På Arlanda

Resdag! Det är så kallt i Stockholm idag, det kommer ned snöblandat regn och jag tror att det inte finns en bättre dag att lämna landet. 

FullSizeRender.jpg

Efter att pendeltåg blev inställt och jag blev ruinerad på Arlanda Express så är jag nu framme, tidigare en beräknat. Kaffe, flygplanskänsla och njutet över att ha checkat in väska och slippa hetsa på plan för att få upp resväskan på hatthyllan. 

Nu flyger jag till Nice med Norwegian och sedan byter jag plan mot Korsika. Det utlovas 20 grader och sol, jag är så redo att utforska denna ö och få lite sol på näsan. Jag har en envis förkylning som vägrar släppa taget kanske kan medelhavsluften bota även den. Vi ses i Frankrike! ( Och vilken härlig dag att komma till Frankrike på med tanke på gårdagen.)

 

Premiär på Parken Zoo 2017

Igår var vi till Parken Zoo i Eskilstuna, Loppi bjöd in till stor premiär. Dagen var ganska grå men vad gjorde det när röda mattan var utrullad och humöret på topp? Aramis hade med sig en kompis dagen till ära.

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Premiärlejonet Älva. 

När vi anlände bjöds det på hamburgerbuffé vilket alla gick loss på utom stackars Aramis så fortfarande kände av sin åksjuka från bilen. De grillade goda hamburgare ute och så fick du själv komponera din egen burgare.

FullSizeRender.jpg

Sedan tittade vi på djur. Eskilstuna är ju sådär perfekt lagom att man kan lätt gå runt bland alla djur utan att någon blir för trött i benen. Mycket apor tittade vi på och varaner, tigrar, kattdjur, ormar, uttrar, ödlor, flamingos och vårtsvin.

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Sedan gick vi till lemurernas värld där olika sorters lemurer hoppar runt helt fritt. 

IMG_6707.JPG

De är ju så söta och gosiga hela högen. 

 

FullSizeRender.jpg

Och till barnens glädje gick vi sen vidare mot tivolidelen. Älva åkte ett litet djungeltåg och en mindre karusell säkert 10 gånger. 

FullSizeRender.jpg

Aramis och hans kompis provade nog varenda karusell som fanns. Lyckan att vara tillräckligt lång för allt även om Micke fick åka med i stora fritt fall.

Det var knappt kö alls så de hann med väldigt mycket.

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

När du väl betalat inträde till parken ingår också alla karuseller vilket jag tycker är så bra. Att slippa hålla på med åkband eller engångsbiljetter är en vinst i sig!

FullSizeRender.jpg

Djuren showade loss bland barnen och lilla Älva blev livrädd. 

FullSizeRender.jpg

Men i fikapausen fick hon både ballong, goodiebag och glass så tårarna försvann snabbt. 

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg

Vi hade en underbar dag på Parken Zoo mellan 11-16 och det räckte bra till allt vi ville göra. Kanske behöver man ett par timmar till om det är långa köer.  Detta ställe är en favorit hos oss, 1 timme och 10 minuter från Stockholm, har alt man behöver för både stora och små barn och en jättebra dagsutflykt. Dessutom har de en badpark bredvid som är öppen sommartid.

Läs om vårt besök på Parken Zoo 2016 här.

Imorgon väntar drömresemål

Vet ni imorgon reser jag till en drömdestination; nämligen Korsika. 

FullSizeRender.jpg

Korsika ligger norr om Sardinien, tillhör Frankrike och ser mer än magisk ut. Detta är en pressresa jag blivit inbjuden till , jag och en till bloggare från Sverige samt två danska bloggare flyger till Nice och sedan vidare till Korsika. Vi ska resa runt på ön, åka båt, strosa i små byar och på berg, äta gudomlig mat och se vad ön har att erbjuda. Jag är så pepp inför den här resan och att utforska denna drömö!

