Prag med barn - besök Petrinkullen

Att resa till Prag med barn var så mycket roligare än vad jag hade kunnat föreställa mig. Vi gjorde saker på Aramis villkor men det var saker vi båda var överens om (annars skulle vi gått på Lego butiker hela dagarna). Det första vi gjorde när vi anlände var att ta spårvagn 9 utanför vårt hotell till stationen Újezd.

Där skulle vi ta bergbanan upp till toppen av kullen Petrin. Vad jag inte hade väntat mig att var att det skulle vara så lång kö till denna bana klockan 11 på förmiddagen. Hade jag rest själv hade jag struntat i banan och gått upp, men halva grejen med detta för Aramis var att åka bergbanan så det var bara att köa i 30 graders värme. Som tur var gick det relativt snabbt och ett tips är att vara där när de öppnar klockan 09 på morgonen för att undvika detta.
 

Turen tog mindre än fem minuter men lutningen var häftig och Aramis tyckte det var spännande. Bergbanan är en del av Prags kollektivtrafik så du kan använda samma biljett som till tunnelbana/spårvagn.

prag1.jpg

Vyn på vägen upp var fantastisk!

Uppe på toppen har de byggt en minityr av Eiffeltornet på 63 meter som du kan gå upp i för att titta på utsikten. Även här ringlade en lång kö så vi struntade i det.

Vi köpte en himmelskt god lemonad.

Det fanns himla bra klätterträd också och en rosenträdgård.

Vyn över Prag från den här kullen är magnifik så det är värt att åka/gå upp bara för det.

Och så skulle vi gå in i Spegellabyrinten. En spegelsal med en labyrint och roliga speglar a la Lustiga Huset. Det kostade runt 30 kronor att gå in (hälften för barn) och Aramis älskade det. Reser du utan barn kanske du inte behöver lägga din tid på att hänga här inne.

Aramis ville väldigt gärna promenera ned så det gjorde vi, massor av trappor, grönområden och givetvis glasspaus.

Så kom vi till något som marknadsförde sig som en magisk grotta. Självklart ville Aramis gå in, vilket barn säger nej till magi? Jag anade oråd utanför men eftersom det endast kostade 25 kronor gick vi in i denna byggnad. Och nej. Står ni i samma situation någon dag - hoppa över detta ställe! En trappa leder ned till en källarvåning där någon har målat tavlor på magiska figurer och givetvis är de alla till salu. Både jag och barnet blev grymt besvikna och inte ens saften de bjöd på där nere vägde upp detta besök. Turistfälla deluxe.

Sen fortsatte vi ned, klättrade på ledstången, hade springtävling, räknade gatsten, flämtade i värmenoch hux flux var vi nere och tog spårvagnen tillbaka till hotellet.

På ett tåg mot Ystad

Godmorgon! Jag sitter på tåget mot Ystad och ska en sista minisemester innan vardagen drar igång. Just här (bild) på Ystad Saltsjöbad hoppas jag på att befinna mig strax efter lunch för att njuta av spa, behandling, träning och övernattning.

Jag åker alltså tåg ner till Skåne, X2000, och har fått en plats där jag åker baklänges. Jag brukar inte vara känslig men herregud vad jag mår dåligt. Det kan vara kombinationen tidig morgon, jobba framför datorn, karusellkänsla och kaffe som gör det men i ren panik över att behöva dra upp en påse har jag nu kastat mig över en ledig plats åt andra hållet. Vi får se hur länge jag kan behålla den. Jag trodde det var lite av en myt det här med åksjuka/sjösjuka på snabbtåg men nu kan jag intyga att det stämmer.

Hoppas ni har en härlig måndag - det är väl idag hela Sverige börjar jobba igen och återgå till rutiner. Vi kör en halv vecka av ledighet innan Aramis börjar skolan och Älva skolas in på förskola nästa vecka - och när det är klart börjar jag jobba igen. Det här året har verkligen flugit fram!

Veronica Maggio avslutade sommaren 2016

Sommaren 2016 inleddes på Ullevi med att Håkan Hellström fick 70,000 personer att rysa två kvällar i rad. Sommaren avslutades med att Veronica Maggio spelade på Stadion för 20,000 personer som alla njöt av två timmars glädjefest.

