Happy friday

Det är fredag! Och inte vilken fredag som helst eftersom det utlovas 26 grader och inte ett moln. Som vi har väntat! 

 

FullSizeRender.jpg

Stockholm är gudomligt vackert just nu med en explosion av gröna träd, ni vet så där knallgröna som träd är i maj. 

IMG_7076.JPG
IMG_7078.JPG

Jag har äntligen klänning utan strumpor, jag har bytt jacka mot kofta och på lunchen ska sommarskor till barnen inhandlas. Sedan ska jag äta glass med trollen efter hämtning och blåsa såpbubblor på gården.

Ikväll ska min vän Anna komma på middag sedan ska vi på körkonsert och promenera i försommarkväll. Kan vi inte bestämma att så här ska alla dagar vara till den sista augusti?

Drömmen om Norge den 17 maj

Idag firar vi Norges nationaldag genom att prata om en resa jag är så sugen på att göra. En resa som är så olik mig men som har växt sig starkare ju längre tiden gått.

Lofoten

Bilder lånade från Visit Norway

Jag har aldrig haft en dröm om Norge, kalla platser brukar inte intressera mig och det ligger lite för nära Sverige. Men så såg jag bilder från detta ställe och nu kan jag inte sluta tänka på det. Jag är inte så sugen på att uppleva vinter där men sommaren tror jag är ren magi. Jag tänker mig en sensommarresa dit, när höstsolen skiner och träden färgar landskapet i eldlika färger.

fishing-boats-hamnoy-lofoten-norway - 2-1_c932112b-ec27-4ff9-8e69-587fe4577f15.jpeg

Jag vill åka dit och fota, åka båt, äta fisk och bara vara. Lofoten består av fem öar och man kan paddla emellan dem vilket vore mäktigt.

Jag är ju varken vinter- eller äventyrsresenär men detta vill jag boka på studs. Tyvärr kostar flyg till Lofoten en smärre förmögenhet just nu men ja detta är en av de där resorna jag inte kan släppa. Jag är också sugen på Bergen och Hurtigrutten såklart men det är Lofoten som dröjer sig kvar i mitt minne som den där resan jag vill göra så snart jag bara kan.

Jag har också blivit inspirerad av ett gång bloggar som varit där här kommer några härliga länkar

Min guide till Korsika - vart, när och hur?

Jag visste knappt något om Korsika innan jag kom dit. Jag hade sett bilder på turkost hav och fina stränder men det var i stort sett allt. Vänner sa till mig att ön är den bästa runt hela Medelhavet och det är ju att sätta ribban högt. Och ja de hade nog rätt!  Korsika är verkligen så fint, så mycket mer än bara stränder och nu vill jag bara tillbaka, gärna med familjen.

Men vart på Korsika ska man åka då och när och hur? Här ska försöka besvara alla frågetecken kring denna ljuva ö som är så värd ett besök eller fler!

Hur reser man till Korsika?

IMG_6973.JPG

Korsika hör till Frankrike, ön ligger precis ovanför Sardinien och du kan flyga direkt till Korsika eller till Nice (som jag gjorde). Från Nice flyger du sedan vidare med Air Corsica i 40 minuter. Under sommaren kan du också åka båt från Nice till Korsika, vilket tar runt 5 timmar. En hel del charterbolag har numera resor till olika delar av Korsika, en del flyger direkt och en del har flygbyte i Nice. Många researrangörer anordnar också vandring- och yogaresor till ön.

Det bor cirka 300 000 personer på ön och alla talar franska men de har också ett eget språk som heter Korsikanska (påminner mer om italienska än franska).

 

Vart på Korsika ska man åka?

(Bild lånad från Korsikas turistbyrå)

Västkusten

Korsika kan delas i västkusten, där jag reste, och östkusten. Västkusten består av städer som Ajaccio och Calvi, små pittoreska byar, fina badvikar och fantastiska klippor och berg. Här finns de finaste stränderna kring Calvi och Propriano. Propriano ligger söder om Ajaccio och sägs vara en plats där allt finns om du vill slippa åka runt på din semester. Fina stränder, vattensport och grönskande berg samt bergsbyar att besöka. Många charterbolag åker till Calvi och till L´ll Rousse, strax norr om Calvi.

