Att planera en egen weekend

Jag i Warszawa; fotograf Katarina.

Jag är väldigt sugen på att resa någonstans ensam i sommar. Bara i ett par dagar, inte alltför långt iväg men att resa själv är som balsam för själen. Missförstå mig rätt jag älskar att resa med familj och vänner men det är något så härligt med att resa själv. Att få bestämma resrutten, helt välja och fokusera på vad jag vill göra för stunden, stanna och fotografera varenda dörr på en gata utan att någon står och väntar på mig, sitta på ett café i timmar om jag vill det och att lära känna ett nytt ställe på mina villkor. Självklart kan jag sakna att äta middag med någon eller dela hela upplevelsen med men generellt är jag så nöjd med ensamresande.

Jag tänker att jag några dagar i juli ska åka på en ensam weekend. Kanske någonstans i Sverige; jag kan tänka mig både Skåne och på toppen av ett fjäll. Jag är också sugen på någon stad i Europa som inte är alltför varm mitt i sommaren. Slovenien har jag ju drömt om länge men det är aningens för dyrt med flyg, Dublin är jag sugen på, Skottland likaså men även Belgrad, Dubrovnik och Aten lockar. Dock tror jag den sistnämnda inte är aktuell med tanke på värme i juli. Och så lockar Wien och Innsbruck.

Men allt har sin tid och för dessa få sommardagar får nog flygtider/tågtider avgöra. Men visst är det roligt kvällsnöje; titta på Europakartan, drömma sig bort, se hur många ställen man har kvar att pricka in och hur mycket man har kvar att uppleva. Själv eller med andra.

Hang on Hangers - ett välgörenhetsprojekt i Bangkok

I stundande dop och examenstider kan det vara svårt att hitta inspiration till presenter. Men här ska ni nu få ett tips som både är användbart och för en bra sak. Galgar från Hang on Hangers. Dessa fina galgar i rosa och gult fick jag av Annika, som är grundare av Hang on Hangers när Älva var nyfödd.

Jag lärde känna Annika när vi båda bodde i Bangkok 2009, jag hade blogglektioner med Annika och Annika visade mig delar av Bangkok jag inte tidigare sett. Annika gör dessutom de godaste fruktjuicerna i hela Bangkok och på sommaren brukar vi få till en träff i Småland. Så länge jag kan minnas har hon varit engagerad i kvinnorna i Bangkoks slumområden och hon kan vara den mest empatiska person jag känner. Om alla personer som är bosatta i mer utsatta länder hade lika stort hjärta skulle den här världen vara lite bättre.

Hang on Hangers grundades 2010 av Annika och är ett välgörenhetsprojekt som idag sysselsätter omkring 22 kvinnor i Klong Toey-slummen i Bangkok, Thailand. Intäkterna går framför allt till kvinnorna i projektet. Några av dessa har funktionshindrade barn och vinsten täcker de dagliga behoven för mat, sjukvård, tandvård och skolavgifter. Hang on Hanger stödjer även andra välgörenhetsprojekt i Bangkoks slum. Många av kvinnorna har inga andra sätt att försörja sig på och syftet är att ge dom och andra människor med speciella behov, en möjlighet att jobba i en trygg miljö. Att hjälpa dem till bättre självförtroende och framtidstro.

Målet är att erbjuda en både vacker och praktisk produkt som kan användas av människor världen över. Det hela började med ett problem – följt av en riktigt bra idé. Annika Jonasson, som bott i Bangkok sedan början av 2000-talet, kunde inte få sommarklänningarna att stanna på galgarna. Tänk om man kunde klä dem i tyg så att plagget hängde kvar. Och tänk om resultatet kunde bli en vacker inredningsdetalj också, resonerade Annika. Eftersom hon redan var engagerad i en rad välgörenhetsprojekt i Bangkoks slum, fick hon snart en lysande idé. Varför inte ge fattiga kvinnor och personer med särskilda behov möjlighet att producera dessa galgar för en rättvis lön i en miljö som inger hopp och trygghet?