Miss Li var förband och det är något speciellt med sommarstockholm, Stadion och utomhuskonsert. När vi kunde ana skymningen klev Maggio upp på scenen, tårögd och chockad at jublet från så många personer. Hon som oftast spelar på mindre ställen och festivaler. Hit på hit spelades, vi dansade och sjöng och kvällen var härligt ljummen.

Men nästa person att komma upp på scenen var inte Håkan utan Eva Dahlgren som tillsammans med Maggio sjöng Vem tänder stjärnorna och inte ett öga var torrt. De fortsatte med Inga Kläder innan Eva lämnade scenen. Och så blev det dansfest till alla stora låtar, konfetti och fyrverkerier.

Och sen kom han. Publikens skrik kunde fått scenen att lyfta när Håkan kom in och sjöng Förlorad för alltid och sedan avslutade med Hela huset. Oklart vem som hördes mest; de på scenen eller vi i publiken?

Det var så fint, det var så svenskt och det är en sommarkonsert på Stadion måste upplevas oavsett vem som spelar. När Maggio körde sista låten Den första är alltid gratis blev det allsång, ett lätt duggregn föll över Stockholm och där och då tackade jag sommaren 2016 för att allt den förde med sig.

Kanske var det inte så fint väder, kanske gjorde vi inga längre resor men sommar är alltid sommar och det känns lite vemodigt att den nu är slut även om hösten för med sig fina saker den med. Tack Veronica Maggio för att du avslutade den på bästa möjliga sätt!

Och så här såg det ut när vi lämnade Stadion jag och 20,000 andra personer.

Clarion Hotel Arlanda - en recension

Eftersom vårt plan till Prag gick redan klockan 07 på morgonen valde vi att sova på Arlanda kvällen innan. Mest för att inte var medvetslösa av trötthet men också för att jag inte vill dra upp Aramis före 04. Vi bodde på Clarion Arlanda som ligger mellan terminal 4 och 5 i Sky City.

Det här hotellet har vunnit massor av priser så som Award of Excellence och International Clarion Hotel of the year så mina förväntningar var höga.

Incheckningen var smidig, ingen kö och vi fick välja rum, stort plus. Aramis valde högst upp med utsikt över flygplanen - bor man på en flygplats ska man självklart gå all in.

Inredningen är jättefin på hotellet och vid receptionen finns en lounge med stora ytor och sällskapsspel att låna.

Vårt rum var en fullträff. Stor och fluffig säng, rent, fräscht, fint badrum och så gillar jag när hotellrum har stora mattor.

Vi såg alla plan som lyfte och rummet var utrustat med kikare. Aramis hann inte ens ta av sig ryggsäcken innan han stod och kikade på alla plan, om man kunde se de som satt i och vilken logga de hade baktill. Drömmen för vilken 6-åring som helst!

När flygspaningen var klar var det dags att kolla in poolen. Poolen ligger på våning 2, är 4 x 9 meteroch tempererad - 29 grader året runt. Mycket skönt att kunna hoppa i utan att stå och doppa tårna en kvart först.

Härlig vy från poolen. Högst upp i hotellet på våning 12 har Marcus Samuelsson sin restaurang och bar.

Och älskar stolarna!

Vi simmade, spanade på flygplan och njöt av semestermood. Intill poolen ligger hotellets gym som är stort och fräscht, inget sunkigt hotellgym i en källare. Även om du inte bor på hotellet kan du använda både gym, bastu och pool mot en avgift.

Under sommaren checkar också Mumin in på Clarion Arlanda och det bjöds på Mumin pyssel och Muminfilm och som en extra bonus fanns en enorm studsmatta att leka av sig på.

Och som ni förstår var någon helt slut när det blev kväll. Han tog en guldkudde under huvudet och somnade på ett par minuter.

Själv såg jag solen gå ned, flyg lyfta ut i världen och det är inte bara Clarion som loves a great view.

Morgonen efter ringde klockan 05 och då var det dags för frukost (som börjar 05 - brilliant!) - här kan du läsa mer om Clarion Arlandas frukost som jag också åt i maj. Sedan följde en snabb utcheckning där vi bara droppade vår nyckel i en låda och någon timme senare satt vi på flygplanet mot Prag.

