Min helg i bilder

Det är dags för min helg i bilder. Eftersom jag skulle suttit framför brasan i Åre hade jag inga planer här hemma, men det blev en fin helg ändå.

IMG_4276.JPG

Fredagen var ljuvlig och jag tog en lunchpromenad runt sjöstaden innan kvällen kom. Jag var inte helt kry och spenderade mest kvällen under en filt.

IMG_4280.JPG

På lördagen mådde vi alla bättre och Aramis skulle på kalas med maskerad. Darth Vader gjorde sig redo för att inta fiskdamm och dansstopp.

IMG_4364.JPG

Jag lämnade Darth Vader och gick till söder. Där träffade jag Anna och vi tog en långpromenad över söders höjder, otroligt vacker och glashalt - vi fick hasa fram.

IMG_4300.JPG

Det blev många fotostopp längs med Montelius väg och vi räddae många turister från att slå sig illa på de hala promenadstråken.

Vi fikade och hängde på Hälsocafét på Hornsgatan en bra stund. Sedan gick jag hem, lagade taco paj, tittade på film med Aramis och så trodde jag den lördagen var slut. Det var den inte för ett par timmar senare tog Aramis över den hemska sjukan från mig och Älva och så var det med den lördagskvällen. Detta är första gången kräksjukan gjort entré hos 75% av oss som familj och vi kan sammanfatta det med att Micke ligger i riskzonen.

IMG_4368.JPG

På söndagen var det dags för en energikick deluxe så jag gjorde smoothiebowl med nötter och frön.

IMG_4376.JPG

Aramis stannade inne hela dagen men den lilla personen behövde komma ut så Älva och jag shoppade i Sickla, gick på promenad och hade det allmänt härligt.

IMG_4372.JPG

Pigg och frisk som en nötkärna.

Klockan 17 hade jag en date med en PT på SATS och vi körde ett pass fullt av bra rörelser för min ländrygg, jobbade med att stärka coremuskelaturen,  och mycket rörelse och stretch då jag är så väldigt stel.

IMG_4380.JPG

När jag kom hem, öm i hela kroppen hade barnen och Micke bakat bröd som doftade ljuvligt. Vi åt middag, alla var friskförklarade och vi firade in det med en Ben och Jerry framför ett avsnitt av Designated Survivors.

Raw food i Stockholm - testa Hälsocafét

Jag älskar raw food, hälsosamma ställen och mat med bra produkter. Jag tycker det finns för få sådana ställen i Stockholm och de som finns är oftast jättedyra - men det finns undantag. Igår hängde jag på Hälsocafeet och tänkte att detta är ett guldkorn i staden som jag bara måste dela med er.

Hälsocafét ligger på Hornsgatan 61, mellan Mariatorget och Zinkensdamm, drivs av tjejer med stenkoll på raw food och även om stället är stort kan det vara svårt att få bord, speciellt vid lunch och helg.

Menyn är som en dröm bestående av raw food pizza, wraps, mixa din egen sallad, bönburgare, smoothies, chiapudding, acaibowls, overnight oats, juicer, milkshakes, bovete pannkakor och en uppsjö av fika.

Allt ekologiska och fritt från vitt socker, gluten och mjölkprotein. Det är vegan och superfood som gäller!

Jag en kompis var där på eftermiddagen och sugna på fika så vi testade chokladdoppad jordnötsboll och raw morotskaka med cashewfrosting. Till det kaffe med skummad havremjölk och eftermiddagen var räddad.

Så gudomligt gott!

Jag är inte vegan, jag äter allt men inte alltid och jag älskar denna typen av mat. Att ge kroppen bra grejer istället för socker och e-ämnen och jag tycker å riktigt att det är så fantastiskt gott. Om jag hade mer tid i min vardag skulle jag absolut baka/laga mer på detta sätt men tills dess njuter jag av dessa guldkorn till matställen!

Nej det blev inget Åre

Det blev inget Åre. På avresedagen slog kräksjukan till och the rest is history. Jag var bättre på fredagen men med tanke på smittorisk var det bara att bita ihop och stanna hemma.

IMG_4282.JPG

Jag som var taggad till tänderna, skulle testa nya kameran, åka skoter, ligga i bubbelpool  och hänga med världens härligaste personer låg istället på soffan och förbannade sjukdomar. 

