Kaffe på sängen

Godmorgon härliga söndag!

Mors dag betyder kaffe på sängen i min bästa Ernst kopp. Men efter några sippar tyckte jag ändå det var härligare att dricka det i köket tillsammans med familjen och varma croissanter. 

Den här söndagen planerar jag både att träna, mors dag fika, promenera och hänga med familjen. Skönt att vara lediga alla fyra, det händer inte alltför ofta!

Vardagsbloggandet en lördag



Det här med vardagsbloggandet har kommit lite i skymundan. Vilket är synd för det är en del av det jag gillar mest när jag läser andras bloggar. 

Detta är en blogg om mina resor såklart, den ska ge reseinspiration, tips och idéer men det är också en livsstilsblogg med fokus på livet i Stockholm. Jag ska försöka att inte glömma den sista biten.

Idag har jag hängt med mina barn och haft en himla härlig dag. Vi har varit vid Skantull, Aramis bestämde att vi skulle promenera hem, sedan hängde vi hemma, Aramis lekte hos en kompis, Älva valde att sova middag på mig och sedan blev vi inbjudna hos grannarna på pizza och vin. Fint så.

Det här med Älva och sömn är verkligen ett kapitel för sig. Hon behöver minst en timme på förmiddagen och en timme på eftermiddagen men hennes inre klocka väcker henne alltid efter 20-30 minuter. Hon är då näst intill omöjlig att söva om i vagn eller säng utan det som fungerar är att ha henne i knät, klappa över ryggen och sjunga. Jag vill inte lära henne att sova på mig men samtidigt är det ju så mysigt och hon är ju min sista bebis någonsin. Tids nog vill hon väl sova i eget rum och säng så jag tror jag njuter av detta ett tag till även om det gör mig låst och hon får en dålig vana. I augusti börjar ju plutten på förskolan så då blir det helt nya rutiner.

Och ja hon har den här frisyren. Det liksom går uppåt hur mycket jag än blöter. Det passar hennes personlighet, fångad av en stormvind.

Lego Tour Stockholm 20-29 maj

Äntligen är det Stockholms tur att få ta del av

Lego Tour

. Mellan 20-29 maj fyller Mall of Scandinavia sitt shoppingmecka med 400.000 legobitar och bjuder in alla barn och vuxna att skapa tillsammans.

Vi var där igår med Aramis som var i sjunde himlen. Runt om i varuhuset finns legostationer - samla stämplar på de olika stationerna och få en present hos Lego Store.

På de olika stationerna får barnen skapa valfritt i Lego och Duplo, hjälpa till att bygga en enorm Yoda från Lego Star Wars, skapa med Lego Friends och Nexo Knights bland annat. Överallt finns stora uppbyggda legofigurer och hela varuhuset andas just nu lego. Har ni inget för er denna sista helg i maj är det verkligen värt ett besök.

Dessutom finns det väldigt bra butiker i Mall of Scandinavia för oss vuxna som kanske inte vill bygga lego utan mer shoppa loss på & Other Stories.

Här hemma laddar jag för en dag själv med två barn. Det ska bli shopping, lekpark, playdate och lördagsgodis - jag hoppas solen kikar fram. Trevlig helg!

Haymarket by Scandic - finaste hotellet i Stockholm?

Jag inledde denna fredag på bästa tänkbara sätt; frukost och visning av det nya hotellet Haymarket by Scandic vid Hötorget. Haymarket är gamla PUB som helt bytt skepnad till ett hotell som jag skulle klassa som ett utav Stockholms just nu finaste ställen.

Haymarket är Scandics första signaturhotell och i höst kommer även Grand Central göras om till ett sådant. Med signaturhotell menas att hotellen marknadsförs under eget namn och präglas av en unik historia och karaktär. Hotellen är sociala mötesplatser som är till för alla inte bara de gäster som bor där.

Haymarket präglas av 1920-tal, Greta Garbo, cocktails, elegans och the good old days. Hotellet går i sammet, krom, marmor och mässing och både tapeter, sänglinne, gardiner och överkast är specialframtagna. Det spelas jazz, personalen är tidsenligt klädda och du känner historiens vingslag.

