Mina tips till Milano

tipsmilano.jpg

Är du på väg till Milano i vår? Här kommer mina tips till staden som tog mig med storm. Staden som är så mycket mer än vad ryktet säger. Här kan du läsa mina tips till att välja boende i Milano.

Navigli

Milano har inte, till skilnand mot många andra italienska städer, en flod som flyter genom staden. Men det man inte har skaffar man sig så Milan har byggt ett kanalsystem som förbinder staden med närliggande sjöar. Detta byggdes redan på 1400-talet och Leonardo da Vinci var med och designade systemet. Längs med dessa kanaler ligger idag restauranger och cafeer och det är fantastiskt mysigt. Under dagtid stänger flertalet restauranger mellan 14.30-17.30 så se till att vara där för lunch eller senare middag.Strosa, njut, drick ett glas vin, titta på folk och njut av atmosfären.

Duomo di Milano

Milanos stolthet, den gotiska katedralen och något du måste se om du är i staden. Enormt imponerande faktiskt och betydligt större än vad jag trodde. Välj om du bara vill se den utifrån eller faktiskt gå in i den och upp till toppen. Den håller öppet 08.00-19.00 och förbered dig på kö.

IMG_6020.JPG

Stadsdelen Brera

Detta är en litet kvarter kring gatan Brera som är fyllt med små gallerier, uteserveringar, boutiquer och påminner lite om Montmarte i Paris. Här finns också en botanisk trädgård, små marknader, bibliotek och jag älskar att strosa omkring här och bara vara en del av Milano.

 

Takbarer

Det finns en uppsjö av takbarer såklart men jag rekommenderar Terrazza Aperol vid Duomo och Ceresio 7 på gatan med samma namn.

Terrazza Aperol är en terrass som du ser från trappan vid Duomon och kön hit ringlar oftast lång. Vi var där vid 13-tiden en tisdag, det var kö då med men det gick förvånandsvärt snabbt för oss att få ett bort och varsin aperol. Dyrt såklart eftersom det möjligtvis kan vara Milanos bästa läge, en aperol gör lös på €13 så sitt länge och njut.

IMG_6119.JPG

Ceresio 7 är en undangömd pärla som inte bara är en bar utan och också en gym, spa och en lyxig restaurang. Med två terrasser med två pooler och med utsikt mot norr och söder är det svårt att misslyckas. Välj om du vill njuta av ett glas vin med utsikt över bergen eller om du hellre vi se stan eller det nya Milano som växer fram åt väst och som för tankarna till Dubais skyline.

Chinatown och gata

En liten del av Asien mitt i Milano. Ta sikte på Via Paolo Sarpi, strosa fram på denna härliga gata som kantas av buskar, fina hus, asiatiska butiker, mysiga cafeer och gatumat av alla dess slag.

IMG_6046.JPG

Parco Sempione

I nordvästra delen av staden ligger denna härliga park med en Triumfbåge i en änden och ett slott i den andra. Här finns också ett utsiktstorn och ett enormt akvarium med gratis inträde. Underbart grönt, träd, blommor och buskar som doftar fantastiskt , en liten damm, lekplats, stora gröna ytor och många bänkar. Men jag höjer ett varningens finger att gå här efter det blivit mörkt, jag gjorde det och nja inte min bästa idé med mycket suspekta personer och möten.

Parco Nord

Milanos största park som ligger en bit utanför centrum. Hyr en cykel och cykla runt i parken, ta med picknick, lägg dig och läs och njut. Jag hann tyvärr inte spendera tid här utan bara passera men det såg ljuvligt ut så har du tid se ytterdelen av Milano.

Galleria Vittoria Emanuele

Milanos mest kända galleria är värd ett besök även om du inte är en lyxshoppare. Taket är fantastiskt, gallerian är byggd 1870 och här står märkesbutikerna på rad, Prada, Gucci och Louis Vuitton bland annat. Golvet blänker i finaste marmor och ja ta en promenad här med eller utan shopping.

Spårvagn

Att åka de äldre spårvagnarna i Milano är ljuvligt. Att stå längst bakom, känna vinden vina i håret och se staden susa förbi är något du inte bör missa.

FullSizeRender.jpg

Nottingham Forest Cocktailbar

En grym bar där du får drinkar som inte är som är alla andra. Här kommer drinkar in i provrör med rök, i ett badkar med badanka, i en snäcka eller i en skattkista. Här pimpar de helt enkelt din drink till max och dessutom är det en mysig bar och härlig miljö.

Här hittar du mina tips till restauranger i Milano.

När Stockholm blev iskallt

IMG_6206.JPG

Stockholm igår.  Så fruktansvärt och så nära. Det finns egentligen inget att skriva och ändå så mycket.