Östkusten

Östkusten är mer platt och har milslånga stränder. Här hittar du Santa Giulia beach och Palombaggia som ska vara Korsikas absolut bästa och mest barnvänliga stränder (nära Porto Vecchio på kartan). Om du landar på Bastia flygplats (Norwegian flyger hit direkt från Stockholm)  tar det drygt två timmar att köra ned till Porto Vecchio.

Södra Korsika

Bonifacio ligger längst söderut och ska tydligen också vara magiskt - en stad högst uppe på vita kalkstensklippor. Från Bonifacio kan du ta färjan över till norra Sardinien, båtresan tar bara en timme.

Du kan hinna med hela Korsika på en vecka men då blir det mycket restid och mindre strandtid.

Här kan du läsa fler tips om Korsika och se bilder från de olika städerna.

 

Jag flög till Ajaccio som är Korsikas största stad. Här finns en del stränder, många hotell, butiker, marknader, restauranger etc. Det var här Napoleon Bonaparte föddes på 1700-talet och hans hus finns kvar som stadens största turistattraktion.  Bilderna här nedan är från Ajaccio.

IMG_6818.JPG

Besöker du Ajaccio får du inte missa att åka ut på udden där landskapet är otroligt, du kan gå längs små stigar, få en sagolik utsikt medan solen går ned i havet. (Se bilden ovan).

 

Vi fortsatte sedan med bil till Cargese, även kallad den grekiska byn. Vägen mellan Ajaccio och Cargese ser ut så här (nedan). Alltså så njutbar bilfärd.

I Cargese stannade vi för en promenad, lite lemonad och för att ta massor av foton. Cargese är en vackert som en dröm och jag ville bosätta mig i varenda hus som hade färgglada fönsterluckor, rosbuskar och citronträd i trädgården.

IMG_6904.JPG

 

Vi åkte vidare till Piana som är ett måste enligt mig. En svindlande utsikt, klippformationer och jag har aldrig haft finare vy från ett hotell någonsin, Hotell Les roches rouges är enastående.

IMG_6897.JPG
IMG_6886.JPG

 

Vår resa fortsatte till Porto där vi åkte båt ut för att titta på klippor och grottor. Vägen till Porto är mäkta populär, heter Les Calanches och ser ut lite så här.

 

Porto är ett litet ställe som exploderar av turister på sommaren - mysigt men litet. Här åkte vi båt vid höga klippor och nära dunkla grottor. Vattnet var så klart att vi kunde se fiskar och koraller. Området är en marinpark och de gör allt för att skydda sin strandremsa. Du ser inte en enda plastpåse eller flaska flyta i detta vatten, du får bara fiska vissa fiskar, endast speciella båtar får åka ut här och det är stränga regler för att behålla havet så rent som möjligt.

FullSizeRender.jpg

 

Bilresan gick vidare till Calvi och den resan var fantastisk men den tar tid (räkna med 4 timmar). Det är s-formade vägar över bergen, vägen kantas av kastanjeträd, kor, grisar och snötoppade berg. Ta med dig åksjukepiller och kamera - två saker du verkligen behöver under denna färd!

 

Calvi är en mysig stad med mycket hotell och en underbar inramning. Mitt i stan ligger en hamn fylld av yatcher och det är hit kändisar åker för att gömma sig bakom stora mörka solglasögon och dricka bubbel. Staden har både en lång sandstrand (4 km) och klippbad samt ett litet badtåg som rullar från staden till stranden.

Calvi har en citadell, små mysiga gator att gå vilse i och inramningen är det inget fel på som ni ser på bilden ovanför. Om man vill kan man sedan fortsätta runt ön till Bastia, det tar 1,5 timme från Calvi med bil.

 

Måste man hyra bil?

Absolut inte men vill du se så mycket som möjligt av ön underlättar bil. Vill du inte köra har Korsika en järnväg där tåg kör mellan Calvi, Bastia och Ajaccio. Det finns också busstrafik som trafikerar hela ön.