Hur köper man då dessa galgar?  Jo antingen här i deras

webshop

men de finns också i vissa utvalda butiker i Sverige. Skriv gärna ett

mail till Annika

så kan hon svara på var din närmaste återförsäljare just nu finns.

Jag har flera uppsättningar galgar och förutom att de är så bra för inget glider av så är det jättesnygga att ha i garderoben eller i hallen. Om du inte hittar den färg du gillar går det bra att beställa galgar efter önskemål.

Englands Lake District - nu på min bucketlist

Det här med drömresor. Alla har vi ju bucketlists med ställen vi drömmer om. På senare tid har ett ställe seglat upp på min lista som jag faktiskt besökt en gång men inte hade tid att uppskatta;

Englands Lake District

. En nationalpark i Cumbria, i den bergiga delen av England och inte jättelångt från Manchester. Berg, gröna kullar, massor av sjöar, små byar och dessutom kustremsa.

Jag har ju gjort England väldigt mycket; bott i London, bott i Manchester, besökt Brighton, Torquay, Liverpool, Leeds, Oxford, Wilmslow, Bath och en herrans många mer ställen. Lake District besökte jag som hastigast för 15 år sedan men det är först nu jag inser hur magiskt vackert det är. Jag skulle vilja göra en höstresa hit som innefattar att vandra, åka båt, bo över på små B&B och njuta av den engelska landsbygden.

Så ja - ännu ett resmål att skriva in på listan alltså.

Matlagning för barn - Småkockarna på Lidingö

Det här med matlagning är något jag försöker uppmuntra här hemma. Vissa gånger vill Aramis hjälpa till men oftast väljer han lek framför stekning. Igår var vi inbjudna till

Småkockarna

på Lidingö, en matlagningsskola för barn. Barnen skulle laga maten utifrån egen förmåga och skapa en helt egen måltid från början till slut, råvarorna är så långt det går ekologiska. När förkläde och kockmössa var på plats var det bara att hitta ett kök och köra igång.

Knapriga fiskpinnar med potatismos och gurksallad stod på menyn och först skulle fisken skäras och doppas i ägg och sesamfrön.

Fruktpaus.

Barnen jobbar två och två bredvid varandra i köken men lagar sin egen måltid. Här paneras fisk för fullt.

Fisken stektes sedan i olivolja samtidigt som potatis skulle skalas och kokas, gurksalladen skulle skäras och potatisen skulle stompas. Aramis var bland de yngsta i gänget men klarade det galant.

Jag är imponerad över att han kunde skala potatis, skära gurka i smala stavar och steka fisk. SOm vanlig klarar de så mycket mer än man tror.  Någon kommer få mycket mer ansvar i köket här hemma i framtiden.

Och voila. Maträtten klar med en festlig uppläggning. Oftast tar barnen med maten hem i små lådor efter en kurs men på detta event fick de sätta sig och äta sin egen middag. Aramis tyckte potatismoset var det godaste han någonsin ätit - bra betyg!

Småkockarna får tummen upp av oss båda och Aramis sammanfattade eventet som jätteroligt och väldigt gott.

Kurserna hos Småkockarna vänder sig till barn 5-12 år, en kurs består av fem matlagningstillfällen och kostar 2495 kronor. De har även babyträffar och kalas i sin lokal - besök

deras sida

för att hålla dig uppdaterad om vad som händer.

Just nu

Det är sommar i Stockholm och helt underbart. Jag och Älva har ätit lunch på andra sidan stan och nu sover hon i väntan på Aramis avslutningssamtal på förskolan. Lite vemodigt känns det allt. Och såklart är jag lite orolig för skolstart, stor skola, nya kompisar även om jag är säker på att han kommer klara det galant.

Nu njuter jag av den här utsikten, en bok och mineralvatten med smak av kokosboll (?!) och den härliga känslan av mammaledighet. 

Legoland - transport, boende, mat och annat viktigt

Här kommer en liten mini-guide inför ett besök på Legoland- vad bör du tänka på, hur många dagar behövs, var ska man bo och hur tar man sig dit och hem.

