Parken Zoo och deras nya Digidjur

Idag gjorde vi en utflykt till ett utav våra favoritställen, Parken Zoo i Eskilstuna. Jag och Aramis tog tåget till Eskilstuna och lämnade Älva hemma med mormor och morfar. I Eskilstuna mötte vi upp min kusin och Aramis syssling för en heldag i solen.

Sist vi var där var i maj och det var snäppet kyligare - läs om det besöket här.

Nytt inför detta besök är deras Digidjur som vi var inbjudna till att undersöka. Digidjuren är virtuella fantasidjur från framtiden som på grund av miljöproblem som skogsavverkning, tjuvjakt och klimatförändringar har tvingats anpassa sig och utveckla ovanliga och spännande förmågor. Dessa djur kan du bara se med en telefon eller surfplatta och i parken gömmer sig fem stycken djur. Börja med att ladda hem appen Digidjur, leta sedan efter skyltar och hitta djurens portal. Håll telefonen riktad mot plattan och djuret dyker upp, du kan sedan ta bild med dig själv och djuren, klappa dem och se vad som händer.
 

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Förutom dessa Digidjur som barnen tyckte var roliga tittade vi på allt annat som parken erbjuder.

Vi tittade på när de matade apor och tigrar och så var vi till Barnens Zoo och klappade getter och alpackor.

Flamingos hade fått en ny fin inhägnad och så var vi självklart till lemurernas värld.

Bredvid lemurernas värld ligger en bra lekplats för både små och stora barn och där spelar de också en teater klockan 14 varje dag. Detta har vi helt missat när vi varit här tidigare men idag var vi där och tittade på när djuren showade loss och avslutade med djurdisco.

Vi åkte också tåget runt Parken Zoo, detta tåg rullar endast under högsäsong och du kan hoppa på och av lite var stans i parken.

Vi avslutade med sockervadd, karuseller och chokladhjul innan vi rullade hemåt efter en underbar sommardag!

IMG_8092.JPG

Konstigt nog var det inte alls så mycket folk som vi befarat, knappt kö till en enda karusell och det blir återigen tummen upp till detta ställe. Så väldigt lagom för en dagsutflykt och väldigt familjär stämning.

 

Två härliga utflyktsmål i norra Småland

När jag är i Småland på sommaren finns det två utflyktsmål jag aldrig missar, Två Röda Hus i närheten av Eksjö och Erikhester Gård nära Vetlanda.

 

Två Röda Hus

Två Röda Hus är ett gårdscafé, bed and breakfast och butik - allt i ett. Dessutom är det en idyll mitt ute på landet där barnen kan leka lekstuga och plocka och smaka vad de hittar i Barnens trädgårdsland. De har öppet onsdag-torsdag och lördag-söndag.

Deras B&B skulle jag gärna testa någon gång då rummen är så fina, de kostar från 800 kr/natt med frukost.

Fikat är gudomligt och hembakt - den här key lime pajen rekommenderas! Under hösten bjuder Två Röda hus in till afternoon tea.

I butiken säljer de massor av fina saker med retrokänsla och dessutom säjer de Hang on Hangers galgar och armband. När jag besökte Två Röda Hus förra veckan träffade jag av en slump min kära vän Annika som driver Hang on Hangers i Bangkok.

De säljer också marmelad, lemonad, godis och sylt.

2020 är Två röda hus tyvärr stängt.

 

Erikhester Gård

Erikhesters gård ligger nära Vetlanda och har tyvärr endast öppet lördag och söndag. Det är ett gårdscafé med loppis, butik och massor av skoj för barnen men framförallt har de 500 gotlandsfår och jobbar med fåravel. Fler än 20 olika hus finns på tomten med olika historier och i butiken kan du köpa får- och lammskinn och annat hantverk.

Att sitta och fika i deras trädgård och äta hembakta bullar är underbart och barnen älskar att vara här. Klappa kaniner och getter, gunga, gå den kluriga hinderbanan, lek i lekstugan, spela minigolf och hoppa i hö.

Jag har bara varit här på sommaren men tydligen anordnar de en väldigt mysig julmarknad i december också.

Bra hotell nära Nice flygplats - Sandton Domaine Cocagne

Vi landade i Nice klockan 14 och skulle vara i staden i exakt 24 timmar innan vi skulle åka mot Italien. Med två halvtrötta barn kände vi att snurra in med bil i Nice, bo mitt i smeten för så få timmar inte var aktuellt. Istället hittade vi ett hotell 15 minuter från flygplatsen, upp bland bergen som var en oas.