Det första som slår en när man kommer in på Haymarket är att du möts inte av en reception utan av ett öppet rum. Du väljer sedan själv om du vill besöka Gretas café/bar, gå till receptionen, cocktailbaren eller till eventvåningen.

Vi var några resebloggare som hade blivit inbjudna till denna visning och vi började med att besöka Gretas. Gretas är ett café som serverar frukost dagen lång men också lunch och lättare middag. Hälsosam och miljömedveten mat står på menyn och det är som att vara en del av Stockholm 1920.

Det är en fröjd att besöka Gretas som ni ser, det finns inget som jag inte älskar i den inredning.

Och frukosten. Wow. Jag valde chiapudding med kokos och rågbröd med avokado och bakat ägg samt cappuchino. Haymarket serverar också frukostbuffé en trappa upp i restaurangen Paul´s men att njuta av frukost på Gretas var verkligen lyxigt - speciellt en grå och regnig fredag i maj.

Paul’s är ett amerikanskt brasseri influerat av europeisk matlagning som också serverar lunchbuffé och middag a la carte.

Att jobba i denna miljö känns liksom inte alls så jobbigt.

Sedan fick gå en rundtur genom hotellet som består av 405 rum varav 16 sviter och en garden suite med privat takterrass. Haymarket har också gym och egen biosalong samt en tjänst jag tror de är näst intill ensamma om i Stockholm. De har en person som hjälper gäster att få bord på just den restaurangen de vill besöka (hur lång väntetid det än må vara), du får stå på gästlistan till den speciella nattklubben och bara måste du ha ett par Ray Ban solglasögon i en viss färg? Inga problem - Haymarket fixar det och rabatt på priset!

Hörde jag ordet service?

Så här ser ett dubbelrum ut och färgvalet är fantastiskt. Varje våningsplan har en speciell tapetfärg, det är art deco stil och alla rum går i roséguld med trägolv.

Badrummen med kranar i roséguld.

Förutom Gretas och Paul´s har Haymarket en bar, nämligen Americain. Det är en sofistikerad cocktailbar med historiska influenser och karibiska inslag. Här serveras eleganta cocktails i denna underbara miljö.

Och utsikten? Jo du ser rakt ut på Hötorget och möts av blomsterhav och grönsaker.

Dessutom har Haymarket en uteservering som jag tror kommer att bli väldigt populär i sommar. Tyvärr var det alldeles för kallt och blött idag för en provsittning.

Och så här ser det ut när vi bloggare ses. Om vi hinner prata med varandra? Jo det gör vi också men man kanske inte tror det när man ser denna bild. Idag hängde jag med

Freedom Travel

,

Lisa

,

Lina

och

Jeanette

.

Underbar morgon, jag kommer tillbaka till Haymarket vill jag lova och jag tycker verkligen ni ska besöka detta ställe om ni har chansen. Det är något utöver det vanliga.

6 bra restauranger i Warszawa

Första gången jag besökte Warszawa var jag inte imponerad av maten. Jag tyckte det var ganska torrt och smaklöst ochatt kryddor saknades.  Nu har jag förstått att jag besökte fel ställen för oj vad gott jag åt i helgen. Här kommer tips på sex stycken toppenställen om du är i hungrig i Polens huvudstad.

Belvedere Łazienki Królewskie, Łazienki Park

Belvedere Restaurant ligger i Łazienki Park. Meny ändras med årstiderna, restaurangen finns med i Michelin Guide och det är något speciellt med att äta i ett orangeri mitt i en oas. Priserna ligger mellan 40-100 zl och här krävs bordsbokning.

 Gröna ärtor med rädisor, sallad och örter till förrätt.

Torskrygg med ärtor och gurka, så mör att den föll sönder.

 Efterrätt; Bakat äpple med äppelmos, citron- och timjanglas.

Varso vie, Plac Konstytucji 2

Varso Vie har både plats inomhus och utomhus. De serverar polsk mat med nytänk och deras efterrätter är helt gudomliga. Vi var här och åt lunch och provade en massa efterrätter. Priser mellan 20-60 zl.

