Ett besök på Hooks Herrgård

Flera gånger har vi åkte förbi Hooks Herrgård men aldrig stannat till. Men i år var det äntligen dags. Herrgården ligger nära Jönköping och är vida känd av golffrälsta personer men även för oss som inte bryr oss det minsta om golf var detta en oas som jag gärna åker tillbaka till.

Vi fick möjlighet att prova Hooks Herrgård Sommarpaket där en övernattning, middag och frukost ingår samt spa.

Hooks Herrgård - läget

Herrgården ligger i Smålands vackra skogar precis vid sjön Hokasjön. Dessutom granne med två 18-håls golfbanor. Solnedgången över sjön är fenomenal, det finns fina promenadstråk och stället ligger dessutom nära Jönköping.

Hooks Herrgård - rummen

Här finns 103 rum fördelade på olika flyglar. Vi bodde i ett stort dubbelrum i Rosenflygeln med stor dubbelsäng, bäddsoffa till barnen, en härlig utgång direkt till gräsmatta, sjöutsikt och extra bonus AC. (Förvånadsvärt få hotellrum har AC har jag märkt och det blir varmt när 4 personer sover i samma rum). Vill du lyxa till det lite extra har Hooks Herrgård två sviter med bubbelbadkar, uteplats och eldstad. Vill du bo mer avskiljt kan du välja att bo i Sjövillan som ligger 200m från själva hotellet.

Hooks Herrgård - spa och träning

Spadelen på Hooks Herrgård ligger i anslutning till huvudbyggnaden och till sjön. Jag älskar när spa som är byggt så att inne möter ute. Inne på spat finns en stor pool att simma i, det finns varma pooler, en kall pool och fleratlet bastu både ånga och torr samt upplevelseduschar. När du sedan går ut finns en varm massagepool, en varm vanlig pool och badbrygga direkt ned i sjön. Här finns också härliga solstolar och en uteservering. Det finns lättare förtäring som räksmörgås, bowls, charkbricka och sallader samt raw food fika och smoothies samt vin, bubbel etc. Du kan köpa till behandlingar men var noga med att boka i förväg.

Om du vill träna något annat än golf så erbjuds det träning utomhus som yoga och HIT. Det finns också är stort gym och två padelbanor att boka för 320kr/timme (racket finns att låna). Och vill du träna dina puttar är hela gräsmattan framför herrgården en putting area.

Hooks Herrgård med barn

Barn från 10 år får vara i spa-delen 9-14 på sommarlovet och höstlovet övriga dagar är det 15 års gräns - läs mer om barn och spa här . Förutom spa finns det stora gräsytor att leka på, ni kan låna roddbåtar och kanot, sällskapsspel och böcker. Barnmenyn i restaurangen är fantastiskt och istället för hamburgare och pizza erbjuds en riktigt bra 3-rätters även till barn med bra valmöjligheter.

Kanske passar stället något bättre för lite äldre barn då min 5-åring tyckte det var väldigt orättvist att hon inte fick bada när storebror fick njuta i spa.

Hooks Herrgård - maten

Outstanding! Och det menar jag verkligen. Från inredningen i restaurangen, till upplevelsen, utsikten, servicen och så den där maten. Jag valde misosotad lax till förrätt, svensk oxfilé till huvudrätt och en rabarberbavaroise till efterrätt. Sagolikt gott! Micke valde samma men tog skagen istället för sotad lax - lika bra den. Barnen åt skagen till förrätt, köttbullar med pommes till varmrätt och pannkakor/glass till efterrätt. De tyckte det var så lyxigt att de också fick välja alla rätter från menyn och dricka ur vinglas.

Frukostbuffé serverades som vanligt trots corona men vi fick boka vilken tid vi ville komma. Plasthandskar var obligatoriskt när du tar mat och handsprit fanns överallt - det kändes väldigt coronasäkert. Frukosten var ljuvlig och består av nybakat bröd, pålägg, fil, yoghurt, granola, pannkakor, crossianter, äggröra, bacon, korv, smoothie, melon och du kunde göra din egen gröt.

