Tankar inför 2017

Har jag några nyårslöften? Jag brukar inte ha det men i år har jag faktiskt några kloka tankar jag hoppas jag kan följa upp under året.

1. Besök minst ett nytt land

Jag är ingen resenär som räknar länder. Jag har ingen lista jag prickar av, har ingen karta med nålar men däremot vill jag uppleva nya platser - sen spelar det inte så stor roll var de ligger. Men ett nytt land under 2017 borde jag väl kunna klämma in?!

2. Gör en ensamresa

Förra året gick ensamresan till Malmö och Falsterbo. Jag gillar ju att resa själv, jag lär mig mycket om mig själv och jag får upptäcka i min egen takt. Sverige eller utomlands spelar mindre roll.

3. Välj resor med omsorg

Jag ska inte resa för resandets skull. Jag ska bli bättre på att välja resor med omsorg, att prioritera resmål jag verkligen vill till och att spendera mina semesterdagar väl. Högst upp på min lista nu ligger Tel Aviv, Sevilla, hyra hus vid Medelhavet, tjejresa till Aten och så reser jag mer än gärna till Montenegro, Sarajevo och Georgien.

4. Res ensam med Aramis

Vi hade en sådan ljuvlig resa i Prag bara han och jag förra året och det vill jag gärna köra en repris på. Älva är lite för liten för att uppskatta kortare resor med mig men Aramis är i perfekt ålder nu. Jag har frågat var han vill åka och fick Afrika till svar - kanske lite långt för en weekend men någonstans åker vi!

5. Insikt om landets historia

Visst tar jag reda på en del om landet jag reser till men guidade turer, matvandringar och att få höra om landets historia är oerhört intressant och ger en djupare förståelse till varför det ser ut som det gör idag.


Och de inte reserelaterade målen eller mer tre löften

6. Laga bättre mat.

Ett ständigt löfte och något jag varit väldigt bra på i omgångar. Under senare hälften av 2016 var matlagningen katastrofal och det blev alldeles för mycket pasta, pyttipanna och köttbullar. Men nu är det nya tag och jag ska ta mig tillbaka till sötpotatis, lax, blomkålsmos, gröna smoothies och laga mat från grunden.

7. Träna

Ja som alla andra har jag med det på listan, både för min egen skull men också för mina barn skull. En ond rygg eller spänningshuvudvärk gör ingen glad så nu är det jag som börjar utnyttja mitt SATS kort igen.

8. Inte stressa i onödan

Inte springa för livet om jag riskerar att missa tunnelbanan - det kommer en ny om sju minuter. Inte kasta mig iväg till förskolan från jobbet med hjärtklappning - barnen dör inte om jag kommer fem minuter senare. Andas.

 

En oväntad resa

Årets mest oväntade resa sker bara 12 dagar in på det nya året. Då åker jag nämligen till Åre. Jag! Kvinnan som avskyr snö och kyla, som älskar tropiskt klimat och som inte stått på skidor sedan högstadiet.

Ni förstår jag ska på Winter Workation med Influencers of Sweden. För mig är det verkligen inte fokus på skidåkning utan jag ska få umgås med andra bloggare, delta i workshops och föreläsningar, utbyta erfarenheter och nätverka. Sedan hoppas jag att få till tid för bloggen, att träna inomhus, fotografera och njuta av spa.

Vi ska nämligen bo på nya Holiday Club som jag har hört massor om och är så sugen på att testa. Hotell, äventyrsbad, spa, inglasat SATS gym, restauranger, yoga och choklad framför brasan.

Jag äger inga skidkläder eller vinterskor, jag fryser om tårna bara jag är ute mer än 15 minuter, jag tycker att en bra vinter är en grön vinter och nu ska jag till Åre. Det gäller att gå ur den där bekvämlighetszonen och det gör jag nu med besked. Och jag är så pepp på det!

Mina resor 2016 - en tillbakablick

Vilket år och vilka resor! 2016 var ett fint år på så många plan men i denna årskrönika fokuserar jag på resor. Året började med att vi åkte båt till Tallinn hela familjen.