Sallad med getost och färska fikon.

En cheesecake med passionfrukt och till det glass på morot och ingefära - det kan vara den bästa cheesecake jag någonsin smakat.

Maräng med svarta vinbär och vaniljgrädde.

Kieliszki na Próżnej, Próżna 12

Kieliszki na Próżnej ligger på en mindre sidogata, har härlig uteservering och väldigt mycket olika viner. Vi åt lunch här, jag åt två förrätter och efterrätt vilket var alldeles lagom. Priser för lunch ligger mellan 30-60 zl och middag ligger något högre.

Potatiskaka med kaviar och creme fraiche.

Rökt öring med sparris och nötter - gudomligt!

Till efterrätt beställde vi in deras hemmagjorda fudge med chokladglass och kaka med havssalt. Yummi!

Solec 44, solec 44

Solec 44, ligger som namnet säger just på Solec 44. Serverar slow food, har en fantastisk inredning, stället svämmar över av sällskapsspel och de är experter på fermentering. Priser mellan 20-50 zl.

Charkbricka.

Fermentering pågår. De är kända för sin ekologiska mat, använder bara bra råvaror och odlar eget på baksidan av huset.

Bibenda, Nowogrodzka 10

Bibenda serverar polsk traditionell mat på nytt sätt. De har väldigt prisvärd mat mellan 15-30 zl och allt vi provade var jättegott och rejält.

Kyckling med sötpotatispuré, timjan och spenat.

Specjaly Regionalne Restaurant, Nowy Swiat 44

Vid första anblick kan denna restaurang se ut att vara en turistfälla men maten är verkligen jättegod. Specjały Regionalne serverar traditionell polsk mat och suverän personal. Priser mellan 20-60 zl.

 Vi lät personalen välja ut en trerätters meny till oss och till förrätt fick vi rödbetor med getost som inte gör någon besviken.

Huvudrätten blev deras berömda piroger med olika innehåll som svamp, spenat och anka. Rekommenderas.

Äppelkaka till efterrätt.

Med dessa tips behöver du inte gå hungrig eller bli besviken, det kan jag garantera.

Läs gärna mer om mina tips för en grym weekend i Warszawa.


Denna resa till Warszawa ingick i kampanjen #LifestylePolen i samarbete med Fall in love with Warsaw och NordicTB. Tankar, åsikter och bilder är mina egna.

Badritual på Turkiska Badet, Sturebadet

Ibland behöver man inte resa så långt för att få ta del av andra länders härliga vanor. Igår räckte det med en tunnelbanefärd till Östermalmstorg och en kort promenad till

Sturebadet

för att få prova turkiskt bad med lermask från Budapest.

Efter en kall dag i Stockholm kom man in på Sturebadet, tog hissen upp och möttes av detta. Som balsam för själen måste jag säga.

Det

Turkiska badet

är en privat våning som består av en loungedel med soffor där man kan hänga före och efter bad samt omklädningsdel med skåp, speglar och sminkbord. Perfekt ställe att hyra för möhippa eller tjejhäng - upp till 20 personer kan man vara här samtidigt. Hos

Venuu

kan du hyra både denna lokal och väldigt många andra ställen till både fester, konferenser och andra event.

Det känns väldigt lyxigt att allt finns på plats och det enda du egentligen måste ha med dig är badkläder. Produkter från Kerstin Florian till ansikte och kropp, hårprodukter från Björn Axén och hårfön samt plattång.

Vi skulle prova på badritual på Turkiska badet och fick börja med att byta om och svepa in oss i vita, fluffiga badrockar. Vi fick lavendelolja i händerna att lukta på och att massera in i ansiktet samt en lättare avslappningsövning av Ida på Sturebadet som guidade oss genom hela kvällen. Vi som var väldigt stressade när vi kom in genom dörrarna var efter detta mycket mer harmoniska och redo att köra igång.

