Mitt första möte med Madrid

IMG_3411.JPG

Igår vid lunch lämnade vi ett kallt Stockholm och efter en timmes försening var vi äntligen i luften.

FullSizeRender.jpg

Flygvädret måste man ändå säga var helt fantastiskt!

IMG_3460.JPG

Vi landade i Madrid 3,5 timme senare och tog en taxi till hotellet. Älskar att taxibilarna har fast pris på 30€ var du än ska i stan! Vi anlände ett väldigt julpyntat Hotel Orfila och fick ett underbart rum med balkong.

FullSizeRender.jpg

Efter välkomstcava på hotellet tog vi tunnelbanan till La latina, Madrids södermalm. Givetvis blev de tapas! 

FullSizeRender.jpg

Korv, paprikor, oliver, bröd och det vi trodde var potatis blev pommes men gott det med!

FullSizeRender.jpg

Och med 13 varma grader kunde vi sitta ute och njuta av Madrid. Sedan flanerade vi hem genom staden där alla var ute. Vi trodde det var något speciellt på gång men nej det är alltid så här mycket liv och rörelse kvällstid. Kommer man från Stockholm är man ju van att det är folktomt kring 20, här börjar kvällen då och det shoppas hej vilt fram till 22.

FullSizeRender.jpg

Madrid jag gillar dig redan! 

Snart är jag i Madrid

Imorgon åker jag till Madrid, jippi!  

FullSizeRender.jpg

Så denna bok plöjer jag på tunnelbanan fram och tillbaka till jobbet. Jag och Micke ska åka utan barn och det blir första gången sedan Älva föddes. Jag ska dessutom fylla år så vi har lyxat till med riktigt fint hotell och härliga restaurangbokningar.  Just nu är det ca 10 grader i Madrid och det får ju ändå ses som ett lyft mot här, jag hoppas även på sol - då är det nog helt ljuvligt.

FullSizeRender.jpg

Jag ser fram emot hotellfrukost, tapas, sovmorgon, julmarknad, matmarknad,  långpromenad och ingen stress. Och så ska det bli roligt att uppleva Madrid som jag hört så väldigt mycket bra om! Häng med här på bloggen och på Instagram @comeflywithtowe

Varför vi väljer Thailand gång på gång

bkkvypeace.jpg

Varför åker vi till Thailand igen, igen och igen? Tröttnar vi inte? Vill vi inte se något nytt? Och svaren är väl att nej vi har inte tröttnat och vi har sett nytt men återkommer ändå och här är varför.

Det är hemma

För oss som bott där är det som att komma hem. Vi känner till det mesta, vi pratar lite thailändska, vi har vänner kvar i både Bangkok och Chiang mai och att kliva av flygplanet och in på Suvarnabhumi är som att få en stor varm kram.

Klimatet

Efter att ha frusit i Vietnam och Hong Kong förra året och efter kallt väder längst ned i Europa så är Thailand ett säkert kort. Du fryser inte. Det kan komma regn men det är varmt, barnen behöver inte ha mössa på kvällen, havet är aldrig kallt och och det är tropiskt klimat. Läs min guide till var i Thailand du ska åka här.

Stränderna

Jo visst har Thailands stränder kanske blivit mer smutsiga i takt med turismen men om jag jämför med Vietnam, Malaysia och Europa är Thailands stränder helt klart bäst och barnvänligast. Väldigt sällan är det höga vågor, det är fin sand och inte mycket till strömmar. Och ja vattnet är turkost och klart iallafall när det inte är regnperiod.

 

Priserna

Thailand har blivit mycket dyrare de senaste tio åren, speciellt boende ute på öarna. Men resten av världen har också blivit dyrare. Och maten är fortfarande billig i Thailand, du får valuta för pengarna. I Vietnam, Hong Kong, Malaysia, Singapore och Taiwan är det dyrare. Likaså i Dubai, Grekland, Italien, Florida och ja helt enkelt de flesta solsäkra platserna är dyrare. I Bangkok, Chiang Mai och där emellan kan du fortfarande bo och leva riktigt billigt på sina håll. Dessutom flyger så många bolag hit att det går att hitta riktigt bra flygbiljetter till Thailand.

balong.jpg

Barnvänligheten och gästfriheten

Man kan tycka att alla länder borde vara barnvänliga men nej så är det verkligen inte. Att personalen inte ser barnen som ett problem, att de inte suckar när du anländer med barn och när du möts av folk som genuint älskar barn– ja det betyder mycket. Att det sedan är bra pooler för barn, att stranden är barnvänlig, att det finns barnsängar och barnstolar är ju en extra bonus. Och att det finns massor av andra barn att leka med. Och föräldrar att hänga med.

