Paddla kajak på Comosjön

Att göra någon form av vattensport när man besöker Comosjön är ju obligatoriskt. Jag var osäker om jag skulle välja SUP eller kajak - men den här gången tog jag kajak. Eftersom vi bodde i Bellagio valde vi att göra denna aktivitet här och bokade hos Bellagio Water Sports.

Det var jag och Micke och tre personer till som träffades en tidig söndagmorgon i början av oktober för att ge oss ut på sjön. Vår guide Mich, född i Bellagio gjorde oss klara för start.

lagodicomo.jpg
kanoter.jpg

Vi var tre stycken som paddlade kajak och ett härlig par från Australien valde SUP. Jag hade såklart hoppats på klarblå himmel denna dag men dimman låg tung över sjön. Å andra sidan gjorde det hela upplevelsen mer drömmig och höstlik. Det var så sagolikt vackert att paddla ut på denna spegelblanka sjö, det var helt vindstilla och knäpptyst. Vi fick en liten introduktion om upplägget och sedan var det bara att börja paddla.

supcomo.jpg
sup.jpg
inidimma.jpg
activitycomo.jpg

Vår tur tog två timmar, vi paddlade runt en udde, fick höra historia om platserna och sedan paddlade vi tillbaka. Och eftersom vi var i Italien halade Mich helt plötsligt upp prosecco och nutellakakor för att skåla in söndagen och fylla på med energi.

paddel.jpg
comosjon.jpg
kayak.jpg
suping.jpg
kayakcomo.jpg
kayal2.jpg
suping2.jpg

Besöker du Comosjön är detta jag rekommenderar. Boka gärna en tur tidigt på morgonen så du får uppleva lugnet och bry dig inte så mycket om väder - det är en upplevelse för livet vilket väder det än är.

Comosjön - var, hur och när?

Comosjön har för mig varit en sådan där plats jag drömt om men inte tagit mig till. Jag har tänkt att det är lite för omständigt att ta sig dit men det var det verkligen inte. Eller ja det är ju inte bara att flyga dit och så är du framme men det är heller inte världens ände.

cocokarta.jpg

Hur ?

Vi flög till Malpensa, Milano och körde sedan till Como och vidare till Bellagio. Vi hyrde bil på MIlanos flygplats och det var väldigt smidigt.  Comosjön är alltså sjön på kartan som ser ut som två byxben och vi bodde där sjön delar sig. Resan från Milano till Bellagio tog runt två timmar, vägarna vid sjön är smala och serpentinliknande. Utsikten är helt fantastisk men ett tips kan vara att ta en åksjuketablett innan. Efter Bellagio fortsatte vi till Bergamo för ett dygn i denna fina lilla stad. Till Bergamo flyger Ryan Air och är inte Skavsta ett problem så är det ju ännu lättare att köra till/från Bergamo till Comosjön. Vår resa mellan Bellagio och Bergamo tog 1 timme och 20 minuter.

Var?

Var man ska bo när man besöker Como är något jag läste mycket om innan vi reste. Det var såklart många olika svar men vi valde Bellagio och ångrade oss inte en sekund. Vi besökte både Como och Lecco men Bellagio var 100 gånger mysigare. Staden ligger också väldigt bra till för båtutflykter till andra städer. Vi var till exempel också till Varenna som var litet men otroligt vackert.

brygga.jpg

När?

Jag tror alla årstider är galet fina men jag skulle ändå säga att maj-oktober är att föredra. November - april är relativt kallt med bara 5-10 grader. Jag fick också höra att det är bra att undvika juli om man kan på grund av väldigt mycket turister.

allen.jpg

Hur länge?

Vi var i Bellagio i två nätter och Bergamo en. Skulle jag göra om denna resa skulle jag nog ha tre nätter i Bellagio och sedan åka vidare till Bergamo. Det fanns en del saker vi inte hann med kring Como och så vill man ju ha tid att sitta och njuta också av denna fantastiska plats. Du kan lätt stanna en vecka och göra nya utflykter runt sjön varje dag men ska du vara bara på en plats räcker nog 2-3 dagar.

comolake.jpg

Att hyra bil i Italien

Jag har bara hyrt bil utomlands en gång, det var i somras och det var kanske inte den bäst upplevelsen. Bilen hyrdes av Sixt, vi fick en mindre bil än vad vi bokat, barnvagnen gick inte in i bagageluckan och när bilen skulle lämnas tillbaka hävdade Sixt att vi gjort en repa som varit där från början. Vi hade bilder på telefonen där man kunde se att repan fanns när vi hämtade ut bilen men Sixt godkänner inte telefonbilder. Efter många om och men och mail fram och tillbaka fick vi tillbaka de 5000 kr de drog från kontot, men jag var inte imponerad över detta med att hyra bil.

