Ett perfekt presenttips - canvastavla

Jag har länge tänkt att jag borde göra något mer av alla fina resefoton jag har i min telefon. Jag har faktiskt nästan helt slutat använda min systemkamera när jag reser för telefonen tar så pass bra bilder att jag inte behöver släpa med en tung kamera. Jag ville också ha lite nya foton på mina barn på väggarna, för just nu dominerar bilder när de var väldigt mycket yngre, så jag slog två flugor i en smäll.

Jag tog mig äntligen i kragen och beställde hem både canvastavlor och förstoringar av foton som jag ramade in och det blev så fint - allt via Bestcanvas.se

Canvastavla betyder att ditt foto trycks direkt på en duk. Mina canvastavlor är 30x20 cm och perfekt storlek för att passa på en smalare vägg, dessutom var det väldigt prisvärda då de kostade ca 100kr/st. Du väljer själv kantdesign det vill säga om du vill att kanten ska vara invikt/vit/svart/spegelvänd. Jag valde två underbara bilder från Thailand, en där Aramis fångar bläckfisk i Khao Lak och en med Älva och Bangkok i bakgrunden. Så fina minnen!

Jag beställde två förstoringar av foton, en större av båda barnen (40x30 cm) och en mindre av Älva, Jag ramade in både i samma typ av ramar som vi har i övriga lägenheten. Älva-bilden ska bli en del av en tavelvägg jag har påbörjat och den andra fia bilden på bägge barnen ska hängas på en helt egen vägg.

Jag passade också på att köpa en julklapp till barnen som de kommer älska - nämligen ett pussel med motiv på dem själva. Det är en bild tagen i somras när de är på väg ned i poolen i Bangkok och jag älskar ALLT med den bilden. Jag valde 300 bitar för de ska orka bygga klart det utan att tröttna men hade de varit något äldre har jag lätt valt 1000 bitar eftersom jag själv älskar att lägga pussel. Förutom pussel kan du också göra muggar, musmattor, handdukar kuddar etc

Jag beställde som sagt allt detta på Bestcanvas.se och jag måste säga att det var så otroligt enkelt. Jag gjorde hela beställningen via min telefon, laddade bara upp de bilderna jag ville ha, valde vilken typ av tavla/produkt jag ville ha trycket på, storlek - och vips så var det klart. Eftersom jag använde telefonbilder var jag lite orolig att upplösningen inte skulle vara tillräckligt bra men det funkade fint och sidan varnar om upplösningen inte håller för storleken du valt.

Leveranstiden var ca en vecka och sllt kom väl paketerat och utan risk för att något skulle gå sönder. Om du också vill köpa julklappar/presenter/eller bara tavlor till dig själv så får du just nu med koden COMEFLYWITH10 10% på ett köp (gäller alla köp under 10 produkter fram till 31.12.2023).

I samarbete med Bestcanvas.se

Mina resespaningar inför 2023

Förra veckan var jag med i Jorden Runt-podden och pratade resetrender inför 2023 och här kommer mina tankar i ett utförligare version.

2023 blir första året på länge du kan åka (nästan) vart du vill med enbart pass. Tester, vaccinintyg och buntar av dokumentation behövs inte längre.Vi fortsätter boka våra resor senare och senare och är mer krismedvetna efter covid, inflationen ett faktum, räntan hög och elen dyr - men ändå visar många undersökningar att man kan snåla in på mycket men resor är helst inte en av de sakerna du vill ta bort.

Färre resor men längre

Resorna har blivit dyrare överlag. Att hitta en flygbiljett till London över helgen för 199:- är ett minne blott, likaså att ta en billig weekend till Bangkok. Att resorna blir dyrare har bland annat att göra med dyrare bränsle och färre aktörer. Jag tror vi kommer att göra färre resor men eventuellt längre. En del har sparat flera år för att göra den där drömresan till Maldiverna och kommer inte låta dyrare pris stoppa. Istället för att åka på en weekend under våren och hösten samt en vecka till Grekland i sommar väljer vi kanske långresa längre bort.

Prisvärda resmål

Mer prisvärda resmål som Montenegro, Turkiet och Albanien får ett uppsving i sommar. Liksom billigare städer som Belgrad, Vilnius och Budapest. När det kommer till längre resor kommer vi resa åt Asien och välja bort USA/Mexico/Jamaica där pirserna är skyhöga mot den svenska kronan.

All Inclusive

2023 är året då All Inclusive blir hett igen! När du väljer en resa där hotell med All Inclusive ingår i priset slipper du tänka på onödiga utgifter, du vet exakt vad din resa kommer att kosta och barnen kan äta hur mycket glass de vill utan att det gräver hål i din plånbok.

