En kväll med det stora barnet

Med bara fyra dagar kvar till julafton är det verkligen nedräkning både hemma och på jobbet. 

 

FullSizeRender.jpg

Ikväll har jag och Aramis haft kvalitetstid i city. Vi har handlat julklappar till lillasyster, letat Pokémon i Gamla Stan, tittat på julbelysning och ätit middag. Jag försökte övertala honom till att äta på Teatern i Skanstull men nej han var visst olidligt sugen på hamburgare. Så jag fick ge mig. 

Nu väntar två dagar till på kontoret innan jag är ledig i fyra hela dagar. Ingen jättebra jul semestermässigt men jag ska ju vara ledig hela februari och med den målbilden jobbar jag gärna mellandagar. 

De flesta julklapparna är köpta, barnen går snart på ledighet, julgodis lyser med sin frånvaro men den där julstämningen den infinner sig ändå. Som tur är. 

Min helg i bilder

Och så var det måndag igen och vi tar en titt hur helgen såg ut.

FullSizeRender.jpg

I fredags åt jag en urgod nudelrätt med en fin kompis och hennes bebis på Noodle Mama i Skrapan. Detta är sobanudlar med rostbiff, wasabi, grönsaker, torkad chili och wasbiärtor.

FullSizeRender.jpg

Efter hämtning vid förskolan och middag med familjen åkte jag och Aramis till Kärrtorp för att se när Aramis farmor hade julkonsert med sin kör.

FullSizeRender.jpg

På lördagen försökte vi få till ett julkort på barnen.  Det gick sådär.

FullSizeRender.jpg

Lagom till lunch gick vi hem till Mickes föräldrar för att fira en mini-jul med kusiner.

FullSizeRender.jpg

Barnen klädde granen och så åt vi god julmat, bytte klappar och fikade. När vi kom hem var det nästan kväll och vi fixade julstämning hemma. När barnen somnat tittade jag och Micke på En man som heter Ove, kanske sist på bollen?! Men vilken fin film!

IMG_3932.JPG

Söndagen började som lördagen, vi försökte oss på ett julkort. (Säger en hel del om hur bra det gick på lördagen.) Jag tog ut barnen på promenad runt sjöstaden, vi såg en häger, matade änder och pratade om flyttfåglar.

FullSizeRender.jpg

Länge tittade vi på fåglar i en kärve.

FullSizeRender.jpg

Aramis provade isen i kanalen och genast skulle Älva också ned. Då knakade isen och jag kände att det var läge att lämna denna lekplats och gå hem för lunch.

FullSizeRender.jpg

Aramis hade en kompis hemma på eftermiddagen och jag tog med Älva ut en sväng igen och för lite häng på biblioteket. Hon älskar att vara där och ett miljöombyte var uppskattat.

IMG_3931.JPG

På vägen hem från biblioteket knäckte jag till ryggen och fick så ont att jag nästan gick dubbelvikt resten av dagen. Efter lasagne gick ut på en längre kvällspromenad för att få ryggen att vakna, för att jag inte kunde sitta och för att Micke sa att det var bra. Och ja jag var något bättre när jag kom hem men ont gjorde det. Tack och lov hade jag idag en massör på jobbet som kunde fixa det kortsiktiga. Det långsiktiga det ligger på mig.

Lyxigt hotell i Madrid - Hotel Orfila

COPENHAGEN.png

I Madrid bodde vi på Hotel Orfila en del av Relais & Chateaux lyxiga hotell. Eftersom jag fyllde år och vi hade hittat urbilliga flygbiljetter ville vi bo riktigt bra - och det fick vi!

Hotell Orfila har bara 32 rum och när jag läste på Tripadvisor fick det omdömen som Bästa hotellet i Madrid och fantastisk service. Och ja, jag kan bara hålla med - vi var så nöjda med vår vistelse.

Läge

Hotellet ligger 5 minuters promenad från två olika metrostationer; Alonso Martinez and Colón. Det ligger på en liten lugn bakgata som är kantad med träd, knäpptyst och en oas mitt i stan. Det tar 15-20 minuter att gå från Puerta del Sol till hotellet och det är en trevlig promenad.

Från flygplatsen tog vi taxi till hotellet, de har fast pris på 30€ till city vilket gillas av mig.