Korsika är Medelhavets fjärde största ö och här bor 300 000 personer, det är ingen jätteö vi talar om alltså. Jag har själv varit på väg att boka Korsika flera sommarresor i rad men aldrig fått till det så att jag nu får åka och se hela ön på försommaren kommer att bli fantastiskt! Häng med här och på Instagram @comeflywitme.se

 

En fin torsdag

Det är fredag och Stockholm har vår! Det ska bli 18 grader idag och som jag njuter.  

IMG_6646.JPG

Igår skulle jag egentligen gå på Travel Massive men hann inte dit då det var mycket på jobbet och så hade jag kompisdate på kvällen. Jag skulle nämligen träffa Mariella som jag inte träffat på över ett år.  

IMG_6642.JPG
FullSizeRender.jpg

Vi gick till Nytorget 6 och åt deras fantastiska falafel och minitacos, drack vin och hade det himla fint. 

IMG_6645.JPG

Sedan tog vi båten till Hammarby Sjöstad, promenerade genom det du ser på bilden ovan och kramades hej då. 

En ovanligt fin torsdag helt enkelt! 

Bra trådlösa hörlurar till resan

Jag har varit på jakt efter nya hörlurar en tid, ni vet sådana som både är snygga och bra. Jag fick chansen att testa Sudios hörlurar och vad tyckte jag då?

Snygga? Check.

Bra? Check.

Och det bästa: trådlösa! Jag lyckas alltid trassla in sladden i halva min väska eller fastna med sladden i jackan/mössan/cykelstyre så detta är min grej. Jag hade med mig dessa lurar när jag reste till Milano och de var så himla bra att resa med. Lätta att ha i handbagaget, går att vika ihop så de knappt tar någon plats alls och de stänger ute flygplansbrus bra.

Dessa lurar finns i svart och vitt och man kan också köpa till caps i fyra olika mönster/färger för att göra sina lurar mer personliga. Jag tycker också om att de är väldigt mjuka runt örat. Jag har haft en hel del hörlurar som gjort ont i ytterörat efter ett tag men dessa känner jag inte av alls. Jag har som sagt använt dem när jag reser men också på gymmet, ute på promenad och på jobbet.

Batteriet räcker i 24 timmar om man lyssnar aktivt, så de täcker lätt en långflygning med mellanlandning.

Just nu har jag en rabattkod hos Sudio som ger 15% på ett köp - avvänd koden flywithme och skaffa bra hörlurar till sommaren. (Sudio har också många trådlösa in ear hörlurar.) Beställer du nu får du också med det här snygga mobilskalet som du ser ovan.

Tummen upp till Regent lurarna - min nya resegadget!


I samarbete med Sudio.

Kolmården 2017 - tips inför ditt besök

Vi var med på invigningen av Bamses värld på Kolmården, 1 maj 2015. Aramis var eld och lågor, det regnade konstant men det var ändå en magisk dag. Förra året hann vi inte med ett besök men i år var det äntligen dags igen då Kolmården bjöd in till premiärfest 1 maj.

Vädret kunde inte ha varit bättre med strålande vårsol efter en kall vinter. Portarna öppnade redan 09.30 på morgonen och då var det fleece och mössa som gällde men framåt lunch sprang barnen runt i bara tröja.

Ett tips inför ditt besök är att ladda hem Kolmårdens app där du får hela dagens schema för att inte missa något. Saker jag tycker du absolut inte ska hoppa över när du är här är linbanan, Bamses värld, fågelshowen, delfinshowen och Bamses teater.

Jag tycker linbanan är det bästa med hela Kolmården. Det är så himla härligt att sväva runt bland trätopparna, se vilda djur under sig och dessutom ha en fantastisk utsikt.

Vi fick se björnar, strutsar, antilooper, giraffer, lejon, zebror, älgar och många andra djur. Hela familjen, från mormor till lilla Älva tyckte det var en riktigt spännande tur. Aramis tyckte om att lyssna på berättarrösten under turen och tyckte vi andra babblade alldeles för mycket. Vi gick hit strax före 11 och det var ingen kö alls. Men när vi sedan passerade efter 13 var det ganska lång kö, så passa på att ta linbanan relativt tidigt.