Naturen lockar

När hela södermalm går runt i friluftsbyxa är det såklart så att naturen fortfarande kallar. Vi vill bo i stugor i skogen med panoramafönster, tända lägereld, steka äpplen över elden och morgonbada i en sjö. I Asien pratar man mycket om tang ping som i stort sett betyder lägg dig ned och vila. I en tid när fler och fler lider av stress, utmattning och ångest tror jag att resandet 2023 präglas av lugn. Yoga, mindfulness, titta på vågor och vårda våra relationer går före en hel lista av bucketlistupplevelser som måste prickas av.

Nördens år är 2023

2023 är nördens år. Många vill skräddarsy sina resor utifrån specifika behov. Äta en viss maträtt på en viss plats i världen, låsa in sig på ett kloster och meditera i 10 dagar, uppleva ett ställe eller hotell baserat på en tv-serie eller film, ta tåget eller sin egenbyggda husbil och hitta små byar längs resans gång.

Instagramresandet försvinner

Instagramresandet håller på dö ut, iallafall här här i Sverige. Vi ser inte längre tjusningen med att ta en selfie på en strand dit det är kö, att stå i en röd klänning kl 04 i Milano för den perfekta bilden eller köpa glass efter färger på bild istället för hur den smakar.

Vilka fler spaningar gör du inför 2023?

Mitt 2021 i lite bilder

När jag tänker tillbaka var 2021 inte ett sånt spännande år men sen när jag kollar bilder upptäcker jag ju att jag haft ett toppenår ändå. Kolla bara in hur det sett ut här :

Året började med ett snöigt Stockholm och jag fotade mycket vinterbilder.

I februari åkte jag tillsammans med Lisa, Annika, Kataria och Sofia till Ellery Beach House på Lidingö. Jag var supernöjda med typ allt utam kanske maten. Läs mer om besöket här.

I början av mars slog till covid till hemma hos oss och när vi var på benen igen hade det nästan blivit vår. Jag gick långa promenader och försökte få igång min kondition igen, till exempel genom Gamla stan.

I april kom äntligen våren med full kraft och Stockholm exploderade i rosa blommor.

Och i maj hände det äntligen - jag klev på ett av de första flygen till Rhodos för säsongen för att jobba en vecka. 25 grader, turkost hav, underbar mat och 100% glädje in i själen. Här finns mina bästa ställen på Rhodos.

1 juni öppnade Samos upp för turister igen efter nästan 2 år utan och jag var bland de första på plats. Samos är en favoritö hos mig och jag åkte runt hela ön i en hel vecka och jobbade. Läs om mina bästa tips till Samos här.

I juni var jag också på premiärbesök på Sjöstadens skybar kul att det öppnat i våra varter men nja inget wow tyvär.

Sen blev det midsommar och en varm sådan, jag firade i Nacka i en väldigt rosa klänning.

Och sista juni fick jag min andra vaccindos och kände att nu är det väl ändå över - med facit i hand hade jag fel men tänk hur illa det varit utan vaccinet.

I början av juli åkte jag till Kroatien och jobbade. Det var första gången jag var i Kroatien och herregud så fint det var. Jag flög till Split och åkte sedan längs med hela Makarska rivieran och båt till Brac.

I juli fyllde också båda barnen år och vi firade i Småland.

Det var en hel del Småland i slutet av juli och kvällarna var magiska

I början av augusti åkte hela familjen tillbaka till Samos bara för det var så himla bra. Jag älskar ön, jag älskar hotellet Doryssa Seaside som vi bodde på och det var en 5 av 5 familjesemester.

Varje år brukar jag och Aramis ha en weekend tillsammans någonstans. I år blev det Norrköping. Bra hotell, mycket att se och göra och här kan ni läsa mer om Norrköping med äldre barn.

Sista dagarna av sommarlovet tog jag med Älva till Astrid Lindgrens värld. 6 år var en perfekt ålder för detta visade det sig och hon älskade varenda minut och varenda teater.

Och så började ÄLva förskoleklass vilket var en stor dag, två skolbarn!

I september åkte jag till Gotland för första gången någonsin. Vi hade sån tur med vädret, ön var nästan tom på turister och jag tyckte allt från Visby, till havet, till Fårö var magiskt fint.

I oktober var Stockholm otroligt vackert och vi besökte premiären av Halloween på Gröna Lund.

Sen blev det november och höstlov. Jag och Aramis åkte till London och det blev en av mina bästa Londonresor någonsin. Stan bjöd på härligt höstväder, det var nästan folktomt, inga köer någonstans och vi besökte Harry Potter WB Studio.

Och så hände det som jag väntat på i 2,5 år. Thailand öppnade för turism och jag var med första charterflyget från Stockholm till Phuket. Ja det krävdes en del papper, det var nervöst med många tester men herregud så värt. Jag nästan grät av lycka när jag gick av planet och kände den varma luften. Sedan jobbade jag i 10 dagar i Phuket, Khao Lak, Krabi och på Koh Lanta. Vilka drömdagar!

Jag kom hem lagom till julpyssel och jul.

