Ernst egna orangeri i Kolsva

Jag tillhör skaran som verkligen gillar Ernst Kirchsteiger. Jag tycker han skapar fantastiska saker, hans intervju i Värvet är en utav de bättre och jag tycker han inger harmoni när han travar omkring barfota.

Jag kan inte säga att hag sett alla hans program men när jag väl ser dem så älskar jag dem. När han renoverade ett orangeri i Kolsva för ett par år sedan skapade han magi och igår åkte vi förbi detta ställe. Och blev så besvikna. 

Orangeriet tillhör Kolsva herrgård som i sig skulle behöva en totalrenovering. Själva orangeriet låg en bit bort och var helt igenbommat.

På baksidan där Ernst fixade odlingar, kryddträdgård ochven liten oas var det mest ogräs. 

Insidan såg knappt ut att användas, det lilla vi såg. Jag hade läst att man kunde hyra det för konferens men det såg inte ut som det gjordes frekvent.

Det enda som visade att Ernst faktiskt varit där var hans blomlådor.

Jag blev på riktigt jätteledsen över att se detta. Här fixar Ernst ett orangeri top notch som är som gjort för bröllop, trädgårdsfester, sommarfika och häng och så används det knappt. Och ännu värre ingen vårdar det med öm hand utan det står och vittrar sönder. Istället för att öppna upp för allmänheten står det och samlar damm. Jag hoppas verkligen inte alla projekt Ernst gjort slutar som sett orangeri.

Ett besök på Färna Herrgård

Idag gjorde jag och en fin vän en liten roadtrip i Västmanland. Vårt första stopp blev Färna Herrgård som ligger utanför Skinnskatteberg. Jättefint ställe vid vattnet och dessutom toppenväder.

Vi åt en fantastisk kummel till lunch.

De erbjöd också fikabuffe men det orkade vi inte riktigt med efter vår lunch. 

Finns det något mer somrigt än rabarbersaft?

Trädgården var jättestor och som gjord för att ströva omkring i.

Orangerie såklart.

Och en härlig spa anläggning som var helt tom för dagen. På sommaren erbjuder de dagspa till väldigt bra priser.

Tyvärr hade vi inte tid för varken spa eller övernattningen den här gången utan fick nöja oss med god lunch. Men jag kommer gärna tillbaka hit för det här besöket gav mersmak!

Söndag on the go

Idag hade jag hoppats på att publicera ett lång reseinlägg till er men vet ni internetuppkopplingen hos mina föräldrar är stendöd. 2016. Jag känner mig handikappad. Men jag har lite surf kvar på telefonen så får bli blogginlägg on the go idag.

Söndagen bjöd på sol, regn och regnbåge. Vi firade Silvergruvans dag med riddare, tornerspel, pilbåge och skönsång.

Aramis skjutsade Älva i en gammal gruvagn.


Och framåt eftermiddagen var det återigen barnkalas dock inte för Aramis. Tårta, kakor, kaffe, studsmatta och fiskdamm stod på programmet och den här helgen har jag ätit mer tårta än jag gjort på ett år.

Imorgon väntar roadtrip i Västmanland med en kompis och förhoppningsvis kommer det efterlängtade nätet tillbaka!


Aramis fyller 6 år

Idag fyller det bästa jag har 6 år. Den här klyschan om att tiden går fort den stämmer, men det går inte bara fort rusar fram. Tänk att det är 6 år sedan jag låg på SÖS och trodde mun sista stund var kommen.

Men lyckligtvis bor jag i Sverige och överlevde. Och fick ta med mig den här skatten hem.

Idag har vi firar både i Stockholm och hos  mormor och morfar. Massor av fina presenter har han fått bland annat en ny cykel,mycket lego, spel, radiostyrd båt, kläder och pysselböcker.

När vi hade kalasat klart fortsatte vi till nästa kalas; bröllopsfest för min kusin i trädgården. Temat var rosa och som ett mirakel slutade det regna.

Efterrätten var fantastisk; röda cupcakes med någon form av maräng och kolasås.

Den nygifta familjen.

Och min lilla Älva som festade loss på bröd och jordgubbar.

Nu har jag och barnen lämnat Stockholm för några dagar och stannar hos mina föräldrar till mitten av veckan. Jag hoppas på badväder och sol och härlig ledighet!


1800-tals vecka i Södertälje

Har ni tid över i helgen tycker jag verklugen ni ska åka till Södertälje och besöka 1800-tals veckan. Det är teatervandring, prova på gammalt hantverk, kasperteater, karameller i strut och lekar från förr.

Aramis hjälper till att hyvla en bänk.

Och höjdpunkten; Varieté sällskapet Kabaré. Jag vet inte vem som älskar detta mest; jag eller Aramis. Dessa tre män är helt fantastiska! De slukar svärd, jonglerar med yxor, tar sig ur tvångströjor, balanserar tallrikar och sätter rekord i äppelätning.

De balanserar på rör samtidigt som de tar sig igenom en rockring och är smått otroliga. Applåderna efteråt vill aldrig ta slut!

Det här är alltså vad vi har gjort idag. Och nu förbereder vi födelsedagsfrukost och paket för imorgon har vi en 6 åring här hemma. Tänk va.

Boende i Ljubljana - bra hostel och hotell

Det finns en uppsjö av boendealternativ i Ljubljana, från hostel till femstjärniga alternativ - alla med sin egen charm. Ett boende som verkligen står ut är Hostel Celica som ligger stadsdelen Metelkova - hipsterdelen av Ljubljana. Det är ett gammalt fängelse som har gjorts om till ett hostel och många av rummen är fortfarande fängelseceller. Det finns både enkelrum, dubbelrum, familjerum och dorms det vill säga där fler personer delar rum till lägre kostnad. Toalett och dusch delas i varje korridor utom i familjerummen där de är inbyggda. Priserna varierar efter säsong men kostar kring 30€ per natt.