När?

Bäst tid att åka är utan tvekan en vardag mitt i veckan när det inte är skollov eller helgdag. Vi var där onsdag-torsdag i maj vilket var toppen på alla plan. Inga köer alls, strålande sol, inga problem att få rum på hotellet och billiga flygbiljetter. Det enda jag kan komma på som skulle vara negativt är att det lilla vattenlandet som finns på Legoland inte var öppet men Aramis är ändå totalt ointresserad av sådant.

Hur många dagar behöver man?

För Legoland skulle jag säga att man behöver två dagar speciellt om det är högsäsong och köer. Är det inga köer kan man kanske bränna av det på en dag men inte om barnet är legointresserad och verkligen vill hinna med allt som stället erbjuder.

Hur tar man sig dit?

Vi flög Arlanda - Billund, det tar 1,5 timme och när du väl landar i Billund går det shuttlebus direkt till Legoland och Lalandia. För oss som bara gjorde denna resa för Legoland passar flyg perfekt men vill man kombinera Legoland med sommarsemester, Danmark och Skåne så är nog bil och båt att föredra.

Boende?

Det finns en uppsjö av boende kring Legoland och Lalandia. Vi bodde på Hotel Legoland inne på själva Legoland då vi bara var där en natt, vi ville ha det så smidigt som möjligt samt gå all in när det gäller lego. Aramis leker nästan enbart med lego och för att ge han den totala upplevelsen och något som är bättre än själva julafton valde vi hotell med ninjagorum - enligt koncept once in a lifetime. Hotel Legoland blir väldigt snabbt fullt så vill man ha ett rum här bör man vara ute i mycket god tid.

Här kan du fylla i dina datum och se alla boenden runt Legoland som är lediga just då.

Mat?

På Legoland finns många snabbmatsrestauranger; mexikanskt, pizza, pasta, korv, hamburgare - ja det vanliga. Vill man äta lite mer hälsosamt är Hotel Legolands lunch och middagsbuffé fantastisk. Kanske lite dyrare men med mycket sallader, kött, fisk och dessutom mjukglassmaskin. Legoland ligger lite ödsligt och det finns inte direkt massor av restauranger runt omkring. Inte heller finns det matbutiker så du kan göra egen matsäck - kanske inne i Billund men dit var vi aldrig. Har man bil kanske det finns butiker att åka till men flyger man som vi så är det inte mycket att välja på.

 Lalandia

Kombinera med Lalandia?

10 minuters promenad från Legoland ligger Lalandia. Jag var in dit för att fixa ett par nya skor när Aramis fått skavsår av sina och knappt kunde gå. Lalandia är väldigt  ocharmigt och kanske ett paradis för barn men nej jag fick ingen bra känsla. Plastigt (se bild ovan där de byggt upp någon form av Italien inomhus) och konstgjort med bowling, minigolf, ett enormt vattenland samt små butiker och spelarkad. Vi valde bort det helt då vi bara hade två dagar och Aramis inte var intresserad.

Vad kostar det?

Det är inte billigt. Men å andra sidan vilket sommarland är det? Vi betalade 3000 tur och retur för flyg för tre personer och då kom vi över väldigt billiga flygbiljetter. Ett rum på legohotellet för en familj kostar runt 3000 kr med frukost och då ingår också inträde till Legoland i två dagar.

Maten inne på Legoland kostar som mat på nöjesfält brukar göra; exempelvis korv och bröd + dricka för 50 kr, pizzabuffé för 125 kr. Vad man dock bör komma ihåg, och som vi inte gjorde, ha koll på den danska kronan. Den var betydligt dyrare än vad vi räknade på under vår vistelse, Danmark är det nya Norge.

Är det värt det?