Vilket år, vilka resor och vilka dagar. Jag längtar till resor består av 100% glädje och noll oro. När man kan boka en resa och veta att den blir av. Att inte behöva leva ett liv i distans. Men det känns som det är på gång. Att omnikron är det sista vi ser av denna pandemi. Man kan väl hoppas iallafall.

Mina resplaner 2021

Jag är en av de som tror att vi kommer kunna resa år 2021. Och då menar jag inte till stadshotellet i Gävle utan ut i den stora vida världen. Jag kanske får ångra detta inlägg om några månader men just nu är jag hoppfull. Jag tänker också att kunde man resa i Europa redan förra sommaren utan vaccin alls så varför skulle det inte gå denna sommar? Ur ett ekonomiskt perspektiv ser jag också länder som lever på turism - de kommer inte överleva en sommar till utan turister. Främst tänker jag på grekiska öarna, Cypern och andra ställen runt Medelhavet.

Kanske krävs vaccinintyg eller PCR-test men jag hoppas länder löser det där på bästa sätt.

Hur ser då mina planer ut inför detta år?

Jag har några bokade resor och väldigt många planer. Jag hade hoppats på att vi skulle kunna åka hela sommaren till Thailand men nej det kommer inte hända det har jag också förstått.

I juni ska jag egentligen på bröllop i Frankrike. Det kan vara så att bröllopet skjuts upp ett år (icke förvånande) men eftersom vi har köpt (billiga) flygbiljetter med SAS fram och tillbaka till Paris hoppas jag att vi kan åka dit i tre dagar iallafall. Hyra bil, se lite av landsbygden och en dag i Paris också. Det var 10 år sedan jag var i Paris så det är verkligen dags att åka tillbaka!

I augusti har hela familjen bokat en resa till Kroatien med TUI och där känner jag mig 100% lugn. Fri av- och ombokning till 60 dagar innan avresa, paketreselag gäller så blir resan inställd får jag tillbaka varenda öre, skulle det hända något på plats är vi också skyddade. 2020 var jag på tre charterresor med TUI och kände mig noll orolig. Hotellen tar stort ansvar, följer landets rekommendationer till punkt och pricka och det var inte svårt att hålla avstånd.

Jag planerar också en weekend i september till södra Europa, gärna Italien. Jag älskar ju Italien - sist jag var ett par år sedan, på vackra Amalfikusten.

På höstlovet hoppas jag vi kan åka till London (som vi hade planerat att göra redan förra året) och så vill jag så gärna åka bort över jul. Mina barn är lite av jul-älskare och vägrar egentligen att resa bort då men kanske kan man få till en resa på jullovet efter själva julafton. Thailand står högts upp på listen men där tvivlar till och med jag på att de öppnat helt så nu sneglar jag på Zanzibar. Och förhoppningsvis kan man våren 2022 återvända till Thailand, fingers crossed! Hur ser dina planer ut?

Hur är det att resa till Grekland år 2020?

I början när det uppdagades att jag skulle till Grekland och jobba var det med blandade känslor. Resor kändes så väldigt främmande, skulle det vara samma sak med munskydd eller har allt som är härligt lagts under ett lager Corona?

Men så tänkte jag att alltså man får resa nu inom Europa nu, det är bara att ge sig av. Smittorisken på ett plan är inte värre än i tunnelbanan och alla som reser till Grekland från Sverige måste ha ett covid-19 test med sig som inte är äldre än 72 timmar. Och det finns inget säkrare än att åka med TUI. Visar det sig att du testar positivt innan resan får du boka om kostnadsfritt, hamnar du i karantän står bolaget för alla extra kostnader och blir du sjuk står TUI för sjukhusbesök och hemresa. Jag skulle nog tveka att boka och resa med Ryan Air just nu men att resa med ett charterbolag som har paketreselagen i ryggen känns väldigt säkert. Vissa säger att Grekland är alldeles för krångligt att åka till och det är bättre med Spanien eller Kroatien. Jag är benägen att inte hålla med. Jag kan hålla med om att Grekland ändrar regler med väldigt kort varsel men jag tycker också det känns mer säkert att de kräver negativa test och testar på flygplatsen istället för att öppna för alla och sedan inte ha koll på smittan alls.

Hur känns det nu då efter en vecka på Kreta? Så mycket bättre än vad jag hade kunnat föreställa mig! Den där känsla att frihet och reslust infann sig redan på planet. Jag som är flygrädd hade en ljuvlig flygning där jag fick gå in till piloterna, det var knappt några luftgropar, minimalt med spring i gångarna och väldigt tyst och lugnt. Jag tyckte munskyddet inte var ett problem då du får ta av det när du äter och dricker. Väl framme på Kreta var vi mest i miljöer där munskydd inte behövdes. Det hade säkerligen varit annorlunda om vi gått runt i Knossos i fyra timmar i 34 grader med munskydd men man får liksom anpassa aktiviteterna efter år 2020. Och framförallt kändes det inte konstigt. Mycket var precis sig likt. Cikadorna spelade som om 2020 var ett vanligt år, solnedgången var magnifik som alltid, havet var kristallklart och hade en temperatur på 29 grader, frappen var iskall, lantbrödet frasigt och tzatzikin krämig. Det luktade Medelhav, värme, solmogna tomater och oliver.