Lejonen njöt av den värmande vårsolen.

Nytt för i år är Flygande Mattan inne hos Bamse. Jag och Aramis tog en åktur i denna karusell. Bamse bjuder också på godiståg (en mindre berochdalbana) Båten Viktoria, Skalmans veteranbilar, snurrande honungsburkar och Skalmans flygande luftballonger.

Vi började med Bamses värld och det gjorde de flesta andra också. Det blev snabb lång kö och Aramis åkte de flesta karusellerna och sedan gick vi vidare. VId 14-tidn var vi tilllbaka här för att se på teater och då var det betydligt lugnare och nästan ingen kö alls. Så kanske är det så att de flesta börjar här och att man kan vänta till efter lunch för kortare köer.

bamseteater.jpg

Bamseteatern är en utav de få sakerna som fått Älva att sitta still i mer än 5 minuter på 1,5 år.

Farmors hus på höga berget. 
Bästa karusellen för en 1-åring; Skalmans bilar. 
Så mysig apa och bebis. 
Jag var ju också där såklart. 

Lunch åt vi vuxna på ett hamburgeställe som låg precis bakom Delfinshowen. Jättegoda bbq hamburgare med extra allt. Aramis ville verkligen äta pannkakor i Farmors kök så det fick han göra. Farmors kök är en restaurang i Bamses värld där det serveras pannkakor och köttbullar till både vuxna och barn.

Vad jag gillar extra mycket här är att det är så himla stort! Det känns inte trångt och det finns mycket grönområden och picknickställen. Bra att tänka på är ju också att det är långa avstånd för små barn så ta med vagn eller hyr en kärra vid ingång…

Läs gärna om besöket på Kolmården 2014 här och 2015 här.

Det är vår

Vilken underbar måndag det blev! Vi var inbjudna till premiären av Kolmården och vädret var med oss. 16 grader, strålande sol och det var som att släppa ut barnen på grönbete.  

IMG_6576.JPG

En fullständig artikel om Kolmården kommer ikväll men oj vad vi gillar det stället! Stora ytor, ett paradis för barn och vuxna och den där linbanan är fortfarande min favorit. 

IMG_6583.JPG

Så här såg det ut när jag gick till jobbet imorse. NU vänder det! Det utlovas 16 grader idag med, mitt bostadsområde ser ut som en park i Japan och vi byter mössa mot keps. Det här är ju belöningen efter den mörka tiden så nu ska jag ta till vara på varenda timme.  

Ha en ljuvlig tisdag, ät lunch i solen och köp minst ett par nya solglasögon och en glass! 

Min helg i bilder

Den här helgen går kanske inte till historien som den bästa men nya, friska tag snart hoppas jag. Fredagen var nämligen fin med jobbföreläsning och lunch med vyn på bilden här under.

IMG_6519.JPG

Sedan satte jag mig på Johan Nyström på Hantverkargatan och jobbade. Jag älskar det stället! SOm gjort för att jobba på och ur högtalarna gick hela min ungdom i repris;  Oasis, Blur, The Verve, Radiohead och ni vet sån där bra musik som inte görs längre.

IMG_6521.JPG

Sedan åkte jag till sjöstaden och hämtade barn på förskolan, gick hem, njöt av fredagsmiddag och ett avsnitt av Farang innan jag somnade tidigt med huvudvärk.

FullSizeRender.jpg

På lördagen vaknade jag med en dunderförkylning. Micke skulle iväg och jobba så det var jag, två barn och en sjuk kropp. Redan vid 07 pärlade vi hundar.

FullSizeRender.jpg

Och vid 9 åt vi croissanter i lekparken.

FullSizeRender.jpg

Sedan gick vi till Sickla för att shoppa vårkläder och äta lunch. De där kläderna gick det så där men men vi hittade Sicklas nya lekrum som roade 1-åringen väldigt mycket mer än shopping.

FullSizeRender.jpg

Efter lunch åkte vi hem och Älva sov, jag vilade och Aramis läste Bamse. Efter vilan serverade jag smoothies fullproppade med vitaminer till mellanmål.