Vi bodde på stort bad/spa hotell, tittade runt i Gamla Stan, blev fångade i en snöstorm och var överens om att Tallinn var väldigt fint men kallt. Jag skulle gärna åka tillbaka och uppleva staden under vår och sommar!

Båt hem igen med världens vackraste utsikt.

Sedan var vi hemma i några veckor innan det var dags för årets höjdpunkt - långresa till Asien. Som jag hade längtat. I slutet av januari gick hela familjen ombord på SAS splitternya plan mot Hong Kong.

De här två skötte sig mycket bra, amning räddade flygresan för mig och Älva och 10 timmar senare landade vi i Hong Kong. Det blev bara två dagar och en natt i Hong Kong innan vi flög vidare till Danang i Vietnam.

Vi åkte direkt vidare till Hoi An och var sedan kvar i det området i över en månad. Herregud så vackert det är i Vietnam.

Vi badade i hav och pool, besökte tempel och marknader, red vattenbuffel, fiskade i soluppgång, cyklade, besökte risfält, åt massor av god mat, var med på ljusfestival och drack gudomligt kaffe. Men vi var också förvånade över hur kallt det var, att vi frös vissa dagar, att Älva fick ha mössa och att det inte alls var samma temperatur som i Thailand. Vi hade heller inte väntat oss att vi inte skulle träffa enda barn på hela resan.

Men jag återvänder gärna till Vietnam för jag blev inte klar. Nästa vända vill jag se de södra delarna och Sapa Valley.

Sedan återvände vi till Hong Kong igen där vi var flera dagar denna gång. Åkte båt, promenerade, besökte höga hus och visade Aramis en annan del av Asien. När vi flög hem var det inte lika härligt men det glömdes snabbt tack och lov.

Att resa med barn alltså - så underbart (minus flygning då)! Varför vi envisas med att släpa dem runt halva jordklotet? Ja det kan du läsa här.

När vi kom hem var det nästan vår och vips hade jag överlevt ännu en vinter.

Vi blev inbjudna av Parken Zoo att hälsa på deras lemurer i Eskilstuna - en härlig dag!

Det blev vår i sjöstan och körsbärsträden stod i blom.

I maj tog vi med Aramis till Legoland och lämnade Älva hos mormor och morfar. Detta var hans drömresa och vi ville lägga allt fokus på honom. Vi flög till Billund, var på Legoland i två dagar och en natt på Hotel Legoland i Ninjagorummet- väldigt lagom med tid.

Aramis älskade det såklart, pratar fortfarande om detta besök nästan varje dag och ja det kommer nog bli en repris inom några år.

Under våren blev jag och några resebloggare inbjudna till Sturebadet och deras Turkiska bad för att prova på deras badritual. Ett härligt besökt som påminde om hamam i Istanbul.

Sedan var det dags för bloggresa till Warszawa.

Jag, Annika, Sofia och Katarina hade en så himla härlig resa och Warzawa levererade på alla plan. Vi åkte segway, besökte Warzawas bästa restauranger, var på barrunda, njöt av utomhuskonsert, åkte båt och det var verkligen den ultimata tjejhelgen!

Warszawa - mycket grönare än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig!

Över nationaldagen åkte vi ned till Småland och det var 25 grader varmt. Jag premiärbadade i sjön och så åkte jag och Micke ned till Göteborg.

Håkan Hellström på Ullevi med 75000 andra, vilken otrolig upplevelse! Bra sittplatser, stämning på topp och han kan vara det bästa Sverige har!

Tillbaka i Småland grillade vi, njöt av försommar och grönbete.

En av årets bästa resor för mig var verkligen Slovenien.Fem dagar i juni var jag där med resebloggare från Norden och vi fick se hela landet. Jag som hade drömt om Slovenien så länge blev inte besviken. Får ni chansen så åk!

Först upp i alperna för vandring, vattenfall och de mest spektakulära vyer. Sedan vidare till den lilla kusten där vi testade på SUP, badade och tittade på båtar. Upp till Ljubljana denna underbara lilla pärla och så avslutning i Velika Planina som är magi rakt av!

Slovenien fick mig på fall och jag planerar att resa tillbaka 2017.