Och nu vill jag såklart bara fortsätta resa. Och jag tycker inte flygplanet eller munskydd ska avskräcka er - men jag har också all respekt för er som inte är riktigt redo än.

Här ska jag svara på de vanligaste frågor jag fick under min resa och även berätta hur känslan var. Och jo jag fick också kommentarer om att jag borde åka hem, jag borde inte resa mitt i en pandemi men vet ni alla gör vi våra val. Detta var en jobbresa men jag kunde också åkt privat. Att testa sig innan man reser och när man anländer tycker jag känns väldigt tryggt och ett bevis på att jag inte sprider smitta. Sverige har inte en kurva som stiger, har man symptom stannar man hemma och jag tycker det var lättare att hålla avstånd på Kreta än i Stockholm. Jag får en känsla av att flygskammen är ett minne blott - det nya heter coronaskam.

Måste man testa sig för covid-19 innan man resa till Grekland?

I skrivandets stund måste man det ja. Bokar du en resa med TUI bjuder de på ett covid-19-test. Barn under 10 år behöver inte testa sig. Tre dagar innan avresa får du en länk via mail där du ser vart i Stockholm du ska testa dig och så får du även boka tid. Jag testade mig i World Trade Center vid Centralen, det var supersmidigt. Jag kom dit på utsatt tid, visade pass, fick följa med en sköterska in i annat rum och själv göra testet med en tops i halsen. Dagen efter fick jag testsvar på SMS och också länk till dokument med resultat, tidpunkt, passnummer som skulle visa upp när vi landade.

Vad krävs för inresa i Grekland som svensk medborgare?

Just nu krävs negativt pcr test inte äldre än 72 timmar vid ankomst, antikroppstest räcker inte. Du måste också fylla i PLF-formulär där du besvarar vem du är, hur länge du ska vara i Grekland och vart du ska bo, ca 12 timmar innan avresa får du sedan en QR kod via mail som du måste kunna visa upp på flygplatsen både i Sverige och i Grekland - utan den får du inte resa. Detta för att de ska kunna hitta dig om de skulle behöva samt att e ska ha koll på hur många turister som är i landet. OBS: Varje vuxen bör ha en egen QR-kod.

Testar de turister även när man landar?

Ja ibland hela planet och ibland stickprover. Sedan bör du hålla dig i egen karantän på hotellet i 24 timmar, skulle det visa sig att du testat positivt för covid-19 kommer du evakueras till ett karantänhotell i två veckor. Detta är extremt ovanligt skulle jag säga eftersom alla gjort negativt test 72 timmar tidigare . Men absolut det kan hända.

Är flygplanen fullsatta?

Alla platser är till salu hos de flesta flygbolagen. När jag reste var planet ned till Kreta halvfullt men när vi åkte hem var det ytterst få platser lediga. Du kan alltså inte förvänta dig att varannan plats är tom, precis som du inte kan förvänta dig att alla bussar ska vara halvtomma.

Hur var flygresan?

Så väldigt lugn. På flygplatsen och på flygplanet måste barn över 6 år ha munskydd. Inget hade några problem med dessa regler förutom män runt 60 som tycker att det är väl inte så himla noga. Och som man älskar flygvärdinnor som till slut ryter till och förklarar som för ett förskolebarn att nu säger jag inte till dig en gång till - sätt på dig munskyddet. Personalen uppmanar att sitta still som mycket som möjligt, endast två i kö till toaletten och du får inte stå i gången. Dryckesvagnen kommer en gång under resan och då uppmanas du köpa allt du behöver under resan - både dricka och snacks (även kaffe). När du reser med TUI föreställer du mat tillsammans med din bokning, du kan inte köpa mat på plats. All mat kommer ut på en gång, det finns inte längre brödkorgar och du får inte kaffe/te efter maten - för att undvika spring.

Måste man ha munskydd när man reser?

Ja och nej. För alla resor gäller att du måste ha munskydd på flygplatsen och på flyget. Sedan har olika länder olika regler. På Kreta behövde du ha munskydd i bussar, på båtar, i butiker, när du går runt i städer bland andra personer. Du behöver inte ha munskydd när du ligger vid poolen, på stranden, när du sitter och äter och dricker på restaurang/café.

Var hotellen och stränderna tomma?