FullSizeRender.jpg

Vi gick till biblioteket för att leta nya böcker till Aramis och för att rasta Älva.

FullSizeRender.jpg

Och så tog vi en promenad hem till våra vänner som bjöd på lördagsmiddag och leksällskap.

FullSizeRender.jpg

När vi kom hem somnade barnen ganska snabbt och jag orkade verkligen inte ens kolla åt varken dator eller bok. Jag slog på Orange is the New Black men somnade en halvtimme in i första programmet.

FullSizeRender.jpg

Så blev det söndag och Micke tog med sig Aramis på jobbet. Min förkylning var varken sämre eller bättre och jag fortsatte snyta mig var femte minut. Jag och Älva tog ett långt skumbad och gick sedan ut i solen. Fint var det men iskallt. Lite lekpark och gunga och så lunch och vila för både hon och mig.

FullSizeRender.jpg

På eftermiddagen försökte jag städa och röja men Älva klättrade på vägarna och deklarerade mer än en gång att hon ville gå. Så jag släppte ut henne och hon gick, gick och gick tills hon kom till en stor och härlig gunga.

FullSizeRender.jpg

Jag njöt av sol och i lä var det riktigt skönt. Min mamma mötte upp oss i lekparken, vi köpte kardemummabullar och så gick vi hem för kaffe och bulle. Resten av söndagen stannade vi inna, kollade på Pippi, staplade klossar och åt köttbullar till middag.

FullSizeRender.jpg

Och nu hinkar jag massvis av detta ingefärspulver jag alltid köper med mig hem från Thialnd och hoppas att det är nu det vänder. Någon brasa blev det inte, Älva sover, Aramis ville hellre gå och lägga sig och jag är tacksam att jag slapp.

Himla deppig helg men jag fick vara med mina fina barn, jag har tagit det väldigt lugnt och imorgon ska vi på utflykt hoppas jag!

Vad gör man i Manchester?

Manchester fanns före Zlatan och Manchester kommer att finnas efter Zlatan.

För mig är Manchester hemma. För mig är Manchester mycket mer än fotboll och en grå industristad. Manchester är kanaler, hippa barer, en indie-era som vägrar dö, en stadskärna som exploderar i nya grejer och omgivet av ett böljande grönt landskap.

Köp en billig biljett och upplev mina smultronställen nu när Monarch idag börjar flyga dit, rekordbilligt.

Här kommer en liten lista med favoritställen utan någon rangordning.

 

  • Castelfield

En gång industrilokaler, idag så fantastiskt mysigt. Caféer, restauranger och blommor längs med kanalen. Lyxiga lägenheter och boutiquer samsas med härliga kanalbåtar och att sitta här en sommarkväll är det bästa jag vet!

  • Levenshulme market

Supermysigt marknad ett par gånger i månaden läs om när här http://www.levymarket.com/about/market-dates/

  • Affleck palace

Ett ställe som aldrig går ur tiden. Som en inomhusmarknad med små butiker, matställen och alternativa grejer. Under Oasis-tiden var det här du köpte bandtröjor och gjorde din navelpiercing. Idag är det här du hittar lokala designers, vintage och det senaste från Korea.

  • Cloud 23

Lyxig bar på våning 23 i Manchesters enda skyskrapa.

 

  • Wilmslow Road in Rusholme

Det är här och ingen annanstans du ska äta indisk mat eller curry som engelsmännen själva kallar det. Wilmslow road kallas för The Curry Mile och jag drömmer fortfarande om Chicken Korma från Rusholme.

  • Museum of Science and Industry

Ett underbart museum för både barn och vuxna. Vi tog med Aramis hit för 2-3 år sedan och han älskade det. Interaktivt ställe som lär dig allt från industrialismen till nutid.

  • Canal street – Gay Village.

En gågata längs med kanalen som är kantad med pubar, barer och restauranger. Kvällstid är det här det händer och detta är hjärtat av Gay village.