FullSizeRender.jpg

När vi nu skulle till Italien igen och bil krävdes läste jag på en hel del om olika bolag och regler innan jag bokade. Eftersom det bara var jag och Micke behövde vi ingen stor bil (samt att en liten bil har många fördelar på italienska vägar) och det skulle vara full försäkring - det var mina enda krav. Jag sökte runt efter bästa pris, bra recensioner och hamnade hos hyrbilar.nu. Jag valde bolaget Locauto - av den enda anledningen att det lät italienskt och priset var bra. En Renault Clio, fullt skydd, gratis av- och ombokning, kontor på flygplatsen, två förare för under 1000-lappen. Enda kravet var att att du har ett giltigt kreditkort vid upphämtning av bilen. So far so good.

När vi landade i Milano fick vi ta bussen till Terminal 1 där biluthyrarna höll till. Ingen kö vid disken, en trevlig dam bakom kassan och så fick vi vår lilla bil. Biluthyraren visade på den enda repan som fanns, vi hittade en till och påtalade detta samt tog kort på den - visa av erfarenhet. Sedan var det bara att tuta och köra med full tank. Att bara vara två vuxna i bilen var rena drömmen mot två barn i baksätet med bilstolar, åksjuka och rastlöshet på de smala italienska vägarna kan jag säga.

Tre dygn senare var vi tillbaka på flygplatsen för att lämna tillbaka bilen efter ett stopp där vi tankande upp bilen igen. En man tog emot nycklarna, tittade snabbt på bilen, jag signerade och sedan var det tack och hej. En minut senare fick ett mail om tack för en fin och avslutad affär. Vi tog rulltrappan en våning upp och checkade in till flyget.

FullSizeRender.jpg

Jag väntade bara på att något mer brev skulle komma, att några oupptäckta repor skulle uppdagas men nej inget. Så efter en väldigt energikrävande biluthyrning i juni var detta en jättebra upplevelse som jag gärna gör om. Tur att jag vågade mig på detta igen!

Och som ni ser på bilderna så var vyerna från bilen så himla värt det, bara de!

Vardag med cava

Jag har kommit hem från världens bästa Italien och är tillbaka i vardagen. Men det går lite lättare att sig igenom oktober när man i fyra dagar levt på gelato, mozzarella och pasta, sett en utav Europas vackraste platser och strosat på italienska gator. 

FullSizeRender.jpg

För att göra torsdagen lite extra festlig gick jag och några kollegor till Folkbaren efter jobbet och skålade i cava.  

Jag har så mycket bilder at visa er från Comosjön, jag ska bara sortera dem först men räkna med bildbomb i helgen. Men nu ska jag bädda ned mig för känner att en höstförkylning är på ingång som jag inte riktigt har tid för. 

Vad du inte ska missa i Florens

Att göra i Florens.jpg

Det finns så väldigt mycket att se och göra i Florens. Älskar man museum och statyer är detta säkerligen ett paradis men jag som faktiskt inte alls är intresserad av det blev hänförd av staden ändå. Här är vad jag tycker man verkligen ska göra om man besöker Toscanas pärla; Florens.

 

Besök Duomo

florencedumo.jpg

Florens mäktigast byggnad är nog Duomo. Den börjades bygga på 1300-talet och var inte klar förrän 1500-talet. Kön ringlar lång tidigt till denna byggnad så kom i tid. Inträde är gratis och besöker du Duomo med en tourguide får du gå förbi kön. Du kan också klättrar 463 steg upp i Duomo och njuta av utsikten. Se till att du inte är höjdrädd bara då du balanserera i smala gånger och ser 40 meter rakt under dig i kupolen.

