Stockholms bästa hamburgare?

Igår kan jag ha ätit Stockholms bästa hamburgare, alla kategorier. Älskar du som jag hamburgare kommer nu här ett tips du inte får missa!

Jag tog båten från Hammarby Sjöstad till Södermalm, gick genom Vita Bergs parken som var så fantastisk fin i solnedgången.

Och så kom jag fram till Erstagatan 21 och Burger Shack. Jag hade blivit rekommenderad av två personer att gå hit och jag ångrar det inte en enda sekund.

När vi kom vid 19-tiden var stället nästan tomt men när vi gick strax efter 21, var det knökfullt - så var där tidigt eller boka bord är mitt tips.

Hur gott låter inte detta?

Och om den levererade? Som den levererade! Vi testade en Sverige hamburgare med kantareller och västerbottenost och en No BS (no bullshit) vilket är en klassisk hamburgare med ost och mayo. Köttet var så där mört så det bara faller sönder, perfekt grillad med en liten rosa ton, osten smält så där lagom som man vill ha det och surdegsbrödet smälter i munnen.

Förutom kött kan du också få pulled beef, kyckling, fisk eller falafelburgare.

Till burgarna testade vi pommes och sötpotatismos - jättegott! Det fanns också ceasarsallad, spicy pommes, grillad majs, coleslow, cheese sticks och nuggets som tillbehör.

Jag testade också en öl som var 60% ale och 40% lager från Höga Kusten som gifte sig bra med burgaren. Tummen upp till Burger Shack och jag kommer komma tillbaka igen och igen!

Att lära känna Spanien

Jag har inte varit mycket i Spanien. Ett par gånger på Mallorca, en rad gånger i området kring Alicante då några vänner har hus där men sedan tar det stopp. Jag har varken gjort städer eller turistorter och jag kan verkligen inte säga att jag kan Spanien.

Men nu ni, resten av 2016 ska jag lära känna Spanien bättre. I oktober åker jag på tjejresa till Barcelona där jag ska doppa tårna i havet, äta massor av god mat, sitta på uteservering till sent och titta på fina hus och härliga gränder.

Och i december åker jag och Micke till Madrid för att uppleva den spanska huvudstaden, kanske få lite julkänsla, dricka vin, äta ännu mer spansk mat och har vi tur är det bra mycket varmare än det är i Stockholm vid samma tidpunkt.

Det ska bli roligt att få besöka två städer i samma land, att kunna se skillnader och olikheter, att få öva sin spanska om och om igen och att få se landet både på hösten och vintern. Så jag hoppas ni är lika glada som jag över att det blir mycket fokus på Spanien i bloggen i höst - det är verkligen på tiden!

Gröna Lund i september

Idag har det varit en helt fantastisk sensommardag i Stockholm med strålande sol, lite krispigare luft och vindstilla. Sedan i maj har jag lovat Aramis ett Gröna Lund besök och eftersom de stänger nästa helg var det bara att pallra sig dit. Jag var rädd för galna köer och trängsel men det var helt ok och vi hade en jättefin dag med våra vänner.

Visst var det mycket folk men inte som det är en sommardag i juli. Aramis fick åkband och själv köpte jag åkbiljetter då jag bara åker två karuseller; Lustiga Huset och Kärlekstunneln.

Och äntligen fick jag med Aramis in i kärlekstunneln, det känns som den sett likadan ut sedan jag var liten men det kan väl inte stämma? Hur som, har han inte velat åka den förut men idag offrade han sig och följde med sin mor på en åktur.

Längst kö var det utan tvekan till Lustiga Huset, jag tror det är de där trapporna som stoppar upp. Men jag älskar Lustiga Huset även om jag är flygrädd och alltid avslutar med trappor istället för matta.

Tekoppar, Bläckfisken, Nyckelpigan, Radiobilar och 5-kamp i en härlig blandning.

Klockan 14 och 16 bjuder Gröna Lund på teater. Det som spelades idag var en teater/dansshow och det var hur bra som helst! Det avslutades med att alla barn och vuxna dansade tillsammans och lördagsstämningen var ett faktum.

Sockervadd är ett måste om man ska göra hela Gröna Lund.

