Att resa till Prag med barn - 8 tips

Jag är verkligen glad att det blev just till Prag jag tog med Aramis till de där dagarna i augusti. Jag hade några olika alternativ för weekendresa men Prag visade sig vara en fullträff - bra hotell, trevliga priser och väldigt barnvänligt.

Barnvänliga tips till Prag

 

Åk båt på floden

Det finns hur många båtar som helst att välja på och lika många olika kryssningar. Middagskryssning, båttur i solnedgång, musikkryssning, jazzbåt, guidade turer och så vidare och de är alla mellan 1-4 timmar långa. Vi valde att åka en guidad båttur som tog en timme, vi åkte under Karlsbron, fick veta mer om alla byggnader vi såg och det var precis lagom för en 6-åring. På båten serverades dryck och du kunde sitta både inne och utomhus. Eftersom vi hade Prague kort tog vi båten de samarbetade med - men som sagt det finns en uppsjö och de flesta avgår flera gånger per dag.

 

Gamla stan och Karlsbron

När jag reser med Aramis brukar jag varva saker han vill göra med saker som jag tycker vi ska göra. För en del saker tycker jag verkligen man bör ha sett om man är i Prag och hit hur såklart Karlsbron. Vi var här i solnedgång och det fanns massor att titta på; båtar, målare, gatumusikanter, och folk, folk, folk. Innan vi gick dit hade jag och läst en berättelse om bron så han faktiskt hade lite koll vad som hänt här innan det blev ett turistmecka.

Vi var också på torget i Gamla stan där det blåstes såpbubblor på kvällarna som barnen jagade. Det är också här den astronomiska klockan finns, den som visar solen, månen och himlavalvets rörelse. Den har också en kalender och en uppvisning av små figurer som visar apostlarnas vandring som visas en gång i timmen. Kul att ha sett men inget jag skulle stå och vänta på - så spektakulärt är det inte.

 

Petrinkullen med bergsbanan

Petrinkullen är ett fantastiskt ställe både för barn och vuxna med en hiskelig utsikt. Rosenträdgård, lilla Eiffeltornet, spegellabyrint, klätterträd, glass och en bergsbana upp. Läs mer om vårt besök till Petrinkullen här.

 

Tågrestaurangen Vytopna

Vytopna finns på ett par olika platser i Prag och barn älskar det - kanske vuxna också?! Konceptet är tåg och en modelljärnväg är uppbyggd runt hela restaurangen så barn kan titta på tågen som susar förbi medan de väntar på maten. Det är också tågen som levererar din dryck till bordet.

Aramis älskade det givetvis - jag tycker att maten kunde vara bättre. Men jag insåg att det är nog inte för maten man går dit utan för upplevelsen.

 

Legomuseum / Brickmuseum

Det här lilla museet på Narodni 362 är en guldgruva om du gillar lego eller om du haft lego som barn. De har så mycket lego uppbyggt, från 60-talet och framåt, de har byggt upp många stora monument från Prag helt i Lego och Aramis var i sjunde himlen. 

Lego, lego lego. En del interaktion, några bygghörnor, givetvis en legobutik men framförallt alla gamla modeller uppbyggda och jag kunde peka ut hur legot såg ut när jag var liten. 

 

Pizza Nuova

Pizza Nouva är ett pizzaställe med ljuvliga pizzor, grym olivolja, uteservering, lekrum, ballonger och barnvänlig meny.

 

Hamleys

Att hänga i leksaksaffär när man reser är väl sådär men ibland så fyller det sin funktion och Hamleys i Prag är något utöver det vanliga. Nyöppnat och extra allt. Karusell, prova på allt du ser, rutschkana från våning två till ett, tv-spel, legoracing, nallebjörnsfabrik och en massa annat. När barnet är trött på att gå och det regnar då är detta en skänk från ovan. 

Sightseeing tåg

Det här lilla tåget går från torget i Gamla Stan, över broar, upp till slottet, runt halva stan och är perfekt för barn som inte orkar gå i alla backar. Det är bitvis väldigt skumpigt och 1,5 timme är ganska lång tid men Aramis gillade det. Du får se väldigt mycket och det kostar inte många kronor. 

Som ni ser finns det massor att göra i Prag med barn. Besöket på Kiddum var också en riktigt hit och jag har fått många mail av läsare som läst mitt inlägg om Kiddum och Legocamp och är eld och lågor - så roligt att få inspirera er!

