 80 kvm och det var så bra för fyra personer. Stor dubbelsäng, spjälsäng till Älva och extrasäng till Aramis. Soffa, bord, tv, matbord, badrum och kök. Och vad ljuvligt det är med eget kök ändå när man reser med barn. Kunna värma välling i micro, koka pasta när det krisar och när middagen blir alldeles för sen, kunna handla hem frukt, förvara i kylskåp och skära upp med riktig kniv.

De har en kuddmeny där du själv väljer vilken kudde du vill ha, sängen är underbar och utsikten med balkong – say no more.

Gemensamma ytor

Poolen är något av en trumfkort för detta hotell. Den är gigantisk och gömd bakom Bangkoks trafik och stressiga gator. Det är som en oas som öppnar upp sig bakom hotellet, komplett med trädgård runt omkring och poolbar. De har också ett gym och spa men när vi var där var detta tyvärr under renovering.

Hotellet har ingen egen restaurang men eftersom det ligger på ett köpcenter där allt finns gör det absolut ingenting.Snygg inredning överallt, heltäckningsmattor, många soffor och fåtöljer på varje plan och så väldigt tyst.

Frukost

Frukostmatsalen är snyggt inredd, inte så stor och aldrig trång. Enäggkock steker dina ägg eller omellett, det finns ganska så mycket japansk mat då säkerligen 75% av gästerna är just från Japan. Frukt, yoghurt, müsli, några thairätter, bröd, muffins, ägg och bacon och ja ganska så likt en vanlig hotellfrukost men extra plus för sushi.

Övrigt

Personalen är fantastisk. Vi frågade om vi fick behålla rummet lite längre än till 12 och fick genast förlängning till 16. De är helt underbara med barn, stack åt dem frukt var än vi mötte personal och inget var ett problem. Jag blev helt såld på detta hotell, det är här jag ska bo om jag flyttar tillbaka till Bangkok (och tjänar storkovan) och letar du barnvänligt hotell i Bangkok eller bara bra utgångsläge för det mesta så är detta hotellet för dig!

Fritt wifi överallt, ett Starbucks granne med receptionen, utsikt som får dig att tappa andan och inbyggd AC som ger rummet perfekt temperatur.

För mer härliga tips om Bangkok - läs mina 100 saker du bör göra i Bangkok.


Detta inlägg är ett samarbete med Tourism Authority of Thailand men som vanligt är tankar, bilder och åsikter mina egna.

De senaste dagarna

Jag har svårt att få de ynka 24 timmarna det finns på ett dygn att räcka till just nu. Det är mycket på jobbet och sedan är fet prio på familjen på kvällen. Jag har så mycket att blogga om men väldigt lite tid den här veckan, men håll ut mot helgen lovar jag er långa och härliga inlägg.

IMG_5828.JPG

Jag har hunnit med ett gäng härliga saker den här veckan och än är det bara onsdag. Köpte världens finaste tulpaner vid Kungsholm kyrka. Åt sopplunch med en fin vän som jag inte sett på länge. Tränade med en PT som förstod vad jag vill fokusera på och som gav mig väldigt bra övningar. Varit på en föreläsning om de viktigaste digitala trenderna 2017. Köpt inte bara en utan två fina klänningar. Fått känna på årets första pollenutbrott och mina ögon svarade med att rinna så mycket att jag fick gå till läkaren för extra stark medicin. Och avslutningsvis har jag promenerat genom Gamla Stan en tidig morgon och det var så väldigt fint.

IMG_5830.JPG

Imorgon fortsätter livet med allt vad det innebär. För mig innebär det många möten och avsatt tid till friskvård, en mycket bra kombination.  

Resebloggsträff på Clarion Arlanda

Jag och Johanna har sedan länge pratat om en medlemsträff för medlemmar i vårt nätverk Svenska Resebloggar och i helgen blev det äntligen av, tack vare Clarion Arlanda. 24 fantastiska timmar spenderade vi på detta guldkorn till hotell och jag tror alla åkte hem glada och nöjda i söndags.

Jag har ju bott på detta hotell förr och jag tycker det är fenomenalt. Läs min recension av Clarion Arlanda här.  Läget är grymt när du har en sen ankomst eller tidigt avgång, servicen är verkligen i en klass för sig och att deras frukost är toppen och börjar redan klockan 04. Vill du ha utsikt över planen som lyfter och en kikare på rummet? Se då till att boka våning 9 eller högre.

Bästa spegeln!

Vi fick en rundtur på hotellet som förutom ett hotell också har stora konferenslokaler, både i markplan och högst upp med utsikt över plan som landar och lyfter. De har stort gym, uppvärmd utomhuspool och högst upp huserar också restaurangen Kitchen and Table.