IMG_0123.JPG

Jag som har tvivel varje gång jag flyger ut i världen. Jag som ser misstänkta på varje flygplats och på varje plan. Jag som tänker på detta ofta, ofta och för hör att jag måste slappna av och är paranoid. Och så igår hände det mitt framför näsan på mig. Två timmar tidigare hade jag rört mig exakt där, solen sken, våren var på väg och det var fredagskänsla i stan.

Cirka 10 år tidigare strosade jag i Gamla stan när en bil körde rakt in på Västerlånggatan. Alla minnen kom tillbaka, hur jag och andra kastade oss åt sidan, hur det låg skadade kroppar längs hela gatan och skräcken i människors ögon.

Igår stod jag vid Globen när det hände, jag drabbades av mindre panik, det gick rykten om skottlossning vid Fridhemsplan och just Globen och jag var säker på att jag befann mig i en krigszon. Jag fick farfar att hämta våra barn på förskolan, jag undvek varenda folkmassa och smög mig hem genom smågator kring Hammarbyhöjden, sirener ljöd runt omkring och jag var övertygad om att detta var toppen av ett isberg och nu är det kört. Överdrivet? Jo kanske men jag var långt ifrån logisk i mitt resonemang.

I fredags kom ondskan till Stockholm och idag är ingenting sig likt. Det ligger en mörk skugga över staden och känslan är att alla sörjer. Men samtidigt är det så mycket kärlek. Där folk ställer upp, bjuder poliser på frukt, bakar pizza till de drabbade, erbjuder skjuts, sällskap och sovplats till varandra.

Together we stand - även om jag just nu känner att jag är mer rädd för att leva i denna värld än att dö.

IMG_1393.JPG
IMG_4412.JPG
IMG_0942.JPG

Snapshots från en weekend i Milano

Grått och trist? En industristad? Inte speciellt kul? Jag ger er snapshots från MIlano och bevisar att dessa yttrande är helt felaktiga.

navigli.jpg
milanostreet.jpg
takbar_milano.jpg
milan_duomo.jpg
park_milano.jpg
milano.jpg

Tisdag i Milano

Min sista dag i Milano var minst lika bra som de tre andra. 

IMG_6153.JPG

Den började men världens godaste cappuccino och en croissant så sprängfylld med nutella att det svämmade över. 

Sedan tog jag en promenad och besökte en marknad färde sålde frukt, ost, kläder och blommor i långa rader. När några timmar passerat mötte jag upp Veera för att testa ett nytt, hippt ställe i Milano. 

FullSizeRender.jpg

Fancy toast. Wow vilket ställe! 

FullSizeRender.jpg

Och sen slog klockan takbar. Vi skålade i rose över en utmärkt Milanovistelse och doppade tårna i poolen.  

FullSizeRender.jpg

Åh det var så härligt att sitta där med sol i ansiktet och känna att sommaren är nära.  

IMG_6189.JPG

Sedan tackade jag Milano för en underbar weekend och promenerade till hotellet för att hämta min resväska och åka till flygplatsen. 

Jag lovar er massor av Milanobilder och tips så fort jag kommit hem, pussat mina barn, packat upp och tömt kameran! 

Måndag i Milano

Nu ska jag försöka sammanfatta dag 3 här i Milano. Wi-fi är svajigt i Italien men vi ger det ett försök. 

IMG_6083.JPG

Dagen började med frukost på hotellet och sedan blev det Bit2017 dag två. 

FullSizeRender.jpg

När vi kändes oss klara tog vi tunnelbanan in till city. Vi promenerade längs de gröna gatorna.  

IMG_6119.JPG

Och sedan var det dags att besöka  aperol terrassen för en aperol spritz såklart. Med ganska så svårslagen utsikt måste jag säga. Det var 23 grader ute och inte ett moln.  

FullSizeRender.jpg

Efter detta promenerade vi genom staden, söderut. Det blev ett annat tempo och lugn ju längre bort från Duomo vi kom. 

IMG_6152.JPG
FullSizeRender.jpg

Efter glass och skoköp kom vi fram till Navigli, ett minivenedig här i Milano. Här strosade vi runt, åt lite oliver och njöt av allt vackert.  

FullSizeRender.jpg

Sedan tog vi spårvagnen tillbaka norr upp igen för att njuta av Happy hour på ett ställe vi spanat in. Milano är bra på det, sina apertivo. Köp en drink och du får äta så mycket du vill från en dignande buffé.  

IMG_6131.JPG

Vi avslutade med att strosa i en park innan vi skiljdes åt jag och Veera. Sedan promenerade jag hem till mitt hotell och sov gott. 

Söndag i Milano

Söndag i Milano betyder vilodag tror jag då vi i stort sett var själva på gatorna fram till 12. Men vi var uppe tidigt för att testa frukost på Machacafe, det mest trendiga i Milano just nu. 