Sommaren tillbringades mest i Småland, det var 14 grader och jag svor över att vi inte hade bokat en utlandsresa.

Men så en vecka i juli blev det 30 grader och precis då hade jag bokat in en ensamresa till Skåne. Första stoppet var Falsterbo som var som utomlands fast hemma. Kritvit sand, hav, badbuss och gudomliga vyer.

Sedan blev det några dagar i Malmö som blev en ny favorit hos mig. Hav, fina hus, raw food, parker och ja här kan du läsa min cityguide.

Tillbaka i Småland fick jag njuta lite till av sommar innan vi åkte uppåt landet.

Det var dags för gemensam födelsedagsfest i Sala för mig och mina kompisar - en härlig kväll med bubbel, dans, musikquiz, liveband och konfetti.

I augusti tog jag med Aramis till Prag. Vi började med en natt på Clarion Arlanda där han spanade på plan kvällen lång och jag njöt av fluffig säng. På morgonen lyfte planet tidigt och vi landade lagom till frukost.

prag5.jpg

Vi hade en jättefin resa, tittade på sevärdheter, gick på Karlsbron, åkte båt, besökte legomuseum, åt på tågrestaurang, åkte bergbana och hängde i spa-delen på hotellet. Jag älskar att göra ensamresor med Aramis och kommer fortsätta denna tradition. Här finns mina tips om du ska resa till Prag med barn.

Och vi bodde på bästa BoHo hotell.

Väl hemma njöt jag av sommar i Stockholm, var på Veronica Maggio på stadion - en utav sommarens höjdpunkter! Vi fick också testa GoBoat i Djurgårdskanalen vilket var jättemysigt.

ys2.jpg

Augusti avslutades med ett besök i Ystad och Ystad Saltsjöbad. Det måste vara Sveriges bästa spa, jag och min kompis Anna var så nöjda med denna härliga övernattning. Jag tog årets sista dopp och tackade av sommaren 2016.

I oktober åkte jag och en kompis till Barcelona. Vilken stad! Läs min guide till Barcelona.

Det var 25 grader varmt, vi bodde på fantastiska Sixtytwo Hotel, vandrade längs med stranden, åt tapas, gick vilse i gränder, åkte linbana och drack cava. Besökte avslutades på Mas Salagros Spa 30 minuter utanför staden. Ett riktigt retreat för själen.

I november flög jag upp till Umeå och hälsade på Johanna. Vi bodde på hotell, hon visade mig staden och det var en jättemysig helg - läs mina Umeå tips här.

Och så blev det december och jag tog med Micke till Madrid för att fira min födelsedag. Jag omvärderade Spanien och föll som en fura. Vi åkte linbana och segway (inte samtidigt) gick på tapas tour, bodde på Hotel Orfila, strosade runt torg, parker och gränder, satt på uteserveringar och ja det var årets sista resa.

Jag är så tacksam för allt jag fått uppleva detta år. För alla fina minnen, länder, upplevelser och vänner jag fått.

Mest lästa inlägg på bloggen har mest handlat om Thailand och speciellt detta inlägg om varför vi väljer Thailand gång på gång. Även min Bangkok guide, vad du gör med barn i Bangkok, hur du undviker att må illa på tåg och vad du inte får missa i Vietnam har lästs en hel del. Men toppinläggen detta år är helt klart min serie Fråga Piloten där ni läsare fick svar på alla er frågor kring flygning och pilotliv. Jag har också flyttat min blogg detta år, jag har gjort om designen och ja det tog tid men var så värt!

Nu blickar jag framåt och planerar resor för 2017. Först ut är kanske årets mest oväntade resa för mig, Åre i mitten av januari. Och om exakt 26 dagar lämnar hela familjen Stockholm för att tillbringa en månad i Thailand. Jag hoppas ni alla följer med mig på mina resor och vidare i livet. Tack för alla kommentarer och vänliga ord i social media.

Gott nytt år och låt oss göra 2017 till det bästa året!

Ett steg närmare

Den här veckan har jag, förutom att jobba, planerat det sista inför vår Thailandsresa. 