Nej det var de inte. En del hotell har inte öppnat för säsongen men de som är öppna och som vi besökte hade inte fullt men ca 75% beläggning - och då ska man komma ihåg att september är också lågsäsong. De flesta gästerna kom från England, Holland, Danmark och Sverige. Däremot har ju säsongen varit rejält förkortad för hotellen som inte öppnade förrän mitten av juli och jag lider verkligen med dem.

Stränderna var inte tomma och de riktigt populära platserna som Seitan Limani och Balos var fulla av folk. Men mindre ständer var varken tomma eller fulla och en hel del mindre strandremsor hade inte parasoller och solsängar till uthyrning i år.

Hur fungerar All Inclusive?

Olika för olika hotell. En del har buffe där du tar själv men du måste ha munskydd och handskar när du hämtar maten. Andra har buffé bakom glas där du får peka vad du vill ha och personalen serverar. Där hade enbart personalen munskydd men inte gästerna.Jag testade både och tyckte varken det ena eller andra var ett problem. Utbudet är det samma som tidigare men kärlen där maten serveras är mindre och ofta i portionsglas

Går det att hålla avstånd?

Ja utan problem. Vid poolen och stranden är avståndet större mellan solstolarna. På hotellen krävs i stort sett tidsbokning till allt för att det inte ska bli för mycket folk. Sittning i restaurang, gym, träningspass, barnaktiviteter. Nästan alla barer/restauranger har slopat menyer och istället svanar du en QR-kod för att få upp menyn på din telefon. Skyltar uppmanar till avstånd, det är markerat var du ska köa och varannat bord på restauranger får du inte sitta vid. Det finns handsprit i varenda hörn - verkligen överallt. På varje bord i caféer, restauranger, på hotellrummet, vid poolen, i gymmet.

De flesta jag träffade tyckte det kändes säkrare att vara på Kreta än hemma

Kan man göra utflykter?

Ja. I hade egen bil vilket jag tycker är absolut smidigast. Du slipper munskydd och du slipper passa tider. VI gjorde flera utflykter på egen hand. TUI har självklart fortfarande utflykter också och antalet gäster på bussar har reducerats betydligt.

Finns det barnklubbar och aktiviteter?

Ja barnklubbar sker utomhus liksom alla aktiviteter. Vattenland är öppet som vanligt men har utökat rengöringen av kanor och pool.

Är butiker och restauranger öppna?

Ja i Chania stad var i så gott som allt öppet som vanligt. Allt är stängt midnatt - 06 men efter jag alltid sover då märkte jag inte av det.

Andra frågor? Ställ dem i kommentarerna!

Hur jag tror corona påverkar vårt resande

Jag tror corona kommer att påverka vårt resande i flera år. Hur är omöjligt att säga men det känns långt bort att vi kommer ta en weekend till Hong Kong eller resa till USA för under 3 000:- . Här är vad jag tror kommer att hända på kort sikt i resebranschen.

Paketresor får ett rejält uppsving

Charter och paketresor må vara hånat för ett halvår sedan men när pengar ska betalas tillbaka för resor som aldrig blev av - då är det paketreselagen som står stabilt när de andra faller. Jag hade en resa till Mexico med TUI som blev inställd och vartenda öre kom tillbaka in på kontot utan att jag behövde göra något alls. Då är det värre att få tillbaka pengar för en inställd flygresa med Norwegian eller annat flygbolag. Och nej såklart är det inte alltid en paketresa som behövs men jag tror ändå att paketresor får ett uppsving efter detta liksom extra bra avbokningsskydd - vi kommer inte ta resor för givet längre. Och vi vill inte kasta bort våra pengar.

Dyrare flygresor

Ofrånkomligt. Det kommer inte gå lika många flyg till lika många destinationer. Från att kunna välja 4-5 bolag med direktflyg till Thailand från Stockholm kanske vi inte kommer ha direktflyg alls. Bolag kommer inte kunna erbjuda 10 olika flyg till London per dag och det kan bli krångligt att ta sig till ställen som inte är lika populära.

Weekends får vänta

Att trängas på Oxford street i London eller köa till Colosseum i Rom känns inte så lockande. Kanske får secondary cities ett uppsving men jag tror nog det är skogen och den öde stranden som får det stora svinget. Weekends spenderas nog mer på hemmaplan eller i naturen, vandring i berg eller på lyxiga hotell utanför städer.

Vi överväger mer noga vart vi åker

Kanske känns inte norra Italien så lockande? Jag tror ingen vallfärdar till Sverige. Kanske överväger vi två gånger att åka till gömda byar i Peru för vad händer om vi måste ta oss hem snabbt?