Turkiska badet består av duschar, ångbastu, torrbastu och pool med en temperatur på 10 grader för att öka cirkulationen i kroppen. Det var här Greta Garbo hängde med Stockholms societetsdamer på 1930-talet och badet introducerades på Sturebadet redan 1885. Lokalerna är helt fantastiska.

Vi fick börja med att scrubba hela kroppen med en scrubkräm och scrubvante. Sedan skulle håret tvättas och balsam skulle lämnas kvar i håret. Vi fick snygga kalla mössor att ha på oss och sedan var det dags för bastu.

Först var det torrbastu som gällde i fem minuter och så simma rakt över poolen i 10 gradigt vatten. Raskt in i torrbastun igen för att sitta där i sju minuter, dricka lite vatten och värma upp kroppen. Efter sju minuter var det dags för ännu ett simpass över poolen.

Om det var kallt? Ja det var det såklart men inte alls obehagligt utan väldigt skönt.

Nu var det dags att lägga ansiktsmask med lera från Budapest. Vi fick pensla på åt varandra samt massera in linement på axlarna. Otroligt avslappnande.

Som ni aldrig sett oss förr;

Helena

,

Lisa

, jag och

Ämma

.

Jag, insmord och klar. Det hela avslutas med en härlig session i ångbastun innan lång dusch, där alla rester av mask och scrub sköljs bort.

Och när vi var helt klara i badet kom vi ut och möttes av detta. Frukt, juice på grönt té och prosecco.

Vilket onsdagslyx! Jag gick därifrån len som en bebis, avslappnad i kropp och själ och hade jag fått välja hade jag gärna stannat två timmar till.

Jag som aldrig tidigare besökt Sturebadet blev glatt överraskad. Hög klass, proffsig personal och jättebra läge i Sturegallerian. Jag tycker att Sturebadet vinner över Centralbadet och är sugen på att köra en hel spadag här en vardag, med både spa och träning.

Här kan du läsa resten av gängets inlägg om kvällen

Livet från den ljusa sidan - Turkiskt spa på Sturebadet

Freedom Travel - Turkisk badritual på Sturebadet

Fabfämme - Sturebadet det turkiska badritualen

I samarbete med Venuu

Onsdagkväll i tofflor

Vilken fantastisk onsdag det blev! 

Badritual på Sturebadet med grymma tjejer, bubbel, frukt och så avslutningsvis häng på Tures. 

Nu är energin på topp och imorgon får ni läsa allt om kvällen i det turkiska badet. Men nu efter bastu, inpackning, lavendel, bad och ånga kommer jag att sova som en stock.

Åter i vardagslivet

Godmorgon!

Efter hektiskt dagar i Polen är jag tillbaka i vardagslivet igen och det är fint det med. En Älva som inte är still en enda sekund och en Aramis som imorgon ska på studiebesök till skolan han ska börja på. Livet; det går fort vill jag lova.

Igår var jag hos kiropraktorn för andra gången och alltså varför har jag inte gjort det tidigare? Jag var där för första gången förra veckan när min rygg strejkade rejält. Hon fixade till det så jag inte har haft ont alls sedan dess och igår fortsatte hon dra min rygg och höft i rätt läge. Jag har fått reda på massor om min kropp som att jag överbelastar ryggen, jobbar inte med sätet, har sned ryggrad, måste tänka på hållning och core. Jag har fått övningar som ska stärka sätet och inte belasta ryggen så mycket och att gå till en kiropraktor borde vara lag efter att man fött barn. Hade jag inte fått ont hade jag inte haft någon aning om detta men igår grät jag nästan när hon tryckte på vissa punkter runt mitt bäcken. Så nu är det dagliga övningar som gäller för att förhindra att detta händer igen, no mercy.

Idag ska jag hänga med Älva dagen lång och ikväll är det dags för spakväll med några andra bloggare som också kommit att bli mina fina vänner. Igår bjöd Stockholm på sommar men idag är det ganska blåsigt och kallt så det blir skönt att krypa ned i en jacuzzi.

