Från Småland till Stockholm


 Godmorgon!

Vi är nu tillbaka i Stockholm igen efter fantastiska dagar i Småland och Göteborg. Nu är det verkligen sista rycket inför sommar och sommarlov och vårt schema är fulltecknat. Det är friidrott, Knattelopp, utflykter och en väldigt massa annat som ska roddas.

Micke jobbar borta ett par dagar så det är bara att ge järnet. Men det ser ut som jag ska ut och resa nästa vecka, till ett helt nytt land, så det är inte ett dugg synd om mig. Peppen för den resan är obeskrivlig och självklart ska ni få veta mer när allt är klart!

Idag tänkte jag ta med Älva på lite ärenden i stan, tyvärr är Stockholm kallt och blåsigt långpromenad lockar inte.

Under Warszawas broar - strand, båttur och hipsterkvarter

Mitt första besök i Warszawa var en iskall historia och jag höll mig endast till centrum och gamla delen av staden. På min andra resa som skedde för ett par veckor sedan fick jag se betydligt mer av staden vilket jag är jätteglad för.

Floden Wisla som rinner genom staden är Polens längsta flod och längs med den har små stränder byggts upp där folk samlas för att hänga, grilla och umgås. Här anordnas också konserter och festivaler och du kan spela volleyboll, cykla och promenera i området.

Läs mer om Warszawas strand här. 

Jag skulle dock inte rekommendera att bada här och såg heller ingen som gjorde det, vår guide sa att det är väldigt starka strömmar. På sommaren går färjor från ena sidan floden till den andra och turen tar bara några minuter.

Vi åkte tunnelbana till National Stadium och tog en promenad under broar och på den lilla stranden. Vi fotade massor då ljuset var fantastiskt och går du en liten bit till kommer du till Praga. Praga är Warszawas hipsterkvarter med gatukonst, små butiker och caféer, fabrikslokaler och helt enkelt det heta Warszawa. Missa inte Soho Factory med ett neonskyltsmuseum och ställena kring gatan Zabkowska.

Det går också att ta en privat båttur läns med Wisla vilket vi gjorde, precis när solen gått ned. Vi stod uppe på däck och fotade i månljuset och sedan gick vi en trappa ned för att njuta av frukt och massor av dryck. Vi fick prova öl med ingefära och honung, alkoholfria juicer och alkoläsk i alla regnbågens färger.

Längs med hela floden satt ungdomar och grillade, drack öl och hade små fester. Tydligen finns detta flodfester som events på facebook och det blir bara fler och fler personer som sluter upp för varje gång. Här finns också en mängd klubbar, om du går från Copernicus Science Centre och norr längs med floden kommer du stöta på flera av dem. Saski Brzeg ska vara en grym sommarklubb och restaurang och där ska det finnas både strand och pool för varma dagar. Tyvärr hann vi inte spana in det stället på denna resa.

Inte om utan när jag återvänder till Polens huvudstad kommer jag att spendera väldigt mycket mer tid här, det här känns som det nya Warszawa helt klart.

Här kan du läsa om en tjejweekend i Warszawa


.

Denna resa till Warszawa ingick i kampanjen #LifestylePolen i samarbete med Fall in love with Warsaw och NordicTB. Tankar, åsikter och bilder är mina egna.

Fråga Piloten - del 1

Idag startar jag en ny serie här i bloggen - nämligen

Fråga Piloten

. Jag gick ut med en fråga på

Svenska Resebloggars

medlemssida om vad man vill fråga en pilot, egentligen. Det kom in massor av frågor (och jag hade ju ett gäng jag med) så jag har delat upp dem i flera inlägg. Här kommer det första, och har du fler frågor till piloten så är det bara att skriva dem i kommentarsfältet.

Vem är piloten då?

Jo piloten heter Andreas, är barndomsvän till mig och jobbar som trafikpilot i USA sedan 2004. Innan dess var han flyglärare för Korean Air i tre år och en annan merit är att han har flugit mig i propellerplan mellan Sala och Sundsvall back in the days.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur noga är det egentligen att man stänger av telefon/ipad under start och landning?