Vägen mellan Ajaccio och Calvi som jag åkte sägs vara en utav de vackraste vägarna i hela Europa. Det tar tid att åka men landskapet är helt otroligt med bergstoppar, skog, panoramavy och små städer och byar. Du håller andan i varje kurva och var inte förvånad om du måste backa för att ge plats åt en buss eller tvärnita för att ett gäng griskultingar plötsligt bestämmer sig för att gå över vägen.

Les Calanches är en väg kantad av klippiga berg. Den är Korsikas mest fotograferade väg och ni kan ju se varför. Mäktigt! Ha med i beräkningen att åka över bergen tar betydligt längre tid än att åka på motorvägarna.

FullSizeRender.jpg

 

När ska man åka till Korsika?

Maj-oktober är den allra bästa tiden. I april är det fortfarande ganska kallt och regnperiod men när vi var där i maj var det runt 25 grader och 20 i havet. Vår guide sa att den allra bästa tiden är september då turistsäsongen är över, det är runt 28 grader och havet är ljummet.

 

Är Korsika barnvänligt?

Ja, speciellt östsidan med sina långa stränder och Calvi med både stränder, ett litet tåg och mysig stadskärna.

 

Hur är maten på Korsika?

Fisk och skaldjur är såklart Korsikas bästa gren. Men även charkuterier, lagrade ostar och influenser både från det franska och italienska köket. De serverar en himmelsk squash, lite friterad med en tomatsås till. Kastanjemjöl används i de flesta bakverk och efterrätter och testa deras lokalproducerade nougat som är sötad med honung. Ett tips är att besöka en marknad för att handla på dig en härlig picknick.

Jag åt en makalös sparristallrik, spröda jordgubbsbakelser, svärdfisk, torskrygg i kokosmjölksskum, ostbricka med fikonmarmelad, fisksoppa, citronpaj, nutellamilkshake och ett berg av croissanter. Jag kan också rekommendera deras egenproducerade torra vita vin och olivoljan som inte går av för hackor.

När du åker bil genom Korsika stöter du på både grisar, kor och vildsvin som strövar fritt omkring på vägar och skog. Jag tror det är därför deras charkuterier och kött smakar extra bra - glada djur ger gott kött.

 

Är Korsika bra för vandring?

Korsika är som gjort för vandring. Du kan göra dagsturer i stort sett överallt men från Piana där jag var finns massor av bra leder. Vandra i det otroliga landskapet som påminner mer om Alperna än Medelhavet, njut av utsikten och se de gröna kullarna och röda bergen. 

Det finns långvandringar som tar 10 dagar, en från havet till bergen (Tra mare e monti) och en från kust till kust (Mare a mare nord). Är du ett vandringsproffs finns här också Europas tuffaste vandringsled, Grand Randonné 20, som går diagonalt över Korsika. Den är 17 mil lång, ligger på 14000 höjd och tar över två veckor att gå - om du letar efter en rejäl utmaning så att säga.

 

Är Korsika dyrt?

Korsika håller samma prisnivå som sina grannar, Frankrike och Spanien. Just denna fråga är svår att besvara vart man än reser för det finns ju budgetalternativ och lyxvarianter överallt. Det finns lokala krogar som är billigare än i Sverige och det finns finrestauranger som är betydligt dyrare. En del hotell är billigare och vissa dyrare. Men överlag så följer Korsika priserna i grannländerna.

Här tipsar jag om hotell och restauranger på Korsika.


 

Jag gjorde denna resa tillsammans med Clara och Sarah. Ni vet att jag älskar att resa tillsammans med nya personer för något utav det bästa med att resa är ju just alla människor man lär känna. Vi hade så fina dagar och med denna bild nedan kan ni se hur himla härligt Korsika var även när man tror att ingen fotograferar.

Läs alla mina inlägg om Korsika här


Denna resa var en pressresa men tankar, bilder och åsikter är helt mina egna.