  • Besök ett eller fler micro bryggerier

Det finns en uppsjö av micro bryggerier i Manchester. Glöm de mörka, murriga pubarna och besök istället Black Jack Brewery, Tickety Brew eller något annat ställe med egen öl och egen designade flaskor.

  • Festivaler

Manchester är staden för festivaler, det pågår alltid något kul. Det är julmarknader, korvfestival, spansk festival för att nämna några - spana in festivalschema här.

Bild lånad av Visitbritian.com

  • Trafford center

Ett jättevaruhus med all shopping du kan tänka dig, lekland, bio, bowling, äventyrsgolf och precis bredvid ligger Lego Discovery Centre som Aramis såklart älskade.

  • Northern quarter

Detta är ett distrikt i Manchester kring Oldham Street. Detta är hipster Manchester, det alternativa och mest heta finns här och jag älskar detta område. 

  • Panchos Burrito

Nära Arndale Center finns en matmarknad och där finns Panchos Burritos. Världens bästa burritos och quesadillas för 3-5 pund.

Här hittar du mina favoriter när det kommer till restauranger, barer och caféer.

 

Utflykter utanför centrum

 

  • Worsley Village Circular, Salford

Vita och svarta korsvirkeshus, kanaler och bara sagolikt vackert för en promenad.

Bild lånad av Visitbritian.com

  • Fletcher Moss Park, Didsbury

En underbar trädgård, botanisk trädgård och en oas.

  • Pärlor i Cheshire

Söder om Manchesters flygplats finns ett gäng pärlor som jag tycker man inte får missa. Denna del är en del av Chesire och mina favoriter är Wilmslow, Knutsford, Alderley Egde, Hale och Macclesfield.

Bild lånad av Visitbritian.com

Själv ska jag försöka att åka tillbaka i sommar och då kommer ni f ännu mer tips till denna grymma stad!

Vardagstankar och bra länkar

En onsdag mitt i veckan. Aramis har haft feber sedan i måndags så det är pusslande med vabb och jobb. Jag tänker att om det bara kunde sluta hagla/snöa/regna i Stockholm så kanske snoriga näsor kan bytas ut mot fräknar på näsan. Hör ni hur trött jag är på den här våren som aldrig kommer igång? Tänker att snart, snart är Stockholm lika grönt som Milano var för några veckor sedan.

Imorgon hoppas jag iallafall på att ha två friska barn att lämna och att det vänder nu till långhelg. Vi har inga storslagna planer men en extra ledig dag är alltid välkommen och kanske hittar vi även på en majbrasa.

Ofta frågar folk mig var jag hittar all energi och hur jag hinner med jobb, familj och blogg. Jag tycker att det går bra, jag har hittat balans men självklart är det grejer som får stå tillbaka. Just nu är det tyvärr träningen men det har också med att göra att jag tappat motivationen. Men åter till frågan så är det ju så att jobbar man heltid, har barn och blogg så blir det väldigt Allan jag kan delta i event på dagtid till exempel. Idag missade jag både flygbolagsevent och Gröna Lund men det får vara så. Dygnet har bara 24 timmar och event är inte överst på min måste lista. Men visst kan jag bli avundsjuk på frilanslivet livet ibland. Och i nästa stund andas ut för att jag har en fast anställning och slipper jaga uppdrag.​

IMG_6473.JPG

Snart börjar vår bästa tid vet ni. Jag ser den för min inre syn varje dag. Sommar, ljusa kvällar, varma dagar och en och annan resa. Juni är en sådan där galet härlig månad då jag ska hinna besöka både Österrike, Frankrike och Italien, se Håkan Hellström på Stadion, dricka rosé på en uteservering, gå på min första skolavslutning som mamma och njuta av sommar-Stockholm.

Jag avslutar detta vardagliga inlägg med några länkar till härlig läsning! Enjoy!

Lisa och jag tipsar vidare i att resa med barn hos Apollo - del 2

Norwegian börjar flyga direkt till SIngapore

Dryden listar fyra överskattade grejer i New York

Katarina berättar hur man fotograferar månen - som jag undrat!