Ja den här frågan har stötts och blötts många gånger av piloter och luftfartsmyndigheter. Det finns egentligen inga konkreta bevis för att en telefon någonsin har påverkat en inflygning eller landning, däremot kan jag säga av egen erfarenhet att jag ofta hör ett trummande ljud i headsetet från passagerares telefoner när vi kommer ner på en så låg höjd att påslagna telefoner börjar ta emot sms eller annan data. Det finns också bevisat att vissa mobiltelefoner med starka sändare kan aktivera ett rökalarm i bagageutrymmet på mitt flygplan, fast det har tack och lov inte hänt mig.

Hur kommer det sig att inte alla har fritt wifi? Är det väldigt dyrt att ha på planet?

Wi-fi är väldigt dyrt att installera samt att underhålla. Ett wi-fi system kostar mellan $150,000-$250,000 per flygplan. Dessutom väger det cirka 150 kg och extra vikt ger ökad bränsleförbrukning. Flygbolagen måste också betala en dyr "prenumeration" till antingen satellit eller markbaserade stationer.

När ett plan blir inställt och passagerare ombokas på annan rutt beror det oftast på fel på planet eller att planet bara är halvfullt och man förlorar pengar på att köra det?

Man ställer aldrig in en flygning bara för att planet är halvfullt. Det finns passagerare som väntar vid destinationsflygplatsen också. Jag har vid några tillfällen faktiskt haft bara en ensam passagerare ombord. Ett inställt flyg beror oftast på mekaniskt fel eller dåligt väder.

Äter ni piloter flygplansmat eller har ni godare alternativ?

Väldigt olika beroende på flygbolag. Vissa erbjuder piloterna ingen mat alls, medan andra bolag har speciella "Crew meals" eller erbjuder samma mat som serveras i första klass. Däremot får kapten och styrman aldrig äta lika maträtt pga risken för eventuell matförgiftning.

Vad är det värsta du varit med om i flygväg om vi pratar oväder, olycka, etc?

Detta är kanske den mest typiska fråga som piloter får av vänner och bekanta. Vi avskyr den frågan, och jag tänker bara svara att vi tränar på det värsta av det värsta scenarier i flygsimulatorer regelbundet genom hela vår karriär. Ett klassisk ordspråk bland piloter är: "Expect the worst, hope for the best"

Vid turbulens bes alla sätta sig ned och sätta fast säkerhetsbältena, om det verkligen är fara vad sägs då?

Först och främst bör man alltid ha säkerhetsbältet fastspänt, även när skylten för "Fasten seatbelt" är släkt. Kan inte räkna hur många gånger jag har flugit i luft som är helt turbulensfri, och så helt plötsligt, utan förvarning kastas flygplanet upp och ner.

Om jag räknar med att flyga in i ett område med kraftig turbulens säger jag åt passagerarna att ta på sig säkerhetsbältena samt ha flygvärdinnorna kontrollera att alla är fastspända. När också flygvärdinnorna spänner fast sig kan man räkna med att det kommer bli riktigt "hoppigt".

Om någon verkligen måste föda barn, kan flygvärdinnor förlösa?

Flygvärdinnor är tränade i att ta hand om passagerare i de flesta situationer, och kan ge första hjälpen etc. Det är inte helt ovanligt att bebisar föds ombord och vi brukar då fråga ifall det finns någon läkare eller annan medicinsk personal ombord som kan hjälpa till. (Det gör det nästan alltid).

Från en pilots perspektiv är det viktigt att notera tidpunkt samt flygplanets exakta position när barnet föds. Nu blir det riktigt komplicerat, för i vilket land föds barnet?

Låt säga att en svensk mamma föder ett barn ombord på en AirFrance flight som befinner sig över USA.

Flygplanet är franskt och ombord gäller fransk lag. Vissa länder ger nyfödda rätt till medborgarskap om man befinner sig på deras flygplan. USA, är också så generösa att de beviljar s.k "Flyover Babies", så föder du ett barn flygandes över USA har du rätt att ge barnet amerikanskt medborgarskap. I vissa fall har även det nyfödda barnet fått gratis biljetter resten av livet på bolaget som det föddes på.