IMG_6042.JPG

Avocadoburgare med lax, machecappuccino, smoothiebowl med äpple och kanel och en grön juice. Allt supergott men förstår kanske inte riktigt varför folk köar utanför i timmar?!

Sedan gick vi vidare på promenad genom Chinatown. Det var 19 grader och lite molnigt så perfekt promenadväder. 

IMG_6054.JPG

Sedan gick vi till Otto, tydligen Milanos bästa brunchställe. Vi kom för tidigt för brunch men vad gjorde det när man kunde sitta här ute och njuta medan vi väntade?! Efter en magisk brunchbricka tog vi tunnelbanan till BitMilano, en enorm resemässa. Vi träffade utställare från hela världen men främst Italien såklart och även andra bloggare. 

IMG_6055.JPG

När vi kom därifrån kring 18 bestämde vi oss för att det var dags för takbar. 

IMG_6068.JPG
IMG_6069.JPG

Vi drack rose, åt snacks och när det började duggregna vid 19 flydde vi fältet. Vi tog en långpromenad genom staden, hittade en av Milanos bästa pizzerior och en pizza med buffalomozzarella, tomat och basilika fick avsluta denna dag. Sedan vandrade jag 4 km hem till mitt hotell, insöp Italien och tänkte på hur fina alla hus och balkonger är här och vad folk är gladare när de kan sitta ute året om.  

Det var denna söndag i stora drag. Imorgon ska det bli 23 grader och sol och jag ska njuta av parker och blommor. 

En lördag i Milano

Klockan 12 idag landade planet i Milano och oj vad varmt det var! Svensk sommar och jag fick en smärre chock.  Men en ljuvlig sådan!

Jag tog flygbuss och tunnelbana till hotellet, dumpade väskan, bytte som hastigast om och sen hoppade jag på tunnelbanan igen. 

Klev av vid Duomo och denna ståtliga byggnad var ännu mer imponerande så här på riktigt. Vid trappan till denna sagolika byggnad hade jag stämt träff med Veera för lunch. Vi åt pizza (såklart) och drack rosé.  

 Och sedan gick vi till ett cafe för att efterrätt, cappuccino och croissant med aprikos. 

Milano har ju inte bara vår utan det är mer som svensk försommar. Ni vet när det doftar syren, jasmine och skolavslutning. När träden just exploderat i grönska och varenda blomma står i blom, exakt så är det här just nu.

Efter fika, promenad och fönstershopping i dyra affärer vinkade vi hej då och gick åt olika håll. Jag tog en timmes promenad genom staden och parker för att tillslut nå mitt hotell. Då insåg jag att man kanske bör äta middag också. Sagt och gjort gick jag till delin på hörnet och kom hem med en liten hotellsängspicknick. En pizzaslice som drunknar i mozzarella och körsbärstomater samt jordgubbar som smakar sommar. 

Det var i stora drag min första dag i Milano, imorgon väntar mer sightseeing, resemässa och gemensam middag.  

Nu flyger jag till Milano

Jag är redo för Milano! Jag sitter just nu på Arlanda med en smoothie från Joe and the Juice och tittar på när planet lastas. Ett plan som lyfter 9.30 en lördag kan vara den ultimata flygtiden för en ensamresenär. Jag hann träffa min barn på morgonen, flygbussen flög fram då det var noll trafik ute och Arlanda är ganska tomt och lugnt.

FullSizeRender.jpg

Stockholm är dimmigt och bjuder på ett härligt duggregn. Milano utlovar 19 grader och sol, jag hoppas det stämmer. 

Det här med att resa själv efter en långresa med två barn - vilken kontrast. Ingen skötväska, inga blöjor, ingen matsäck utan bara jag och mitt handbagage. Väskan känns väldigt tom men det är nog för jag lärt mig genom åren att jag alltid tar med mig för mycket. Så jag väskbantar, använder samma kläder men i andra kombinationer och jag har vågat nog lämnat vinterjackan hemma. 

Reser jag helt själv undrar ni? Ja det gör jag och jag njuter till fullo. På plats ska jag möta en bloggkollega från Finland men jo detta är en ensamresa.

Jag återkommer när jag befinner mig på italiensk mark, nu kör vi! 

Vårens lista

Vad är det bästa med våren?

Utan tvekan ljuset och värmen. Herregud vad man är svältfödd. Jo jag har spenderat över en månad i Thailand men mörkret november-januari var inte att leka med. Älskar dessa ljusa kvällar, att man kan vara ute en stund efter hämtning på förskolan och att andra också är ute och fångar dagen.


 Vad kommer du att äta i vår?

Jag tror kanske inte jag ändrar matvanor bara för att det blir vår. Eller jo mer sallad blir det nog till lunch, gärna matigare med sötpotatis och grönkål. Och glass såklart. Jag är väldigt nyfiken på Magnum Cocos eftersom jag är en kokosdyrkare. 