Efter fem timmar var vi vuxna redo at åka hem, barnen hade gärna stannat fem timmar till. Ingen vinst på chokladhjul eller 5-kamp men en ljuvlig dag som jag tror både jag och Aramis lever länge på. Djurgården och Stockholm är bra fint!

Vad har hänt sen sist?

Lever jag? Absolut, det är bara bråda dagar och bloggen här blivit lite bortglömd. Eller nej jag har massor av bra inlägg på gång men det här svårt att hitta tiden att få dem på pränt. Det här är lite vad som hänt de senaste dagarna.

Det var Travel Massive på Casino Cosmopol och jag träffade många fina resebloggare. Vi pratade resor såklart, hållbart resande och resemässa.

Samtidigt som Travel Massive pågick var det Stockholm Travel Show i Casino Cosmopol. Runt rouletteborden visade resebolag upp sig och pratade hotell, resmål och kryssningar.

Igår kväll gick jag till Henriksdal när molnen var rosa och sjöstaden fortfarande ljummen - den här sensommaren vi har haft är ju fantastiskt!

Och där träffade jag Lisa över vin, hamburgare, öl och nötter. I nästan fyra timmar pratade vi oavbrutet om livet, resande, bloggning, poddar och allt annat mellan himmel och jord. En sån härlig kväll som och precis det jag behövde!

Och efter en natt med allt för lite sömn ( nej inte Älvas fel denna gång utan mitt eget - ni vet när hjärnan inte kan varva ned) så gick jag till jobbet före 07 imorse. Det såg ut som på bilden ovan, det var krispig luft och vilken start! Nu är det fredag igen och jag laddar för möten, lunch, läkarbesök med Älva och tacos med familjen.

Drömmen om Barcelona

Jag är så galet pepp på Barcelona nu när vi väl bestämt oss att det är dit vi ska.

Om exakt en månad åker jag och en utav mina bästa kompisar dit och nu har vi också hittat ett jättemysigt hotell i området Paseo de Gracia. Det ser ut att passa oss perfekt med närhet till restauranger och butiker och förhoppningsvis inte mitt i turistsmeten.

Vi kommer att vara där i tre hela dagar och vi gör just nu planer. Ett restaurangbesök är redan inbokat, en kväll ska vi besöka ett spa, havet vill vi såklart se, jag vill äta churros och såklart sitta på uteservering än sista gången 2016.

Det är spännande att åka till en stad där nästan alla varit, man får en himla massa tips och råd vilket självklart är fantastiskt men det är kanske också svårt att hitta sitt Barcelona. Men med tanke på att nästan alla som varit där älskar staden så har jag väldigt stora förhoppningar på att Barcelona även ska ta mig med storm.

Älva och förskolan

Fram till årsskiftet har jag bestämt att jobba 80% i tid, dels för att Älva är så pass liten än och för att jag inte vill missa den här tiden med henne. Jag var först inne på att jobba kortare dagar men nu har jag bestämt mig för att vara föräldraledig en dag i veckan med henne. Jag provar nu detta i en månad och så utvärderar jag med förskolan om det är rätt strategi. 

Hon är ju bara 13, snart 14, månader och är väldigt trött när jag hämtar henne. Det är mycket nya intryck, ett helt annan ljudnivå och tempo än vad hon är van vid. Å andra sidan är hon väldigt trött hemma också framåt 16-tiden och vill mest bli buren. Hon är helt enkelt ett väldigt kvällstrött barn som däckar 18.30 så det är kanske inte så konstigt att hon tycker att hon sovit klart vid 05. Men hon älskar förskolan, det ser man. Hon kan gnälla hela morgonen men så fort vi kommer in i hallen på förskolan skiner hon upp. Personalen säger att hon är glad, äter bra och sover bra så jag tror hon var mer än redo för detta. Och det är häftigt att se att det verkligen ger resultat att hänga på Öppna Förskolan och med andra barn - att det inte bara är för min egen skull. Hon är van att ha mycket barn omkring sig, tycker det är helt naturligt att vara på förskolan och är inte ett dugg blyg.

Matkassen är ett minne blott tack och lov. Och inte för matens skull, den var jättegod men det var ännu ett stressmoment med fyra kastruller, grönsaksstavar och prestation. Hämtning och lämning fungerar än så länge, jag jobbar väldigt långa dagar när jag kan och kommer in i småbarnslivet igen - sakta men säkert. Nu återstår bara träningen så är jag på banan igen!