Lunchtips i Ystad - Café Helsa På

När jag var i Ystad för ett par veckor sedan hittade vi en pärla till vegetarisk/vegansk restaurang som jag bara måste dela med mig till er. Helsa På ligger på Besökaregränd 3 och är ett hel vegetariskt ställe med jättegod mat och den finaste innergård jag sett.

Vegetarisk lunchbuffe för 100 kr och då ingick kaffe och deras helt underbara bröd.

Röror, potatis, sallader, vegetariska biffar och en väldigt massa annat gott. Dessutom har de både öl och vin om man är sugen på det till allt det sköna gröna.

Mer Skåne än så här blir det inte!

Mer bilder från Prag

Jag har ju inte alls visat er många bilder från Prag. Vi hade underbara dagar jag och Aramis och snart kommer min cityguide till Prag speciellt om ni planerar att resa dit med barn. Men idag får ni hålla till godo med ljuvliga bilder från denna vackra stad.

Min helg i bilder; häng, barn och Pane Vino

Vilken helg och vad mycket jag hunnit. Kanske därför det varit lite tyst här inne också men nu kör vi ny vecka och nya tag.

Jag har varit med de här små, vi har hängt i park, njutit av solen, byggt duplotorn och kurerat Älva från sviterna av vaccin.

Jag har träffat Johanna, ätit en grym glasnudelsallad i Dieselverkstan och skrivit plan och mål för Svenska Resebloggar. Förenat nytta med nöje helt enkelt och nej vi satt inte bara och tittade in i dator och telefon.

I söndags eftermiddag gjorde vi oss i ordning för att lämna barn hemma och fira Mickes föräldrars bröllopsdag. Vi började med fördrink i sjöstaden.

Sedan gick vi till ett utav mina absoluta favoritställen när det kommer italiensk mat; Pane Vino vid Zinkensdamm. Finns nog inget bättre sätt att avsluta en helg.

Nybakat surdegsbröd doppades i olivolja och flingsalt.

Sedan åt vi charkbricka, den mest krämiga mozzarellan jag smakat och hummerravioli.

Och fantastiska desserter; petit choux med hasselnötscreme och hallonsås, ruccolosorbet och pannacotta. Till det krämig cappuccino och sedan åkte jag hem och somnade på stört.

 

Livspusslet

Egentligen avskyr jag ordet livpussel men det är exakt just där jag befinner mig nu. Jag har varit tillbaka på jobbet en vecka efter ett års föräldraledighet. Ordvalet är väl inte helt rätt då det just nu är mer ledighet att vara på jobbet än hemma med vild 1-åring. Iallafall vissa stunder.

Hur är den då, vardagen med två barn, jobb och annat? Jo ganska så stressig skulle jag säga. Det är lämning och hämtning på två ställen, jag vill inte att Älva går för långa dagar i början då hon är helt slut på eftermiddagarna. Vi investerade i Linas matkasse barnversionen för att göra livet lättare men jag vet inte. Är jag själv hemma med barnen och Älva är så trött att hon vill sova klockan 17 så är det svårt. Att ha henne, som väger 9 kg, gråtandes på höften samtidigt som jag ska rulla köttbullar, skära tomatsallad och koka fordonspasta i tomatsås - alltså nej. Då vill jag kasta matkassen och ta fram korv och snabbmakaroner eller pyttipanna som tar fem minuter att fixa. Men jag kanske kommer in i det, vi ger det en vecka till. Hade jag haft ett mindre krävande barn eller två större barn hade jag älskat matkassen. Det här med att man slipper småhandla och tänka ut middag varje dag är verkligen guld - så även om det kanske inte passar oss just nu kommer vi nog testa igen i framtiden.

Älva älskar förskolan, äter mer än personalen, sover bra men det är ändå en stor omställning för henne märker jag här hemma. Hon sover oroligt på natten, vill vara nära och är som sagt medvetslös framåt kvällen. Att hålla henne uppe till 19 är en kamp och oftast somnar hon med vällingflaskan i munnen 18.30. Tyvärr resulterat det i att vi går upp alldeles för tidigt.

Att vara tillbaka på jobbet är också en omställning såklart. Mycket har hänt på ett år men ändå inte. Jag har haft en känsla av att vara ny på jobbet ett par dagar men nu böjar jag nog komma in i rutinerna igen. Jag älskar att vara tidigt på jobbet, njuta av tystnaden, en kopp kaffe och gå igenom mailen - alldeles ensam.