Sen tog jag mig i kragen. Och istället för fjäll njuter jag nu av sol i Stockholm, familjetid, kompisträff både lördag och söndag, träning med PT och klädsortering inför Thailand. 

Men Åre vi kommer att mötas en dag, var så säker! 

Bildregn från Madrid

Det är fredag, det är snart helg och jag har glömt visa er massor från min resa till Madrid. Så idag firar vi helgen med bildregn från en utav Spaniens härligaste städer. Njut av mitt Madrid i december:

madridwinter.jpg

En fantastisk stad för att bara strosa runt, äta gott, mysa på små torg, shoppa, njuta av varmare temperatur och hänga i parker. Jag rekommenderar en weekend i Madrid till alla!

Hotell i Stockholm med pool eller spa

Många läsare och vänner till mig frågar ofta var man hittar hotell med spa i Stockholms innerstad. Så här kommer tips på fyra bra hotell som alla har spa och dessutom riktigt bra frukost.

Clarion Sign

clarionspa.jpeg

Clarion Sign ligger en stenkast från Centralen och har ett spa på översta våningen. Du kan bada utomhus året om i den varma poolen, njuta av dessa härliga stolar (bild ovan), bra massage och de har också gym. Perfekt för en tjejweekend med nära till shopping och restauranger.

Grand Hotel

Grand Hotel är dyrare än andra hotell men också lyxigare än de flesta. De har ett Nordisk Spa som är gudomligt och ett fantastiskt läge. Nära Kungsträdgården med vattnet som granne och en frukost som inte gör någon besviken.

Clarion Stockholm Södermalm

Clarion på Södermlam ligger vid Skanstull och är nära shopping och uteliv på söder. Härlig utsikt har de dessutom och en pärla som heter Element Spa. Det är avkoppling på hög nivå, de erbjuder yoga, har bra massage och så har de jättebra erbjudande på olika spa-paket.

Elite Marina Saltsjöqvarn

Kanske inte lika centralt som de andra hotellen men en pärla med direktbåt till Djurgården och Nybroviken. Elite Marina har ett fantastiskt läge vi vattnet, jättebra frukost och dessutom ett hamam. Vanlig pool, hamamrum med marmorplatta och allt som ingår och skön vila.

Det var mina fyra bästa tips - har ni fler att fylla på med?

Förberedelser och alla dessa sjukor

För några dagar sedan skrev jag en liten lista om 2017 där jag hoppades på minimalt med sjukdomar. Det sprack nästa direkt då Älva hann vara 6 timmar på förskolan innan hon drabbades av livet första kräksjuka.

IMG_4245.JPG

Så jobbigt hon har haft det och så jobbigt vi har haft det. Och vilken hemsk sjukdom det är. Så jag vabbar idag och tänker att om 17 dagar är vi i Thailand och alla dessa förkylningar, kräkningar och smittor är förhoppningsvis ett minne blott.

Imorgon åker jag till Åre (håll tummarna för det!) men först ska jag jobba en hel arbetsdag på tåget, ja så långt är det till Åre. Men väl där ska jag vara ledig och njuta av spa, träning, vila, utflykter och skoter. Jag har bestämt mig för att helt hoppa över både slalom och längd. Det erbjuds även zipline, snöskor, snow bike och en rad utflykter - jag har valt skoter och eventuellt en tur till ett Tännforsen. Det är lagom och jag har lånat ihop både täckbyxor, underställ, fleecejacka och varma vantar och vinterskor har jag investerat i.

Så nu är jag redo för svenska fjäll - om jag håller mig på benen!

Hotellbokningar faller på plats

Jag har ju en favorithotell i Bangkok men älskar också nya ställen så nu när vi åker om några veckor ska vi testa två hotell vi inte bott på innan. Ett utav dem är Rembrandt hotel.

Jag har varit på Rembrandt, som ligger på Sukhumvit soi 18, flera gånger men faktiskt aldrig bott där. Jag har bland annat besökt deras restaurang och varit på julmarknad men nu ska vi bo där två nätter direkt när vi anländer Bangkok.

Jag är jättespänd på att testa hotellet som jag näst intill bott granne med när jag bott i Bangkok. Det ser fint ut, de har familjerum, ligger exakt där vi vill bo, har executive lounge och de har stor pool - check på allt vi behöver. Självklart får ni läsa en recension efteråt.