Mina bästa (gratis) reseappar

Jag har några få men väldigt bra appar som jag använder för att planera resor och när jag är ute på resande fot. Här ska ni får se vilka.


Skyscanner

Jag tycker att Skyscanner är helt klart bäst när det gäller att leta flyg, jämföra priser, flyglängd och avgångstider. Speciellt förtjust är jag i funktionen leta flyg från Stockholm till överallt - när man bara vill iväg till ett rimligt pris.


Instagram

Detta är min absoluta favoritapp alla kategorier. Den är perfekt för att spana in resmål, hotell, få reseinspiration och möta nya personer. Att söka på taggar så som hotellnamn, stränder och restauranger är min stora hobby.


Tripadvisor

När jag letar hotell kollar jag alltid var det står på Tripadvisor innan jag bokar, jag tycker oftast att recensionerna stämmer väldigt bra med hur jag upplever det. Väl på plats är deras funktion att hitta resmål/sevärdheter/cafeer nära där jag befinner mig är fenomenal.


Google Översätt

Ovärderlig app när jag är på resande fot. Håll telefonen mot menyn och eller en gatskylt och den översätter direkt, slå upp hur du frågor efter vägen eller hur du frågar efter priset på ett artigt vis.


Valuta +

En valuta app är oumbärlig och det spelar egentligen ingen roll vilken man har så länge den räknar rätt. Jag gillar Valuta + men XE Currency fungerar också bra.


Booking.com

När jag är på långresa och inte har bokat hotell innan tycker jag bookings app är perfekt att leta efter nästa hotell med. Här finns sista minuten hotell till bra priser, det finns alltid något ledigt och det är lättöverskådligt. Dessutom är jag mycket förtjust i kartfunktionen.


Duolingo

Egentligen är detta ingen reseapp utan en språkapp men den är rolig, lätt att använda och innan jag reser till ett nytt ställe brukar jag lära mig några nya ord med denna app.


Detta var mina tips på bra gratis appar men sedan vill jag också slå ett slag för Splittr som är en fenomenal app om du reser med flera vänner. Splittr kostar 20 kr att ladda hem men så värd. Du skriver in vilka som är med på resan, vilka som betalar vad under resans gång och när det är dags att åka hem räknar denna app ut vem som är skyldig vem pengar och hur mycket. Genialt!

Vilka appar använder du för att underlätta ditt resande?

En höstlista

Jag hittade en höstlista hos HanaPee och jag älskar ju listor så här kommer den.

Beskriv din höst i tre ord

Jobb, hitta tillbaka till rutiner och resor såklart.

Vad är det bästa/sämsta med hösten?

Det sämsta är väl ändå mörkret, det där mörkret som långsamt smyger sig på och sätter stopp för kvällspromenader. Bäst är att de där soliga höstdagarna är så otroligt vackra och så älskar jag höstmode.

Hur höstmyser du?

Gör jag det? Ja kanske genom att tända mer ljus då. Men jag dricker varken te eller sitter framför en öppen brasa kvällarna igenom.

Hur ser din höstoutfit ut?

Den ska vara svart, det ska finnas volang och det ska vara kjol/klänning. Gärna plisserad kjol, polotröja och grov klack. Bilden under visar lite hur jag vill se ut i höst - allt är från H&M.

Vad har du på TO-DO listan just nu?

Jag måste komma igång med min träning. Jag har ont i rygg och axlar, jag har inget magstöd alls och nu är det dags att prioritera den här kroppen. Och rensa garderoben. Vet någon en bra loppis i Stockholm om en vill rensa ut halva sitt liv?

Bästa musiken för regniga dagar?

Håkan Hellströms nya skiva, radiokanalen Svensk Pop (minus Gyllene Tider och Freestyle) och Melissa Horn. Kan inte tänka mig någon mer höstig person än Melissa faktiskt.

Vilka serier rekommenderar du att följa? Eller kanske någon sevärd film?