Helgen i bilder

Den här helgen började med fredag ( se där!) och strålande väder i Stockholm. 

FullSizeRender.jpg

Jag hämtade hem en misstänkt snuvig Älva, vi åt god middag och hade det allmänt bra hela familjen. 

FullSizeRender.jpg

Micke jobbade på lördagen och jag tog med mig barnen till Stora Bleckan för lek i solen i några timmar. Vi avslutade med korv och glasslunch.  

Älva vilade, Aramis och jag spelade spel och sen fick vi kompisbesök. Framåt eftermiddagen kände jag att Älva började bli riktigt hängig, hon andades tungt och pipigt. Efter velande fram och tillbaka bestämde jag mig för att hon nog behövde träffa en läkare. Tack och lov bor vi nära Mickes föräldrar så jag lämnade av Aramis där innan vi tog en taxi till akuten.  Det planerade kvällshänget med resebloggare ställdes in och istället blev det en lördagkväll på ett himla deppigt ställe.

FullSizeRender.jpg

På barnakuten konstaterades det att Älva hade svårt att andads och hög puls. Hon fick inhalera ventolin ett par gånger men det gav inte med sig. Vi blev inskrivna och fick spendera natten på SÖS. Älva inhalerade varannan timme natten igenom och på morgonen var hon lite bättre.  

FullSizeRender.jpg

Hon fick mer medicin och strax efter lunch fick vi åka hem på permission fullastade med inhalatorer och mediciner. Förkylningsastma konstaterades och jag är så tacksam i dessa lägen att jag har 5 minuter till barnakuten och  5 mil.

FullSizeRender.jpg

Jag var trött i kropp och själ och unnande mig kaffe och mandelkaka på cafe framåt eftermiddagen.  

FullSizeRender.jpg

Sedan gick jag för att hämta hem Aramis från ett ninjakalas, vi åt pasta till middag och redan före 21 sov jag. Utmattad av en helg som inte alls blev som den var tänkt.  Men så tacksam att det ändå gick över så snabbt och att Älva repade sig.

Sommarlistan 2017

Nu när sommaren snart är här (även om det är svårt att tro det) så tycker jag det är dags för en sommarlista.

IMG_0519.JPG

Vad ska du göra i sommar?

Jag ska vara ledig en del och resa, hänga med min familj och njuta av årets bästa tid. Ligga i en hängmatta, läsa böcker och gå barfota.

Ska du åka någonstans?

Mina resplaner denna sommar är Österrike, Italien, Småland, Sala och förhoppningsvis ska jag också en sväng till Skåne. Jag hoppas också vi hinner möta upp vänner på deras lantställen, vara en del i Stockholm och hänga på uteserveringar.

IMG_0127.JPG
IMG_0050.JPG

Hur länge ska du vara ledig?

Jag tror det blir fyra veckor och sedan lite strödagar här och var. Vi har försökt lagt våra semesterveckor lite omlott så barnen får ett långt sommarlov.

Vad vill du verkligen hinna med?

Jag vill hinna med sommaren. Det brukar gå alldeles för fort och vips är det höst igen. Läsa böcker, njuta av ljusa kvällar och bad i sjö vill jag verkligen hinna med. Och lyssna på poddar.

Vad tror du egentligen att du kommer göra?

Jaga en snart 2-åring, torka bort kräk i bilbarnstolen men också lägga mig på rygg i ett hav av lupiner och se solen gå ned över röda stugor.

IMG_0449.JPG

Vad ser du mest fram emot?

Kvällarna i Italien när barnen har somnat och jag och Micke sitter på terrassen och äter parmaskinka och dricker iskallt rosé. Att gunga Älva till sömns i hängmattan i Småland. Öppna dörren på landet klockan 07 på morgonen och låta barnen springa ut barfota på gräset och glömma att tv och surfplatta existerar. Och Håkan, alltid Håkan Hellström på sommaren.

Vad kan gå fel?

Så himla mycket! Vädret kan vara uselt, Älva kan vara i sin ohärliga trotsålder hela sommaren, någon kan bli sjuk eller bråk kan starta. Men låt oss hoppas att sommaren blir så där som i en reklamfilm ni vet.

