Att åka färja mellan Samos och Ikaria

Efter två dagar på Samos var det dags att åka vidare till Ikaria. Beroende på vilken dag du åker tar färjan olika lång tid. När vi bokade denna resa såg båtschemat annorlunda ut så att vi nu skulle åka på en tisdag var inte optimalt. Färjan tog nämligen 4,5 timme från Samos stad/Vathy till Ikaria (istället för 1 timme med Hellenic Seaways dock från Karlovasi) men det gick bra. Aramis (med 39 i feber) kollade på film, vi läste och på båten fanns både café, wifi och restaurang.

Båten gick vid 15.30 och 20.30 var vi framme på Ikaria och Evdilos. Båten stannar också vid ön Fourni ca en timme innan Ikaria. Ikaria har två hamnar; Evdilos och Agios Kirikos. Beroende på var du vill bo på Ikaria så väljer du hamn för att åka taxi över hela ön rekommenderas inte – vägarna går högt och lågt över bergen och det är riktiga serpentinvägar. Vi skulle bo i Armenistis och därför åkte vi till Evdilos – taxi från hamnen till byn tar ca 20 minuter och kostar 20 euro.

När vi anlände Ikaria kände vi wow. Från Samos från Ikaria var verkligen att lämna turistön för Grekland på riktigt. Vi slingrade oss fram på slingriga väger, till höger låg ett turkost hav och solen började sakta sänka sig. Vita små hus med blå fönsterluckor, röda rosor, vita stenstränder och vi mötte knappt en bil. Idyllen.

Armenistis är en liten fiskeby med 100 invånare dit många greker kommer på sommaren för semester. Ett par mindre stränder, 15-tal restauranger, en magisk utsikt över Medelhavet och så väldigt lugnt. Och en del av paradiset.

Båten

Vi anländer Fourni

Färjans härliga inredning

Framme på Ikaria i solnedgång

Vad jag tycker om Samos

Vad tycker jag då om Samos?

Jo efter rundresa runt i stort sett hela ön så sammanfattar jag med väldigt grön och frodig, härliga berg, vägen följer kustremsan och vackert ja. 

Stränderna är mestadels sten och inget jag kommer att minnas för evigt, vattnet är klart, Pythagorion har en mysig hamn men jag får inte den där wow-känslan. Skiathos hade mysigare hamn och finare små gränder, Ikaria har så mycket mer själ och Skopelos likaså. Samos får mig mer att tänka på Kreta, Rhodos och Kos. Det genuina försvinner, det blir för mycket charter, hotellkomplex och turistpriser. Samos med barn är nog bra och de flesta barnfamiljer tenderar att bo på Doryssa Seaside Resort där du får hela paketet med Bamseklubb, all inclusive, minidisco och annat. Vi valde att bo på andra ställen och var i stort ensamma om att ha barn med oss vilket var lite trist för Aramis. Stränder av sten och rätt så hårt trafikerade vägar är väl inte heller helt barnvänligt för mindre barn men Grekland är alltid Grekland och att ha barn med sig på restaurang, taxi eller annat är aldrig ett problem.

Det är inte det att jag inte gillar Samos för det gör jag - men jag får inte den där förälskelsen som jag fått till andra öar. Trots de doftande citronträden, gröna kullarna och fina segelbåtarna. 

Pythagorion är det stället som är bäst att spendera sin semester på om du ska besöka Samos. Vi besökte också Samos Stad/Vathy som inte alls har lika fina stränder samt just nu är under ombyggnad längs med hela hamnen. Karlovasi kan du hoppa över om du inte åker hit för att ta dig vidare med båt - inte mycket att se. Däremot att åka kustvägen mellan Karlovasi och Pythagorion är en upplevelse och väldigt, väldigt vackert.

vi valde att hoppa över Fourni

I eftermiddag tar vi Hellenic Seaways tillbaka till Samos. Tanken var att vi skulle hinna med några nätter på den lilla ön Fourni också men vi blev så pass förtjusta i Ikaria att vi valde att stanna. 

Våra sista tre nätter har vi bokat in på ett hotell i Pythagorian, Samos precis vid stranden och väldigt nära flygplatsen. Jag tror det kan bli den perfekta avslutningen på Grekland för denna gång. 

Men först väntar båt (snabbåt denna gång på endast en timme), buss och taxi innan vi är på Samos igen.

En måndag på Ikaria

Idag går det rejäla vågor på havet utanför Ikaria. Men vad gör väl det när vi har bra pooler, vågorna spolar upp de finaste snäckorna och solen strålar från en klarblå himmel. Planerna för kvällen är gyros i pitabröd på stranden. Aramis gör de lokala fiskarna sällskap och metar, jag och Micke njuter av solnedgången och det här med dagsvila gör ju susen för sömnen. Aramis sover 1,5 timme på dagen, är uppe till 21-22, sover till 07.30 på morgonen och vi har inte fått så mycket sömn på 4 år! 

Älska sommar, semester, resor och solen!

bytte hotell två gånger

Jo vi bytte ju hotell igår. Dels för att vi behövde ett lite billigare ställe några nätter och för att vi ville se mer av ön. 24 timmar senare var vi tillbaka i Armenistis igen. Karras Star Hotel (ovan) var helt ok, utsikten underbar men utan eget fordon var du liksom fast. Inget fanns i närheten och vi klättrade på väggarna.

Så nu är vi tillbaka i den lilla byn som vi älskar. Bor tyvärr inte på Erofili då stället var fullt men vi har hittat något likvärdigt, Cavos Bay (ovan). Budgetrum, helt underbar utsikt över havet och solnedgången, två pooler, gångavstånd till allt och här blir vi kvar till onsdag då vi återvänder med båt till Samos. (Under dessa två veckor får ni bara taskiga mobilbilder men jag lovar bildbomber när jag är tillbaka hemma igen!)

midsommar på Ikaria

Eftersom jag är mer förtjust att spendera Midsommar utanför Sverige kompenserade Micke med att smuggla med sig en burk sill till Grekland. Så igår kväll före middag avnjöt vi senapssill på rostad smörgås och ett glas vitt på vår terass innan middagen. Medelhavet som utsikt och 27 grdaer i luften är att föredra framför 10 grader och partytält om ni förstår mig. 

Idag byter vi hotell men stannar på Ikaria - vill aldrig lämna denna ö!

från vår terass

Här sitter jag på vår takterrass och bloggar. Kanske finaste bloggplatsen jag haft. Framför mig ligger ett turkost medelhav och en oändlig horisont. Dagen har varit underbar och vi har badat massor, både i hav och pool. Vi har sovit i 1,5 timme mitt på dagen för att klara av de kontinentala vanorna med middag efter 20. 

Ikaria är lugnt, vi bor i Armenistis och här är det mest greker och spanjorer på semester. Jag har hittat ett underbart litet café där en dam gör öns bästa frappe. Vi samlar stenar, tittar på när byns fiskare fiskar bläckfisk och Aramis har blivit bästa kompis med en grekisk man på 60 år. Jag äter grekisk yoghurt både till frukost och lunch. Vi sover 9 timmar per natt och detta är livet på en pinne.