En kväll med Tysklands tursitbyrå

Igår kväll var jag inbjuden till mitt favoritställe Haymarket för ett Travel Massive tillsammans med Tysklands turistbyrå. Resebloggare, journalister och fotografer var på plats för att få mer information om Tysklands regioner samt njuta av tre rätters middag och dryck.

Det var en jättetrevlig kväll och jag blev väldigt sugen på att besöka Tyskland igen, speciellt Rügen som verkar helt fantastiskt! Rügen är en ö högst upp i högra hörnet av Tyskland och vad man kallar Tysklands riviera. Bilderna vi fick se från det stället såg magiska ut med turkost vatten, vita stenhus och frodigt landskap. Jag hoppas att få se den delen av landet på riktigt inom kort, jag har ju sedan tidigare också varit intresserad av Bayern och Sachsen - så Tyskland det är dags att se mer utav dig!

Reklamsamarbete: Det lönar sig att jämföra

I detta inlägg förekommer reklam från Destination.se

Gillar ni att jämföra? I denna korta film jämförs det och jag är en riktig jämförelsenörd. Inför mina resor kan jag nästan sjukligt jämföra flygpriser vs flygtider, hotellpriser, lägen och kvadratmeter. På destination.se kan du jämför flyg, hotell, paketresor och charter. De säljer inga resor utan hjälper dig endast att hitta bästa dealen.

Inför vår resa till Thailand vill jag inte ens tänka på hur många timmar jag suttit och scannat nätet, jämfört och gjort min research för att vår resa ska bli så bra som möjligt. Jag får ofta frågor om hur jag kan hitta så väldigt bra hotell och här är svaret mina vänner - timmar av jämförelser. Inte bara priser men också vad som sägs i reseforum, i recensioner, på utländska resesidor och i resebloggar. Det tar tid men det är så värt det!

Jag förundras ständigt av folk som går in på en hotellsida, tar första bästa hotell utan att läsa en enda recension och sedan tänker de inte mer på det. Varenda bokning jag gör är en vånda över att jag inte valt det ultimata stället, att jag ska anlända och stället inte levererar men tack och lov så händer det inte så ofta då jag lärt mig vad jag ska leta efter och vad som är viktigt för mig i det stora hela. Så mitt bästa tips för att göra din resa till ditt livs bästa är att ta den där extra tiden och jämföra - det lönar sig!


I samarbete med destination.se

Med två dagar kvar

Den här veckan har jag lite svårt att hinna med den här bloggen. Det känns inte kul såklart men snart får ni läsa om storstadsliv, stränder och resor igen! 

IMG_4420.JPG

Förutom att jag jobbar massor för att hinna klart innan semester så har jag njutit av världens vackraste stad. Säga vad man vill om den här mörka årstiden men när solen går upp och ned då är det magi. 

IMG_4316.JPG

Igår var jag på en väldigt bra föreläsning om digitalisering och ikväll är det event med ett gäng härliga resebloggare. Där emellan packar jag, inhandlar det sista och försöker febrilt tänka om jag glömt något till vår Thailandsresa.

IMG_4473.JPG

Aramis är taggad på resan, Älva kommer bli glatt överraskad av sommar och bad och jag ser fram emot när vi landar. Håll ut, snart har jag mer tid till bloggen igen! 

Alpin världscup i Hammarbybacken

Ni vet jag bor ju i Stockholms finaste område. Och nej då menar jag inte fint som i överklass fint men när det kommer till sjönära, natur, modern arkitektur och barnvänlighet är det ett paradis. Hammarby Sjöstad. Förutom att det är så vackert så man nästan smäller av bor jag ett stenkast från Hammarbybacken.

IMG_0187.JPG

På vintern ett paradis för skid- och brädåkare och på vår, sommar och höst springer folk intervaller, promenerar, cyklar mountainbike och tränar annat som passar bra i en brant backe.

IMG_2980.JPG

Den 31 januari kommer alpina världscupen till backen. Världens bästa skidåkare i parallellslalomtävling kommer till vår lilla backe för att göra upp om pokalen. Jag är inte skidintresserad, åker inte själv men tycker ändå det är så himla coolt att en backe i Stockholms innerstad har en världscup.