 

IMG_4023.JPG

Inrikesflyg är bokade, alla hotell likaså och rutten spikad. Det enda som saknas nu är nytt pass till Älva och vaccination. Och så den där packningen så klart. Inventera vad som finns och vad sim saknar i sommarkläder, vem har för små skor och vem har ingen solhatt. Gräva fram resevagn och bunkra välling.  

Jag längtar så fruktansvärt mycket tills vi går av planet i Bangkok, har fötterna i flip flops, badar kvällsdopp och en månad av tropiskt klimat börjar. 

Men först nyår och ett kallt januari! 

Restaurangupplevelse i Madrid - El Jardín de Orfila

hotell Orfila där vi bodde i Madrid huserar också restaurangen El Jardin de Orfilia. Ett ställe som blivit väldigt hett i Madrid på grund av fantastisk kock och nytänk när det kommer till att kombinera smaker.

Restaurangen öppnar 20.30 för middag och eftersom vi är från Sverige bokade vi bord till öppningstiden - med rejält kurrande magar. Restaurangen är inte stor så se till att boka bord. På sommaren kan du välja att sitta ute eller inne men nu på vintern var utomhusdelen stängd.

Vi bestämde oss för att testa deras avsmakningsmeny med tillhörande vinpaket. Det visades sig vara ett mycket bra beslut. På så sätt fick vi smaka många av deras paradrätter och avnjuta varje måltid med ett noga utvalt vin.

Vi började kvällen med Champagne Tattinger Brut Réserve och skålade in en bättre fredag i Madrid.

Vår första rätt var röd jätteräka i soja, svartpeppar och lönnsirap. Herregud så gott!

Pocherat ägg med svamp och potatiskaka med tryffel. Magi. Du skär i denna potatiskaka och ut rinner ett perfekt pocherat ägg som gör det hela så där härligt kladdigt och gott. Jag vill eva på denna maträtt!

Torsk med örter och i en juice gjord av skinnet, helt ok den med.

Duva med stuvning och svamppuré - att duva kunde smaka så här gott trodde jag inte.

Ostbricka med aprikosbitar och mandelbröd.

Yoghurtglass med kaksmulor, hallonpulver och kondenserad mjölk. Fantastiskt!

Och hela måltiden avslutades med kaffe, dessertvin och dessa gudomliga praliner. Vi var så nöjda med denna smakexplosion och om vi var mätta? Ja även när vi vaknade dagen efter.

El Jardin de Orfila passar perfekt om du ska fira något extra och om du vill äta i stillsam miljö i Madrid. Njut av deras trädgården när det är varmt och självklart behöver du inte gå all in på avsmakningsmeny utan de har en vanlig meny också. Säkerligen med lika god mat som det vi åt!

Tack julen 2016

Tack julen 2016. Nu har vi firat i dagarna tre och det har sett ut så här. 

FullSizeRender.jpg

Vi ställde ut gröt till tomten kvällen innan julafton och på morgonen var den borta. Julafton spenderades hemma hos mina föräldrar där 16 personer åt, umgicks och öppnade galet mycket paket.

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Barnen fick så mycket fina julklappar och de var helt slut när kvällen kom. Även vi vuxna somnade tidigt efter en härlig dag. På juldagen var det meningen att vi skulle till släkten på andra sidan Västmanland men där slog kräksjukan till och vi stannade hemma.

FullSizeRender.jpg

Istället blev det långlunch hemma hos min moster där årets julklapp, VR glasögon testades. Jag mådde lätt illa efter att ha testat ber och dalbana i dessa glasögon.

IMG_4011.JPG

Så här fint var det på juldagen och med 5 grader varmt var det svårt att tänka sig att det faktiskt var jul. 

FullSizeRender.jpg

På annandagen var jag med dessa härliga personer och såg nya Bamse filmen.  Vi gillade den men jag tycker nog ända ettan var snäppet vassare.

FullSizeRender.jpg

Sedan träffade jag några vänner för fika och så avslutade vi med julkonsert i kyrkan där min moster sjöng så fint - det kändes som ett perfekt avsked till julen.

IMG_4017.JPG

Sedan var julen slut och tidigt imorse rullade vi alla hem till Stockholm igen, ja nästan alla. Aramis ville stanna hos mormor och morfar ett tag till och det fick han så gärna.  Själv så jobbar jag idag igen och julen känns bara som en helt vanlig helg och så här efteråt är det ganska skönt att den är över.