Jag kommer inte jobba heltid detta år utan tar det lite lugnt i början och det känns verkligen som rätt val. Jag ska låta Älva vara hemma med mig en dag i veckan och då är också planen att hämta hem Aramis tidigare för att umgås bara vi tre.

Att få in allt annat som träning, träffa vänner, hinna med Aramis aktiviteter, föräldramöten, ta hand om sitt hem och dessutom blogga. Och resa. Ja, det tar nog ett tag innan de rutinerna satt sig. Men med små steg så.

På det hela taget är det skönt att vardagen är igång igen men det ska bli ännu skönare när rutiner satts sig mer både hos barn och vuxna och en slipper komma svettig och försenad till möten eller svettig och försenad till förskolan. Och jag tror att min nya grej kommer bli lunchträning. Det känns som det enda rimliga i detta pussel. Och att få in yoga någon gång i veckan det vore nog något för min stressad själ.

Mat i farten - Sushirullen

Är du i Stockholm och på språng eller bara vill äta god mat är mitt senaste tips Sushirullen. Stället finns på Drottninggatan, Sergelarkaden och i Farsta Centrum och jag är helt såld. Du köper sushirullar på ca 1 dm med olika fyllning och det är den perfekta lunchen, äta i farten maten och picknickfavorit.

En rulle kostar 30 kronor eller så kan du köpa fyra för 100 kronor. De har ungefär 15 rullar att välja på som innehåller lax, tonfisk, kyckling, yakiniku, avokado och omelett.

Mina favoriter just nu är lax med wasabimajonnäs och ingefära samt spicy tuna. Detta påminner väldigt mycket om snabbmaten i Japan där jag i stort sett levde på de triangelformade sushibitarna med fyllning som såldes i varenda närbutik.

Hett tips!

En tur med GoBoat kring Stockholm

I söndags tog jag med mig Aramis, hans syssling, min kusin och min moster på en båttur i Stockholm. Vädret var kanske inte lysande med vad gjorde det när inramningen var helt perfekt?

På Strandvägen, intill Ångbåtsbryggan håller GoBoat till. De hyr ut båtar per timme till dig som vill njuta av Stockholm från vatten. Båten är utrustad med picknickbord och en ljudlös motor, det får plats 8 personer i en båt och priset är 599 kronor per timme. Det är ett väldigt rimligt pris om man är ett gäng på 6-8 personer skulle jag säga. Nu gjorde vi en familjetur men jag är väldigt sugen på att dra ihop mina tjejkompisar för en picknick i kvällssolen en sensommarkväll i september.

Innan du lämnar GoBoats brygga för att åka ut på din utflykt får du instruktioner om hur motorn fungerar och sedan är det bara att kasta loss. När vi åkte ut duggade det lite men självklart fanns paraplyer att låna.

Barnen fick låna håvar och det utlovades belöning om de plockade upp skräp ur vattnet under båtfärden.

GoBoat hjälper gärna till att visa rutt och karta och vi valde att åka längs med Djurgårdskanalen. Där dukade vi upp kaffe, saft och bullar och sämre fikavy har man ju haft eller vad säger ni?

Stundtals kunde det bli lite trångt i kanalen, speciellt när en turistbåt kom åkandes och vi som inte är båtproffs googlade snabbt upp vad det röda och gröna pinnarna betyder i vattnet - så vi visste vilken sida vi skulle hålla oss på.

VI var ute i två timmar vilket var precis lagom för att tuffa genom kanalen, fika, leta skräp, vända och åka tillbaka mot Strandvägen igen.

Och hittade vi något skräp? Ja det gjorde vi men lätt var det inte, Djurgårdskanalen hålls ren må jag säga. Men en fimp och ett glasspapper fiskade vi upp och i gengäld fick barnen, till sin stora glädje, glass. En toppenaktivitet i Stockholm måste jag säga, både barn och vuxna var lyriska efter åkturen.

Det är något speciellt med att se Stockholm från en båt och att långsamt åka fram i en picknickbåt är fantastiskt. Tummen upp för denna aktivitet!


Detta inlägg är ett samarbete med GoBoat men som vanligt är tankar, bilder och åsikter mina egna.