Vi åt vår middag på Kitchen and Table där kocken valt ut charkbricka till förrätt och sedan en varmrätt med det bästa ur köket; dumplings, hamburgare, en minitortilla, grön ärtsoppa och ytterligare en typ av burgare. Maten var grym och det var även inredningen och stämningen i restaurangen. Ett tips är att boka bord för det var flera som tyvärr fick vända i dörren i lördags när vi var där.

På morgonen innan frukost körde Johanna ett yogapass med de som ville medan solen strålade in på oss.

Och så blev det frukost. Läs mer om Clarion Arlandas frukost här.

Vi hade en sådan härlig helg, det var bra samtal, intressanta diskussioner och jag och Johanna fick äntligen berätta mer om Svenska Resebloggar. Vi fick dessutom veta mer om detta hotell som på nyårsafton tar emot hundar, papegojor, katter och kaniner, som har fredagsjogg varje fredag och som har Arlandas enda utomhusterrass. Det var glada bloggare som lämnade hotellet på söndagen och jag tror att varenda en i hemlighet ville lägga bloggen på hyllan och börja jobba på Clarion Arlanda istället

Andra som var med denna helg och som jag inte fångade på bild var Lena, Daniella, Emilie, Johnny, Annelie, Ulrica, Maria

Med helgen i minnet

Vilken helg! Allt som strulade till sig gjorde det men vårt event på Clarion Arlanda med resebloggare blev jättebra! 

IMG_5816.JPG

Härlig middag, yoga, uppvärm utomhuspool, frukost och bra diskussioner. Ni ska få läsa allt om detta ikväll och se bilder såklart!  

På hemmaplan blev slutet gott tillslut men alla ställde verkligen upp till 100%. Nu kör vi måndag med massor av jobb och PT träning men kika in senare för att läsa om en grym workation! 

En oväntad start

Jag börjar tro att någon jobbar väldigt mycket mot mig och mitt nätverkande. När jag skulle till Åre för blogghelg slog magsjukan till och idag när jag ska hålla i en medlemsträff för resebloggare blev barnvakten väldigt dålig.

IMG_5791.JPG

Efter en turbulent morgon gick jag och mina barn ut i den helt underbara solen som sken över Stockholm. Äntligen.

IMG_5794.JPG

Snön smälter, de flesta stod med näsan mot solen och som vi längtat.

Och för att göra en lång historia kort så kom jag iväg till Arlanda men med dåligt samvete över att den ena barnvakten nu spenderar sin natt på sjukhuset och inte hemma hos mig. Som tur är ställde den andra delen av barnvakteriet upp tillsammans med min bror som back up. Själv övervägda jag cirka 100 gånger att stanna hemma men nu åkte jag ändå och håller i detta event med två tankar; det är bara 30 minuter hem om något skulle hända och man kan inte vara på ett bättre ställe än ett sjukhus när man är dålig.

 

Mot helgen

Igår var en sådan där dag då all snö i Stockholm regnade bort och det var allmänt grått och slaskigt. Micke är borta på jobb i fem dagar men jag har mycket fin hjälp. Farmor och farfar hämtade barnen på förskolan igår så jag jobbade en timme senare än vanligt, hämtade barn och blev bjuden på nygräddade pannkakor.

När vi kom hem var inte Älva helt hundra, kom inte till ro, hade ont i magen och det blev en längre kväll än planerat. När barnen väl hade somnat pausade jag i soffan någon timme innan jag också bäddade ned mig - ganska så sliten.

FullSizeRender.jpg

Och nu är redan är fredag igen. Jag har förlikat mig med att det är vinter och tänker nu inte gräva ner mig mer i det. Istället ser jag fram emot en riktigt härlig helg.

Ikväll kommer barnens morfar och morbror på fredagstacos och mys och på lördagen gör också mormor sällskap. På lördag eftermiddag ska jag möta upp Johanna för att åka mot en medlemsträff med svenska resebloggar; övernattning, middag och en himla massa bloggtips och häng med likasinnade. Vad jag behöver just nu - massor av inspiration.  Det kändes så väldigt långt bort när vi började planera denna träff och nu är den helt plötsligt här, jättespännande.

Men först lämning på förskolan och så jobb innan den där helgen kan börja.

Att resa med en 1,5-åring

Att resa med en 1,5-åring kan vara en utmaning. Jag älskar att resa med barn, jag tycker alla åldrar har sin charm men åldern 1,5 är nog den mest fruktade åldern har jag förstått. Det är då de har myror i brallan, film roar inte längre än ett intro, vem vill sitta still när man just lärt sig gå och springa, sova är slöseri med tid och matsituationen är över på fem minuter.

I ärlighetens namn hade jag glömt hur väldigt intensiva barn är i denna ålder men också hur otroligt himla gulliga de är. Tvära kast mellan kan själv till att de vill pussa på alla i sin omgivning, kikna av skratt vid vilda lekar och sedan bryta ihop totalt om man säger ifrån på skarpen.