Och att du till 90% möts av ett leende. The land of smiles stämmer oftast (kanske inte alltid när dte kommer till poliser och taxichaufförer) och att det finns en värme och en glädje.

Förväntningar

Vi vet vad vi får och vi blir inte besvikna. Vi vet att vi får bo precis vid strandkanten, att vi får äta middag med tårna i sanden, att solnedgångarna är magiska, nätterna sammaetslena och att vi kommer bli lurade på en taxiresa eller två. När vi rest till nya länder har vi blivit besvikna på att inga boenden legat på stranden, att stället är för stort och utspritt, att du inte kan promenera längs med stranden, att det varit bullrig trafik utanför dörren, att vi inte vet vad som kan räknas som dyrt/billigt -  allt detta på grund av att vi jämfört med vad vi är vana med från Thailand och vad vi älskar. Vi återvänder för vi älskar just detta och blir inte besvikna.

Därför mina vänner åker vi tillbaka gång på gång. Vi testar nytt mellan varven men återvänder alltid. Det är som att komma hem.

Min helg i bilder

Den här helgen kan nog ta hem priset för årets lugnaste helg, jag har varit hemma och vilat min förkylning och knappt lämnat lägenheten. Men vi tar en titt.

När fredagen blev till kväll så tog jag bussen till Tegelbacken och Sheraton.

Det var dags för Travel blog event och temat var glamour. Därför tog jag på mig mina största örhängen med mest bling. Tyvärr kom jag lite sent och missade mingel men kvällen var härlig ändå. Vi fick lyssna på varför vi bör besöka Isreal, Murcia i Spanien, Belgien och Key West och dessutom bjöds det på god mat och urgoda pommes i strut direkt från Belgien. Till efterrätt var det key lime pie från Key West såklart och vi drack vin från Spanien och Israel.

Det var också bloggrelaterade föreläsningar om bilder och adlinks och ja en härlig kväll med likasinnade helt enkelt. När jag kom hem vid midnatt var helt slut och kände att min kropp inte var på topp.

På lördagen vaknade jag förkyld och trött. Aramis hade vi lånat ut till mormor och morfar över helgen och när Micke tog ut Älva på promenad passade jag på att äta pepparkakor, dricka te och drömma om Tel Aviv.

Till lunch lagade Micke en gudomlig pasta med pesto och mozzarella som jag dränkte i tryffelolja från Kroatien.

När Älva vaknade efter vilan tog jag ut henne i det iskalla vädret; fint men som sagt kallt.

Vi frös in på biblioteket. Jag tänkte att vi skulle förkovra oss i böcker men Älva tänkte mer att vi skulle öva oss i makramé.

När vi kom hem var det dags för glögg. Anna kom över för att testa årets Blossa, nämligen Kråkbär. Vi ger den tummen upp ven om just kråkbärssmaken inte är allt för stor. Det måste dessutom vara den snyggaste flaskan genom tiderna.

Sedan blev det kväll, Anna åkte hem, Älva somnade och jag och Micke åt fisksoppa och tittade på På Spåret. Resenörden i mig älskar verkligen det programmet och man lär sig ju så väldigt mycket!

Söndagen började som lördagen; förkylt. Vi var inne hela förmiddagen och fixade, tvättade och tog det väldigt lugnt. Jag läste en bok om Madrid och blev pepp för nästa helg.
 Sedan kom min mamma tillbaka med Aramis och ett lass ljuvliga lussekatter. Moster, kusin, kusinbarn kom förbi och helt plötsligt var lägenheten full av folk som mumsade lussekatter och drack kaffe.

Till middag åt vi sushi och så brände jag av ett online pass hos Sats. Älskar att de har så bra onlinepass när närmaste gym inte har passet man behöver träna. Idag blev det triggerpass med den hatkärleken jag känner för det. Det gör så ont och det gör så gott efteråt, foamroll är en gudagåva för en spänd kropp.

Och nu känner jag mig piggare, jag väntar med spänning in Midnattssol och har bunkrat upp med té och choklad. Imorgon väntar jobb och julbord med kollegor med stans finaste utsikt!