Inom kort ska jag också berätta vilka fler ställen vi bokat runt om i Thailand.

Min helg i bilder

Den här helgen försvann snabbt fast man fick en extra dag. Jag glömde även fota det mesta men lite så här såg det ut. 

FullSizeRender.jpg

I torsdags bodde jag och Aramis på hotell. Vi hängde på Mall of Scandinavia, åt godis i hotellsängen och kollade på film.  

IMG_4174.JPG

Vi vaknade till -15 utomhus och en magisk soluppgång utanför vårt runda fönster på våning 22. Efter ett tag åkte vi ned och åt en härlig hotellfrukost extra allt.

FullSizeRender.jpg

Vid lunchtid åkte vi hem och medan MIcke och Aramis drog till pulkabacken åkte jag och Älva till Sickla. Lek, smoothie och lite shopping innan vi åkte hemåt igen.

FullSizeRender.jpg

På kvällen åt vi högrev som hade kokat hela dagen och smälte i munnen. Barnen var så här trötta och somnade snabbt efter Bolibompa. Micke och jag såg ett avsnitt av Stranger Things på Netflix men nej inte min grej alls.

FullSizeRender.jpg

SÅ blev det lördag och då hann jag knappt fota alls. Jag tvättade, barnen hängde i pulkabacken med Micke och så efter lunch var det dags för 40-års fest i Bromma. Bubbel och tårta övergick i middag och när vi kom hem stupade barnen i säng.

Istället för att fortsätta med Stranger Things valde vi nu Designated Survivor - och yes detta gillade vi både två!

IMG_4221.JPG

Så blev det söndag och vi vaknade upp till ett vackert vinterlandskap. Jag tog med både barnen till SATS redan före klockan 09.

FullSizeRender.jpg

Äntligen har jag kommit igång med min träning igen och barnen pysslade (Aramis) och röjde (Älva) i mini-sats.

IMG_4241.JPG

Sedan lämnade jag av Aramis hos en kompis, la Älva för lunchvila och piffade till mig själv med min blommigaste blus. Det var dags för släktbrunch.

FullSizeRender.jpg

När Älva vaknade tog vi bilen till Tallkrogen där vi återigen blev bjudna på bubbel, mat och en magisk kanelpaj med grädde. Och ja det var min helg i stora drag. Mest glad över min träning och att vi äntligen har hittat en serie att se ihop - med en som älskar zombies och en annan som vill se Skam är det inte mycket vi jublar över tillsammans,

Nu kör vi jobb och förskola i några dagar innan jag åker till Åre för en härlig workation.

2016 i en lista

Gjorde du något 2016 som du aldrig gjort förut?

Åkte på långresa med två barn (och man). Besökte massor av nya platser. Gjorde en ensamresa med Aramis.

Vilka länder/städer besökte du?

Tallinn, Hong Kong, olika platser i Vietnam, Warszawa, stora delar av Slovenien, Malmö, Falsterbo, Göteborg, Umeå, Barcelona, Madrid, Prag, Ystad, Danmark och säkerligen fler ställen jag nu glömmer bort.

Vad var din största framgång 2016?

Att jag bytte plattform och design på min blogg. Alla bra samarbeten jag fick till. Att jag nu jobbar heltid, sköter bloggen, har två barn och roddar livet runt omkring.

Bästa köpet?

Jag fick en ny Mac när jag fyllde som jag älskar. Av det jag köpte själv måste det vara mitt datafodral från Day eller min Iphone. En galonoverall till Älva. Och alla resor såklart.

 

Gjorde någonting dig riktigt glad?

Långresa med familjen. Att jag fick uppleva Slovenien. Att Älva älskar förskolan och att hennes mjölkallergi försvunnit. Jag slapp stora delar av vintern.

Och ledsen?

Att Aramis började förskoleklass och att det redan där märks att det är ett hårdare klimat i skolan än förskolan.

Årets låtar

Den första är alltid gratis - Veronica Maggio, Din tid kommer - Håkan Hellström, Can´t stop the feeling- Justin Timberlake, allt med Little Jinder.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Första halvan gladare, senare delen nja jag vet inte.

Favoritserie?

Midnattssol. Vill se skam men har aldrig tid. Började se Stranger things men tror det var för strange för mig.