Vi flyger mest inom Europa

Att sitta instängd i ett flygplan med 300 andra personer lockar antagligen inte som förr också många kan nog stå ut 3 timmar till Medelhavet men att dela luft i 12 timmar går nog bort för många. Likaså om du blir sjuk på resmålet. Insjuknar du i Spanien vet vi att sjukvården är god, vi är inom EU och det kommer nog gå att ta sig hem. Värre är det kanske om du befinner dig på en liten ö i Maldiverna eller någonstans där du inte vet hur sjukvården faktiskt ser ut och känns trygg.

gran canariapalms.jpg

Färre flygbolag, resebolag och hotell

Ja ju längre denna kris pågår desto fler bolag går omkull. De flesta hade det tufft redan innan pandemin och nu balanserar de flesta på gränsen. Kommer All Inclusive hotellen överleva? Kommer lågprisföretagen falla först? Hur gör hotellen för att hålla smittan borta? Det kommer bli färre aktörer men det kommer också finnas krav på hur alla jobbar vidare med smittspridning etc.

En Juicebar - från Kap Verde till Södermalm

Hur många gånger har man kommit hem från en resa och tänkt “åh jag borde öppna ett sånt där litet gulligt Bed and Breakfast här hemma” eller “den där salladsbaren skulle vara klockren på Södermalm”. Men så slängs man tillbaka i vardag, jobb och de där drömmarna och visionerna faller i glömska. Men inte för Mathias Söder. När han besökte mitt och många andras absoluta favoritställe Cape Fruit på Sal, Kap Verde fick han samma känsla som jag. Det här borde man öppna i Stockholm. Men istället för att glömma bort det gick han faktiskt vidare och gjorde just det - öppnade samma typ av koncept! Först blev det en juicevagn i Tanto och sedan ännu ett ställe i en större lokal i Hammarby Sjöstad.

Cape Fruit på ön Sal besökte jag för några år sen och kärlek uppstod direkt. Hänggungor, färgglada bord, himmelska fruktjuicer, pannkakor och mycket vegetariskt. Cape Fruit drivs av en fantastisk kvinna från Portugal som heter Carolina. Hennes motto är att erbjuda en meny som är så hälsosam som möjligt och allt ska lagas från grunden.

Det krångliga med att ha en restaurang på Kap Verde är dock att det är lite svårt med råvaror på grund av att ö-gruppen är halvt isolerad ute i Atlanten. Ön Sal består nästan enbart av sand och här växer inte mycket alls. Därav ändras menyn på Cape Fruit från dag till dag beroende på vilka råvaror som kommer med båten eller vad som finns i köket. Till exempel blir det mer mango och ananas på menyn under sommarmånaderna. Läs mer om Kap Verde här.

Cape Fruits motsvarighet öppnades av Mathias i Stockholm 2013 i Tantolunden. En fin juicevagn som erbjuder fantastiska juicer och smoothies samt härliga bowls precis vid vattnet. Här ringlar kön lång på helgerna när halva Stockholm promenerar Årstaviken runt. Och recensionerna av stället är i topp!

Fem år senare öppnades filial nummer två i Hammarby Sjöstad, En Juicebar på Fredriksdalsgatan. Här finns samma härliga juicer och smoothies, sallader, wraps, bowls och brunch på helgerna. Det mesta är vegetariskt och mycket är också veganskt. Det finns gudomliga raw food kakor och en nice cream som slukas av alla. Brunchen ska tydligen vara helt amazing - jag har inte hunnit prova den än men lovar att skriva om den så fort jag varit där!

Den mest populära smoothien är grön och heter As Green as it Gets - den innehåller avocado, spenat, dadlar, äpple kiwi och lime. Ja ni hör ju själva hur himla god den är. De har också barnsmoothies på menyn en med jordgubb/banan och en med choklad/banan.

De två mest populära bowls är också mina favoriter. Den till vänster är The Original Aciabowl som innehåller açai, granola, kokoschips, jordgubbar, blåbär, jordnötssmör och banan. Min 9-åring slukade denna och frågade vad glassen var gjord på - gott betyg eller hur? Den till höger är en magisk Snickers Nicecream Bowl med jordnötssmör, kakao, banan, havssalt, havremjölk, mörk choklad, vanilj, jordgubbar och nötter.

Inredningen påminner mycket om Cape Fruit på Kap Verde men även om ett mysigt strandhak i Thailand. Lampor och grönska i taket, bord och stolar av bambu, på en platå kan du sitta vid låga bord på mysiga dynor och självklart finns en hänggunga.

Jag har verkligen hittat ett favoritställe och nu med deras nya härliga uteservering är det här ni hittar mig i sommar.

Jag älskar när personer följer sina drömmar, det är sånt här som får mig att tänka att jag borde också och det är på dessa ställen jag vill lägga mina pengar och inte på de stora cafékedjorna. Dessutom är allt här hundra gånger godare. Heja inspiration från resor och att följa sina drömmar.

Läs mer om En Juicebar här.

Tankar om Corona och resande

Jag kan inte som resebloggare och verksam i resebranschen låta corona-viruset passera utan att nämna det.

