September på Gotland

I september åkte jag till Gotland för första gången i mitt liv. Jag lämnade familjen hemma, bokade en resa med en kompis och anlände Visby en onsdag i hällregn. Tack och lov slutade regnet över natten och sedan fick vi sensommardagar när de är som allra bäst. Det var turistfritt, lätt att få bord på restauranger, tomma stränder och väldigt mycket mer prisvärt såklart. Vi hade bil med oss, bodde i Visby men upptäckte ön från norr till söder. Här kommer mina personliga favoriter som jag tycker du inte ska missa när du är där som också fungerar utmärkt (eller kanske ännu bättre?!) i september

Närsholmen Fyr

Det är något speciellt med fyrar och den här fyren på halvön Närsholmen på sydöstra Gotland är väl värd att besöka. Den ligger i ett naturreservat vackert omgiven av havet och en natur som påminner om savann (det är också ett mecka för fågelskådare). Här kan du bo över under sommarhalvåret då det finns både rum och logi, läs mer här.

Surflogiet

Ett av de absolut snyggaste ställena på Gotland och det här är det närmaste du kommer Tulum i Sverige. Häng på stranden, ät middag, drick drinkar, bo i lyxigt tält, lär dig surfa, få massage, gå på yoga, åka SUP, utöva mindfulness - lista är lång på vad du kan göra här. De har öppet i början av september, när vi var där hade de precis stängt men fortfarande härligt häng.

Katthammarviks rökeri

Så god mat! Jag åt lunch här och inte vilken lunch som helst utan livets godaste fisksoppa och rökta räkor med aioli. Stället ligger vid underbart vid vattnet och så värt en omväg.

Tofta Beach House

Härlig strand såklart men också restaurang med så härlig inredning och skön stämning.

Hjärtfabrikens trädgårdscafé

10 minuter utanför Visby ligger Hjärtfabriken som gör fin keramik men det bästa med stället är deras mysiga trädgårdscafé och den goda saffranspannkakan.

Överstekvarn Gårdsbutik och Chiliodling

Stanna till vid Överstekvarn nära Lummelunda för att spana in chilis och köp goda grejer. Jag rekommenderar chilisenap, salt med chili och salt med ramslök.

Själsö bageri

Strax utanför Visby med den mest magiska utsikten ligger Själsö Bageri. Frukost här är den bästa starten på dagen eller köp med bullar till stranden. De har också en brödbil vid Norderstrand, Östercentrum, Ljugarn, Katthammarsvik och Burgsvik.

Jungfrun i Lickershamn

Besök naturreservatet Jungfruklint med Gotlands högsta rauk som heter Jungfrun. I Lickershamn finns ett litet fiskeläger, strand och på vägen till Jungrun får de en underbar utsikt över havet.

Sigsarve strand

Kanske ingen badstrand men väldigt, väldigt fint. Parkera vid den lilla parkeringen och promenera genom skogen till havet. Här finns höga klippor, dramatisk natur och det är perfekt för en promand, picknick eller bara sitta på trästock och njuta av vågorna som rullar in.

Blå lagunen

Ett kalkbrott i Fleringe som måste besökas och badas i. Vattnet är turkost och du kan välja att hoppa eller gå i eller bara ta en promenad runt i området.

Fårö

Vi hade egentligen inte tänkt åka till Fårö men sen kom vi närmare färjan det var ingen kö och vi åkte över. Bilfärjan tog inte lång tid alls och sedan åt vi lunch på Fårösund, hälsade på en vän med hus på Fårö

Högklint

Jag tyckte nog detta var ett av de absolut finaste ställena på Gotaldn - det tog anadn ur mig. Stupande klippr rakt ned mot havet och utsikt mot horisonten.

Ett litet creperie

I sStenkyrka ligger Ett litet Creperie som var så väldigt charmigt. Inrett i en lada och i en mysig trädgård åt vi jättegoda crepe med äppelkompott och glass.

VISBY

Villa Alma

Även om du inte bor på detta charmiga hotell så tycker jag du ska gå hit och äta middag. Vi åt en sån god middag här med asiatisk twist och inredningen är något helt enastående. Prova halstrad tonfisk, bakat lantägg och den gröna trädgårdssalladen.

Pipps gata eller Fiskargränd

Fiskargränd är en av Visbys absolut finaste gator och det är även här delar av filmerna om Pippi Långstrump är inspelade.

Rosas cafe visby

Vår fru

Perfekt ställe för sen frukost eller lunch som det kallas på menyn. Goda våfflor men framförallt är innegården så otroligt mysig.

Bar kemi

Kanske Gotlands godaste drinkar i Visby? Baren ligger i ett gammalt apotek och det finns också mat om du vill ha mer än goda drinkar. Flourine var absolut godast ( finns både med alkohol och utan) vanilj, jordgubbar och krämig kokosgrädde.

Kyrktrappan/Kyrkberget

Bästa platsen för en makalös solnedgång.

Ringmuren och strandpromenad

Boende? Vi bodde på Kalk hotell som var fantastiskt - läs mer här.