Jag och Micke älskade detta ställe och skulle gärna återvända utan barn en helg. 10-åringen klassade detta som ett av de bästa ställen vi bott på så han var också supernöjd - speciellt med spabesöket där vi i stort sett var helt själva när de öppnade på morgonen. Jag förstår verkligen varför golfare återvänder hit år efter år. Har du inte möjlighet att övernatta går det också bra att boka in sig på dagspa med lyxig frukost.

Tummen upp till Hooks Herrgård och jag tycker detta ställe fungerar perfekt både till romantisk weekend, tjejweekend eller träningshelg.

Unna dig en staycation här genast!

Att besöka Astrid Lindgrens värld i lågsäsong

Det finns flera anledningar till att det är genialiskt att besöka nöjesparker off season, Astrid Lindgrens värld är inget undantag. Inga köer, boende och inträde var billigare och lugnt tempo.

Åka till Astrid Lindgrens värld utan bil

Det var just det vi gjorde och jag kan verkligen rekommendera det. Vi tog tåget från Stockholm till Linköping och där bytte vi till Kustpilen som stannar precis vid ingången till Astrid Lindgrens värld. Vi bokade hela resan genom SJ, från Stockholm tog det totalt 3 timmar och 20 minuter och för mig och två barn blev priset runt 800:- tur och retur.

Vad är öppet i lågsäsong?

Alla hus är öppna men alla teaterföreställningar är inte igång. Vi var där i mitten av september och det som spelades då var Emil, Pippi, Mio min Mio, Karlsson på taket och Allsång med Prussiluskan. För Älva räckte detta mer än väl men Aramis hade haft mer utbyte om han fått se Ronja och Bröderna Lejonhjärta tror jag.

Boende på Astrid Lindgrens värld

Vi bodde precis utanför parken i Den lilla staden som är parkens egna boende. De har stugor i olika storlek och du kan välja om du vill ha med egna lakan och handdukar eller hyra där. Stugorna har eget kök vilket är tur för det finns inte många restauranger nära. De har en butik i receptionen som säljer de mesta för barnfamiljer som är desperata efter middag som pasta, köttbullar, korv, fryspizza, ketchup, soppor, bröd vilket var toppen. Vi hade nämligen tänkt att gå ut att äta men insåg att det var omöjligt utan bil och med en 3-åring som inte pallar att gå flera kilometer.

Det finns en stor lekplats för barnen, utklädningskläder i receptionen och grillplatser på sommaren.

Vi bodde i Byhuset som var jättefint och vi hade en övervåning på huset. Kök, stort badrum, två våningssängar där den ena var 1,20 både uppe och nere så det går att sova 4+2 i detta boende.

Det går utmärkt att fixa egen frukost men vi köpte till det. Den serverades från 8.30 i en restaurang inne på Astrid Lindgrens värld och så fort du är klar får du gå in i parken, stor fördel på sommaren tänker jag när köerna ringlar långa. Frukosten bestod av gröt, ägg, korv, nybakat bröd, pålägg, fil, flingor och juice.

Är Astrid Lindgrens värld värt priset?

Ja det är det faktiskt speciellt om du har barn som älskar dessa sagor. Älva älskade varje säsong, Aramis tyckte också det var roligt och jag och mormor med för den delen. Det är väldigt fint uppbyggt, mycket yta och mycket skog. Föreställningarna är bra gjorda och håller hög klass.

Vi åt pannkaksbuffe inne i parken som var väldigt bra enligt barnen, själv hade jag kanske önskat mig något mer matigt.

Lite bilder från Småland

Jag bjuder på lite bilder från Småland så här på lördagsmorgonen. Jag har bestämt att jag och Älva stannar i Stockholm nästa vecka när Micke och Aramis åker tillbaka till Småland för kräftfiske. Det här med att åka bil med en nybliven 1-åring tar på krafterna och det är inte värt det, vi får ta revansch nästa år. Så nu blir det inget mer Småland för min del i år vilket känns lite tråkigt men ändå som rätt beslut. Eftersom vi oftast inte åker dit under höst och vinter dröjer det ända till våren innan jag får andas lantluft igen.