 

Piazzale Michelangelo i soluppgång

florensutsikt.jpg

Uppe på höjden av staden ligger Piazzale Michelangelo. Här har du den bästa utsikten över hela staden men bergen i bakgrunden. Många besöker detta ställe i solnedgång vilket säkerligen är fint, själv var jag här i soluppgång och det var magiskt.

piazzaflorence.jpg
trappen.jpg

Du kan ta buss (nummer 12 och 13) hit direkt från tågstationen men du kan också promenera, det tar cirka 30 minuter från Ponte Vecchio.

 

Häng i Giardino Bardini

garden2.jpg

En stor trädgård som ligger på en höjd och är indelad i tre sektioner. En stor, maffia entré med en väldigt trapp och vy över staden. En engelsk trädgård och en odlingsdel. Jag var här när det var 38 grader varmt och det mesta var grönt och härligt men jag kan tänka mig att det är en explosion på våren med hängande lavendel, olivträd, färgstarka blommor och underbart doft. Parken är dock inte gratis utan du måste betala entré.

gardenflorence.jpg

 

Gå en foodtour

Jag gick en food tour med Florence Food Tour som var jättebra. Under turen fick vi både en rundtur i staden och hittade massor av bra restauranger och caféer, läs mer här om denna food tour.

 

Besök All' Antico Vinaio

restko.jpg

Detta är ett smörgåsställe men också en vinbar. Det är nästan alltid kö men det går relativt snabbt. Beställ vilken smörgås du vill ha (jag rekommenderar den med tryffel och kronärtskocka) servera dig själv ett glas vin från flaskorna på hyllan och betala när du ätit och druckit klart. Väldigt prisvärt och den absolut godaste mackan i hela Florens.

 

Gå en morgonpromenad

streetflorence.jpg

Du är sällan ensam i Florens och det kan en heller inte förvänta sig. Däremot tycker jag att det var så fint att gå upp tillsammans med solen och strosa på Florens gator nästa helt själv. Att få vakna med staden och upptäcka den på egen hand iallafall i några minuter.

 

Besök takbarer

terrazza.jpg

Jag har två toppentips på takbarer i Florens. Den första är Hotel Plaza Lucchesi med en pool på taket, en bar och stolar kring hela terrassen med panoramautsikt över staden. Mitt andra tips är Sesto on Arno uppe på Westin Excelsior. Här kan du både sitta inne och ute om det är lite kallare väder.

Rooftop-Restaurant-Florence-Sesto-on-Arno-View.jpg

 

Gå över Ponte Vecchio

IMG_0173.JPG

Ponte vecchio är ett måste när du är i Florens. Men frågar du mig är bron Ponte Alla Carraiaännu vackrare speciellt i solnedgång. Ingen stad har en sådan ståtlig kuliss som Florens.

IMG_0198.JPG

 

Strosa i Mercato centrale

marketflor.jpg


En matmarknad på nedre plan som sedan erbjuder massor av bra restauranger på våning två och tre.

 

Shoppa vintage på Piazza Ciompi

Här finns varje dag en loppmarknad med mycket antika saker. Sista söndagen I varje månad expanderar marknaden och fyller ut hela torget och gatorna runt omkring med mycket vintage.

 

Har du några fler tips du vill lägga till? Här kan du läsa alla mina blogginlägg från Florens.

En underbar resa fortsätter

Vi har det så väldigt bra här Italien.  

FullSizeRender.jpg

Igår var på en matlagningskurs med en italiensk kock och på eftermiddagen åkte vi båt på Comosjön. Besökte små städer, åt gelato, drack spritz och strosade i gränder.  

IMG_0654.JPG

Imorse paddlade vi kajak på Como i dimma, så mäktigt! Och efter lunch tog vi bilen och åkte vidare mot Bergamo. Vi anlände vid 14-tiden till denna mysiga stad och bor nu i gamla delen uppe på höjden. 

FullSizeRender.jpg

Vi har besökt en fantastisk park, tittat på utsikten, testat deras lokala dumplings och dessutom checkat in på en jättehärligt designhotell. Imorgon efter lunch åker vi tillbaka till Milano för att flyga hem igen men tills dess ska vi njuta varje sekund av kullerstenar och fantastiska vyer. 

Framme i Bellagio

Igår vid 15-tiden anlände vi Ballegio som är som en sagostad längs med Comosjön. Vi tog en tur i stan, besökte en botanisk trädgård och sedan fick vi njuta av en magisk solnedgång.