IMG_0063.JPG

Vem kommer du vara mest med?

Micke och mina barn och våra familjer gissar jag.

Vad kommer du lägga mest pengar på?

Antagligen bensin, ljuvlig sommarmat och underbara sommarkläder till barnen som de knappt använder innan hösten är här.

IMG_0403.JPG

Vad kommer du köpa inför sommaren?

Som sagt jag har en tendens att frossa i sommarkläder till barnen då allt är så väldigt fint i butikerna så här års. Jag köper också minst två par solglasögon varje sommar och jag vill ha nya sommarskor, gärna ett par från Blankens.

Kommer du använda det?

Inte alla barnkläder men solglasögon, absolut.

Kommer du bli brun?

Om solen behagar skina så kanske. Men jag har blivit en skuggperson med åren som väljer skugga framför sol alla dagar i veckan - men lite fräknar på näsan kanske man kan få till.

IMG_0496.JPG

Vad vill du säga till ditt sommar-jag?

Ta det lugnt. Njut av nuet och tänka inte på att sommaren är kort. Ha inte dåligt samvete att det där gymkortet ligger oanvänt utan ta långa härliga promenader istället.

Vad kommer du äta?

Charkbrickor, härliga sallader, saftiga jordgubbar, melon, hallon, mjukglass, rabarberpaj, allt som går att grilla och säkerligen ett kilo halloumi.

IMG_0522.JPG
IMG_0525.JPG

Vad kommer du dricka?

Lemonad, citronvatten, rosévin, kaffe och hemmagjord saft, gärna rabarber.

Vad kommer göra den här sommaren extra bra?

Att hur än vädret är i Sverige så har vi en vecka utomlands. Och att Älva är ett år äldre och kanske inte hatar bilåkningen riktigt lika intensivt som förra året. Och att sommaren inleds med Håkan Hellström och en mini-semester bara för mig och Aramis.

Vad kommer du ha på dig?

Klänningar såklart! Gärna blommiga och knälånga. Till det tygskor eller träskor. På landet brukar jag hasa runt i jeansshorts, linne och stickad tröja.

IMG_0527.JPG
IMG_0401.JPG

Hur kommer du att göra dig illa?

Inte alls hoppas jag förutom de vanliga myggbetten och oron över barn och fästingar.

Vad oroar du dig för?

Se ovan. Och såklart vädret - det är ju ändå Sverige vi pratar om och den alldeles för himla korta sommaren.

Vad kommer bli extra speciellt i år?

Jag vet inte riktigt?! Att vi har två barn i väldigt olika ålder som inte vill göra samma sak kanske. Men också att Älva är äldre och pratar mer och mer vilket är så himla fint. Att jag ska vara en vecka i stan själv och jobba vilket betyder ljuvliga sommarkvällar med vänner och varken hämtning eller lämning.

Hur kommer du minnas din sommar sen i september?

Jag gissar försvinnande kort men fin. Och redan längta till nästa sommar.

IMG_0053.JPG
IMG_0491.JPG

Hur ser din sommar ut? 

Snapshots från Korsika

Jag längtar redan tillbaka till Korsikas värme, vyer och det härliga sällskapet. Här kommer några bilder som får er att förstå varför. BIlder på små byar, lemonad, kor som strövar fritt i bergen, det blåa vattnet, gröna kullar, mandarinträd, rosor som doftar sommar och alla dessa fönsterluckor.

När en kommer hem

Jag har landat hemma igen och är helt uppfylld över hur fint Korsika visade sig vara. 

IMG_6977.JPG

Ikväll ska jag visa er massor av härliga bilder från denna ö som innehåller kristallklart vatten, fina stränder, berg med snö, magiska klippor, vandringsleder, vidunderlig utsikt och riktigt bra mat. 

Det var såklart fint att komma hem till sin familj igen, kramas med barnen och sova i sin egen säng men de där 26 graderna hade gärna fått följa med hem. 