IMG_0329.JPG
IMG_0312.JPG

Vad kommer du dricka i vår?

Rödvin byts mot rosé och té byts mot smaksatt vatten - gärna med citron och lime. Och när uteserveringarna öppnar älskar jag att utbud och smak av den alkoholfria ölen har skjutit i höjden.


Hur kommer du fira påsk?

Jag tror hela familjen åker hem till mormor och morfar för att leta ägg, måla ägg och äta ägg. Nu när påsken ligger så sent hoppas jag på 20 grader och fika utomhus.


Vad gjorde du vid den här tidpunkten för ett år sedan?

Var mammaledig med Älva. Hängde en hel del på öppna förskolan. Just den första veckan i april förra året gick åt till att projekt sluta amma. Ångesten var stor i början, jag sov ett par nätter på soffan, det gick över förväntan och sen var amningen ett minne blott. Livet återvände! Och så här ett år senare blir jag nostalgisk och saknar de där mysiga stunder.

IMG_0185.JPG

Vad kommer du lyssnar på?

I vår lyssnar jag på Veronica Maggio, Laleh, Säkert, Håkan Hellström och förbestämda listor med chillmusik på Spotify. Och min glädjepiller Filip och Fredrik.

Vad läser du?

Just nu Jojo Moyes senaste. Jag har kanske fem böcker som väntar men tiden är knapp. Jag hoppas att jag ska hinna läsa mer i sommar.

Vad tittar du på?

Homeland. Designated Survivor. Och en del på Barnkanalen kanske ska tilläggas. Gud vad jag älskar Barnkanalen och Markus Granseth, programmen har kvalité och ett syfte till skillnad mot mycket annat.

IMG_0302.JPG


Vad var det bästa med vintern?

Att den tar slut?

IMG_5968.JPG


Vad har du för vårplaner?

I helgen åker jag till Milano. Sedan hoppas jag på ännu en resa i maj. Jag ska också äta brunch i Stockholm, promenera mycket, sitta på uteserveringar, kanske åka ned en sväng till Småland, njuta av körsbärsblommor och ta vara på ljuset.

Vad kommer du köpa i vår?

Jag köper nya Nike skor. Jeansjacka. Jeans. Högst troligt en resa. Ljuva pasteller till barnen. Snygga svarta byxor. Och en extern hårddisk.

IMG_5856.JPG

Från Krabi till Koh Lanta

Krabi till Koh Lanta med barn

Hur tar man sig till Koh Lanta? Det är kanske den frågan jag får mest just nu och också den frågan jag ser i flest forum gällande Thailand och Koh Lanta.

Från Bangkok till Koh Lanta

Vi reste från Bangkok till Koh Lanta och det var en väldigt smidig resa. Först åkte vi inrikesflyg till Krabi och det kostade inte många hundralappar. Flera flygbolag trafikerar denna sträcka som Air Aisa, NOK, Thai Lion Air och Bangok Airways. På ditresan åkte vi med Bangkok Airways och hem med Air Asia. Bangkok Airways vinner i alla kategorier om du har tur att hitta bra pris för annars är det där Air Asia vinner. Flyger du med de förstnämnda ingår bagage, mat och pyssel till barnen, allt detta får du betala extra för hos Air Asia.

Från Krabi till Koh Lanta

När du anländer Krabi airport är det lättaste sättet att direkt ta en taxi till Koh Lanta. Vi hade förbeställt genom hotellet på Long Beach, Koh Lanta och resan på 1,5 timme med privat minibuss och bilbarnstol kostade 2500 bath. För att komma till Koh Lanta måste du åka med en bilfärja och över en relativt ny bro. Bilfärjan tar ca femton minuter och går inte dygnet runt så det kan vara bra att kolla med hotellet där du ska bo när sista färjan går för kvällen.

Vi anlände vid 20-tiden i spöregn, fick vänta på våra väskor i 1,5 timme men hann ändå med båten. På hemmaplan hade vi velat fram och tillbaka om vi skulle sova en natt i Krabi eller bara åka till Lanta direkt och jag är glad att vi reste i ett svep. Krabi stad är inte mycket att ha, det är en bit till Ao Nang och det hade bara dragit ut resandet till ingen nytta. 

Du kan också åka båt från Krabi, det tar ca två timmar och kostar 400 bath men de går inte speciellt ofta och då måste du ta dig till Krabi pir eler Ao nang.

Värt att tänka på är att Krabis flygplats är liten och matutbudet är inte enormt. Det finns några restauranger en trappa ned INNAN du går igenom säkerhetskontrollen. Det missade vi och fick äta halvfabrikatsmackor från Black Canyon Coffee.  

Läs min tankar om Koh Lanta, vart på Koh Lanta du ska bo och mina tips på boende på Koh Lanta.