I en tid där instagram fylls med barn som bakar pepparkakor med tindrande ögon, där det snurras lussekatter av 1-åringar och 2-åringar bygger pepparkakshus är det så skönt att inte känna den hetsen. Jag gjorde allt det där när Aramis var liten och jag vet att det var allt annat än mysigt. 1-åringar bakar inte pepparkakor utan de klämmer lite på degen, slemmar ner och tröttnar, det blir deg överallt och kaoset är ett faktum. (Äter ens någon de där tjocka pepparkakorna?!) Lussekattsbak och barn går inte ihop då små barn knappt har tålamod för chokladbollar. Ja ni hör, jag är luttrad och med andra barnet känner jag minimalt med press över att få till den där julstämningen som bara finns i böcker. Istället äter vi köpta pepparkakor, dansar till Bolibompadraken och maxar vår kvalitetstid utan krav på mjöliga kinder. (Och grattis alla er som faktiskt lyckas baka med era barn - ni är värda en medalj!)

Mauritius - hela familjens drömresa

Det finns resmål och så finns det RESMÅL. På den där listan över resmål med stora bokstäver finns ett fåtal länder. Mauritius är ett sådan. Att få ta med hela familjen till denna paradisö i Indiska Oceanen är verkligen på min bucketlist.

Jag har en nära vän som varit på Mauritius flera gånger och hon säger att det verkligen är paradiset på jorden. Dels är ju stränderna rena rama drömmen; långa, kritvita och vattnet är turkost men sedan finns det också bra snorkling/dykning, vattenfall, regnskog, vandringsleder och exotiska djur. Perfekt för en barnfamilj helt enkelt som kanske inte bara vill ligga på stranden en hel dag.

Jag tänker ofta på var vi ska åka när Älva blir lite större, när båda barnen vill se och göra mer samt är äldre vilket betyder att de också kan testa mer grejer. Väldigt högt upp på den listan finns simma med delfiner. Både att åka ut med båt för att titta på delfiner men också att simma med delfiner - två saker som du kan göra på Mauritius och dessutom även få se en val eller två.

Jag har också hört att det finns 6 stycken zip liners på Mauritius som ska vara helt otroliga. Du åker över regnskog och vattenfall, får se ön från ovan och min väns tonårsbarn var lyriska när de berättade om detta.

Du kan också få följa med och mata giraffer och träffa jättesköldpaddor som är över 100 år gamla - garanterat något som mina barn skulle älska. Så ni hör ön är så mycket mer än bara ligga på en sarong och steka.

8.jpg

Jag reser mycket med mina barn men jag är inte personen som campar med barn. Jag bor heller inte i hyddor med hål i golvet, jag vill gärna ha AC om jag är i ett tropiskt klimat, jag bestiger inte berg med barnet på ryggen utan när jag reser vill ha ha det lite härligare än hemma och semester. Jag vill gärna ha fint hotell, nära till det mesta men med en själ och inte mängdproduktion. Därför tror jag Mauritius med familjen skulle passa mig som handen i handsken.

När ska man åka då? Ja bäst rent vädermässigt är april-juni och september-december, mest regn kommer i februari och mars. Det tar ca 14 timmar att flyga till Mauritius från Sverige men väl på plats är det bara 2-3 timmars tidsskillnad vilket, enligt mig, räknas som en stor fördel. Du kan både boka charter från Sverige eller fixa resan på egna hand - vilket du föredrar.

Själv satsar jag på familjeresa till Mauritius 2018-2019.


I samarbete med Mauritius Tourism Board

Föreläsning, en lussebulle och så Carola

Igår hade jag en sådan härlig torsdag att jag bara måste få dela den i bilder med er.

IMG_3240.JPG

Jag tog bussen till Stureplan samtidigt som solen gick upp över staden. Vid Skeppsbron såg det ut så här. Jag kan bo i världens vackraste stad!

FullSizeRender.jpg

Sedan var jag på en föreläsning och att optimera sociala medier. Jättebra föreläsning, massor av inspiration och så imponerad över arbetet hos Livrustkammaren (in och följ på Facebook - galet bra!), Sida och Kit. 

Efter detta hade jag jobbmöte på söder tills framåt eftermiddagen.

FullSizeRender.jpg

Jag åkte hem och fortsatte och jobba och köpte med mig stans godaste lussebulle från Fabrique. 

Vidare så hämtade jag barn på förskolan och så var det dags att åka till stan igen och till St Eriksplan.

FullSizeRender.jpg

Där mötte jag upp mamma, mostrar och kusin för pasta på restaurang Två på Rörstrandsgatan. Den här pastan var magisk med massor av grädde och pesto, ljuset gör den inte rättvisa. 