Hur var det då? Stämde alla lovord och rykten? Ja, ja och ja! Det är verkligen ett fantastiskt hotell för att ligga på en flygplats, personalen är extremt serviceminded, stället är snygg, rent och fräscht och frukosten är grym! Har du en tidig avresa eller sen hemkomst är det verkligen värt att ta en extra natt här eller om du bara vill förlänga semestern lite extra och sätta guldkant på tillvaron.

Billigt flyg från Stockholm till Prag

När jag skulle boka flyg till Prag så hade jag egentligen bara två kriterier; vi skulle anlända på morgonen, stanna två nätter och sedan åka hem på eftermiddagen och det skulle inte vara alltför dyrt.

Valet dit var lätt; det blev Norwegian då planet gick 07 på morgonen och var väldigt billigt för en vuxen och ett barn. Resan dit var hur smidig som helst och allt flöt på som det skulle. Planet gick i tid, vi landade 1 timme och 45 minuter senare, inga problem med handbagage eller att få platser bredvid varandra trots helfullt plan. Alla tummar upp!
 

Val av flyg hem var desto klurigare. Norwegian och Czech Airlines flyger endast Prag-Stockholm på förmiddagen, Finnair och Air Berlin flyger morgon eller relativt sent på kvällen med byte, SAS flög inte alls den dagen och KLM var hutlöst dyrt.

Valet blev Air Baltic som jag aldrig flugit med förr; billiga biljetter, mellanlandning i Riga en timme och lämna Prag 15 och vara i Stockholm 19 tyckte jag lät toppen när man flyger med ett yngre barn. Jag hade kanske inte räknat med att det skulle vara propellerplan både mellan Prag-Riga och Riga-Stockholm. Det hoppade och skumpade rejält och även om jag flög med en 6-åring som erbjöd sig att hålla mig i handen vid start och landning så njöt jag inte av flygturen.

Annars är Air Baltic som vilket lågprisflyg som helst; du får ha med dig 8 kg handbagage (i snålaste laget), du får inget att äta/dricka ombord, standard är helt ok men tyvärr tar de ut en avgift när du betalar dina biljetter med visa kort (minuspoäng av mig). Nu blev vi tre timmar försenade men det hade inget att göra med flygbolaget utan det berodde på att ett plan hade kört fast och hela flygplatsen fick stänga ned några timmar.

Rigas flygplats däremot har ju en hel del kvar att jobba med och jag var glad att jag inte satt fast längre än tre timmar för det fanns verkligen inget att göra. Knappt någon mat, ett fåtal butiker, ett wifi som gick upp och ned och nej inte internationell standard.

Air Baltic kanske inte är mitt första val vid nästa flygning men eftersom money talks så skulle jag inte tveka att flyga med dem igen om priset är bra!

Prag dag 2

Igår började vår dag med lego camp här i Prag för Aramis, mycket uppskattat. När vi kom ut föll ett sommarregn och det var dags för lunch. Vi besökte en tågrestaurang där inredningen var bättre än maten om en säger så.

Sedan gick vi tillbaka till hotellet för att hänga i vårt spa och vänta ut regnet. Det fungerade för när det var dags för båttur kunde vi sitta ute och njuta av utsikten.

Efter båten tog vi en promenad, hoppade på ett tåg till Slottet och avslutade dagen med sen middag på rummet.

Nu är vi laddade för vår sista dag i Prag!

Kvällen i Prag

Vilken fantastisk kväll vi hade igår! Det blev aldrig kallt och vi åt middag på uteservering, strosade i gamla stan och över Karlsbron. Tittade på gatumusikanter, målare och en massa annat spännande. Åt glass, promenerade hela vägen tillbaka till hotellet och fast Aramis säkert gick över en mil sa han inte ett pip om trötta ben.

Idag väntar lego camp, tågrestaurang och båttur. Men först en stor frukost!

Vi har anlänt Prag

Det blir lite mobilbloggning så här mitt i resan. Jag har inte riktigt tiden att sitta och blogga, redigera bilder och skriva reseskildringar men jag vill ju att ni ska få ta del av våra dagar; så kompromissen blir blogga i farten tills jag är hemma igen.