Fråga Piloten 2

Fråga Piloten 3

Fråga Piloten 4

Nationaldagen


Och så blev det nationaldag. Vi har inte firat alls och det brukar vi väl inte heller, det är mest skönt med en extra dag ledigt. Micke har jobbat idag så jag, barnen och barnens farmor har haft en solig dag i Småland. 

Det har inte riktigt varit badväder, iallfall inte för mig men vi har hängt i gräset, spelat spel, hälsat på kor och hästar, tagit en promenad och njutit av stora härliga ytor utomhus.

Imorgon rullar vi hemåt igen och byter av min bror i lägenheten. Han har just flyttat hem från USA och tar emot vår lägenhet med öppna armar så fort vi inte är där.

Ikväll njuter jag av kvällssolen över gärdsgård och lupiner för sista gången, nästa gång vi kommer tillbaka är det juli och förhoppningsvis högsommar.

Dockyard hotell, Göteborg - en recension

Det var 140 000 på Ullevi under Håkans båda konserter. Ni kanske förstår att det var väldigt svårt att hitta hotellrum. Det mesta var slutsålt, de få rum som fanns kvar var satta till överpris såklart men vad gör man? Biter ihop och betalar. Efter slutsålt hos varenda hotellsite hittade jag tillslut ett rum på Dockyard hotell vid Nya Varvet, Västra Frölunda. Jag tror det egentligen riktar sig till konferensgäster men denna helg var det överfullt av bröllopsgäster och Håkan fans. 

Stället ligger precis vid vattnet och inramningen är det verkligen inget fel på. 

Hotellet består av olika längor och jag gissar att de olika längorna består av olika typer av hotellrum.

Vi hade bokat ett dubbelrum och fick bo i Matroslängan. Rummet var ett etagerum med kokvrå, matplats och toalett på undervåningen och en trappa upp var sovrummet.

Sovrummet var mysigt men som ni ser var nedre botten väldigt ocharmigt och helt utan känsla. Brunspräcklig korkmatta, klinkers i badrum som påminner om badhus, varken schampoo eller tvål och jag skulle nog mer kalla detta vandrarhemstandard. Vi betalade alldeles för mycket för detta boende men vi hade inte något val om vi inte ville sova i bilen.

Frukosten var ok men inget överflöd, fil, smörgåsar, juice, äggröra, lite frukt och kokta ägg. Plus för en härlig uteservering direkt vid vattnet.

Hotellet ligger ca 10 minuter från spårvagnen och det tar 25-30 minuter till centrum.

Bäst med hotellet: Läget vid vattnet och gratis parkering. Dessutom fantastiska promenadstråk runt omkring.

Sämst: Förutom känslan av vandrarhem/badhus/idrottshall så är de väldigt snåla med tiderna. Frukosten slutar 10 på helgen och du ska även checka ut före 10 trots lördag eller söndag.

Summan av detta; det finns så mycket bättre ställen i Göteborg men detta duger  i nödsituation. Vi spenderade väldigt lite tid på hotellet och det var nog lika bra.

Från stan till landet


Efter frukost åkte vi åter mot Småland igen. Jag hade någon ide om att vi skulle äta lunch på någon mysig uteservering på vägen. Det slutade med att vi åt varsin korv och glass ståendes på IKEA i Jönköping. Men vi hann med både möbelvaruhus och Stadium outlet utan barn på det viset. Det gäller att prioritera. 

Solen fortsätter att skina över Småland men det är kallare och under middagen trodde jag nästan maten skulle blåsa av faten.

Det är underbart med en extra dags ledighet och vi hoppas på mer sol och bad innan vi återvänder till stan.

Håkan på Ullevi 2016

Igår då så var det äntligen dags; Håkan, Göteborg och Ullevi. Vi kom till Göteborg strax efter 16, kastade in väskor på hotellet och gav oss ut i en solig stad med 25 grader och en luft som dallrade av förväntningar. 