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Det är 22 grader i luften, till och från ligger tunga moln över sjön, träden börjar skifta färg och det är så vackert. 

IMG_0644.JPG

Vårt hotell har en liten balkong med den mest fantastiska utsikten.

Igår avslutade vi dagen med trerätters middag och gick all in på Italien. Burrata, färsk pasta och pannacotta - utomhus vid sjön. Livet kunde vara sämre. 

På flygplatsen, redo för Como

Äntligen närmar sig resdag och eftersom vi flyger tidigt imorgon bitti lyckade vi till det och checkade in på mitt favorithotell, Clarion Arlanda. 

FullSizeRender.jpg

Imorgon bär det alltså av till Comosjön för att fira Mickes födelsedag på en magisk plats jag velat se väldigt länge.  

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Vi smygfirade redan nu ikväll här på Kitchen and Table. Älskar att sitta och titta ut över flygplan som lyfter ut i världen. 

Hemma hos oss är nu mormor och morfar som är så snälla och tar hand om barnen när vi är borta. Guld att barnvakten kommer hem till oss måste jag säga.  

Men nu sömn, tidig hotellfrukost och mot Milano där vi hämtar upp vår hyrbil och styr mot Bellagio. Ni följer väl med? 

Min helg i bilder

Den här helgen har jag varit själv hemma med barnen och så här har det sett ut.  

FullSizeRender.jpg

I lördags var det väldigt grått. Jag värmde croissanter och tände massor av ljus. Länge leve Picard. Sedan tog jag äntligen tag i min garderob, vilken befrielse. Tre stora påsar skänktes till bättre behövande och jag kände mig lättare i sinnet.

FullSizeRender.jpg

Vi tog ut cyklarna och cyklade iväg till Sickla genom ett grått Hammarby Sjöstad. 

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Där letade vi jeans till Aramis och körde lördagstraditionen smoothies från naked juice bar.  

Vi cyklade hem, Älva somnade och Aramis lekte. Lugn och ro rådde i en timme. 

FullSizeRender.jpg

På eftermiddagen kom kompisar på fika och lek. 

FullSizeRender.jpg

Och så gick vi ut på långpromenad och letade fina löv. Dagen försvann och på kvällen åt vi pasta med pesto och tittade på film. Eller jag och Aramis gjorde, Älva ser numera enbart på Madicken.

FullSizeRender.jpg

Söndagen började som lördag med frukost och levande ljus. Sedan satte jag barnen i arbete genom att de fick städa sitt rum och jag städade resten.  

FullSizeRender.jpg

Vädret var rena rama sommaren så vi gick ut och lekte i en park. Aramis lämnades av hos farmor och farfar en stund, Älva och jag åt lunch och vilade. Jag har dragit ner Älvas lunchvila till en timme och det blir väldigt lite tid att hinna med annat samtidigt som jag längtar till att hon slutar sova. Hon åker ju inte vagn längre och att alltid ha en tid att passa är ganska så trist på helgen. 

FullSizeRender.jpg

På eftermiddagen hängde vi på biblioteket. 

FullSizeRender.jpg

Och hade picknick i parken. 

FullSizeRender.jpg

Aramis kom hem, vi lagade tacogratäng (en person åt mest ost) och så kom pappan i familjen hem lagom till middagen. Hurra för det!

FullSizeRender.jpg

Efter läggningen kände jag att jag behövde luft och gick en långpromenad kring sjöstan. Och andades. En fin helg som gjorde den blogg till en mammablogg för en stund. Men så ser livet också ut och det är underbart!

Nu laddar jag för en intensiv vecka som också betyder resvecka - på fredag åker vi till Bellagio! 

Höstlistan 2017

Visa en bra höstbild från ditt arkiv

Så här såg Hammarby Sjöstad ut i slutet av oktober förra året.

B3A4E300-5986-42C8-A2F6-EDDDFAC095EE.JPG
B161C36F-AB56-4A03-AAE4-6892B988F509.JPG

Beskriv din kommande höst i tre ord?

Intensiv, påfrestande och rolig! Med nytt jobb, två barn och en blogg blir det inte en död minut. Påfrestande står för allt detta pusslande; ni vet hämtning, lämning, utvecklingssamtal, föräldramöten, aktiviteter, egen träning (som idag är obefintlig), och att hinna andas.