Ja, ja och ja. Har du som jag ett barn som bara leker med lego, som har koll på varenda karaktär och legobygge som finns att köpa, som läser sönder legokatalogen så finns det inget som uppskattas så mycket som denna resa. Han skulle gladeligen byta bort vår månad i Vietnam eller en vecka i Grekland mot två dagar på Legoland. Att få se hela han stråla av lycka, att stå i en halvtimme och titta på en Star Wars modell av lego, att sova under Sinsin Wus hatt - ja det är så värt det. Ofta reser vi på våra villkor men detta var hans resa från början till slut, Legoland är något vi gör en gång och ja det var värt varenda krona.

Se alla mina bilder från våra dagar på Legoland här.

Om en helt vanlig måndag

Idag strålar solen över Stockholm och även om det inte är sommarvarmt så är det ljuvligt. Vi har en rätt så fulltecknad vecka med träningar, event, kompishäng och utvecklingssamtal och så väntar långhelg och på fredag rullar vi mot Småland. Men idag tar jag det lugnt och njuter i solen med Älva.

Tänk ändå att om tre månader ska hon skolas in på förskolan - var tar tiden vägen? Även om hon kommer älska det tycker jag hon är himla liten men vi får helt enkelt se hur det går. Motoriskt är det ju inga problem, går gör hon ju redan men att göra sig förstådd, att äta själv, att inte stoppa småsten i munnen och hela den biten kommer nog bli desto tuffare. 


Och här befinner jag mig nu med en kaffe i handen och en sovande bebis i vagnen. Hammarby Sjöstad är vackert så här års och snart är det full sommar. Småland, Halmstad och Västmanland väntar, har jag tur lyckas jag pricka in ett par dagar med egen minisemester också. Det här är utan tvekan den bästa iden på året!

Come fly with me i sociala medier


Inför Mors Dag listade Skyscanner de bästa mammabloggarna på temat resor och där finns Come Fly with me med, det tackar vi för.

För att ni inte ska missa inlägg i denna blogg tycker jag ni ska gilla bloggens facebooksida som ni hittar här.

Nytt namn på instagram är @comeflywithtowe

Och ni hittar mig också på twitter @towistowe

Jag tycker också ni ska följa @svenskaresebloggar på instagram för massor av reseinspiration.

Weekendresa med tjejkompisar - välj Warszawa

Tjejweekend till London, Paris och Barcelona i all ära men jag tycker verkligen det är dags att blicka åt öster inför er nästa resa. Warszawa är det perfekta resmålet för en tjejweekend av många olika anledningar. Jag,

Annika ,Sofia och Katarina var där fredag till söndag en helg i maj och här nedan kan du läsa varför Polens huvudstad levererar på alla plan.

Katarina på restaurang Belvedere Łazienki Królewskie

Priserna

Polen är så otroligt prisvärt. Ni kan bo på fem stjärniga hotell till samma pris som ni får ett rum på ett B&B med vägglöss för i London. Ni kan äta tre rätters middag varje kväll för samma pris som enklare tapas på gatan kostar i Barcelona. Ett glas cava i Warszawa kostar mindre än en halv läsk i Paris - ja ni fattar. Ni får så mycket mer för pengarna helt enkelt.

Flygtiden

1,5 timme från Arlanda är det inte mycket som slår. Det fungerar att åka fredag till söndag utan problem, det blir minimalt med semesterdagar och tid borta från familjen. Warszawas flygplats ligger dessutom nära city så det är ingen lång transfertid.

Warszawa från ovan

Små boutiquer

Złote Tarasy

Shoppingen

Det finns flera stora shoppingcenter i Warszawa, de tre största är Arkadia, Galeria Mokotów and Złote Tarasy och de har öppet alla dagar i veckan. Dessutom har Warszawa många små mysiga boutiquer speciellt kring Nowy Swiat and Chmielna Street samt Mokotowska street.

Är det något du ska satsa på att handla när du är i Polen så är det smink och hudvård för oj vad mycket billigare det är. Maybelline, Loreal, Max Factor och de andra budgetmärkena är verkligen budget i Polen. Essie nagellack till halva priset, mascaror och ögonskuggor för under 50-lappen och Sally Hansen till vrakpris.

