om sociala medier, kris och SJ


Just idag när jag ska tåget till Småland blir det tåghaveri vid mitt jobb. Ett tåg fastnar i tunneln vid södra station, folk evakueras och ingen tågtrafik går söderut. På SJ:s facebook sida står inte ett ord om detta; där berättar det hur fint det är att ta tåget till Italien. På deras egna webbsida ser man att det är förseningar på en halvtimme, som efter den halvtimmen flyttas fram en halvtimme till och så håller det på.

I det informationssamhälle vi lever i måste jag säga att det är under all kritik. Sociala medier är perfekt för krishantering. Men istället för att få löpande information får jag stå 45 minuter i telefonkö till kundservice där jag får veta att jo de har börjat transportera bort tåget men alla tåg kommer vara försenade kraftigt. (Men skriv då det så slipper ni ha telefonkö på upp till en timme!) Kvinnan i kundservice var jättetrevlig, bokade om min biljett och hjälpte till på alla sätt hon kunde så ingen skugga på henne.

Men jag tror att SJ behöver en kurs i sociala medier, krishantering och kunder blir inte lika upprörda om information kommer löpande. Det är semestertider, det är 30 grader ute, många barnfamiljer åker tåg, många turister som inte pratar svenska och det är inte kul att bli sittande utan aning om eller när du kommer fram.

Önska mig lycka till och att jag kommer fram till Småland idag som planerat!