Vilka är dina bästa minnen från sommaren 2017?

bubbelvy.jpg
alvgung.jpg
landscape.jpg

Ialienska rivieran där vi bodde i ett gammalt stenhus i Civezza, Ligurien. Småland. Och underbara dagar i Manchester och utflykter i Cheshire.

Vad är det bästa/sämsta med hösten?

Det bästa måste väl ändå vara de där strålande dagarna när solen skiner och löven skiftar i orange och rött. Och höstmodet såklart. Det sämsta är det eviga mörkret och regnet som inte slutar.

Hur höstmyser du?

Levande ljus. Stickade tröjor. Långpromenad på en söndag med Skäringer och Mannheimer i lurarna.

Vilka böcker har du planerat att läsa i höst?

Jag har just läst ut För den som reser är världen vacker. Jag planerar också att läsa Vi mot er och Björnstad av Fredrik Backman, Instagram changed my life av Christoffer aka Wisslaren Collin och Omgiven av idioter - Thomas Erikson.

Dina 3 bästa hösttips – alla kategorier?

Boka in minst en höstweekend till södra Europa. Möt upp dina vänner för långbrunch en lördag/söndag. Köp ett bra regnställ som andas. Gul regnjacka - ack så snygg men väldigt svettig.

65A366D5-9BAA-472F-9150-546019409335.JPG
CB642888-AF37-42FA-AFC3-C640ABAD7A2E.JPG

Hur ser din höstoutfit ut?

Lite som bilderna här under tänker jag. Röda plagg, gärna en stor härlig jacka. Stickade tröjor, gärna lite oversize med högre krage i grå/svarta toner. Blusar med volang som är snygga att stoppa ned i jeansen och perfekta på jobbet. Och ett par grövre kängor som jag inte hittat än men vet exakt hur det ska se ut.

Har skol/jobbstarten fört med sig några insikter?

Ja verkligen. Att oj vad det är roligt att lära sig nya saker och det är så kul att jobba med sitt största intresse. Dagarna går väldigt fort och hade jag inte barn skulle jag säkerligen jobba hela kvällarna bara för att det är så himla roligt!

Vad har du på TO-DO listan just nu?

Köpa de där perfekta höstskorna jag ser framför mig. Boka en familjeresa men kan inte bestämma mig ens för när och var. Besöka gymmet.

D8D71F16-78E3-413F-A3FA-D8D94AE952C9.JPG

Några tips på hur man botar höstdeppigheten?

D8BC2078-D46B-4F5C-9282-DC9285014FC6.JPG

Gå ut och gå även om vädret är grått med hörlurarna som sällskap. Mina favoritpoddar just nu är Filip och Fredrik, Skäringer och Mannheimer och Värvet funkar alltid.  Boka in kompisträffar som får dig att skratta. Ät choklad utan att få dåligt samvete.

Vad är två nya grejer du vill lära dig i höst?

Att ta vara på nuet och inte bara se fram emot nästa resa, nästa årstid eller vad det nu kan vara. Jag vill också lära mig mer om designen i Squarespace, jag har massor av bra information men hinner aldrig läsa den, tyvärr.

Vilka serier rekommenderar du att följa?

SKAM om man nu missat den. Homeland. Designated survivor.

skam.jpg

Vilka Instagram-konton rekommenderar du att följa?

Mitt såklart, @comeflywithme.se Sedan tycker jag man ska följa @svenskaresebloggar för att få inspiration från hela världen. Sen är mina personliga favoriter @resfredag, @livetfrandenljusasidan, @fantasiresor och @antligenvilse . Och så älskar jag @lovegreatbritian_se som visar de mest fantastiska bilderna från just Great Britian.

Topp tre favoritdrycker i höst?

Rött vin. Citronvatten. Varm äppeljuice med kanel.

Har du någon inplanerad resa för den närmaste framtiden?

Just nu har jag bara en Italienresa inbokad. Jag och Micke åker till Comosjön och Bergamo på fredag - en resa han fick av mig i födelsedagspresent.

como1.jpg

Hur förbereder du dig för vintern?

Köper ny täckjacka till mig själv. Letar overaller till barnen. Sover. Bokar in några hotellweekends. Dricker bubbel mitt i veckan.

053BDEC7-D546-444A-A2B0-80037B2EDD99.JPG