Sandton Domaine Cocagne ligger i utkanten av Cagnes sur Mer och var precis det vi behövde.

 

Läge

Hotellet ligger som sagt endast en kvart från Nice flygplats med bil. Det ligger uppe i bergen med en vidunderlig utsikt. Till den lilla staden Cagnes Sur Mer tar det bara 5 minuter med bil och där åt vi middag på kvällen. Till centrala Nice eller till Antibes tar det 30 minuter med bil från hotellet - så det är inga riktigt långa avstånd till något alls. Hotellet har egen parkering då de flesta anländer med bil.

Rum

FullSizeRender.jpg

Det finns ca 30 rum totalt på detta hotell och de ligger utspridda på en stor yta. De som bor längst bort från entrén kan gratis låna en golfbil om man tycker det är för långt att gå. Vi bodde i en family residence som var helt perfekt för två vuxna och två barn. Ett vardagsrum med bäddsoffa där barnen sov, ett mindre pentry, badrum med badkar och ett sovrum med dubbelsäng.

Extra bonus för den härliga uteplatsen vi hade som var som tagit från en film ur den franska rivieran. Och för den alldeles egna nespressomaskinen.

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Gemensamma ytor

Det finns en liten reception och en större lobbydel innan för med sköna fåtöljer och mycket tidningar. Godis finns utställt i glasburkar och det finns också en drinkvagn du kan köpa drinkar från.

Poolen är stor och uppvärmd med solstolar runt om och en del mindre rum har en liten terrass ut mot poolen.

Hotellets yta är stor och du kan ta en promenad runt området, spela sällskapsspel, de har ett mindre gym och de hyr också ut cyklar.

Frukost och restaurang

Frukosten är väldigt fransk med baguetter, croissanter, marmelad, nutella och gott kaffe. De serverar en hemmagjord granola som är magiskt god, det finns fruktsallad, lax, cream cheese, parmaskinka, färskpressad juice och på beställning lagar kocken omelett.

Restaurangen har vunnit priser för sin mat och många håller fester och konferenser här. Vi åt endast lunch på hotellet och den var jättegod så tror middag här säkerligen är fantastisk. DÅ vi reste med en 1-åring var det mer läge för pizza och lekpark inne i stan men har mer tid att njuta skulle jag inte tveka att boka bord. Restaurangen ligger precis vid poolen och på kvällen tänder de kulörta lyktor kring taket.

Övrigt

FullSizeRender.jpg

Att få ett glas iskall cava när man anländer är inte fel. Att barnen dessutom bjuds på frukt och juice är en annan bonus. Personalen är serviceminded, är något fel fixar de till det inom ett par minuter och jag önskar bara vi hade haft tid att stanna längre på denna pärla till hotell.


Detta inlägg är till viss del ett samarbete med Sandton Hotel men som vanligt är tankar, bilder och åsikter mina egna.

Hemresa och Älva fyller 2

I fredags morse lämnade vi Småland och påbörjade resan mot Stockholm. Vid 10 var vi i Linköping och kom på den geniala idén att väva ihop bilpaus med hotellfrukost. 

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Vi åt frukost på Scandic City Linköping där de hade en grym barnfrukost och en extra bonus - lekhörna. Rekommenderar verkligen att hotellfrukoststopp då alla kan plocka vad de vill ha och det är väldigt prisvärt!

Vi kom hem till Stockholm strax efter 14 och en bilresa som gick över förväntan. 

FullSizeRender.jpg

Hammarby Sjöstad var lika vackert som alltid men oj vad tomt på folk det är denna årstid.  

FullSizeRender.jpg

På lördagen fyllde Älva 2 år och vi firade med paket, jordgubbar och smoothie. Hon fick en sparkcykel och blev överlycklig även om hon inte vet hur man använder den. 

FullSizeRender.jpg

Sedan tog jag och barnen tåget till Sala där det blev mer kalas och paket. 

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Älva fick ett Pippi-hus och lyckan visste inga gränser. Solen sken, det var varmt och nästan riktig sommar.  

FullSizeRender.jpg

Vi matade kaniner, plockade rabarber, gungade och åt en härlig middag utomhus.  

IMG_8062.JPG

När barnen somnat åkte jag ut för att fota Sala i solnedgång. Det var en fantastisk kväll, helt vindstilla och ni ser ju själva hur himlen såg ut vid 22. En härlig 15e juli!  

