Snapshots från Civezza

Civezza i Ligurien, Italien bjöd på så mycket vackra vyer, god mat och det blir inte mer Italien. Här kommer några bilder från vår vecka.

italien.jpg

Hemma med ett födelsedagsbarn

Jag har landat hemma i Stockholm och det är vad det är. Vem vill lämna Italien frivilligt? Men Stockholms bästa tid är nu och hemma är fint det med.  

Bilresan från Civezza till Nice gick som smort med två sovande barn. Planet var i tid och vi lyfte 14 och landade 17 på Arlanda. 

FullSizeRender.jpg

Vi åkte Door to Gate hem som är så galet smidigt när man reser med barn. Väl hemma väntade mormor och morfar och vi åt middag. 

Och idag vaknade vi till en speciell dag. Aramis fyller idag 7 år och det skulle såklart firas. Sång, paket och mysig frukost och sedan ett förmiddagskalas med släkten. Vi hade turen att caféet bredvid öppnade 09 och hade en marsipantårta till salu.

Så vid 10.30 smaskade vi tårta, öppnade paket och drack födelsedagskaffe. Detta på grund av att vid lunch skulle Aramis åka med farmor till Småland för en egen sommarlovsvecka på landet.  Födelsedagsbarnet fick allt han önskade sig och mer än så och efter lunch sa vi hej då till honom och kommer sakna att honom denna vecka här hemma!

FullSizeRender.jpg

Mina föräldrar var kvar på eftermiddagen med Älva så jag och Micke passade på att shoppa lite i Sickla och fika ostört på Naked Cake - ett utav mina favoritställen. Cappuccino och en salt caramel brownie.

Dagen fortsatte i lekpark med Älva, vi åt pasta till middag för att krama det sista ur Italien och nu borde jag nog ha ett kolhydratstopp under minst en månad.

FullSizeRender.jpg

Medan Micke kämpade med att lägga Älva, som nu vant sig med att äta middag vid sovdags, gick jag ut på en härlig kvällspromenad. Tyvärr satte regn stopp för den tänkta rundan men det var skönt ändå.

Imorgon ska Älva tillbaka till förskolan och jag till jobbet, hon babblar om sina kompisar så tror hon längtar lite. Men efter denna vecka ska hon få vara långledig hon också.

Denna vecka är planen att komma igång med bloggen igen efter två täta resor - ni ska få hänga med både till Italien och Salzburg på djupet och även ut i sommarstockholm hoppas jag.

Genom byar och över berg

Italien är så fantastiskt. Små byar ligger som ett pärlband på rad och igår besökte vi tre stycken under dagen. 

IMG_7786.JPG

Vägarna går i s upp och ned för bergen, vi stannar och äter glass, tittar på utsikten, leker kurragömma i små gränder och den här delen av Italien är en gömd pärla. Ligurien mina vänner, lägg det på minnet inför din nästa resa! 

Idag började vi med frukost på vårt lilla torg och så blev det poolhäng. Vid lunch tog vi en promenad genom Civezza, åt pasta och melon med skinka och sen somnade Älva. Så fort hon vaknar ska vi rulla iväg med bilen mot nya äventyr. Detta är vår sista kväll här tyvärr, som jag kommer sakna detta! 

Hur vi bor i Civezza och att hyra hus i Italien

Jag hinner inte riktigt blogga på plats här i Italien känner jag, men här kommer en liten uppdatering. Vi befinner oss alltså i Civezza i Italien, ca 10 mil från Nice.

FullSizeRender.jpg

Jag har fått frågor på instagram vilket hus vi bor i och så här ser det ut. Det är ett stort stenhus som är väldigt gammalt och fantastiskt charmigt. Det finns fyra sovrum och lika många badrum, tre terrasser, kök, vardagsrum och det ligger mitt i hjärtat av byn Civezza. Här kan du läsa mer om huset.
Lorenzo som äger detta hus äger också tre andra lägenheter vägg i vägg och där finns en pool vi också har tillgång till.

Det här är en utav våra tre terrasser där vi brukar sitta på kvällarna. En utav dem har även en jaccuzzi - så himla lyxigt.

IMG_7708.JPG

Civezza är den mest fantastiska lilla by i Italien. Huset är rosa, gränderna smala, alla har fönsterluckor, det finns en restaurang, ett café och en butik. Lugnet är totalt, utsikten så väldigt fin och här tar man sin siesta på allvar.