Bästa filmen?

Jag gillade En man som heter Ove men 2016 är nog det året jag knappt varit på bio alls. Jag vill se Jätten och Kvinnan på tåget.

Bästa boken du läste i år?

Rabit Hayes sista dagar, Kvinnan på tåget och I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv.

Bästa matupplevelsen?

Hisa Franko i Slovenien, Hantverket i Stockholm, Belvedere i Warszawa.

 

Vad gjorde du på din födelsedag 2016?

Var i Madrid med Micke. Drack champagne till frukost, åkte linbana, hängde på takbar och gick en tapasvandring.

Är det något du saknar år 2016 som du vill ha år 2017?

Motivation till träning.

Nyårslöfte?

Här kan du läsa dem.

Högsta önskan just nu?

Att hela familjen får vara frisk hela januari och att regnet försvinner från Thailand.

Vilka resor vill du göra i år?

Ser så mycket fram emot Thailand. Sedan vill jag gärna göra en tjejresa, se Tel Aviv och hyra hus vid Medelhavet med familjen.

Vilka resor hoppar du gärna över 2017?

Kryssning - vare sig den går till Finland eller Bahamas. Jag är ganska så säker på att det är inte för mig. Alls. Sedan lockar inte Dubai heller. Eller Gran Canaria.

Årets bästa resa?

Svårt att säga. Slovenien var utöver det vanliga. Vietnam var magiskt. Och Barcelona och Madrid fick mig att älska Spanien.

En resa i år du inte behöver göra om?

Tallinn under vinterhalvåret. Det var fint men det var svårt att njuta av det vackra då det var så isande kallt.

Vad har hänt sedan sist?

Vad härligt det är med röd dag imorgon och långhelg! Vad har hänt den sista veckan hos mig? 

FullSizeRender.jpg

Förra helgen hängde jag med den här lilla underbara personen, då var det 10 grader varmt och gröna gräsmattor. 

FullSizeRender.jpg

Vi firade nyårsafton hemma med våra fina vänner och grannar. Älva firade stylist med gummistövlar på. Nyårsafton är väldigt överskattat enligt mig så att vara hemma med vänner kändes alldeles lagom.

IMG_4150.JPG
FullSizeRender.jpg

Vi åt toast Skagen, hjortstek och citronmarängpaj, smällde raketer och klockan 22:30 gick gästerna hem och familjen bäddade ned sig. Jag älskar att umgås med barnfamiljer som inte heller känner att tolvslaget är viktigt när man ska upp innan 06 dagen efter. Det blev nytt år fast jag inte var vaken och det började tidigt.

FullSizeRender.jpg

Årets första dag åt jag tortilla med massor av tomater och timjan till frukost. Det kändes som en grym start! Jag önskar jag hade tid att laga en sådan här frukost varje morgon.

FullSizeRender.jpg

På eftermiddagen tog hela familjen en promenad runt sjöstaden. Det var väldigt fint i skymningen och vi behövde alla lite frisk luft.

IMG_4122.JPG

Några dagar senare kom det väldigt mycket snö över Stockholm. Det värsta kaoset höll sig borta men snö kom det, väldigt mycket och väldigt snabbt.

FullSizeRender.jpg

Jag har också hängt på Urban Deli som är en favorit hos mig. God mat, härlig miljö och grymt ställe att jobba på. Älskar kontakter i trädet när batteriet blir rött. Känns som en väldigt kreativ miljö med folk som sitter och knackar på datorer vid varje bord.

FullSizeRender.jpg

Och igår kväll tog jag med Micke på premiären av filmen Måste Gitt. Alla skådespelare och regissören var på plats, det bjöds på bubbel och Rigoletto var fylld till bredden. Både jag och Micke gillade verkligen filmen så se den så här i januarikylan. Applåderna efter filmen ville aldrig ta slut!

Och ja oj vad kallt det har blivit, -15 grader här i Stockholm ikväll. Som tur är kör jag och Aramis en hotellnatt inatt och jag ligger just nu under ett härligt och fluffigt duntäcke (mina tår har varit som isbitar mest hela dagen) och tinar upp.

Nu väntar härlig sömn och sedan hotellfrukost innan vi åker hem för att hänga med andra halvan av familjen på den röda dagen. Ha en härlig torsdagskväll!