Jag har inte varit ett dugg orolig för min Mexicoresa om tre veckor. Och det är jag väl fortfarande inte. Men däremot kanske lite orolig att hotellet i Mexico hamnar i karantän och att jag och Älva inte kommer hem. Jag går helt på UD:s råd och just nu avråder de enbart från att resa till Kina. Varken jag eller Älva är i en riskgrupp då barn verkar drabbas lindrigast av alla och jag har inte nedsatt immunförsvar. De som drabbas värst är de över 80 och de som redan har annan sjukdom - precis som med vanlig influensa.

Jag är också övertygad om att det väldigt snart är lika lätt att bli smittad på tunnelbanan som på ett charterflyg till Mexico. Tänk er i helgen när sportlovet är slut och alla glada skidåkare kommer hem från Italien. I dessa tider skulle jag säga att alla är lite småsnuviga och det är helt omöjligt att veta vem som bär virus och inte. Något säger mig att det skulle bli alldeles för dyrt att testa alla som varit på ett flygplan och är småsnuviga. Jag förespråkar mycket handtvätt, nys i armvecket och stanna hemma när du är sjuk. Just nu har Sverige 11 smittade och Mexico ingen vilket betyder att det är farligare att stanna i Sverige, egentligen. Det enda jag inte skulle göra är väl att sätta mig på ett kryssningsfartyg - där tror jag chansen att bli fast är ganska stor.

Men med det sagt är det svårt att inte bli indragen i denna hets som råder i Sverige just nu. Det är exakt som när svininfluensan kom, folk fick panik, tog ett vaccin som inte var klart och ja så gick det som det gick. Det var för övrigt en pandemi där dödligheten var lägre än vanlig influensa men vi skrämdes till att tro att undergången var nära. Jag försöker undvika att läsa Aftonbladet (för att inte tala om katastroftänket på Expressen) som försöker få detta större än vad det är och jag läser hellre DN där det känns som källkritiska journalister rapporterar. Det jag ser som väldigt farligt här är de som sprider smörja på nätet och jag litar helt på expertmyndigheter. Folk avbokar nu resor i panik som har kostat runt 50 000 eller mer utan att få ett öre tillbaka, handspriten är nästan slut på apoteket, munskydd är det nya svarta och alla vill semestra i Sverige i sommar.

Men med allt detta sagt, skulle läget ändras, UD går in och avråder, det blir ett utbrott i Mexico så får jag nog göra om mina reseplaner, tyvärr. Men i dagsläget har jag pratat med läkare och personer som jobbar på WHO och ingen av dem har sagt att jag borde avboka min resa.

För er som inte är rädda - det är nu ni kan göra riktiga reseklipp. Speciellt där den asiatiska marknaden varit väldigt stor. Tänk flygbiljetter till Thailand, Malaysia och Maldiverna. Men charterresor inom den närmaste tiden när folk helst stannar hemma kan du också spara massor på, just nu halva priset, minst. Och kinesiska bolag ger i stort sett bort sina flygbiljetter.

Resor jag inte vill göra

Finns det resor jag inte vill göra? Som jag faktiskt skulle tacka nej till? Trots att resa är mitt största beroende och intresse? Jo visst är det så.

Lisa skrev en rolig lista om resor hon inte lockas av. Jag blev inspirerad och gjorde en likadan - för visst finns det typer av resor och resmål som jag faktiskt inte vill lägga tid på. Och detta är min individuella lista. Alla gillar vi olika och det respekterar jag till 100%.

Familjesemester med tält/husvagn

Jag gillar ju hotell - så är det. Att sova i tält, få ont i ryggen, svettas på kvällen, frysa som en hund på morgonen - nej tack. Att all packning är lite fuktig, mygg som surrar natten lång och tvångstankar att man inte får bli kissnödig på natten gör att jag med 100% säkerhet kommer behöva kissa - livrädd mitt i skogen i mörker. Husvagn är lite samma sak fast på Böda camping. Sen förstår jag charmen med husbil genom Nya Zeeland men har jag möjligheten att välja kommer jag alltid välja hotell.

Bestiga höga berg

Jag triggas inte av att springa långa lopp, lyfta tyngre och tyngre, simma över sjöar eller klättra upp på höga berg. Att lägga mina semesterdagar på ett äventyr som känns mer som en plåga, nej det kommer inte hända. Hur härlig belöningen än är på toppen.

Surfresa

Jag är för gammal. Jag kan gilla tanken på att lära mig surfa men jag ser framför mig ramla i höga vågor, hamna under brädan och bryta både armar och ben. Detta har också att göra med att jag ser personer i min ålder som just gör det - kommer hem från surfresor i paket.

Antarktis

Visst kan det se fint ut men det är för kallt. Jag gillar varma resmål och även om jag kan tänka mig att foton från Antarktis skulle bli spektakulära så nej. Att bara se is, sitta i en båt och inte känna sin tår och fingrar - nepp! Inte min kopp med te - hur fina bilder jag än jag få.