Nu kommer ju jag befinna mig i Thailand och inte i backen men har ni chansen tycker jag verkligen ni ska ta chansen. Och håll utkik här på bloggen - inom kort kommer en utförlig guide just till mitt älskade Hammarby Sjöstad.

 

Myggmedel för bebisar och små barn

Man får väldigt ofta höra att bebisar inte ska använda myggmedel och det är heltäckande kläder som gäller istället. Det är svårt tycker jag speciellt när man är i ett tropiskt klimat med över 30 grader. Jag själv älskar roll on stift från Mygga men det får inte användas av barn under 12 år (sprayen kan användas från 2 år).

Men det finns två myggmedel som jag använt till bebis och verkligen kan rekommendera.

Johnson´s baby clear lotion Mosquito Protection. Jag älskar den här produkten. Jag vet inte om den går att köpa i Sverige men den går att beställa över nätet såklart och jag brukar bunkra upp ett lager i Thailand. Där finns den på 7/11, i matvarubutiker och på apotek. Det är en genomskinligt gele, deet-free, den luktar inget och svalkar skönt om det är varmt ute.

Noskito. En myggspray som är naturbaserad och giftfri och som kan köpas på de flesta svenska apotek. Fungerar utmärkt på små barn, håller mygg borta och sitter kvar även efter bad.

Två toppentips både om ni ska utomlands med små barn eller till sommarsverige.

Självklart har vi också med myggnät till vagnen, förhoppningsvis finns myggnät ovanför sängen, vi kommer ta med långärmad pyjamas och tunna tights till kvällen till Älva och hoppas vi slipper de värsta betten och den ökända (och otäcka) denguefebern.

IMG_0262.JPG

Min helg i bilder

Jag har varit usel på att ta bilder den här helgen men lite så här har den sett ut, vår sista helg i Sverige på ganska länge.

FullSizeRender.jpg

I fredags kom mina föräldrar hit, vi åt middag, drack gott vin och jag tog inga bilder alls. Lördagen var strålande och den började med att jag tog ut dessa två på promenad. Vi matade änder och kastade isblock.

IMG_4474.JPG

Sedan tog jag mig till Hornstull där jag och Anna tog en rejäl promenad i solen längs med Årstaviken och Norra Hammarbyhamnen.

IMG_4487.JPG

Vi njöt av utomhusfika vid kajkanten.

FullSizeRender.jpg

Fortsatte över Danvikstullsbron och genom Hammarby sjöstad. Anna hängde med hem till oss för ännu mer kaffe och lördagshäng.

FullSizeRender.jpg

Sedan tog jag ut Älva på en promenad, lite lekparkshäng och shopping på Adidas.

IMG_4508.JPG

Och när solen gick ned över sjöstaden gick jag och min mamma till Hemma hos Kaj, köpte lyxpizzor till hela familjen. Deras pizzor är helt otroliga, alla åt för glatta livet och sedan var det dags att lägga barn och njuta av en bra serie i soffan. Designated survivor - se den!

FullSizeRender.jpg

Så blev det söndag och jag började min söndag på SATS. Jobbade mig uppför denna isiga kulle för att få träna styrka på gymmet. Och bäst denna vecka måste ändå vara Filip och Fredriks comeback med en svensk podcast. Jag lyssnar aldrig på podcasts, jag har tyvärr ingen tid till det men denna härliga nyhet gör att jag nu lyssnade under mitt träningspass. Tycka vad man vill om dessa personer men jag älskar deras dynamik och att få skratta mellan benpress och planka är inte illa!

FullSizeRender.jpg

Efter lunch kom min bror över som fyllde år och Aramis gjorde en fantastisk tårta. Min kusin med barn kom också förbi och det blev full fart. Senare på eftermiddagen var vi över till Mickes föräldrar för mer kaffe och häng med hans syster och barn. En fullspäckad familjehelg helt enkelt. Den avslutades med carbonara, en himla massa bokningar kring resan och förberedelser av en sista arbetsvecka som såklart är rejält fullspäckad.

Om en vecka sitter jag förhoppningsvis med tårna i poolen och njuter av 30 grader. Fantastiskt!