Vi träffade många under vår resa runt Thailand som reste med bebisar och flera kom fram och faktiskt frågade om vi tyckte det var värt att resa med barn i just denna ålder. Det verkar vara många som reser med bebis som sedan planerar att hoppa över långresa året efter för att ta upp det igen efter 2 år. Men mitt svar till varje person som såg oss jaga Älva runt poolen eller mitt i maten var att ja det är så värt det. Ändå.

Nej det kanske inte är semester och det får man vara inställd på men det är tid tillsammans med familjen, det är en vardag utan stress, matlagning, tvätt och blöta overaller. Det är 100 % tid vi fyra utan några måsten och som Älva njöt av värme, att kasta sig i poolen, bygga sandslott, titta på djur, dricka smoothie och samla snäckor. Så värt.

Det är klart att det var tufft vissa middagar när hon hade tröttnat redan innan vi fått vår mat men vi hittade strategier. Vi åt nästan enbart på stranden där hon kunde ha med sig hink och spade. Vid frukost gick jag och Aramis dit 20 minuter innan Älva och Micke och när Älva var klar tog jag med henne därifrån – på så sätt hann jag äta utan stress, Micke satt kvar i lugn och ro och Aramis fick ta precis så mycket tid han ville. Varje måltid hade vi också med pixi böcker, Duplogubbar och små spelkort med djur.

Vagnen använde vi i Chiang Mai och Bangkok men på öarna fick denna stanna i sin väska. Dels för att det inte går att rulla barnvagn i fin sand men också för att Älva hade noll intresse av att sitta i vagnen när man gå och hoppa. Hon var heller inte intresserad av att sova när vi andra satt uppe och hade kul så vi la ned den idén snabbt. Istället hade vi med vår älskade ergo som vi bar henne i när hon blev trött på att gå. Sedan är ju rutiner a och o även på resande fot. Små barn behöver vissa rutiner, eller våra barn har behövt det väldigt mycket just vid denna ålder. Frukost, lunch, vila, middag och en någorlunda liknande läggningsrutin. Att små barn bara kan hänga med låter fint men vi har testat det och det ledde till att vi hade ett barn som var övertrött, arg, frustrerad och inte alls så där glad och härlig hon är annars.

Och tacka gud för äldre syskon, i alla fall de som är fem år äldre. Aramis har varit en ängel som lekt med Älva, byggt sandkakor trots att hon river snabbare än han bygger, kastat boll, haft springtävling, dansat drakdansen, samlat stenar – vilken klippa han är.

Så ja, åk med er 1,5-åring men förvänta dig inte att läsa pocketböcker under resan!

Bästa kaffet på Koh Lanta - Monkey Biziness

Här kommer ett tips om en riktig pärla på Koh Lanta, nämligen Monkey Bizness. Det är ett café och butik som ligger vid Klong Nin. Det är lätt att fastna på stranden och alla mysiga ställen där men detta ställe ligger uppe vid vägen, snett mitt emot resorten Lanta Miami.

Deras kaffe är öns godaste, de gör magiska shaker med oreokakor, varje söndag är det glassöndag och dessutom serverar de frukost som är gudomligt god och som tagen ur instagram.

mb06.jpg

Butiken har apor i överflöd, kläder, finfina smycken, koppar och lokala hantverk. Jag älskar det här stället, jag hängde här en hel del och det är som en oas. Jag fick Chiang Mai vibbar och känslan att sitta bland dessa gröna växter, lyssna på någon singer songwriter, äta en smoothiebowl det var semester på riktigt.

En vanlig tisdag

Jag tänkte inte blogga om vädret. Men det går inte att inte nämna detta. Det har snöat i 14 timmar och det ska snö i 24 till. Sägs det. Jag vet att det kommer i bakslag i mars men detta är för mycket. Att komma från paradiset till detta? 

IMG_5760.JPG

Vardagen är tillbaka, jag jobbar barnen är på förskolan och jag saknar dem. Att umgås 24 timmar om dygnet i över en månad kanske var påfrestande ibland, men idag hann jag träffa dem två timmar på morgonen och en på kvällen. På tok för lite. 

De har båda anpassat sig till svensk tid bra och båda verkar tycka det är roligt att vara tillbaka. Imorse när jag suckade över vädret sa Aramis att mamma nu bor vi faktiskt här. Vilket stämmer så det är bara att bita ihop och räkna dagar till april. 

FullSizeRender.jpg

Så jag dricker kaffe, äter för många bullar, knaprar för mycket choklad och sneglar på nya resor. Bokar in kompisträffar och träning. Ser fram emot lördagens hotellhäng. Njuter av att höra Aramis läsa och Älva som babblar nya ord varje dag. Sträcktittar på Homeland och har en helt vanlig tisdag. För ja nu bor vi ju här och jag måste lära mig att vardag också är bra. Även om det snöar och alla mina drömmar om vår dog ut.