Rum

Rummen är stora och har allt du behöver. Bred dubbelsäng (och alldeles underbart skön), soffa, skrivbord, dubbelhandfat, bubbelbadkar, garderob, kyl och vi hade också en liten balkong. AV 32 rum är 12 sviter, det finns både junoirsviter och deluxesviter.

Gemensamma ytor

Hotellet är riktigt genomtänkt och det finns inte en möbel som inte passar in. Det är som att komma in i en egen värld långt bort från flashiga nya hotell med skärmar som blinkar, neonrör i receptionen och badrum med frostat glas. Här är det sofistikerat som gäller, personalen behandlar dig som en nära vän, de hjälper till med i princip vad som helst och inget är för komplicerat eller svårt.

Nu när vi var där i december hade hotellet pyntat inför jul på ett sånt fantastiskt sätt och julstämningen infann sig vill jag lova.

Frukost

Frukosten serveras i denna magnifika matsal som också serverar middag på kvällen. Det är en buffé av spanska delikatesser men du också beställa in vilken typ av ägg du vill ha.

Mina favoriter var yoghurt med hallon som smakade som de just kom från hallonbusken samt nötter och rostade frön, färskpressad apelsinjuice och apelsin, ananas och grapefrukt.

Och såklart ett berg av churros. Med smält choklad. Jag var i paradiset.

Dessutom en uppsjö av små bakverk, pain au chocolat, skinka, tortilla, svamp, bacon, lax, bröd, ost och cava.

När jag fyllde år blev jag serverad skumpa och minibakelse till frukost tillsammans med en krämig cappuccino.

Trädgård

På baksidan av hotellet ligger deras bäst bevarade hemlighet - den gröna trädgården. Här kan du sitta i skuggan på sommaren och dricka isté eller njuta av lunch eller en drink. Vi hade sådan tur att vi kunde äta frukost ute en morgon och känslan av utomhusfrukost i december är fenomenal. I anslutning till denna trädgård finns och en festsal och många hyr detta ställe för större fester och bröllop.

Övrigt

Att bli serverad välkomstcava är aldrig fel. Inte heller att någon går igenom en karta över staden med dig. Eller att de tar dig på en rundtur och sedan följer med upp på rummet och visar hur allt fungerar.

Hotellet har en själ, personalen älskar att vara här, vi älskade att bo här. Så olikt andra hotell jag brukar bo på och så väldigt bra! De har också en jättebra och prisbelönt restaurang men mer om den får ni läsa i ett inlägg senare i veckan.


Detta inlägg är till viss del ett samarbete med Hotel Orfila men som vanligt är tankar, bilder och åsikter mina egna.

Segway genom Madrid

parsegw.jpg

När jag var i Warszawa testade vi sightseeing med segway. Jag tyckte att det var ett jätteroligt sätt att se staden så nu när vi var i Madrid tog vi en segwaytur genom staden på 90 minuter.

Vi åkte med Madrid-Segway som hade sitt utgångsläge mitt i city. De har turer på olika längd och med olika teman, du väljer själv vad du vill se mer av i Madrid. Det finns bland annat en segway + tapas tour, en tur längs med floden, en shoppingtur och en downtown tur.

Först fick vi en lektion hur en segway hanteras vilket är väldigt bra när du sedan ska ut på Madrids gator och torg. Hjälm och hårnät är ett måste och vantar fanns att låna för den som tycker att det blir kallt om händerna.

Vi rullade ut i solskenet och genom parker, förbi slottet och det blev en hel del fotostopp på vägen.

Ett stopp vid Madrids mest fotade plats - The Temple of Debod - ett egypiskt tempel.

Segway är ett kul sätt att se staden för du hinner se väldigt mycket under 90 minuter och så är det ju kul att köra också.

seghost.jpg

Underbara gränder, träd som skiftar färg, lekande barn, uteserveringar och underbara hus.

Det här var vår guide Carli som berättade massor om Madrids historia under vår tur och vi kunde ställa hur många frågor som helst. Han har bott i Madrid i hela sitt liv och visade oss sina favoritställen, Casa de Campo, marknader och ställen dit få turister hittar.