Vi började med picknick i det gröna. Det visade sig nämligen att de flesta uteserveringar var knökfulla och tiden var knapp. Men öl och thaimat i gräset fungerade utmärkt det med! 

Och så var det då konserten. 70,091 personer var på plats för att se Sverige kanske största artist. Vi hade fått sjukt bra sittplatser precis vid kanten till scenen, en trevlig överraskning då det inte direkt gick att välja vid inköpet.

Sven-Bertil Taube inledde med Så länge Skutan kan gå och sen var festen igång. Efter några till Taube låtar kom Håkan in och rockade Ullevi sönder och samman. Miriam Bryant kom in och körde duett till Det är så jag säger det. Det var riktigt, riktig bra.

Och hade Ullevi haft tak hade det lyft när hit efter hit spelades.Konfetti regnade över publiken, folk grät, kramades och sjöng allsång för full hals. Och när det var dags för avslutning kom stråkorkestern in, Ullevi badade i rött sken och Håkan sjöng Nu kan du få mig så lätt innan fyrverkerierna tog över sommarhimlen.

Här skrevs musikhistoria kan jag lova, det var ett rosa kärleksskimmer över Göteborg och Ullevi och det blir nog inte bättre än så här. När 70 000 samtidigt sjunger 

Änglarna har åkt på pisk

Gårdarna är grönsvarta

Och i Azalea kan man inte undgå att bli kär

Där går en som svär att allt du gör är gott

Ja, jag är din om du vill ha en idiot

Lägg din hand i min, lägg din hand i min

då ryser man vill jag lova. Vill ni uppleva känslan från igår så kolla in videon på min insta @comeflywithtowe

Lite mer Småland

Kvällen i Småland var varm, solig och solen ville aldrig gå ned. Vi grillade såklart och åt middag i trädgården. Efter bad, lek och hängmattemys somnade barnen väldigt snabbt.

Och idag startade dagen så här. Kaffe på altanen, barnen på grönbete och det gör inte så mycket att man väcks före 06.

Snart rullar vi mot Göteborg, vädret verkar vara med oss och kvällen, ja kan det bli något annat än fantastiskt? 

Årets första bad i sjön

Äntligen är det sommar på riktigt! Före 07 imorse sa vi hej då till min bror och lägenheten för att åka de dryga fyra timmarna till Småland. Lagom till lunch var vi framme och det är lika härligt som jag minns det.

Skrinda ; ett måste

Årets första bad

Och jag med, sjön var inte alls så kall som jag hade gissat på.


Vi har hunnit med pannkakslunch under äppelträdet, bad i sjö och vattenspridare, hallonsaft och bullar och slappa i hängmattan. Temperaturen ligger på osannolika 30 grader, lupiner och middommarblomster blommar för fullt och det är så här jag vill ha det ända in september!

Mot Götlaborg - någon som har restaurangtips?

Imorgon rullar vi mot landet. Långhelg väntar med härligt väder och dessutom Göteborg; jag Håkan Hellström och 20, 000 andra festliga personer.

Det var länge sedan jag var i Göteborg som turist, det brukar röra sig om jobb eller att jag är på väg. När vi till slut fick tag på dessa åtråvärda konsertbiljetter var i stort sett varenda hotellrum i Göteborg slutsålt men jag lyckades knipa ett rum i Västra Frölunda. Vilket egentligen inte säger mig någonting mer än att stället ser fint ut på bilderna och jag hoppas det är enkelt att ta sig in till avenyn och Ullevi.

Är en i Göteborg är det väl så att man ska äta räkor eller? Det talas ju vitt och brett om räkmackorna på Gothia hotell till exempel. Men har ni några andra förslag på god mat i Göteborg. Kanske där det finns möjlighet att få ett bord på lördag eftermiddag trots att staden kommer att svämma över på folk. (Gärna skaldjur men det är inget tvång.)

Jag tror hur som att kvällen kommer att bli magisk, sommaren är här, utomhuskonserter är något alldeles extra, jag har inte sett Håkan sedan Popaganda och jag hoppas på en fantastisk sommarhelg!