FullSizeRender.jpg

Det är fredag, solen skiner och jag har satt på mig en vårig klänning. Nu väntar jobb och en drös mail innan vi tar helg här hemma. En helg som mest kommer att innehålla familjetid och förhoppningsvis mycket utomhusaktivitet.

Glad fredag på er! 

Korsika dag 3

Dag 3 började upp i bergen där molnen låg tunga över dalen.

FullSizeRender.jpg

Att få dricka kaffe med den här utsikten var så härligt som ni förstår.

FullSizeRender.jpg

Sedan åkte vi bil ned till Porto. Jag och Clara hade planerat ett bad men vi fegade ur och drack cappuccino på cafe istället.

IMG_6953.JPG

Vi tog en båttur och tittade på sanslöst vackra klippor och grottor.

FullSizeRender.jpg

Åt både fisksoppa och hel fisk till lunch. 

FullSizeRender.jpg

Det blev en lång bilresa på krokiga vägar över berget och vilket landskap! Snöiga bergstoppar, kastanjeträd och en damm.

FullSizeRender.jpg

Vid 18 var vi framme i Calvi på ett gudomligt hotell där vi började med att bada i en utav poolerna. Och så drack vi färskpressad juice, åt mer fisk, den bästa sparrisen i mitt liv och vips var det kväll och dags att sova. 

Korsika dag 2

Vilken dag vi haft! Solen har strålat och Jag är förälskad i denna ö. Vi tittar efter vad som hänt. 

IMG_6812.JPG

Jag vaknade, åt frukost vid havet och doppade tårna i detta turkosa vatten. 

IMG_6818.JPG

Sedan gick vi på vandring genom Ajacci, besökte en matmarknad och åt en gudomlig lunch med det bästa från Korsika. Chark, pasta och jordgubbskaka.

IMG_6856.JPG

Efter lunch hoppade vi in i bilen och rullade uppåt kusten. Vägen var formad som ett s och utsikten går knappt att beskriva.  

IMG_6853.JPG

Vi stannade i en liten by för att titta på kyrkor och dricka lokal lemonad. 

FullSizeRender.jpg

Vi fortsatte över bergen och kom till ett rött klipplandskap som måste vara Korsikas svar på Grand Canyon. Helt otroligt! 

FullSizeRender.jpg

Och avslutningsvis checkade vi på ett hotell där detta är utsikten från mitt rum. Omgivningen är grön och frodig, du kan se bergen längre bort och nedanför ligger havet.  

Vi avslutade med en middag extra allt på hotellets härliga terrass och jag kan inte tänka mig en bättre dag två. 

Imorgon ska vi åka båt och vandra i berg! 

Dag 1 på Korsika

Nu när jag är på resande fot får ni dagsuppdateringar från resan och de långa inläggen får vänta tills jag kommer hem och tömmer kameran.

Vår första dag på Korsika var intensiv men så himla härlig.

FullSizeRender.jpg

Jag och Clara flög till Nice, mötte upp bloggare från Danmark och bytte i stort sett bara plan. Vi flög vidare i 45 min med Air France till Ajaccio på Korsika och bytte snöblandat regn till paradiskänsla. 

IMG_6735.JPG

Vi började med att checka in på hotellet och sedan blev det lunch som avslutades med en magisk nutella milkshake.  Vi mötte också upp vår guide för denna resa, en äldre dam som spenderat hela sitt liv på Korsika.

FullSizeRender.jpg

Tillbaka till hotellet för att fräscha upp oss och sen åkte vi ut på udden av staden för att gå en fantastisk liten promenadstig. Berg, hav, solnedgång och så fulländat. 

IMG_6793.JPG
FullSizeRender.jpg

När vi fotat och promenerat var det dags för trerättersmiddag. Jag åt friterad squash, en svärdfisk med gudomlig kapris och citronmarängpaj.

FullSizeRender.jpg

När klockan var 23 var vi så mätta och trötta att vi sa godnatt. Det var vår första dag här, fint så!

Idag är det tisdag och vi ska börja med att besöka den lokala marknaden innan vi åker vidare norr ut längs med kusten.