När man anar en vår

Vilken fantastisk januaridag det har varit! Jag och Anna tog en rejäl långpromenad över hela söder och dessutom - utomhusfika!

 

FullSizeRender.jpg

21 januari och vi satt vid kajkanten och drack kaffe medan solen värmde. Det finns hopp om vår!  

Jag tror varenda människa var ute och gick för det var trångt längs med Årstaviken. Men ljuvligt. 

 

IMG_4505.JPG

Säga vad man vill om denna mörka årstid men solupp- och nedgångar levererar varje dag tycker jag. 

Annars går denna helg åt till att tvätta, inventera sommarkläder, prova sommarskor, prata igenom hur mycket vi egentligen behöver, boka transfer och 100 andra saker som hör långresa till. Om exakt 7 dagar sitter vi på planet! 

Cafétips i Stockholm - Älskade traditioner

Letar du efter Stockholms bästa café till helgen? Här kommer då mitt bästa tips; ÄLskade Traditioner på Södermannagatan, Södermalm. Ett fantastiskt retrocafé med bakverk som kan få vem som helst att ramla av stolen.

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Det här är fika som mormor brukade bjuda på mixat med amerikansk diner. Kanelbullar, småkakor, milkshakes extra allt, varm choklad och helt otroliga våffelberg.

IMG_4415.JPG
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Inredningen är helt i 50-60 tals retrostuk komplett med jukebox, svartvit rutigt golv, charmigt udda stolar, stora telefoner och härliga lampor. Ur högtalarna strömmar The Temptations, kaffet serveras i söta små serviskoppar och servicen är fenomenal.

FullSizeRender.jpg

Jag testade en milkshake utan mjölk. Dvs en shake med mangosorbet, havremjölk, mango och annan härlig frukt. Jättegod och att den serveras så här gör det ju ännu bättre!

Nu åt jag inte någon våffla denna gång med tittade avundsjukt på alla andra. Den här bilden är lånad från Krogklubben STHLM för att visa er hur alldeles fantastiska de är!

Letar du efter ett riktigt mysigt cafe långt ifrån de stora kedjorna är detta stället för dig. Dessutom är det ett jättebra ställe att jobba på under vardagarna och de har god lunch. Hett Stockholmstips! 

Att resa med barn - jo jag oroar mig också

Jag är som ni vet en stor förespråkare av att resa med barn. Vi reser så ofta vi kan med våra barn och inte bara för vår skull utan även för deras skull. Här kan du läsa om varför jag tycker du ska resa med barn.

Men hur mycket jag än älskar det så är det betydligt krångligare att resa med små barn än att resa solo eller enbart med vuxet sällskap. Det är blöjor att släpa, ombyte ska packas, väskan fylls av leksaker, russin och klämpåsar istället för pocketböcker, uv kläder och simpuffar tar upp en halv väska och massor av appar ska laddas ned till paddan. Nu när vi har avresa om tio dagar är det vissa saker jag fasar för jo även en van resenär har sina nojor.

Sjukdom. Att något barn (eller vuxen för den delen) vaknar på avresedagen med kräksjuka, vattkoppor eller 40 graders feber. Denna oro bottnar i att jag själv inte kom iväg till Åre och att det där lappen om vattkoppor kom upp på förskolan igår. Jag kastade mig in på första bästa vaccincenter med Älva och hoppas vi har turen på vår sida. Jag nojar även lite över denguefeber och magsjuka på plats.

Icke sömn på flygresan. Vi har aktivt valt nattflyg på grund av att vi ska resa i över 10 timmar med en väldigt aktiv 1,5 åring. Att hon inte kommer till ro på planet, blir övertrött och bjuder på skrikfest är en oro, både för mig men också för att hon ska störa alla andra. Många är väldigt förstående fnär det kommer till små barn och flyg men det finns också en hel del som tycker att flygplan borde barnförbjudas.

Förseningar. Att det där flyget som ska gå på kvällen blir försenat, vi får spendera en natt på en flygplats i Tyskland och flyga dagflyg men just det, väldigt aktiv 1,5 åring.

Borttappat bagage. Självklart överlever man detta och allt finns att köpa på plats men det gör det så mycket krångligare. Och vällingen tror jag att jag packar i handbagaget.