Fina dagar har vi haft med utflykter, båtturer, fiske, goda middagar och en himla massa bad och jag hoppas det blir strålande sommarväder även nästa vecka när vi ska vara i Stockholm. Jag har knappt hunnit njuta av sommarstockholm alls i år så när vi är tillbaka nästa vecka ska jag och Älva gå långa promenader, fika på uteserveringar, kanske göra en tur till skärgården och säkerligen besöka några lekplaster.

På söndag åker jag och Aramis till Prag vilket jag verkligen ser fram emot och jag hoppas vi får tre fantastiska dagar.

Min morgonutsikt

Godmorgon!

Så här såg det ut när jag åt frukost imorse, det är Småland det! Sommaren lyser fortfarande med sin frånvaro och nu börjar det gå mig på nerverna. Vi har gjort alla utflykter vi känner till, vi har spelat alla spel och varit på biblioteket för en ny trave böcker. Men vi vill ju bada, sola, äta middag utomhus och inte behöva elda på kvällarna.

Igår kom iallfall barnens kusiner hit så istället för två barn är vi nu fem och de kan förhoppningsvis roa varandra.

Igår var vi till en bondgård där barnen hoppade i hö så till den milda grad att jag fick en maxad allergisk reaktion i ögonen. Men efter en tur till apotek och med piller och droppar är jag nu nästan helt återställd.

Idag laddar vi för minigolf, glass och hinderbana till barnen. Och kanske kommer den där solen fram också?

Två Röda Hus - gårdscafé och B&B

Igår gjorde vi en utflykt till det mest perfekta lilla gårdscafeet som också är butik och bed and breakfast. Två Röda Hus ligger nära Eksjö och Vetlanda och förutom fantastisk miljö har de jättegott fika och ponnyridning.

Här kommer en bildbomb och åker ni dit så missa inte Smålands godaste key lime pie!

Jag älskar dessa små ställen som finns överallt i Sverige. Ibland är de väldigt svåra att hitta men väl värda en omväg.

Nu har jag tre dagar kvar i Småland innan jag åker till Malmö helt själv för tre dagars upptäcksfärd. Jag tar gärna emot tips, hittills ser min lista ut så här; Lilla Torg, Västra Hamnen, falafel, takbar, Falsterbo, slottet, Folkets park och Turning Torso.

Utflykt till Eksjö

När molnen var grå och tunga med regn i luften bestämde jag och Aramis att vi skulle åka på utflykt. På lagom avstånd (40 min) ligger Eksjö och det fick bli målet.

Eksjö har blivit framröstad som nummer 7 i Sveriges vackraste stad (Visby är nummer ett) och fint det är det. Trähus i långa rader, en liten å och kullersten.

Vi åt lunch, promenerade, besökte en loppis och lekpark, kollade i ett par butiker och sen fanns det inte så mycket mer att göra. För även om det är väldigt fint så är det också väldigt litet, men passar bra som utflyktsmål för en halvdag.

Erikshesters gård, Vetlanda

Idag gjorde vi en utflykt till Erikshesters gård utanför Vetlanda. Ett litet cafe, butik, loppis, getter, grisar, får, hönor och hästar, hinderbana för barn, lekstuga och hopp i hö.

Aramis älskade det och jag älskade det fina lusthuset med stora glasfönster där vi fikade.

Älva passade på att klappa djur, alla utom jag hoppade i hö och det var en perfekt utflykt på en grå dag. Det är kul med alla dessa små ställen som poppar upp under sommaren och här ska det också finnas julmarknad om man har vägarna förbi i december.

Lite mer Småland

Kvällen i Småland var varm, solig och solen ville aldrig gå ned. Vi grillade såklart och åt middag i trädgården. Efter bad, lek och hängmattemys somnade barnen väldigt snabbt.

Och idag startade dagen så här. Kaffe på altanen, barnen på grönbete och det gör inte så mycket att man väcks före 06.

Snart rullar vi mot Göteborg, vädret verkar vara med oss och kvällen, ja kan det bli något annat än fantastiskt?