Dubai

Jag har varit i Dubai och tyckte väl kanske inte att det var wow. Lite för mycket lyftkranar runt stranden, lite för dyrt och lite för mycket fejk. Och det är en sak som inte lockar. Men nu när jag lärt mig mer om Dubai i och med olika granskningar blir jag ännu mindre sugen - gästarbetare som behandlas som slavar, kvinnoförtryck i de flesta former, förtryck mot homosexuella och det här med mänskliga rättigheter verkar inte vara Dubais grej.

Finlandskryssning

Jag är ingen kryssningsperson överhuvudtaget. Men att kryssa i Karibien och besöka paradisöar skulle jag kunna leva med även om jag får en känsla av instängdhet på fartyg. Men just det här med Finlandskryssning har jag gjort två gånger och nej det är inte för mig. Ingen sensation när det kommer till maten, mycket fulla människor, inredning som går i krom och så mina tankar som hela tiden går till Estonia.

Indien

Nej jag har verkligen inget sug till Indien - alls. Jag ser bara framför mig kaos, magsjuka, hetta, kor på leriga vägar och en enormt trängsel.

Vilka resor vill du inte göra?

Här kan man också också läsa om vilka resor Annika inte drömmer om. Där man också kan läsa om att jag faktiskt fått henne att omvärdera charterresandet! Hade jag skrivit denna lista för ett par år sen hade charter också funnits på denna lista men nu när jag jobbar i branschen har jag insett att det är skillnad på charter och charter. Att det finns produkter som är femstjärniga drömmar och allt är verkligen inte stora komplex vid en brun strand som är fullpackad med folk.

Resetrender 2020 - mina spaningar

Som ni kanske minns var jag med och trendspanade hos Resa medvetet i december med fokus på hållbart resande i framtiden. Men hur tror jag då de stora restrenderna ser ut 2020 mer allmänt? Jo de kommer här:

Andra resmål än de vanliga

Vad betyder det egentligen? Jo att folk nöjer sig inte med London längre utan nu vill man se Manchester, Liverpool eller Brighton. Glöm Paris nu vill vi till de små franska byarna där ingen varit tidigare och se det riktiga Frankrike. Vi kanske inte väljer Grekland på sommaren utan vill upptäcka Georgien eller Albanien. Eller som jag som valde Boston i höstas och inte NY. Min spaning hos Resa Medvetet löd Vi kommer att leta nya platser att besöka när turismen tyvärr förstört vissa platser. Det är en svår ekvation, resenärer vill gärna ha det oupptäckta men samtidigt ha alla bekvämligheter som finns på de mer kända destinationerna. Komma närmare det lokala är en trend som vi kommer se öka, bo på homestay, äta hemma hos en familj etc

Slow travel

Med det menar jag inte att alla tar tåget överallt. Det betyder att vi reser mer långsamt. Tar flyget till Bangkok men upptäcker Thailand med tåg. Flyger till England och upptäcker landet på en flodbåt. Istället för att kryssa länder på en checklista upplever vi olika saker på en destination.

Surfa

Den senaste tiden tycker jag fler och fler upptäcker surfing. Jag är inte inkluderad i detta men oj vad många som reser till Bali, Filippinerna, San Sebastian eller Kap Verde för att kombinera en härlig semester med surflektioner.

Uppleva hotell

Destination blir mindre och mindre viktigt men däremot blir boende allt viktigare. Eko-hotell, spektakulära djungelhotell, trädkojor, hus av glas, pooler på våning 84 och All Inclusive-hotell med fine dining.

Teknik

Eftersom vi numera reser utan att släppa telefonen litar vi också på att den ska ge oss de bästa tipsen. Appar med lokala guider, restaurangappar, instagram som visar drömresmålet och inom kort AI - min spaning i en tidigare intervju var att personalisering kommer bli allt större i resebranschen. Likt Netflix tror jag artificiell intelligens kommer få en större roll i detta.

Gruppresor

Man kan håna, säga att det är enbart för pensionärer men jag tror detta kommer växa och växa. Det handlar inte om att vara lat och inte orka leta själv - det handlar om att få resan rätt paketerad, med en fantastisk guide som ger dig en djupare förståelse för resmålet och få resa med personer du inte känner men som till 99% är lika intresserade av resmålet som du är. Du får kanske följa med en local hem, hitta gömda bakgårdar, göra din egen kokosmjölk och bli 100 upplevelser rikare på köpet. Det handlar om att komma närmare resmålet. Min resa till Amalfikusten med en grupp var en av livets bästa.

Mat

Mat har alltid spelat stor roll på resan men jag tror att nu vill vi inte bara äta på lyxrestauranger utan upptäcka mikrobryggerier, besöka lokala bondgårdar, se hur de gör sin fantastiska olivolja, prova veganalternativ och fiska upp hummern du sedan ska äta.

Vad tror du? Har du några andra spaningar? Fyll gärna på bland kommentarerna.