Bilder från en vecka i Småland

Efter sex dagar i Småland är jag nu hemma i exakt 24 timmar. Vilka fina dagar vi haft; vi har badat, besökt smultronställen, ätit grillmiddagar utomhus, spelat spel, läst, gungat i hängmattan och fått så mycket frisk luft att kroppen borde jubla. Här kommer lite bilder från våra Smålandsdagar.

När vädret blir bättre än väntat

Nu har vi varit här i Småland i tre dagar och vädret har varit så mycket bättre än väntat - ljuvligt!

IMG_7996.JPG

När vi åkte hit i söndags såg det ut som veckan skulle domineras av moln och regn men vi har haft sol varje dag, ätit middag i trädgården alla kvällar och inte ens packat upp jeansen. Det är en sådan bonus när det blir sol!

Igår kväll grillade kött marinerat i habanero, jag gjorde en grön potatissallad och vi åt det i kvällssolen. Bilden här ovanför tog jag igår vid 21 när solen gick ned över sjön, en väldigt härlig sommarkväll.

Idag är det lite mer mulet och vi är själv här i huset. Farföräldrarna har åkt en sväng till Stockholm och kusinerna besöker Astrid Lindgrens värld - vi väntar med det sistnämnda till nästa år då Älva kommer ha större behållning av parken. Idag ska vi istället åka till mitt favoritcafé här i Småland, Två Röda Hus och ikväll blir det sillmiddag. Imorgon har vi vänner som kommer och hälsar på från Halmstad och på fredag åker vi hemåt igen. Det är fina dagar det här med semester!

Det är sommar i Småland

IMG_7896.JPG

Igår kom vi äntligen ner till Småland. Framåt eftermiddagen rullade vi in tillsammans med både regn åska. Men bara några timmar senare grillade vi hamburgare och solnedgången färgade allt orange. 

FullSizeRender.jpg

Imorse vaknade jag till det jag drömt om ett helt år. Kaffe i solen utomhus med tårna i gräset.

IMG_7901.JPG

Vi passade på att ge våra grannar frukost också. 

FullSizeRender.jpg

Efter lunch åkte vi till Erik Hesters gård dom är en favorit hos oss. Gårdscafe där barnen får hoppa i hö, klappa getter och aktivera sig på en hinderbana. 

FullSizeRender.jpg

När vi kom hem lekte barnen med vatten i alla former och hux flux var det dags för middag. Thai-inspirerad middag i denna miljö är sällan fel. 

FullSizeRender.jpg

Till efterrätt hade jag gjort en jätteenkel och kanongod efterrätt. Varva digestivekex, key lime pie kesella och hallon i ett mindre glass och njut av alla bra sommarsmaker. 

FullSizeRender.jpg

Och när Älva skulle sova passade jag och Aramis på att kvällsbada. Ett fantastisk sätt att avsluta en strålande dag på!

Semesterplaner och framtiden

IMG_7876.JPG

Vilken ljuvlig fredag! Jag blev inte blå om tårna i sandalerna och känslan idag är på topp. Jag började dagen med en cykeltur till söder där jag åt en tidig frukost med en kompis. Sedan jobbade jag på fram till lunch då det var dags för nästa kompisdate - lunch i solen. Tonfiskröra under ett berg av sallad från Blå Lotus.

IMG_7877.JPG

Idag börjar min nästa semesteretapp och jag firar både semester och att jag skrivit på för nytt jobb i höst. Det ska bli så väldigt roligt och spännande på alla sätt och jag nu går in i resebranschen.

IMG_7873.JPG

Ikväll firades detta med bubbel och sushi och packning. Imorgon rullar bilen till Småland där Aramis redan varit en vecka med farföräldrar och kusiner. Väderprognosen har väl ärligt talat sett bättre ut men jag packar tjocka tröjor och ser ändå fram emot att dricka kaffe på morgonen tillsammans med korna, ha bara fötter i gräset och släppa ut Älva på grönbete.

Efter Småland åker jag vidare med barnen till Sala för en vecka där själv med dem medan Micke har en egen vecka i Holland. Vi byts av lagom till slutet av juli då jag åker till England en sväng själv och så till Malmö med Aramis. Semestern avslutas i Småland igen med hela familjen där vi fiskar kräftor och njuter av lantluft.