Warszawa på våren

Att återupptäcka en stad. Det var märkligt att vara tillbaka i Warszawa när staden stod i full blom. Det var nämligen som en helt ny stad. Från att ha gått i gamla stan med isande tår var det nu glassväder och jag kände knappt igen mig. Överallt var det blommor, gröna träd, uteserveringar och små parker öppnade upp sig mellan husen.

Nog för att det är mysigt med julmarknad men jag inser nu att det är vår, sommar och höst som staden gör sig bäst. Att flyga dit med LOT tar 1,5 timme direkt från Arlanda och gör Warszawa till det perfekta weekendresmålet. Och som jag twittrade i helgen; Forget about New York, Warszawa is your next weekenddestination. Prisvärt, urgod mat, lagom stort, grymma hotell, bra museum och på lagom avstånd från Sverige. Jag är så glad att jag åkte och fick se staden i sitt rätta element och jag kommer definitivt åka tillbaka. 

Häng med här för mer härliga inlägg om Polens huvudstad.

Älva, 10 månader

Förra veckan var vi på BVC på 10 månaders läkarkontroll. Älva väger 8,5 kg, är 69 cm lång och gör allt som förväntas av henne (samt lite till...). Pincettgrepp, slå klossar mot varandra och följer med i blicken.

Sömn: Jag har nu försökt få in en ny rutin med sömn två gånger per dag istället för microsömn då och då. Det bästa är om hon sover ca 9-10.30 och 14-15 men ibland spricker mitt sömnschema rejält. Vi lägger henne 19 och då äter hon välling och somnar direkt i egen säng, där sover hos ibland till 22 ibland till 01, då kommer hon över till vår säng. Hon äter en flaska välling till under natten oftast runt 01 och somnar om snabbt. Ibland kan det behövas en skvätt ersättning mellan 04-05 också för att få henne att somna om men inte alltid, och så är hon redo för dagen runt 06.
Ibland får hon för sig att inte sova mer efter 05 och det är då mitt sömnschema spricker rejält för då tar hon sin första powernap redan vid 07.30. Ja, det är svårt det här med rutiner.

Mat: På morgonen äter hon lite bröd och en halv skål mjölkfri banangröt. Vid 11.30 äter hon lunch som oftast är en halv eller en hel burk barnmat. Jag fortsätter försöka med 8 månaders burkar men hon kväljs av bitarna. Efter maten äter hon ibland lite fruktpuré eller majskrokar. Runt 14-15 tiden äter hon mellanmål vilket är smoothie/gröt/frukt och så äter vi middag 17.30 och då försöker jag få ned en hel burk barnmat inför natten men det är inte alltid det lyckas. Innan hon somnar äter hon 150-200 ml mjölkfri majsvälling. Hon äter fortfarande mjölkfritt men jag ska smyga in mjölk nu och se om det blir någon reaktion.

Motorik:  Hon ställer sig upp själv och tar 5-6 steg innan hon sätter sig ned. Kryper i raketfart. Går utan problem mellan möbler och med lära gå vagn. Allt ska undersökas och öppnar man diskmaskinen är hon där som ett skott. Allt som ligger framme sprids ut över lägenheten av Älva och hon skjuter pallar, stolar och annat framför sig genom bostaden.

Gillar:Att röja. Folk som inte träffat henne förr blir förvånade hur aktiv hon är och att hon verkligen inte är still en enda sekund. Hon älskar Aramis rum men får oftast en dörr i ansiktet när hon försöker närma sig legot. Att slänga ned saker på golvet är en annan passion och liksom att stoppa fingrar i maten. Och så är hon besatt av att titta på fåglar.

Ja som ni hör har jag fullt upp. Att vara hemma längre stunder är verkligen inte roligt så jag brukar lämna lägenheten efter lunch och vara ute med henne tills det att vi hämtar Aramis på förskolan vid 16. Vi är en del på Öppna Förskolan, gungar i parken, tittar på fåglar, hänger på biblioteket och i Dieselverkstan.

(Detta är mest anteckningar för eget bruk, förstår att det är galet trist att läsa om du inte har barn eller bebis hemma.)

Läs också
Älva 5 månader
Älva 6 månader
Älva 7 månader
Älva 8 månader 
Älva 9 månader