FullSizeRender.jpg

Varje morgon startar på stadens lilla piazza med en cappuccino och en croissant. Tänker att det är så mycket härligare att vakna till detta än till gröt.

IMG_7741.JPG

Civezza ligger på ett berg men på bara 5-10 minuter med bil är du nere i San Lorenzo där det finns en fin hamn, många stränder, en strandpromenad och väldgt mysiga ställen att hänga på. Generellt är det inte längre än 45 minuter till någonting. I Alessio finns en väldigt långgrund och fin strand till exempel och ja hela den italienska rivieran är ju kantad av strandhäng.

Dock älskar alla stranden i denna delen av Europa så mitt tips är att vara på stranden på morgonen - och ha den för dig själv. Åk sedan hem för lunch och siesta och åk tillbaka till stranden igen framåt eftermiddagen alternativt hoppa i poolen.

IMG_7706.JPG

Så här ser vår pool ut och det finns också två jaccuzzis på sidan av den. Här brukar vi hänga på eftermiddagarna och kvällen. Ibland tar vi hit pizza och äter i trädgården och ser solen gå ned bakom bergen. Ibland är vi bara här någon timme för att sedan njuta av apertivo på torget.

IMG_7757.JPG

Vissa kvällar äter vi på restaurangen och avslutar med en drink på vår egen takterrass med utsikt över takåsarna och bergen.

IMG_7763.JPG

Det är så mycket Italien över Civezza. Allt är ljuvligt, maten är gudomlig och denna delen av Italien är verkligen en guldgruva. Hade vi rest hit utan barn hade vi säkerligen rest runt mycket mer men med en snart 2-åring räcker kortare dagsutflykter bra.

Ni kommer få läsa otroligt mycket mer om detta ställe när jag kommit hem och har tiden att reflektera, redigera bilder och framförallt tömma min kamera. Men för nu får detta räcka. Jag måste ut och uppleva mer av Italien.


Detta är ett samarbete med Vivicivezza, men bilder, åsikter och ord är som alltid mina egna.

Söndag i Italien

Vår söndag började med italiensk frukost vid havet. Sedan hyrde vi en fyrsitig cykel och cyklade med barnen längs med havet.

IMG_7694.JPG

Både vi och barnen njöt av turen och så pausade vi i en lekpark. 

IMG_7697.JPG

Efter cykelturen köpte vi massor med frukt innan vi gick på promenad genom Santo Stefano.

IMG_7698.JPG

Så väldigt fint i varje gathörn.

FullSizeRender.jpg

Vi pausade sedan hemma för en tidig siesta innan Lorenzo tog med oss till Imperia för en sen lunch vid havet. Jag åt en fantastisk fisk och avslutade med citronsorbet. 

IMG_7706.JPG

Sedan doppade vi oss i havet innan vi åkte hem, badade i poolen och när solnedgången var som vackrast hämtade vi några pizzor från restaurangen mitt emot. En härlig söndag som också var väldigt varm. Barnen somnade direkt efter en intensiv dag.

Och vi hamnade i Italien

Så här såg vår midsommardag ut. 

IMG_7676.JPG

Lördagen började med en härlig hotellfrukost utanför Nice. 

IMG_7683.JPG

Sedan spenderade vi hela förmiddagen här. Det var molnigt men 28 grader och galet fuktigt.

IMG_7685.JPG

Efter lunch hoppade vi in i bilen körde 10 mil från Nice in i Italien och till byn Civezza. En yttepytte liten by som är en oas. Små gränder, tyst och lugnt och som att fördas långt bak i tiden. 

IMG_7684.JPG

Vi drack kaffe och åt glass på det lilla torget där vårt hus ligger. 

 

IMG_7690.JPG

Sedan bytte vi om för att middag i byn med Lorenzo, mannen som äger huset. Han utlovade Italiens bästa pizzor och ja de var verkligen fantastiska. Jag avslutade med citronpaj och barnen med glass medan mörkret sänkte sig över Italien. 

En fin första dag i detta underbara land! 

Midsommar i Nice

Glad Midsommar!  

Imorse innan de flesta utav er inte hade vaknat tog vi Door to Gate till Arlanda. 