Frukost på Scandic Continental och så Gamla Stan

I söndags innan många utav er hade vaknat åkte jag och Micke in till stan för att äta en härlig helgfrukost. Vi valde att testa Scandic Continentals frukost och den får tummen upp. Det är fortfarande Scandic med allt vad det innebär men det kände lite lyxigare - du kundegrädda dina egna våfflor, det fanns smoothie och gröt. Finns det gröt är det lite extra bra tycker jag.

När vi var klara var klockan fortfarande tidig förmiddag så vi bestämde oss för att promenera genom Gamla Stan och mot Slussen. Jag har inte varit i Gamla Stan på väldigt länge och det var så mysigt att strosa i de trånga små gränderna när turisterna ännu inte hade vaknat. En toppenstart på söndagen som fortsatte med båttur, också kring Stockholm, men det inlägget kommer först imorgon.

Mot en helt ny blogg

IMG_1223.JPG

Efter en månads slit, stress, gråa hår och tårar är ju nu redo att visa upp min nya blogg för omvärlden. Jag har lämnat blogspot och gått över till squarespace. Var det lätt? Nej. Gick det snabbt? Nej. Var det värt det? Jag hoppas innerligt att svaret är ja. Blogspot hade spelat ut sin roll, det fanns inget nytänk, mallar uppdaterades inte och det var en bra start men jag har växt ur plattformen. Squarespace känns nytt, spännande och har oändliga möjligheter.

Att importera bloggen (10 års inlägg) var inga problem men sedan kom vi till länkar, bilder, thumbnails och oj vad det har strulat. Ett tag var jag redo att ge upp helt men nu är känslan mer bära eller brista. I värsta fall får jag uppdatera länkar som inte fungerar manuellt allt eftersom, men både jag och bloggen behövde en nystart. 

Så jag hoppas ni gillar den, ha överseende med brutna länkar och inlägg som ser märkliga ut - jag jobbar på det!

Come Fly with Me har gjort entré i 2016 i Squarespace och med ny luft under vingarna. 

Ett besök på Kiddum i Prag - Lego Education

Innan vi åkte till Prag, jag och Aramis, hade jag hört talats om det fantastiska stället Kiddum och ville väldigt gärna göra ett besök. Kiddum är en typ av lego-skola, de anordnar klasser på helgerna, hyr in sig på fritids och under somrarna har de lego camps. Detta är väldigt långt från Star Wars och Ninjago - här används ett speciellt material som heter Lego Education som inte finns att köpa i butik.

Jag hade sådan tur att Kiddums ägare bjöd in mig till en förmiddag på deras lego camp.

För riktigt små barn används duplo gubbar till att diskutera likheter/olikheter och de jobbar mycket med rollekar.

När barnen blir lite äldre, 4-6, går de över till mekanikdelen. Barnen lär sig matematik och fysik med hjälp av lego, de jobbar med stora duploklossar men med mer avancerad mekanik. Kugghjul och gummisnoddar hjälper till när barnen bygger gungbrädor, hockeyspelare, bilar och annat efter ritningar. Skolan följer en läroplan från Lego Education där de jobbar sig upp steg för steg och legot påminner mycket om Lego Technics.

Och det är ju så härligt men denna typer av ställen - alla kan delta. Aramis som inte kan ett ord tjeckiska hoppade rakt in i en grupp, byggde, tävlade, åt mellis och ja kommunicerade genom legot.

Vid 7 års ålder (upp till tonår) går barnen vidare till att bygga fjärrstyrda robotor och lego med hjälp av instruktioner på en dator. De programmerar själva vad de bygger och detta är programmering för barn på en perfekt nivå.

Learning by doing, blir det fel är det bara att tänka om, byta bit och se vad som händer.

Som gammal lärare blir jag tårögd när jag ser detta engagemang hos vuxna och glädjen hos barnen.

Jag hade ett långt möte med mannen bakom Kiddum som sa att de försökt få in detta i de statliga skolorna men som alltid får de höra att det finns ingen tid. (Har vi hört det förr?!) Däremot har en hel del privatskolor köpt in konceptet och de kör kurser med barnen. Under sommaren när vi var där var det camp vilket betyder att barnen är inne fram till lunch och jobbar med sitt lego och efter lunch gör de en uteaktivitet i en park. Win win.

Jag är så otrolig inspirerad av detta, jag ser ett enormt potential och jag vill ta konceptet till Sverige. Jag har sökt och inte sett att något ställe specialiserat sig på Lego Education här men vet ni någon skola som jobbar med konceptet så hör av er!