Jag tittar inte på tv och inte på serier, jag bloggar istället. Men jag skulle vilja se en riktigt bra film i höst. Jag har skyhöga förväntningar på Supersonic som kommer i oktober, en dokumentär om Oasis. Och kanske hinner jag se sista säsongen av Orange is the new Black - men det är nog mer önsketänkande.

Vad är den höstigaste maträtten?

Här bör man väl säga soppa eller en mustig gryta. Men nej jag säger äppelpaj. Kanske inte en maträtt men det är vad jag äter på hösten. I mängder.

Var hänger du helst under helgen?

På en takbar med mina vänner eller i soffan med min familj. Men om en månad kanske jag säger på gymmet?!

Har du någon inplanerad resa för den närmaste framtiden?

Ja självklart, jag är ju resebloggare! Barcelona, Umeå och en resa som än så länge har ett okänt mål. En resa varje månad utom september fram till årsskiftet, det känns rimligt.

Hur förbereder du dig för vintern?

Förnekelse och så jag bokar en resa till solen.

Indiansommar

Vilket väder! Stockholm har 24 grader och strålande sol och det är högsommar igen. Jag och Älva är solo denna helg eftersom Micke jobbar och mormor och morfar lånat hem Aramis.

Redan 05 var det uppstigning och för 09 var vi ute i lekparken. Sedan har förmiddagen går i rasande fart med stor loppis här i Sjöstaden, mer lekpark och lunch. Och nu har hon däckat i sin lilla säng och jag väntar in fikasällskap till eftermiddagen.  Men först tror jag att jag ska göra henne sällskap i sovrummet, jag brukar aldrig sova på dagen men idag är jag helt slut. Det är härligt med lördag!

Hur du undviker illamående på X2000 (och andra snabbtåg)

Minns ni när jag åkte tåg till Ystad och mådde så fruktansvärt dåligt? Att resan påminde om dagen efter en bra fest fast jag inte druckit något starkare än kaffe. Att mitt ansikte var likblekt och jag mest satt blickstilla och koncentrerade mig på att inte kräkas.

Men på hemvägen gick det så mycket bättre så här kommer nu mina bästa tips till att slippa illamående under tågresan.

Sitt i tågets färdriktning

Jo det hjälper betydligt att åka framåt. Se till att boka ett säte i tågets färdriktning och råkar du få ett bakåtvänt säte - försök byta så snabbt du kan.

När jag åkte sist hade jag bokat ett framåtvänt säte men sedan har de vänt vagnarna och jag hamnade bakåt. Jag gjorde felet att inte byta förrän jag mådde rejält illa och då var det redan försent. Fråga konduktören var det finns lediga säten, fråga personen mittemot om denne kanske inte alls lider av åksjuka eller sätt dig i restaurangvagnen.

Att sitta närmast gången ska tydligen vara bättre än vid fönstret då det kränger mindre där.

Hoppa över kaffet

En stor kopp kaffe innan eller i början av tågresan kan göra så illamående tilltar, så hoppa över det. Likaså att trycka i sig en massa mat strax innan avfärd är inget jag rekommenderar, men gå inte heller på hungrig. Ha alltid en flaska mineralvatten och tuggummi till hands. Och att låta bli alkoholen är väl ganska så självklart.

Vänta med att läsa

Börja inte med att läsa, dra upp datorn eller stirra ned i en telefonskärm. Vila, titta ut och låt kroppen vänja sig med att vara på ett snabbtåg.

Klä dig rätt

Ha inte för mycket kläder på dig - håll dig till regeln hellre för kall än för varm.

Medicinera

Jag säger bara Calma.

Calma är ett tuggummi som du tuggar cirka 15 minuter innan avfärd och när du tuggat 30 minuter (och spottar ut det) känns munnen lite stel men effekten är fantastisk. Jag har åkt på serpentinvägar i Marocko och hoppig motorbåt i Thailand och Calma har räddat mig. Och nu senast gjorde den min X2000 resa till en sant nöje på väg hem till Stockholm igen.

Bubblare

Saker jag hört ska fungera men som jag inte provat: Använd en öronpropp och lura balanssystemet, armbandet Sea Band som ska trycka mot speciell punkt (fungerade inte för mig under graviditeten), åksjukepiller och kör ett träningspass innan du kliver på tåget.

Har du fler tips till att undvika illamående under resan?