Tummen upp för segway och nej det är inte svårt att köra bara kul - så testa segway på din nästa storstadssemester!

En sista konsert med Kent

Igår var en fullkomligt späckad dag från morgon till kväll.

FullSizeRender.jpg

Direkt efter jobbet åkte jag till skolan för att lyssna på barnens julkonsert och för att se vad Aramis jobbat med denna termin. Det blev lussekatter, glögg, julkortstillverkning och annat skoj.

FullSizeRender.jpg

Sen kastade jag mig iväg för att hämta Älva hos farmor, byta av Micke i dörren och så bar jag iväg för snabbmiddag med en kompis och vidare till Tele2. Det var dags att säga hej då till Kent.

FullSizeRender.jpg

Tre utsålda konserter spelar de i Tele2 Arena menvet ni jag var inte imponerad. Första timmen var seg som sirap och bara nya låtar. Jag kan lova att INGEN där inne var där för nya låter. Vi ville ha Blåjeans, Gravitation, Musik Non Stop, Elite, Socker och best of the rest. Andra timmen tog sig och då kom en del gammalt men jag saknade mycket.

FullSizeRender.jpg

Man var inte själv där kan tilläggas. 25000 personer i tre kvällar ska avnjuta Kent inan det är hej då för alltid.

IMG_3837.JPG

Så hej då Kent, jag hade svårt för er i början, det växte sig starkare efter Vapen och Ammunition men jo jag tror det är dags att sluta nu innan det blir för mycket gubbrock. Att jämför denna konsert med Håkans spelningar är som att jämföra yoga med kickboxning - detta var ett sömnpiller. Här satt publiken lugnt ned hela konserten medan Håkans sittplatser knappt kan kallas sitt då det inte finns en människa som sitter ned under hans konsert. Olika energinivå kan vi sammanfatta det med. Och vi ses i sommar Håkan!

På hemmaplan

Jag blev snabbt kastad in i vardagen igen när jag kom hem från Madrid. Vabb i två dagar och idag äntligen jobb.

IMG_3807.JPG

Tänk att det bara är dryga veckan till jul - lite olikt detta foto som är tagit i Madrid för ett par dagar sedan. All snö i Stockholm har regnat bort men det är kallt så det räcker.

Det är mycket att fixa nu och mycket som händer; julklappar, planering, avslutning på skolan, julkonsert, träff med kompisar och ja mycket kul men också fullspäckat schema. Och sen är det ju bara en månad till vår härliga fyra veckors resa till Thailand. Som vi längtar efter sol, sommar, bad och varken overaller eller mössor.

Inlägg om Madrid kommer nog att komma i en strid ström men först ska jag försöka få lite sömn - Älva har nämligen bestämt sig för att vakna hela tiden och köra vakentid 03-05. Varför är det fler än jag som undrar. Imorgon väntar Kent - för allra sista gången!

Att omvärdera ett land - Spanien jag gillar dig

Jag har alltid sagt att jag älskar Italien. Att Italien har allt som jag älskar; god mat, vackra hus, en fantastisk känsla och bra klimat. Men efter två resor till Spanien på tre månader börjar jag känna att Spanien är minst lika fantastiskt!

Jag har besökt Barcelona, Madrid, Alicante, Altea och Benidorm och det var när jag besökte den sistnämnda som jag fick för mig att Spanien inte var något att ha. Nu vet jag bättre! Landet har ju fantastiskt mat (speciellt tapas) du kan både sola, bada och åka skidor, arkitekturen är jättefin, atmosfären den bästa och människorna underbara!

I helgen träffade vi ett par som lämnat England och bosatt sig i Spanien och efter långa samtal med dem fick det mig att vilja upptäcka hela Spanien. Nerja har jag varit på väg till ett tag och jag hoppas det blir av i vår. Granada ligger högst upp på min Spanien-lista, tätt följt av Seville, Girona, Valencia, Toledo och Bilbao.

Det är roligt att upptäcka att länder som du redan varit i och kanske inte längtat tillbaka till helt plötsligt seglar upp som favoriter och får en att inse hur lite av landet en faktiskt har sett och upplevt. Jag är den första att säga att jag hade fel om Spanien, Benidorm kanske inte behöver besökas igen men resten är ju som en oupptäck skatt som bara ligger och väntar dryga tre timmars flygresa härifrån!