Igår hängde vi på Clarion Arlanda hela kvällen, såg plan lyfta och sov i en fluffig vit hotellsäng. 

Klockan 05 ringde klockan, vi packade ihop våra saker, åt frukost och bytte sedan hotellrum mot flygplan. 07 lyfte vi och 08.45 befann vi oss på marken i Prag.

Vi tog en taxi till vårt hotell, Hotel BoHo, som är helt fantastiskt. Vi blev erbjudna hotellfrukost nummer två denna dag och vem säger nej till det. 

Det här är något så fantastiskt som pannkaka med lax och mascarpone. Hej drömpannkaka.

Och sedan var vi då redo att bege oss ut. Vi tog en bergbanan upp till Petrin Tower där vi tittade på utsikt, gick in i en spegellabyrint, åt glass och drack lemonad.

Solen gassade och det var 30 grader varmt så efter några timmar flämtade både jag och Aramis. Då återvände vi till hotellet, njöt av spa och powernap. Och snart är vi redo för en kväll i stan!

Smygstart på minisemester

Idag kommer de här två personerna hem och jag vet iallafall en som längtar efter sitt rum och sina saker efter en månad på resande fot. Han kommer dock inte få vara hemma särskilt länge för redan framåt eftermiddag tar jag och jag tåget till Arlanda för att spendera natten där och hoppa på ett väldigt tidigt flyg imorgon bitti. Alternativen var att sova på Arlanda, gå upp tidigt, äta frukost och checka in eller väcka honom för 04 imorgon bitti för taxi till Arlanda och då var valet ganska lätt.

Planet lyfter redan innan 07 imorgon så vi har hela dagen i Prag- det utlovas 27 grader och sol så vi får hålla oss i skuggan. Jag letade väldigt länge efter hotell med utomhuspool i Prag men det var verkligen jättesvårt att hitta men nu har vi iallafall inomhuspool och spa där vi ska bo.

Så nu när Älva däckat i sängen efter rekordtidig morgon ska jag ägna mig åt att packa vår väska. Det här att resa med barn över 4 år är ju verkligen hur lätt som helst. De bär sin egen packning, man behöver varken tänka på mat, blöjor eller vagn, de ska ha med sig lite rena kläder, plåster kan vara bra och en tidning eller Ipad så är man hemma. En påse godis och frukt kan vara bra, en kortlek och hörlurar - jag har liksom glömt hur lätt det är att inte resa med bebis.

Att resa med endast handbagage eller inte?

Sedan flygbolagen börjat ta betalt för incheckat bagage reser allt fler med endast handbagage. Jag tillhör inte en utav dem. Eller så här; reser jag med bolag där väska ingår checkar jag alltid in. Men nu när vi om två dagar flyger till Prag reser vi med lågprisflyg och eftersom vi bara är borta i tre nätter borde handbagage rimligtvis räcka.

Det jag inte gillar med att resa med endast handbagage är flera faktorer
 

  • Att packa fram och tillbaka. När du kommer till säkerhetskontrollen ska schampoo ur, datorn ska upp ur väskan, kameran med, varenda läppglans och läppsyl ska läggas på bandet. Och sedan ska en ned med allt igen, i den redan trånga väskan.
  • Njutet av att inte släpa. Jag gillar att strosa på flygplatsen, ta en kaffe, kolla böcker, lukta på parfymer, shoppa - detta blir så mycket trevligare och enklare med bara en handväska som inte väger bly.
    • Trängsel på flyget. Eftersom varenda kotte numera har ett handbagage större än en fylld IKEA påse blir utrymmet på planet snabbt fullt och kommer du på bland de sista kan det vara svårt att få plats med väskan. Väskor trängs in och ramlar ur så fort du öppnar luckan över ditt huvud.
    • Utrymme. Jag får aldrig med allt jag vill när jag reser endast med en liten väska. Oftast får flera par skor lämnas hemma, speciellt de med klack.



    Visst finns det fördelar att resa utan att checka in bagage också. Du vet ju att din väska kommer fram och du slipper stå och vänta vid bagagebandet även om jag sällan har så bråttom att jag inte kan ge resan fem minuter till.
    Men nej det väger inte upp för mig - jag är en incheckningsperson. Vad föredrar du?