God Jul och och försök till julkort

Från mig till er - En GOD JUL och jag bjuder på ett bildregn från ett försök till att ta årets julkort.

Vi firar med kusiner, kusinbarn, mina föräldrar och det blir både tomte, Kalle Anka och klappar såklart!

Häng på en julpyntad pub

Efter jobb, hämtning, tvätt, packning, middag begav jag mig till söder och antagligen stans mest julpyntade pub.

FullSizeRender.jpg

Jag träffade två vänner över ett glas vin på Bishops på Folkungagatan. Det var för länge sedan vi sågs och tiden flög fram.

FullSizeRender.jpg

Det var så fint och pyntat och den där julstämningen som jag saknat kröp sig på. Barnen har nu gått på jullov, imorgon inleder vi julen med grötfrukost och sedan rullar vi vidare mot Västmanland. De flesta klapparna är köpta och inslagna, julkläderna är packade och det blir jul i år också.

FullSizeRender.jpg

Nu ska hag äntligen sova efter en intensiv dag och även om julen är väldigt kort hoppas jag ändå på vila och att jag hinner få upp energinivån till nästa år. 

En tapas tour i Madrid

En kväll i Madrid hade vi bokat in en Tapas Tour. En tre timmars vandring genom staden med massor av tapas stopp samtidigt som du för höra mer om Madrids historia och mat. Vi valde Spanish Tapas Madrid som också har turer med flamenco, turer för familjer, vinprovning och annat spännande.

Klockan 19.30 träffade vi vår guide Luis, som också äger företaget, på Puerto del Sol. Det var vi och två andra par som skulle äta oss igenom Madrid. Vi började i en liten gränd där restaurangen Kaixo ligger (tips!).

Där fick vi njuta av dessa grillade räkor (langostinos a la parrilla) som var så fullkomligt ljuvliga att jag ville ha hela fatet själv.

Och så dessa! Pimientos de piquillo con bacalao;  paprikor fyllda med torsk och pepparsås. Det kanske inte låter gott men lita på mig detta är en höjdare!

Och finalen. Friterade ostbollar det vill säga Bombas de queso Idiazabal. Jag vill äta detta varje dag! Till detta fick vi prova ett gott vitt vin från Galicia innan vi vandrade vidare.

vi gick till Casa González där vi fick sitta ned för att avnjuta oliver, olika ostar och ett jättegott rött vin från Katalonien.

Vi åt också fantastisk skinka och chorizo från grisar som är helt uppfödda på ekollon och du kan verkligen känna den nötiga smaken. Vi passerade också Brutal Bar där vi fick tips om att boka bord då deras tapas står för nytänk och tydligen är bland de bästa i stan.

Vi fick besöka köket på världen äldsta restaurang, Sobrino de Botín och se hur de grillar gris.

Och så var det dags för tortilla, den spanska omeletten med potatis. Vi gick till Meson de la Tortilla som är bäst i Madrid och provade deras specialitet Spanish Omelette med vitlökschampinjoner. Till det drack vi rött Rioja. Och de här mina vänner var så gott! Ekologiska ägg, massor av potatis, direkt från stekpannan, krämig och helt perfekt!

Avslutningen skedde på Mistura där det blev efterrätt - glass i stora lass.

Du väljer en glass och en ingrediens och sedan bakar de ihop glassen med det du väljer på ett stort bakbord. Jag valde vaniljglass och kaffeglass samt kex, allt slogs samman på bordet med stora skedar och skopades sedan upp i en bägare. Och kvällen var fulländad.

En jättehärlig kväll, vi träffade trevliga personer, fick lära oss massor om spansk mat, kultur och historia och framförallt prova tapas jag aldrig tidigare ätit. Jag ångrar lite att vi inte gjorde denna vandring vår första dag i Madrid då vi fick jättebra tips på restauranger och maträtter. Men nu kan jag tipsa er istället och jag tycker verkligen ni ska göra denna typ av rundtur när ni besöker en ny stad då det ger så mycket på flera olika plan.