IMG_5992.JPG

Det här med att dela på sig i familjen under semestern är ett win win koncept för oss som vi försöker göra varje år. Visst är det härligt att vara tillsammans hela familjen men alla måste få lite egen semester så Micke lägger sina dagar i Holland med vandring och jag lägger mina i Stockholm och England. Alla nöjda och glada.

Jag bloggar självklart sommaren lång men för snabbare uppdateringar rekommenderar jag Instagram och instastories; du hittar mig på @comeflywithme.se

Lär sig barn något på att resa?

Lär sig barn egentligen något när de reser?

Ja möjligtvis att beställa glass på engelska skrockar pessimisten. Jag hävdar motsatsen. Det beror givetvis på resan och hur mycket du själv gör som vuxen. Jag har all förståelse att vuxna också vill ha semester och endast ligga i en solstol, det vill jag med på en solsemester. Men stadsresor är ju helt fantastisk att göra med barn och som att stiga in i en historie/geografi/samhällskunskapsbok.

Här är några av de saker Aramis lärde sig under våra 4 dagar i Salzburg

- Säga Hej och Tack på tyska.

- Vem Mozart var, var han föddes, hur hans liv såg ut.
Mozart föddes i Salzburg och vi gick en stadsvandring där vi bland annat fick reda på allt om hans liv och leverne. Självklart fick vi också smaka Mozartchoklad.

- Hur man utvinner salt ur en gruva, hur arbetet gick till och hur det ser ut där nere
Vi besökte en saltgruva vilket var helt fantastiskt för barn. Vi åkte tåg in i gruvan, fick se hur de jobbade förr i tiden och smaka salt direkt från väggen.

- Hur vegetationen uppe på en bergstopp ser ut.

- Hur det känns att ta på ett moln, vad moln består av och att man kan befinna sig ovanför molnen.
Detta var frågor vi diskuterar varje gång vi flyger så att åka lift genom molnen och se molnen dra in över oss uppe på berget var häftigt.

- Vad ett kloster är och vilka som bor där

- Vem Jesus var, hur det gick han till när han korsfästes och uppstod igen.
Det finns väldigt många monument av Jesus på korset i Salzburg som ledde till timmar av frågor och mer frågor.

- Att vattnet från bergen används av hela staden.
Vi drack vatten som kom direkt från berget och vår guide berättade om hur vattensystemet fungerar.

- Hur ett vattenhjul fungerar.
I Salzburg finns ett väldigt gammalt bageri där ugnen drivs av ett enormt vattenhjul utanför.

- Vad katakomber är

- Massor om första och andra världskriget, hur Salzburg alla broar och katedralens tak bombades samman och sönder.

- Vad som händer med alla dessa låsbroar när det blir för många lås.
Ni vet dessa broar med kärlekslås de blir tillslut för tunga och bron kollapsar. I Salzburg klipper de bort låsen två gånger per år. Detta var oerhört fascinerande för en 6-åring.

Han lärde sig säkerligen 100 saker till men detta är ett axplock och en fingervisning att jo resande är kolossalt utvecklande för barn. Kunskap är dock en färskvara och man får repetera mycket men det är fint att titta på bilder, referera till när vi var i Salzburg och han kan sätta kunskapen i ett sammanhang.

Jag säger inte att det ska vara fritt fram för barn att vara lediga från skolan hur mycket som helst men jag tycker att barn kan lära sig väldigt mycket på resor som de inte lär sig i skolan.

Fram för mer stadsresor med barn!

Sommarkväll i Stockholm

Igår var en mycket kall och grå dag i Stockholm med ynka 12 grader. Men så hände något. När jag gick från jobbet kom solen fram, det blev vindstilla och en alldeles underbar kväll. 

FullSizeRender.jpg

Jag mötte upp en vän i stan för shopping och middag. Vi gick till Urban Deli på Sveavägen och åt en magisk laxsallad. Ni vet när man tar första tuggan och tänker det här vill jag äta resten av livet.

FullSizeRender.jpg

Vi fortsatte upp på taket för en härlig vy över Stockholm.

FullSizeRender.jpg

Eftersom man ville ta vara på varenda minut av denna kväll fortsatte vi till Scandic Continentals takbar.

FullSizeRender.jpg

Karin njöt av pina colada med utsikt.

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
IMG_7861.JPG

Utsikt över Stadshuset och vattnet i världens finaste stad. Sommarstockholm är verkligen något speciellt med eller utan värme. Det finns så många fina platser att besöka och så mycket god mat att äta. Passa på att spendera några dagar av din sommar i huvudstaden!