Hostel Celica från utsidan.

Rummen som är fängelseceller är unika och olika konstnärer fick 2600€ var för att inreda ett rum var.

Här kan du se alla olika rum som erbjuds på Hostel Celica.

Rummen är exakt lika stora som de var när det var ett fängelse men varje rum har fått fönster så det blir mer ljusinsläpp.

Hörnrummet är något större och i hörnet där det nu är ett fönster var det förr ett hål från en attack mot fängelset.

De har en mysig innergård som tidigare var fängelsets enda uteplats.

Det finns flera gemensamma ytor och den här delen är min favorit - ett rum inrett som ett fik i Marrakech.

De har en restaurang där de serverar både frukost, brunch och lunch. Stället är väldigt prisvärt och brunch/lunch kostar max 7€.

Jag var rädd att jag skulle drabbas av klaustrofobi i min cell men det gick bra och jag sov som en stock hela natten. För ett annorlunda och prisvärt boende rekommenderar jag verkligen detta hostel.

Andra bra boenden i Ljubljana

  • Antiq Hotel, Gornji Trg 3, Ljubljana. FInt hotell, mitt i stan med spa och takterrass.
  • Vander Urbani Hotel, Krojaška ulica 6-8, Ljubljana. Lyxig hotell mitt gamla delen av stan med egen takterrass och utomhuspool.

Sommarkvällar och stans bästa uteserveringar

Sommar i Stockholm. Det är nåt speciellt med dessa fantastiska kvällar. Långpromenad runt vatten, häng på en brygga, lugnet och framför allt ljuset. Bästa tiden är verkligen nu! Varenda kväll den här veckan har jag gått ut efter läggning av barn för att ta vara på årets bästa timmar. Det blir en tur runt Sickla sjö, sjöstaden runt eller kring Hammarbybacken. Jag tankar energi och samlar in minnen som ska räcka även över november när vi knappt har dagsljus alls.

Ikväll blir det trädgårdsfest, imorgon roligheter i Södertälje och på lördag lämnar vi Stockholm för ett tag - därför njuter jag extra mycket av dessa kvällar just nu. Jag hoppas också hinna med en vända på stans uteserveringar. För exakt ett år sedan listade jag

Stockholms bästa uteserveringar

- den listan håller än vill jag lova!

Takbar i Ljubljana

Det bästa sättet att se Ljubljana från ovan är att besöka slottet eller stadens enda skybar The Skyscraper (eller Neboticnik som byggnaden också heter). Det finns ett par takterrasser till i staden men de flesta tillhör hotell och är endast till för gäster.

The Skyscraper är ingen skyskrapa a la New York men med sina 13 våningar är den bra mycket högre än de flesta andra byggnader i staden. Och som ni nu redan vet är det ett måste för mig att besöka minst en takbar i varje ny stad jag reser till. The Skyscraper är också en restaurang och nattklubb, öppen till 03 på helgen.

Vi besökte denna bar när solen var på väg ned och färgade hela staden orange.

The Nordic Bloggers intar The Skyscraper.

Janicke, Marianne och jag njöt av sommar och solstol på våning 12.

Ja utsikten är det som sagt inget fel på. Denna bar är väl värt ett besök för att få en överblick över staden och för att njuta av hela Ljubljana - bäst såklart i solnedgång.

Sloveniens bästa restaurang - Hisa Franko

Chefs Table säsong 2 har just haft premiär på Netflix, en dokumentärserie om världens bästa kockar. I säsong 1 var Magnus Nilsson från Fäviken i Sverige med och i säsong 2 deltar Ana Ros från Hisa Franko i Slovenien.

I Slovenien finns inga Michelin stjärnor utdelade till restauranger men de har Ana Ros - en självlärd kock som skapar matmagi. Under vår resa genom Slovenien fick vi besöka hennes restaurang, njuta av en 9 rätters meny och när hon slutade för kvällen fick vi träffa henne i trädgården för en drink och småprat.

Hennes restaurang Hisa Franko ligger i den lilla byn Kobarid och det är också ett mindre hotell och hennes privata bostad. Inbäddat mellan bergen i totalt grönska och tystnad.

Väl inne är det som att komma in i någons vardagsrum. Ett kamin sprakar i hörnet, det är varma färger och inbjudande.

Vår måltid började med hembakat bröd, spröda permesanchips på pinne och torrt vitt vin. Anas man är vinspecialist och har sin egen vinkällare i huset.

Vi fick en del från menyn och en del som inte fanns med där därför kan jag tyvärr inte riktigt komma ihåg allt vi åt - som dessa. Spröd chips med kaviar och något mer på - minnet sviker mig men urgoda det kan jag lova!

Öring, vit sparris, rosa grapefruit, skummad öringlever och grädde.

Rådjur med en potatiskaka av svamp, vitlök och annat gott. Vi fick också en underbar fylld ravioli med kantarell, sallad med sniglar och makrill.

Rökt mjölk, äpple, grädde med kummin och karamelliserat bröd.

Valnötsmaräng, päron, pepparkaka och sorbet.

Ni hittar meny här.

Bordsbokning är ett måste.

Detta var verkligen en smakupplevelse utöver det vanliga och att dessutom få hänga med kocken, ställa tusen frågor och få veta bakgrunden till matlagningen var helt fantastiskt!