Fina små gator med fina små butiker

Godisbutik på Nowy Swiat

Pavlova

Restaurang Belvedere Łazienki Królewskie

Äta/dricka

Staden har många bra restauranger med god mat; allt från polsk traditionell mat till sushi och fine dining. Det gäller att hitta guldkornen och sedan boka bord så är helgen räddad. Här är mina 6 bästa tips på restauranger i Warszawa.

Dessutom har staden flera riktigt bra barer som Marroitt´s panorama bar och W Oparach Absurdu med livemusik. Våga gärna prova vodka i olika former som äppelvodka med äppeljuice eller hasselnötsvodka med mjölk (smakar nutella).

Äppelvodka med äppeljuice

W Oparach Absurdu bar

Annika och jag på en uteservering

Nej det är inte New York, det är Warszawa

Historien

Warszawa har en fascinerande historia. Staden var en utav de städer som drabbades hårdast under andra världskriget och blev i stort sett jämnad med marken. När Polen ockuperades av Nazityskland levde nästan 400 000 judar i Warszawa. Det var den största judiska befolkningen i någon stad i Europa och Warszawa var ett viktigt centrum för hela den polska judiska befolkningen.

För att lära sig mer om Polens historia finns ett gäng bra museum att besöka till exempel POLIN - Museet för de polska judarnas historia och Uprising - Warszawas upprorsmuseum.

POLIN museet

Att göra

Det finns hur mycket som helst att göra i Warszawa. Gå på foodtour, åk segway genom staden, besök Tower of St. Anne's church, gå en matlagningskurs, besök en av Europas största takträdgårdar, spana in den lilla strandremsan La playa, åk på cykeltur, ta en båttur längs med Wisla, besök slottet och Kulturpalatset, ta en spadag på Hotel Intercontinental, strosa i gamla stan, besök en av alla marknader, åk häst och vagn, utforska konstnärskvarteren Praga - ja oändligt med möjligheter helt enkelt.

Läs gärna om vårt besök på Kulturpalatset och i Warszawas hipsterkvarter.

Här finns ännu mer tips.

En båttur på Wisla i månskenet, vi åkte med Rejsy Po Wisle, Warsaw River Cruise

Gamla stan

Parkerna

Warszawa är mycket grönare än vad man kan tro. En fjärdedel av staden är park, trädgård och grönområde. Łazienki Park, Wilanów parks och Saski Garden är de mest kända parkerna men staden har också två botaniska trädgårdar - perfekt för picknick eller när du behöver en paus för staden.

Łazienki är störst och är en helt fantastisk park där du på sommaren kan åka gondol, njuta av påfåglar som strövar fritt i parken och mata fiskar i dammen. Varje söndag mellan maj och september kan du njuta av Chopin konsert i parken.

Open air Chopin konsert

Katarina

Sofia i Łazienki Park

Tack Warszawa för den här helgen, det var underbart - vi kommer tillbaka!

Denna resa till Warszawa ingick i kampanjen #LifestylePolen i samarbete med Fall in love with Warsaw och NordicTB. Tankar, åsikter och bilder är mina egna.

Att väcka träningslusten

Hur jag firar Mors dag? Med 75 minuters träningspass i Sickla med

Lovisa

. Ca 60 tjejer samlades för att träna sig svettiga denna förmiddag till tonerna av Who run the world; girls!

Och detta var precis vad jag behövde! Ett kick ass pass som ger inspiration och motivation att komma igång med träningen igen! Både hopp och magstöd kändes bättre än väntat så det är nog bara att köra på och inte ens ryggen smärtade.

Passet var uppbyggt i 5 block där vi jobbade 15 minuter per block. Utfall, benböj, grodhopp, armhävningar, plankor, upphopp, dips och annat skoj. Vi får se om jag ens tar mig ur sängen imorgon.

Och efter passet bjöd Urban Deli på jättegod lunch.

Nu kan söndagen fortsätta med fika och blommor i solskenet!