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Klockan 9.30 var vi på väg till Nice. Så smidig flygresa på under tre timmar, Älva som en utav dessa timmar även om man nu känner att det börjar bli dags för eget säte. 

 

I Nice var det 27 grader och molnigt när vi landade. Ljuvligt! För första gången skulle testa detta med hyrbil och alltså i Nice var det en ganska komplicerad historia. Landa, släpa två barn, två resväskor och en vagn på buss till annan terminal, leta på biluthyrare, få hundra frågor, inte förstå hur bilbarnstolar skulle sitta, för litet bagageutrymme men till slut rullade bilen från flygplatsen. 

15 minuter senare anlände vi vårt hotell Sandton Hotel. Där bjöd det på iskallt bubbel vid poolen och all stress de föregående timmarna släppte. 

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Vi fick ett underbart familjerum med den här terrassen. Resten av dagen badade vi och hängde vid poolen. 

IMG_7672.JPG

När kvällen kom tog vi bilen i fem minuter till Cagnes Sur Mer där vi åt middag. Avslappnat var det kanske inte med en övertrött 1-åring men vi tog oss igenom det. Nu sover barnen tillsammans i en dubbelsäng, vi sitter på terrassen och äter oliver och imorgon ska vi njuta mer här innan vi rullar in i Italien.  

Njuter lite extra över att jag slapp fira midsommar i år då jag tycker det är mest stress och press. Långa köer dit och hem, oftast kallt, barn med olika sovtider och fester där man ska ha det så förskräckligt roligt?! Ja, jag vet inte kanske blir det roligare med midsommar när småbarnsåren är över? Hur som, så glad att vara i Frankrike i år och att åka till Medelhavet i juni är verkligen att rekommendera! 

Årets ljusaste dag

Igår var det årets ljusaste dag med nästan 19 timmars dagsljus i Stockholm. 

FullSizeRender.jpg

Vi åkte ut till Nacka efter jobbet, barnen fick leka på gräsmatta och vi blev bjudna på grillmiddag. Hamburgare extra allt och äppelmust i solen.  

IMG_7648.JPG

När vi kom hem till Sjöstaden gick jag ut på en liten promenad och vid 22 såg himlen ut så här. Vilken kväll! Jag vägrar lyssna på dem som säger att nu blir det bara mörkare utan insuper varje solstråle som går. 

Idag är jag hemma med Älva som fortfarande är lite sliten. Jag passar också på att packa och tvätta inför Italien imorgon. Fördelen med att ha varit i solen en månad i februari gör att det är väldigt lätt att packa för en vecka. Jag vet vad barnen använder och inte använder, jag vet att jag kan skippa hälften av mina klänningar och att jag mest hasar runt i flip flops. 

Door to gate hämtar oss redan 06.30 imorgon, oj vad jag längtar till sol och det italienska landskapet!  

Snapshots från Salzburg

Salzburg. En pärla i Österrike som är så bedårande vacker att det smärtar. Ett ställe du bara måste besöka. Inbäddad mellan gröna kullar och snötäckta berg, strax över 100 000 invånare, 46 kyrkor och vidunderliga vyer.

Packar upp och packar om

Och så var vi hemma igen. Vilken underbar resa vi haft, Aramis och jag. Det kommer att komma inlägg och bilder väldigt snart men inte just idag.

IMG_7507.JPG

Salzburg var lika fint som jag hade föreställt mig och det är något visst med att vara i en stad inramad av alptoppar.

Idag när jag hämtade Älva på förskolan hade hon feber så ikväll har jag försökt få henne att vila. På fredag åker nämligen hela familjen till Italien och då vill jag inte ta med några sjukdomar. Så ja jag packar upp, tvättar och packar om. Planerar vad vi ska göra i Nice och Italien i åtta dagar, läser om ljuvliga ställen, tänker redan på vad vi ska äta och hur skönt det ska bli med värme och hav. Jag som älskar att resan tycker ju den här veckan är fenomenal med att landa söndag från en resa och flyga iväg på nästa resa under fredagen.  Italienska rivieran - snart ses vi!

Men sedan stannar vi i Sverige resten av sommaren - för det är ju ändå det här landet visar sig från sin bästa sida. Småland, Skåne, Stockholm och Västmanland står på schemat och jobb lite till och från.