FullSizeRender.jpg

Efter kaffe och tryffel gick vi över gatan till Filadelfiakyrkan. Det var dags för årets första julkonsert. 

FullSizeRender.jpg

Och är det någon som kan leverera julsånger så är det Carola. Still going strong.

FullSizeRender.jpg

Kvällen avslutades med en riktig gospelfest där inte någon kunde sitta still. Och så bar det av hemåt och en riktigt bra torsdag och start på december var över.

Tips till Umeå - frukost, lunch, middag, brunch och var du ska bo

Tänk att det gått nästan två veckor sedan jag var i Umeå. Tiden springer iväg men här kommer nu min guide till Umeå.

Boende

U & Me Hotel

De måste ha Umeås bästa utsikt. Dessutom har de placerat sängarna på ett sådant fantastiskt sätt att du vaknar med älven rakt framför dig - soluppgången framför näsan medan du ligger kvar i krispiga hotellakan.

Hotellet är ett så kallat self service hotell helt utan personal. In och utcheckning sker via maskin precis som när du checkar in i maskin på flygplatsen. Och en eloge för snabb service när det strulade och vår bokning helt plötsligt inte fanns.

Standardrummen är ganska små men har allt man behöver och stället är väldigt prisvärt; runt 800kr per natt för dubbelrum för två personer.

Frukost ingick i priset och äts hos Kulturbageriet på nedre botten. Det är ingen buffé utan du plockar på dig bröd, pålägg, fil/yoghurt, frukt, ägg, granola, kaffe, juice och en minikanelbulle på din bricka. Bra system men risk för lång kö på helgerna vid 9-tiden.

Lunch

Rost

Mycket vegan/vegetariskt, jättegoda grillade smörgåsar, soppa och goda bakverk.

Gotthards

Bra råvaror, stor salladsbuffe och ett hett ställe i Umeå som de flesta rekommenderar.

Brunch

Invito

Lördagsbrunch med pannkakor, korv, bacon, sallader, bröd, bagels, ostar och mycket mer.

Middag

Orangeriet

Varför inte kombinera middag med boule? Fantastisk inredning, väldigt stort och god mat. När vi var där var det nyöppnat och viss förvirring bland personalen om vad och när vi bokat men annars tummen upp!

Runt hörnet

Små rätter har blivit stora rätter, en fantastisk miljö med plyschfåtöljer och eld. Hög myskänsla.

Pinchos

Varje småstad i hela Sverige verkar ha ett Pinchos men i Stockholm finns det inte - än.

En helt fantastisk inredning och goda smårätter. Du laddar hem en app och genom den gör du både din beställning och betalning. Bordsbokning ett måste!

Drink

Open/closed

Umeås hemligaste bar där du måste skriva upp dig på väntelista och sedan när det finns plats får du ett telefonsamtal. Väl inne har en delikatessbutik blivit bar och killar med stenkoll blandar drinkar efter kvällens meny. Det dinglar lufttorkad skinka ovanför ditt huvud och det är litet, intimt och mysigt.

Cocktails med långa namn och varje namn har sin egen berättelse som bartendern mer än gärna berättar. Roliga historier och anekdoter - en allmänt härlig stämning och personalen är helt otrolig och älskar verkligen sitt jobb!

Fika

Kulturbageriet

Fantastiska kanelbullar, raw fika, veganbakverk, morotskakor och ja här finns allt. Dessutom mysig servering under glastak i Umeås stolthet Väven.

Espresso House

Ja om du vill sitta och jobba på ett café så tycker jag Espresso House är oslagbart. Pluspoäng för pepparkakslatte.

Göra

Strandpromenaden

Underbar promenad vinter som sommar längs med älven. Mycket fint att titta på och säkerligen helt ljuvligt på sommaren när det aldrig blir mörkt.

I slutet av Strandpromenaden ligger Nypan - Umeås konstverk i form av en 9 meter hög klädnypa och jag älskar att den liksom nyper upp marken.

Bildmuseet

Förutom att det är en snygg byggnad kan du här njuta av fotografi, design, arkitektur och konst. Ligger också längs med Strandpromenaden.

Båten

På sommaren får du inte missa att besöka Båten. Det är en sommarrestaurang på en båt där det bjuds på mat, musik och kulörta lyktor.

Väven

Detta är Umeås nya ställe för upplevelse och kultur. Här låg vårt hotell, här ligger biblioteket, konferensanläggning, Kulturbageriet, blomaffär, delikatessbutiken som på kvällen blir bar och här sker också konserter, föreläsningar och annat skoj.

blomaffar.jpg

Ja, det var mina Umeå tips inför ditt nästa besök i Björkarnas stad. Har du några andra ställen du vill lägga till?