Vilken del av Spanien rekommenderar du?

Att komma hem till ännu mer fest

Så klev man på planet i ett soligt Madrid och anlände ett vitt och iskallt Stockholm.

FullSizeRender.jpg

Och när jag kom hem stod familjen redo att fira mig ännu lite till. Ballonger, tårta, champagne och finmiddag - oj vad jag blir bortskämd.

FullSizeRender.jpg

Och det slutade inte där för sen blev det ju paket också. En sprillans ny Mac Air, en Nikon kamera som är gjord för äventyr och blombud från min fina vän. Min familj och släkt vet vad jag behöver minsann!

Vi firade rejält och sedan kom verkligheten tillbaka snabbt när Älva fick 40 i feber och  Micke reste bort på jobb. Men denna resa och födelsedag lever jag länge på minsann - 40 är sannerligen det nya 30 och den ångest jag var rädd att känna är som bortblåst!  

Tur och retur Arlanda med Door to Gate

Har ni sett att flygbussarna börjat med en ny service som heter Door to Gate? Jag provade denna nya tjänst nu när vi reste till Madrid. Och ja, detta är genialt!

FullSizeRender.jpg

Konceptet går ut på att du blir upplockad vid din port, minibussen gör sedan max två stopp på vägen till flygplatsen och så blir du avsläppt vid din terminal. Du laddar ned deras app och bokar och betalar i den. Kostnaden beror lite på var i Stockholm du bor men för två vuxna i innerstaden till Arlanda landar priset på 339 kr - väldigt prisvärt! Du betalar nämligen 289 kr för en person och sedan tillkommer 50 kr för varje person som ska med från samma adress. Det vill säga att två vuxna och två barn från city betalar 439 kr, läs mer om priserna här.

Bussen har plats för två resväskor per person, har du skrymmande bagage som golfbag, barnvagn etc ska det anmälas i förväg. Reser du med barn har de självklart bilbarnstolar och en extra bonus; wifi på bussen.

På vägen till flygplatsen gjorde vi ytterligare ett stopp i Solna och på vägen hem från Arlanda var det raka spåret till Sjöstaden.

Ja men om flyget blir sent på vägen hem då tänker ni? Nemas problemas. När du landar sätter du på din telefon, öppnar appen och meddelar att du landat och fått ditt bagage, då kör bussen fram till den terminal du angett. Vi klev ut på Terminal 2, öppnade appen igen och såg hur minibussen befann sig två minuter bort.

USB port direkt i dörren så jag kunde ladda upp mitt portabla batteri - extra pluspoäng. Bussarna är sprillans nya Mercedes, sköna säten och dov belysning.

Och chaufförerna? Så väldigt härliga personer som verkar älska sitt jobb. På ditresan blev vi påminda om pass och säkerhetsbälte, på hemvägen hälsade han oss välkomna tillbaka, påminde återigen om bälte och berättade ungefärlig ankomsttid till vår port.

Jag som åker en del till Arlanda har länge tyckt att det saknas vettiga alternativ om du inte vill slåss på tunnelbana/tåg/buss med hela din packning men heller inte vill betala en förmögenhet. 

Jag fick prova denna tjänst gratis men jag kan ärligt säga att jag älskar Door to Gate! Vi har redan bestämt att vi kommer använda oss av dem när hela familjen åker på långresa i januari

Mer Madrid

Vilka fantastiska dagar Madrid bjuder på! Jag är så glad att vi fick detta superfina väder med 15 grader och strålande sol; jag fick lov att kasta av vinterjacka - det ni!

IMG_3714.JPG

Vi går och går och går. Dricker kaffe på små torg, strosar i parker, i gränder och njuter av takbarer och vyer.

IMG_3665.JPG

Igår var på en tapasvandring och smakade det bästa som Spaniens kök har att erbjuda. Vi åt tapas som smälte i munnen och fick lära oss massor av spansk mat.

IMG_3699.JPG

Att äta alla måltider utomhus i december är precis vad jag behöver - jag njuter av varje sekund.

Senare idag åker vi hem igen till våra saknade barn och jag hör att det ryktas om snö. Inte något jag saknar här i Madrid som ni kanske förstår!