Mygg och sandflugor. Det finns en hel del av denna vara på stränderna och förutom malaria är Aramis allergisk och brukar få myggbett stora som golfbollar som både kliar och varar. Jag har redan nu börjat ge honom allergitabletter efter order av läkare och införskaffat myggmedel som även små barn kan använda. Hoppas det fungerar!

Att jet lag blir hemskt när vi kommer hem. Små barn som vänder på dygnet är väl ok när man ändå är på semester men när man ska hem till jobb och rutiner kan det vara grymt med någon som kör ett vaken pass 3-4 timmar per natt.

Och med detta sagt så ja, det är så himla värt att resa med barn ändå. De ger mig gråa hår och stressutslag men när hela familjen sätter tårna i poolen i Bangkok så är allt detta glömt. Jag längtar efter att visa Älva Thailand, att Aramis som knappt minns att han bott där ska få uppleva det igen. Att gå ut på morgonen och titta på soluppgång i shorts och sand mellan tårna, frossa i färsk frukt till frukost, att visa dem elefanter och apor och att bara umgås hela familjen i en hel månad utan vare sig tvätt, disk, middagsbestyr, overaller eller blöta vantar.

Så nej jag tar inte bara barnen under armen och går, jag oroar mig också. Men längtan och reslusten vinner alltid och väl ute på andra sidan har jag svårt att minnas varför jag oroade mig så mycket.

8 frågor om resande

Varje söndag läser jag resebilagan i SVD med en rykande kopp kaffe i handen. Ett inslag i den tidningen är Affärsresenären där kända företagsprofiler svarar på samma frågor, söndag efter söndag. Och nu tycker jag det är hög tid att jag själv svarar på dessa åtta frågor.

Vart reser du oftast?

Om vi bortser från Sverige så är nog Bangkok staden jag återkommer till igen och igen. Både för att hänga i staden eller för att passera på väg någon annanstans i Asien. Nu är det bara 10 dagar tills jag får återförenas med Bangkok ännu en gång. Bangkok är hemma för mig, jag älskar staden samtidigt som den har vissa sidor som jag fullkomligt avskyr. Det är lätt att blunda för dessa sidor och bara njuta av gatumat, barer på våning 80, oändlig shopping och lyxhotell men baksidan finns där och det tycker jag vi alla ska vara medvetna om. Prostitution, pedofili och barn som tvingas sälja sina kroppar.

Flyg eller tåg?

Tåg när det går men oftast blir det flyg. Jag åker oftast tåg inom Sverige men det är ohållbart att ta tåget till Asien. Dock tycker jag det är väldigt trist att tåg oftast är dyrare än tåg och att tågen väldigt sällan håller tiden.

Vilken är din favoritflygplats?

Jag älskar Köpenhamns flygplats. Bra shopping, bra mat, bra lounge. Och Narita i Tokyo är inte helt fel den heller.

Vilket är ditt favorithotell?

Boho Hotel i Prag älskade jag. Vida Downtown i Dubai är grymt. Coco River Resort i Hoi An är underbart och likaså Four Season i både Bangkok och Chiang Mai. Jag skulle kunna göra denna lista hur lång som helst - hotellnörd som jag är.

IMG_0091.JPG

Vad har du alltid i handbagaget?

Näsdukar. Läppsyl. Pass och pengar. Huvudvärkstabletter. Nässpray. Telefonen.

Vad brukar du läsa under resan?

Reser jag med barn finns ju inte riktigt tiden att läsa men jag har alltid med en bok - gärna chic lit eller en deckare som man snabbt kommer in i.

En stad som lever upp till hypen?

Jag gillade verkligen Chicago. Och Madrid. Och Venedig är ju enormt hypat med all rätt, staden är så fin och en utav mina favoritstäder utan tvekan.

Och en som gjorde dig besviken?

Paris. Jag har varit där ett par gånger och även om det är fint att strosa omkring i så nej, inte min stad. För mycket turister, vi blev besvikna på maten och alldeles för dyrt. Jag blev heller inte överväldigad av New York. Visst var det härligt att vara där men jag känner ingen längtan tillbaka.

Vad säger du? Vilken stad gjorde dig besviken? och vilken levererar gång, på gång, på gång?