Jag vet att november kanske inte visar Umeås bästa sida men jag tyckte om staden, jag var imponerad över restaurangutbud och att de har så mycket veganalternativ.

Och jag måste bara nämna att Umeå har ett kebabställe som heter Kebabnekajse. Jag hann aldrig prova maten men namnet. Namnet! Så genialt att det kan inte vara något annat än succé!

Jag flög till Umeå med Norwegian väldigt billigt och flygresan tog bara 45 minuter. 

En sista dag i november

IMG_2972.JPG

Sista dagen i november. Ingen månad jag gillar men vissa dagar den här månaden har varit magiska. Dessa soluppgångar vid 08 på morgonen är lika fantastiska varje gång. Och när solen sänker sig vid 15-tiden och färger hela himlen röd. Blir lika fascinerad varje gång.

Jag har hunnit med en hel del i november. Som att besöka Umeå, äta jättegod tryffel, umgåtts med mina fina barn, träffat vänner, ätit årets första lussebulle, tagit tag i min träning och köpt en foamroll som är min nya bästa vän. Men ändå så är det med glädje jag säger tack och hej till årets mörka månad och välkomnar december. Det kan vara årets mest fullspäckade månad men så mycket roligheter; julkonsert, bloggevent, födelsedag med resa till Madrid, Älvas första luciafirande på förskolan, Kent konsert, adventsmys, glögg, julafton, lite ledighet och ja ni hör ju. Det kan bara bli bra – välkommen december!

Brunch på Mother Stockholm, ett nyttigare alternativ

ingang.jpg

I helgen åt jag brunch på Mother som ligger på Mäster Samuelsgatan här i Stockholm. Mother är en relativt ny restaurang i F12 gruppen, Melker Andersson är en utav kockarna och fokus ligger på bra mat. De serverar inget vitt socker och knappt någon laktos eller gluten heller.

Mother serverar brunch på söndagar mellan 11.30-16 och bordsbokning är ett måste, sista sittningen är klockan 14.00. Brunchen kostar 235 kronor och då ingår ingen dryck alls förutom vatten, du kan också välja att bara äta efterrättsdelen, då kostar det 90 kr.

Vi lyxade till det med både cava och deras egna färskpressade juice med bland annat ingefära, rödbeta och äppla.

När Mother öppnade i våras beställde man allt själv genom Ipads men de har slutat med det, däremot får du menyn på en Ipad. Mother serverar både frukost. lunch, middag, söndagsbrunch och just nu även julbord.

Stället består av två delar; Mother Market (bild ovan) och restaurangdelen. I Mother Market äter du frukost, lättare lunch och dricker drinkar från tidig morgon till sen kväll. I restaurangen är det bordsbokning som gäller för lunch, middag och brunch.

Brunchen är en buffé som är helt fantastisk. Först en hel rad med galet bra kall mat som glasnudelsallad, guacemole gjord på bönor, lax, rödbetssallad, tomatsallad, kålsallad, tofu, bröd etc.

Den varma maten var helt otrolig god och det var fokus på rökiga smaker. Eftersom ljuset där var så väldigt dålig där har jag inga bilder men ni får lita på mitt ord. Minihamburgare, kyckling, köttfärspaj, pepparstek, bönchili, chorizo, ris, rostad sötpotatis och annat gott.

Och så höjdpunkten; dessert. Här fanns så mycket gott! Banankaka, kokosplättar, chiapudding, raw choklad- och lakritsmousse, citronmarängpaj, frukt, varma äpplen med vaniljsås, macha cheesecake, passionsfruktsås och saffransbiscotti.

Det enda som gjorde mig besviken på denna brunch var att redan klockan 15 började saker och ting att ta slut, speciellt när det kommer till efterrätterna. Vi hade bokat bord klockan 14 som många andra och hade sittning till 16, då tycker inte jag hälften av godsakerna ska vara slut klockan 15. Så ett tips till er andra; välj en tidig brunchtid för att hinna smaka på allt.

Obligatorisk söndagsselfie.

Mother får tummen upp av mig. Jättegod mat, fantastiska smaker, snygg inredning och jag älskar hälsotänket. Jag är väldigt sugen på att prova deras frukost och så ska jag ta mig tillbaka för att njuta av hela kakbuffén någon annan söndag.